Kenmerken van de e-facturatie in Ecuador

De Internal Revenue Service (SRI) van Ecuador heeft in 2009 een verklaring uitgegeven waarin zij rapporteert over de uitgifte van elektronische documenten. In 2014 lanceerde de SRI een stapsgewijs schema voor de invoering van elektronische facturatie, die bepaalde bedrijven en overheidsinstanties verplicht zich bij dit systeem aan te sluiten.

De SRI neemt geleidelijk nieuwe groepen bijzondere belastingplichtigen op in dit elektronische regime. Via resolutie nr. NAC-DGERC-GC18-00000431 hervormt de Internal Revenue Service twee eerdere resoluties met betrekking tot het elektronisch uitgeven van facturen, inhoudingsvouchers, verwijzingsgidsen, credit- en debetnota's.

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

SRI - Belastingdienst.

Verplichting

Verplichting

De SRI heeft bij resolutie nr. NAC-DGERC-GC18-00000191 een geleidelijke toetredingskalender vastgesteld voor belastingplichtigen op basis van hun facturering en typologie. De toetredingskalender werd voltooid op 30/11/2022 door middel van de Vierde Tijdelijke Bepaling van de Wet voor Economische Ontwikkeling en Fiscale Duurzaamheid na de COVID-19 Pandemie en Resolutie Nr. NAC-DGERC-GC22-00000024. Met deze resolutie werd de verplichting van kracht voor de laatste belastingplichtigen in Ecuador die onder het systeem van elektronische facturen vielen.

Con estos últimos grupos el calendario de contribuyentes obligados a emitir comprobantes electrónicos queda completado.

  • Inkomstenbelastingplichtigen die facturen moeten uitreiken.
  • Personen en bedrijven die niet worden beschouwd als inkomstenbelastingplichtigen, maar die:

-de factureringsplicht hebben en die niet verplicht zijn om verkoop-, inhoudings- en aanvullende documenten in de elektronische modaliteit uit te reiken in de vorige groepen van verplichte aard.

- Belastingplichtigen die worden aangemerkt als nieuwe inhoudingsplichtigen, inclusief nieuwe bijzondere belastingplichtigen, moeten hun elektronische inhoudingsbewijzen uitreiken in ATS-versie.

Administratieve procedures

Administratieve procedures

  • Een oplossing hebben gecontracteerd om elektronische ontvangstbewijzen te genereren in overeenstemming met de technische vereisten van de SRI.
  • Geregistreerd zijn bij SRI Online (Formulier 361).
  • Een geregistreerde debet overeenkomst hebben.
Formaat

Formaat

Elektronische betalingsbewijzen zijn fiscale documenten in elektronisch formaat die voldoen aan de wettelijke en reglementaire vereisten van de SRI. Elektronische betaalbewijzen moeten worden uitgegeven in XML-formaat.

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

De elektronische handtekening is verplicht als element om de authenticiteit en integriteit van de elektronische factuur te garanderen vanaf de uitgifte tot de opslag ervan. XMLDsig-formaat.

Fiscale controle

Fiscale controle

Het bewijs wordt gedeclareerd bij de Servicio de Rentas Internas (SRI), die een autorisatienummer terugstuurt dat in het document wordt geïntegreerd voordat het naar de klant wordt gestuurd.

De elektronisch bewijzen worden naar de SRI gestuurd, die ze valideert en autoriseert. Zodra ze gevalideerd en geautoriseerd zijn, worden ze naar de ontvanger gestuurd, inclusief de autorisatiecode die door de SRI is toegewezen, samen met een grafische weergave die RIDE wordt genoemd. Het is belangrijk om op te merken dat de ontvangers toestemming moeten hebben gegeven om de elektronische ontvangstbewijzen te ontvangen.  Als de ontvanger geen toestemming geeft of uitdrukkelijk vraagt om het bewijs af te drukken, moeten de uitgevers de RIDE afdrukken en afleveren. 

Archivering

Archivering

Verplicht voor zowel zender als ontvanger voor 7 jaar.

Aankoop/Verkoop Samenvatting

Aankoop/Verkoop Samenvatting

De elektronische aangifte van de ‘Verrekening inkoop goederen en dienstverlening’ is verplicht.

