e-facturatie België
Manage al uw B2G en B2B elektronische facturen via het EDICOM PEPPOL-toegangspunt
Wij verwerken al uw B2G- en B2B-facturen in België
Elektronische facturatie in België is vrijwel volledig geïmplementeerd in het B2G domein en zal in de komende jaren ook geïmplementeerd worden in het B2B domein.
Onze wereldwijde oplossing voor elektronische facturen voldoet aan de vereisten van de Belgische wetgeving en werkt via een SaaS-modusplatform dat is geïntegreerd met uw systeem voor het genereren van facturen.
Automatisch en geïntegreerd beheer van alle elektronische facturen bij 100% van uw klanten ongeacht hun technologische mogelijkheden.
EDICOM oplossing voor B2B e-facturatie in België
Verplichte B2B e-facturatie is gepland voor januari 2026.
Alle bedrijven zullen hun facturen elektronisch moeten versturen en ontvangen via het Peppol Netwerk. Aan belastingplichtigen wordt de flexibiliteit geboden om in onderling akkoord voor een ander systeem te kiezen, op voorwaarde dat dit ook beantwoordt aan de Europese normen inzake semantiek en syntaxis.
Anticipeer op elektronische facturatie tussen bedrijven in België en begin met het voorbereiden van uw systemen.
EDICOM-oplossing voor elektronische B2G-facturering in België
Openbare entiteiten op alle niveaus (inclusief instellingen die onder de wet inzake overheidsopdrachten vallen, zoals gezondheidsinstellingen, onderwijsinstellingen, enz.) zijn verplicht om elektronische facturen te ontvangen en te verwerken.
Leveranciers aan Belgische overheidsdiensten moeten elektronische facturen uitreiken. Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd.
Werkt u samen met overheidsinstanties in België?
B2B e-facturatie en e-declaratie in België
De Belgische ministerraad heeft een wetsontwerp goedgekeurd dat het gebruik van gestructureerde e-facturen vanaf 2026 verplicht stelt.
1. Elektronische B2B factuur
De Belgische ministerraad heeft een wetsontwerp goedgekeurd dat het gebruik van gestructureerde elektronische facturen vanaf 2026 verplicht stelt.
Het Peppol Netwerk zal gebruikt worden om facturen te versturen en te ontvangen.
Bedrijven die al een ander communicatiemiddel hebben in een EDI-context, kunnen dit behouden als beide partijen akkoord gaan: leverancier en klant.
2. Elektronische btw-aangiften
Dit elektronische btw-aangiftesysteem zal naar verwachting bijna in realtime zijn (Continuous Transactions Control).
Voor de ontwikkeling van dit systeem is België van plan de voorstellen van de Europese Unie te volgen die zijn gepubliceerd in het VAT in Digital Age – ViDA-project, met als doel de interoperabiliteit van systemen voor de uitwisseling van fiscale informatie tussen de landen van de Europese Unie te bevorderen.
Automatiseer de verzending en ontvangst van al uw elektronische facturen
Wij helpen u de naleving van wettelijke facturatie en elektronische btw-vereisten te vereenvoudigen, zowel bij openbare entiteiten als bij al hun partners.
Vanaf één enkel platform kunt u het verzenden en ontvangen van elektronische documenten beheren, veilige mechanismen voor elektronische handtekeningen toepassen en bestanden elektronisch opslaan.
Laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op om uw behoeften te analyseren en de oplossing te bepalen die het beste bij uw bedrijf past.
Diensten met toegevoegde waarde van het elektronische facturatieplatform
eIDAS gecertificeerde elektronische archivering
Voltooi de elektronische cyclus van uw documenten met een eIDAS-gecertificeerde elektronische archivering op lange termijn.
EDICOM treedt op als een Qualified Trust Service Provider die mechanismen voor identificatie, digitale handtekening en elektronische chronologische validatie toepast, waardoor de integriteit en authenticiteit van de bestanden in de loop van de tijd wordt gegarandeerd.
De dienst kent ook bewijskracht toe aan de opgeslagen documenten in het licht van een mogelijke confrontatie met een derde partij of een mogelijk proces.
Elektronische handtekening en goedkeuring van documenten
EDICOMSignADoc is een technologische tool om processen te stroomlijnen voor het verzenden van documenten die moeten worden ondertekend en vervolgens geretourneerd. Pas elektronische handtekening- en documentgoedkeuringsmechanismen toe die zijn aangepast aan uw processen en interne behoeften.
