Kenmerken van de e-facturatie in Paraguay

Elektronische facturatie in Paraguay begon zich te ontwikkelen in 2017 volgens het plan van de staatssecretaris voor belastingen (SET) om de belastinginning te moderniseren en te verbeteren en belastingfraude te verminderen. De implementatie van het Nationale Geïntegreerde Elektronische Facturatie System (SIFEN) heeft geleid tot de invoering van een nieuw e-facturatieregime in het land. De invoering van dit nieuwe systeem verliep geleidelijk via verschillende fasen, waaronder het proefproject, vrijwillige naleving en verplichtheid.  De vrijwillige toetredingsfase begon in 2019 en stelde bedrijven en handelaars in staat om vrijwillig elektronische facturen uit te geven. Vanaf juli 2022 werd het gebruik van het systeem echter geleidelijk verplicht voor bepaalde groepen belastingplichtigen.

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

Het staatssecretariaat voor Belastingen (SET) is de entiteit onder het ministerie van Financiën die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het implementatieplan van het nationale geïntegreerde elektronische facturatiesysteem (SIFEN).

Verplichting

Verplichting

Het bevindt zich momenteel in de verplichte toetredingsfase om het nationale geïntegreerde elektronische facturatiesysteem (SIFEN) aan te passen. De massificatie van e-facturatie zal worden verlengd tot 2024 door de geleidelijke integratie van alle groepen belastingplichtigen die verplicht zijn om al hun belastingdocumenten elektronisch uit te geven.

Fiscale controle

Fiscale controle

Validatie achteraf: De DE moet binnen 72 uur na afgifte naar de SET worden gestuurd (met enkele uitzonderingen waarbij de termijn wordt verkort).


Voorafgaande validatie: Het wordt aan de ontvanger overhandigd zodra het document door de SET is geverifieerd. Om dit te doen, verleent de SET een unieke controlecode per document (CDC) die de waarheidsgetrouwheid van het document valideert en de QR-code genereert die nodig is voor het KUDE-gedrukte formaat.

Formaat

Formaat

De overdracht van gegevens aan de SET wordt uitgevoerd door middel van een gestandaardiseerd XML-formaat, genaamd Elektronisch Document en Elektronisch Belastingdocument, afhankelijk van of validatie vooraf of achteraf is toegepast. 

  • DE: Elektronische documenten (elektronische verkoopbewijzen, elektronische aanvullende documenten, elektronische ontvangstbewijzen, elektronische geldontvangstbewijzen en elektronische overmakingsnota's) die worden gegenereerd door het facturatiesysteem van een geautoriseerde elektronische uitgever. 
  • DTE: komt overeen met de conversie van een DE die alle voor dit doel vastgestelde validaties naar tevredenheid of met succes heeft doorstaan, en die zijn opgeslagen in de SIFEN, en daarom kan worden gebruikt als documentaire back-ups voor fiscale, commerciële, boekhoudkundige en juridische doeleinden.

 

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

Het moet digitaal worden ondertekend via een digitaal certificaat dat is uitgegeven door een geautoriseerde entiteit.

Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

Bedrijven moeten zich registreren en slagen voor een certificeringsfase in het SIFEN-systeem om te worden gekwalificeerd als uitgever van elektronische facturen:

  • Ze moeten het digitale certificaat verkrijgen van de geautoriseerde certificatie serviceproviders die zijn opgenomen in het unieke belastingbetalersregistratie (RUC) van de uitgever van elektronische facturen. 
  • De autorisatie en stempel voor de elektronische belastingdocumenten (DTE) aanvragen via het Marangatu-belastingbeheersysteem, met behulp van hun vertrouwelijke gebruikerstoegangscode, waarvoor ze up-to-date moeten zijn wat betreft hun belastingverplichtingen en een actieve RUC moeten hebben.
  • De beveiligingscode voor belastingplichtigen (CSC) aanvragen bij de SET, voor het genereren van de QR die moet worden afgedrukt op de KuDE (grafische en vereenvoudigde weergave van een DE of DTE in fysiek of digitaal zichtbaar formaat), gekoppeld aan hun DE.
Afdrukformaat

Afdrukformaat

KuDE, gestandaardiseerd afdrukformaat voor e-facturatie.

Archivering

Archivering

Het bewaren van facturen is verplicht voor verzenders en ontvangers voor een wettelijke periode van 5 jaar.

Wilt u meer weten over e-factureren in Paraguay?

Neem contact op met een van onze e-facturatie specialisten.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Hoe werkt de elektronische factuur in Paraguay?