Contingency

Contingency

Sinds 31 december 2017 is alleen het offlinemodel voor contingentie zoals bepaald in Resolutie 0079 van kracht. Met dit model worden de verificatiesleutels geëlimineerd, aangezien het een gelijktijdige afgifte van elektronische documenten aan de SRI en aan de ontvanger mogelijk maakt. Het doel is dat de autorisatie onmiddellijk plaatsvindt.

Afdrukformaat

Afdrukformaat

Grafische weergave van de elektronische factuur RIDE.

Wilt u meer weten over e-Invoicing in Ecuador?

Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Veelgestelde vragen over de elektronische factuur in Ecuador

Deze vragen zijn afkomstig van vragen van onze eigen klanten.

Elektronische facturatie is een andere vorm van het uitgeven van verkoopbewijzen dat

voldoet aan de wettelijke en reglementaire vereisten om toegelaten te worden door de Servicio de Rentas Internas (SRI), de lokale belastingdienst.

De documenten die elektronisch kunnen worden uitgegeven zijn:

  • Facturen
  • Betaalbewijs voor de aankoop van goederen en de levering van diensten.
  • Creditnota's
  • Debetnota's
  • Inhoudingsbewijzen
  • Vrachtbrieven

Las empresas y contribuyentes deben solicitar autorización para la emisión de comprobantes

electrónicos en ambientes de Pruebas y posteriormente en ambiente de Producción.

Bedrijven en belastingplichtigen moeten toestemming vragen voor de uitgifte van elektronische betaalbewijzen in een Testomgeving en vervolgens in een productieomgeving.

  • Testomgeving: maakt het mogelijk om tests uit te voeren en de nodige aanpassingen aan de computersystemen voor de afgifte van elektronische betaalbewijzen uit te voeren, odat gegarandeerd wordt dat de informatie die naar de SRI wordt doorgegeven, voldoen aan de specificaties die zijn vastgesteld in de "technische specificaties" en dat de informatie van de belastingplichtige correct is. Aangezien het een proefperiode betreft, hebben de elektronische bewijzen die in deze omgeving worden uitgegeven geen fiscale geldigheid.
  • In de productieomgeving: wanneer de belastingplichtige alle controles heeft uitgevoerd in de "testomgeving" en de nodige aanpassingen heeft gedaan zoals aangegeven in de vorige paragraaf, vraagt de belastingplichtige toestemming om betalingsbewijzen uit te reiken in deze omgeving. De door de Belastingdienst verleende goedkeuring voor de uitgifte van elektronische betaalbewijzen is onbeperkt geldig en de in deze omgeving uitgegeven betaalbewijzen zijn geldig voor belastingdoeleinden.

Om toegang te krijgen tot de elektronische bewijzen test- of certificeringsomgeving, moeten de volgende stappen worden doorlopen:

1. Ga naar de portal www.sri.gob.ec met de RUC en het wachtwoord.

2. Ga naar de optie "Elektronisch factureren".

3. Selecteer "Tests".

4. Ga naar "Autorisatie".

5. Klik op "verzoek tot uitreiking".

6. Je ziet of het verzoek is geaccepteerd of afgewezen.

Belastingplichtigen kunnen gebruik maken van de testomgeving zolang zij dat nodig achten, er is geen tijdslimiet.

Om de autorisatie voor elektronische betaalbewijzen te verkrijgen, moeten de volgende stappen worden uitgevoerd

1. Ga naar het portaal www.sri.gob.ec met de RUC en het wachtwoord.

2. Ga naar de optie "Elektronisch factureren".

3. Ga naar de optie "Productie" (u moet eerst de certificering in de testomgeving hebben verkregen).

4. Ga naar "Autorisatie".

5. Klik op "verzoek tot uitreiking".

6. U ziet of het verzoek is geaccepteerd of afgewezen.

  • Gratis elektronische facturen applicatie (voor installatie op uw desktop).
  • Portal SRI & Yo en línea (gratis online applicatie).
  • Eigen systemen van de belastingplichtigen.

Het is de afgedrukte weergave van een elektronisch document in een gebruikersvriendelijk formaat.

