Digital VAT Reporting

De elektronische factuur in Tanzania

tanzania e-facturatie

Tanzania boekt vooruitgang bij het verbeteren van zijn elektronische financiële gegevensbeheersysteem, EFDMS (Electronic Fiscal Device Management System), met de geleidelijke implementatie van het VFD-systeem (Virtual Fiscal Device) dat het fysieke EFD (Electronic Fiscal Device) vervangt.   
 
De Tanzaniaanse Belastingautoriteit (Tanzania Revenue Authority - TRA) heeft het VFD-systeem ontwikkeld, dat naast het huidige systeem van EFD's zal bestaan voor de uitgifte van digitale belastingontvangsten bij transacties waarbij producten en diensten worden verkocht. 

VFD is een systeem dat in real time het versturen van elektronische facturen naar de TRA en de validatiereactie van de e-facturatie door de belastingdienst automatiseert. 
 
Het kan worden gebruikt in combinatie met andere systemen zoals POS (Automated sales point) of managementsoftware voor facturering, en stelt belastingbetalers in staat om facturen rechtstreeks naar de TRA te sturen zonder dat er fysieke EFD's nodig zijn.

Hoe werkt het Virtual Fiscal Device -VFD-systeem? 

Via de VFD maakt het systeem van de belastingplichtige verbinding met het elektronische beheersysteem voor financiële gegevens van de TRA - EFDMS -. Een voorafgaande registratie is vereist om het bedrijf te identificeren en de procedures te autoriseren door middel van een verificatietoken.  
 
Met de VFD zou de systeemstroom als volgt zijn: De belastingplichtige stuurt een registratieverzoekbericht naar het EFDMS - indien geaccepteerd, wordt de registratie van het bedrijf gegenereerd in het TRA-systeem en wordt een gebruikersnaam en wachtwoord aan het bedrijf verstrekt.
 
De volgende stap is het aanvragen van een token, dat moet worden opgenomen in de facturen die naar het EFDMS worden verzonden. Als het TRA-systeem de elektronische factuur valideert, wordt deze geregistreerd. Eenmaal gevalideerd, wordt een conformiteitsbericht verzonden naar de belastingplichtige, die de factuur naar de eindklant kan sturen.

Voordelen van VFD

  • Met de VFD worden het fysieke apparaat en de technologische afhankelijkheid (bemiddeling met geautoriseerde leveranciers, storingen, updates, enz.) geëlimineerd.
  • Gegevensbeveiliging en -bescherming wordt verbeterd door codering en authenticatie van transacties door het gebruik van verificatietokens.  
  • Het maakt de monitoring van het beheer in realtime en de verificatie ervan in elk van de fasen mogelijk. 

Het VFD-systeem is compatibel met EDICOM's EDI elektronische gegevensuitwisselingsoplossingen, zoals het internationale elektronische factureringsplatform voor de uitgifte en ontvangst van e-facturering.  Het is aangepast aan de specificaties van de landen van herkomst en bestemming waarin uw klanten actief zijn en wordt permanent bijgewerkt.

Deze oplossing is het meest geschikt voor klanten met een groot volume aan elektronische facturen, omdat het systeem volledig geautomatiseerd is en de elektronische factuur wordt gegenereerd op basis van de gegevens die worden gehost in het erp van het bedrijf, en met de structuur en gegevens die vereist zijn door de belastingdienst en de huidige wetgeving.

Wilt u meer weten?

Vraag meer informatie aan

Wellicht bent u ook geïnteresseerd in meer informatie over...

Zweden start raadpleging over elektronische facturatie en digitale btw-aangifte

De Zweedse belastingdienst bestudeert verschillende modellen om te voldoen aan de eisen van digitale btw-aangifte

Hoe werkt de SAF-T-aangifte in Roemenië?

Vanaf 2022 moeten alle bedrijven in Roemenië hun belastinggegevens elektronisch aangeven via SAF-T

Status van B2B elektronische factuur in Frankrijk

Frankrijk boekt vooruitgang met de details van het nieuwe B2B-model voor elektronische facturering en e-rapportage.