Hieronder vindt u het proces van het uitgeven en verzenden van elektronische belastingdocumenten (DTE) in overeenstemming met de vereisten die zijn vastgesteld door het nationale geïntegreerde elektronische facturatiesysteem (SIFEN).
1

Uitgifte en validatie

Het verkrijgen van de nodige gegevens uit het ERP van de klant voor de transformatie naar de XML-standaard die is vastgesteld door de SET en de toepassing van gegevensvalidatiemechanismen om te controleren of ze de benodigde informatie bevatten.

2

Handtekening en fiscale controle

Elk document wordt digitaal ondertekend en ter validatie aan de SET gestuurd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten documenten, de DE en de DTE, afhankelijk van het feit of er gebruik is gemaakt van validatie vooraf of achteraf.

3

Verzending naar bestemming

Zodra de SET de facturen valideert en autoriseert, gaat EDICOM automatisch over tot het verzenden van de DTE's naar de ontvangers via veilige en betrouwbare communicatiekanalen (zoals private VAN, EDI-gateway, https, sftp, x400, OFTP, AS2, AS4...).

4

Elektronische opslag

Elektronische archivering van elektronische belastingdocumenten (DTE) met volledige garanties van veiligheid en toegankelijkheid voor een wettelijke periode van 5 jaar, voor zowel uitgever als ontvanger.

Veelgestelde vragen over e-factureren in Paraguay

Hier helpen we u bij het beantwoorden van enkele van de meest voorkomende vragen met betrekking tot elektronische facturatie in Uruguay.

Het is het document dat is uitgegeven en digitaal is ondertekend door de uitgever van elektronische facturen en dat nog niet is goedgekeurd door de SET. Bijgevolg kan het niet worden gebruikt ter ondersteuning van btw-afschrijvingen of -crediteringen, evenals inkomsten, kosten en uitgaven in inkomstenbelastingen.

Het is de DE die naar de SET wordt verzonden, gevalideerd en goedgekeurd door SIFEN, en die kan worden gebruikt ter ondersteuning van de btw-afschrijving en -creditering, evenals inkomsten, kosten en uitgaven in de inkomstenbelasting. In overeenstemming met de regels die deze belastingen reguleren, zal het bovengenoemde document beschikbaar zijn voor openbare raadpleging op het E-Kuatia-portaal, via de webservice in SIFEN of via het Marangatu-systeem.

De volgende documenten kunnen worden uitgegeven: 
1.    Elektronische verkoopbewijzen  

  • Elektronische factuur (FE)  
  • Elektronische selfbilling (AFE).  

2.    Aanvullende elektronische documenten 

  • Elektronische Creditnota (NCE)  
  • Elektronische Debetnota (NDE)  
  • Elektronisch leveringsbewijs (NRE)  

3.    Elektronische Verkoopbon (BVE) - Ekuatia ́i 
4.    Elektronisch RESIMPLE ticket (BRE) - Ekuatia ́i
 

De elektronische uitgever van facturen moet gedurende de in de belastingwet vastgestelde termijn van de belasting alle DE's en DTE's die hij heeft afgegeven, ontvangen en verzonden in zijn facturatiesysteem bewaren en moet de integriteit, vertrouwelijkheid, toegankelijkheid of latere raadpleging ervan garanderen, onverminderd de mogelijkheid voor de belastingplichtige om dergelijke documenten langer te bewaren dan vastgesteld. Op dezelfde manier moet hij elektronische gegevens bewaren van uitgegeven of ontvangen DTE-gebeurtenissen en DE-nummeronbruikbaarheidsgebeurtenissen. De belastingplichtige die geen uitgever van elektronische facturen is, moet de KuDE's van de ontvangen DE's gedurende dezelfde periode in fysieke of digitale vorm bewaren.  

De elektronische uitgever van facturen kan tot 48 uur na de datum en het tijdstip van goedkeuring van de DTE door de SIFEN verzoeken om annulering van de elektronische factuur, en tot 168 uur (7 dagen) na de datum en het tijdstip van goedkeuring van de DTE. Als gevolg hiervan wordt de DTE geregistreerd met de status "geannuleerd" in de SIFEN. De DTE die door de uitgever wordt geannuleerd, heeft geen rechtsgeldigheid of fiscale geldigheid ter ondersteuning van belastingafschrijvingen en/of -kredieten, evenals inkomsten, kosten en/of uitgaven.  