De afgedrukte weergave van elektronische betaalbewijzen moet voldoen aan de vereisten van het regelement verkoop-, inhoudings- en aanvullende documenten en de technische specificaties van elektronische bewijzen.

1. Wanneer het niet mogelijk is om de verkoop bon per e-mail af te leveren aan de koper, ontvanger, gebruiker of consument.

2. Wanneer de koper, ontvanger, gebruiker of consument niet geïdentificeerd is;

3. Wanneer de koper, ontvanger, gebruiker of consument hierom verzoekt; of

4. Bij verrekening van goederen en diensten.

Nee. Als de RIDE geen autorisatienummer of wachtwoord bevat, is deze niet geldig.

 

De verstrekker kan de bestanden (XML + RIDE) van het elektronische bewijs via verschillende elektronische middelen verzenden:

  • E-mail verstrekt door de ontvanger
  • De e-factuuroplossing van de ontvanger. De beste operationele optie omdat deze geautomatiseerde integratie met het interne beheersysteem van de ontvanger mogelijk maakt.
  • Via privéwebportalen die voor dit doel zijn ingericht door een serviceprovider.

Als de ontvanger geen toegang heeft tot een van deze kanalen, moet de uitgever de RIDE afdrukken en afleveren.

De annulering van een factuur moet gebeuren door middel van een creditnota of via de optie voor annulering van het bewijs van de SRI Online.

Ja, het is mogelijk om een elektronisch bewijs (creditnota, debetnota of inhoudingsbewijs) uit te geven met betrekking tot een fysieke factuur.

  • Facturen.
  • Verrekening van aankoop van goederen en levering van diensten. En vrachtbrieven.

Uitgevers kunnen de annulering tot 90 dagen na de uitgifte van een elektronisch betaalbewijs invoeren.

Ze verdwijnen niet. Wanneer het door overmacht niet mogelijk is om een elektronische betalingsbewijs te genereren via het elektronische uitgiftesysteem, kan de verstrekker een verkoop-, inhoudings- of aanvullend document uitgeven volgens de andere uitgiftevormen, in overeenstemming met de vereisten die zijn vastgelegd in het regelement ontvangstbewijzen verkoop-, inhoudings- en aanvullende documenten. Verkoopdocumenten uitgegeven door zakelijke belastingplichtigen blijven in de voorgedrukte vorm.

Ja, zowel de verstrekker als de ontvanger moet de informatie op elektronische betaalbewijzen zeven jaar bewaren.

Elektronische betaalbewijzen moeten worden verzonden vanaf het moment dat de betaalbewijzen worden gegenereerd of binnen maximaal 72 uur nadat ze zijn gegenereerd, zoals is vastgelegd in Resolutie NAC DGERCGC18-95 van de SRI van Ecuador. 00000233.

Ja, deze is geldig. In het offline schema zijn het autorisatienummer en het wachtwoordnummer van het elektronische betaalbewijs hetzelfde en heeft het heeft 49 cijfers.

De afgifte van het inhoudingsbewijs moet gebeuren binnen vijf dagen vanaf de datum van uitgifte van het betaalbewijs.

Vanaf 30 november 2022 zijn belastingplichtigen verplicht elektronische betalingsbewijzen af te geven in overeenstemming met de wet over economische ontwikkeling en fiscale duurzaamheid en die door de SRI als inhoudingsplichtige zijn gekwalificeerd, in overeenstemming met resolutie nr. NAC-DGERCGC22-00000024.

Related resources

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Ecuador

Hoe is de elektronische factuur in Ecuador?

We vertellen u het laatste nieuws over de implementatiestatus van elektronische facturatie in Ecuador.

2023 begint met veranderingen in elektronische facturering in Ecuador

De SRI van Ecuador begint 2023 met veranderingen in het elektronische factureringssysteem en de communicatiesystemen

Hoe werkt elektronisch factureren in Colombia

We analyseren hoe elektronisch factureren werkt in Colombia, werking, nalevingsdeadlines en meer.
Stuur ons uw contactgegevens en wij nemen direct contact met u op.
Praat met een van onze specialisten voor antwoorden op al uw vragen over onze oplossingen voor data-integratie.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

Praten?