Voor de annulering van een goedgekeurde elektronische factuur, waaraan een elektronische creditnota of elektronische debetnota is gekoppeld, moet de bijbehorende DTE vooraf worden geannuleerd.  Zodra de DTE is geannuleerd, is die situatie definitief en kan deze dus niet meer worden gewijzigd. In dit geval moet de geannuleerde DTE onveranderlijk en intact prevaleren en mag deze niet opnieuw worden gebruikt, en moet deze worden bewaard gedurende de termijn die is vastgelegd in de belastingwet.  

Elektronische documenten (DE) krijgen, eenmaal digitaal ondertekend en goedgekeurd door de Belastingdienst door middel van een goedkeuringstransactienummer, het karakter van elektronische belastingdocumenten (DTE) met rechtsgeldigheid, bewijskracht en fiscale impact.

De KuDE is fiscaal geldig ter ondersteuning van belastingdebet en -credit, evenals de inkomsten, kosten en/of uitgaven, zolang deze bestaat en volledig samenvalt met de DTE die in de SIFEN is opgenomen, onverminderd de verplichting om ze te bewaren voor de termijn van de belasting.  

In het geval dat de DE die naar SIFEN wordt gestuurd, niet voldoet aan de validaties die voor goedkeuring ervan zijn voorzien, vermeldt SIFEN de datum en het tijdstip waarop het is afgewezen, met vermelding van de code en het bericht van de eerste fout die in de DE is vastgesteld. In het geval dat de gebeurtenis die aanleiding geeft tot de belasting zich al heeft voorgedaan, kan het elektronische bestand van de DE worden gecorrigeerd, kan dezelfde CDC van de afgewezen DE zo vaak als nodig opnieuw worden gebruikt en opnieuw ter validatie worden ingediend totdat goedkeuring voor gebruik is verkregen.   

Nadat de DTE is goedgekeurd, moet de verzender de nieuwe KuDE of het nieuwe elektronische bestand van de DTE voor de ontvanger verzenden of regelen.  Evenzo zal de SIFEN de ontvangen DE weigeren wanneer de RUC van de afzender en/of ontvanger wordt geannuleerd op het moment van de afgifte van de DE, in B2B-operaties.

Het is een elektronische handtekening die is gecertificeerd door een geaccrediteerde aanbieder, die is gemaakt met middelen die de houder onder zijn exclusieve controle houdt, zodat deze alleen is gekoppeld aan de houder en aan de gegevens waarnaar deze verwijst, waardoor elke wijziging achteraf kan worden opgespoord en de identiteit van de houder kan worden geverifieerd, zodat hij niet onwetend kan zijn van de integriteit van het document, en het auteurschap ervan, en de verwerping ervan kan voorkomen.  

De virtuele factuur is het verkoopbewijs dat door de belastingbetaler wordt afgegeven via het Marangatu-systeem, terwijl de elektronische factuur een elektronisch document (DE) is met een digitale handtekening en gestructureerd in een XML-formaat. Zodra het elektronisch document (DE) in het SIFEN is goedgekeurd, krijgt het dus het karakter van een elektronisch belastingdocument (DTE) met rechtsgeldigheid, bewijskracht en fiscale gevolgen.

E-Kuatia ́i is een gratis oplossing voor e-facturatie gericht op belastingbetalers met een geringe hoeveelheid elektronische documenten. Het wordt geleverd door de SET en omvat basisproducten en -diensten zoals de afgifte, goedkeuring en verzending, raadpleging en opslag van elektronische belastingdocumenten (DTE). De SET stelt gratis het certificaat en de digitale handtekening ter beschikking om het elektronische document (ED) te ondertekenen dat in deze oplossing wordt uitgegeven.  

Het nationale geïntegreerde elektronische facturatiesysteem (SIFEN) is het systeem waarmee verkoopbonnen en aanvullende documenten en overmakingsnota's elektronisch worden uitgegeven, ontvangen, gevalideerd, goedgekeurd en geraadpleegd; en andere documenten met belastingimpact die door hun aard elektronisch kunnen worden afgegeven.

Bronnen met betrekking tot e-facturatie in Paraguay

Toegang tot de beste content over e-facturatie en btw-compliance.

Aankomende deadlines in Paraguay

Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Paraguay

Hoe werkt elektronisch factureren in Paraguay

Paraguay is in 2017 begonnen met het implementatieplan voor het Integrated National Electronic Billing System (SIFEN).
Een oplossing voor e-facturatie. Meerdere voordelen
Neem contact op met onze specialisten en neem al uw twijfels weg over hoe u zich kunt aanpassen aan elk elektronisch facturatiesysteem ter wereld.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

Praten?