Goedkeuring en elektronisch ondertekenen van documenten voorkomt dat u papieren moet afdrukken die met de hand moeten worden ondertekend en staat u toe om van begin tot eind een elektronisch proces uit te voeren. En dit alles met dezelfde geldigheid alsof het met de hand was ondertekend.
Stroomlijn al uw documentgoedkeuringsprocessen.
Elektronische factuur Peppol B2G in België
Elektronische facturen in België worden verzonden naar overheidsdiensten volgens het Peppol-interoperabiliteitsmodel.
Peppol is een internationaal netwerk waar elk bedrijf een unieke Peppol-ID heeft en zich aansluit via gecertificieerde Peppol Access Points. Het formaat van gestructureerde berichten is UBL en volgt de Europese richtlijnen. Bedrijven kunnen een groot aantal verschillende berichten uitwisselen. De meest klassieke zijn de bestelling, de leverbon en de factuur. Het versturen van facturen naar openbare entiteiten in België is verplicht. De Belgische overheid heeft het platform Mercurius gelanceerd, dat tot doel heeft de ontvangst van facturen voor de publieke sector te centraliseren. Edicom kan ook met het Mercurius platform verbinden.
EDICOM geaccrediteerd als Peppol Access Point
In 2015 certificeerde de internationale stichting OpenPEPPOL EDICOM als Peppol Access Point. Daarnaast ontving EDICOM SMP-certificering voor de implementatie van zijn metadatapublicatiedienst.
Met EDICOM Peppol Access Point kunnen overheidsinstanties en overheden met partners en leveranciers communiceren door middel van geïntegreerde oplossingen die op basis van Peppol-XML de uitwisseling van alle soorten elektronische standaarddocumenten automatiseren.
EDICOM, partner van de Belgische overheid
Meer informatie over e-facturering, hoe het werkt en hoe uw bedrijf ermee moet omgaan, kan u op deze website van de overheid terugvinden.
Aspecten om te overwegen bij het implementeren van een wereldwijde e-facturatieoplossing
Met de implementatie van een e-facturatie-oplossing kunt u uw processen maximaal optimaliseren. Met deze tips haalt u het meeste uit uw wereldwijde e-facturatie-oplossing:
SaaS-model
Dankzij cloudoplossingen hoeven bedrijven hun middelen, infrastructuur en hardware niet meer in te zetten voor taken rondom installatie, inbedrijfstelling en onderhoud.
ERP-integratie
De oplossing voor elektronische facturatie moet via een specifiek communicatiekanaal met uw managementsysteem kunnen worden geïntegreerd. Het is belangrijk dat de oplossing flexibel genoeg is en kan worden aangepast aan de technische specificaties van het ERP.
Multistandaard-oplossing
De oplossing moet gegevens uit uw interne managementsysteem om kunnen zetten in meerdere gestructureerde formaten die voldoen aan de technische en wettelijke specificaties in elk land waar uw bedrijf actief is.
Gebruikersinterface
Voor een soepel management moet de interface gebruiksvriendelijk zijn, en een comfortabele omgeving bieden waarin u de status van uw facturen kunt traceren en controleren.
Levering van de factuur
Zorg ervoor dat belastingaangiftedocumenten elektronisch naar hun bestemming kunnen worden verzonden. De oplossing moet in staat zijn facturen naar ontvangers te verzenden via meerdere kanalen (B2B-privénetwerken, AS2, OFTP, FTPS, W. SERVICES, enz.).
Fiscale compliance
Er moet rekening worden gehouden met aspecten zoals het opnemen van elektronische handtekeningen, tijdstempels, fiscale controlecodes en speciale identificatiemiddelen, om ervoor te zorgen dat de documenten aan de belastingvoorschriften voldoen. De oplossing moet volledige afstemming op de huidige wetgeving kunnen garanderen.
Schaalbare oplossing
Communicatie met partners die geen elektronische facturen kunnen verzenden of ontvangen. Hiervoor hebt u een platform nodig met specifieke functionaliteiten, zoals webportalen waarin uw klanten en leveranciers met elkaar kunnen communiceren, die ook ingericht kunnen worden als zij niet over een technologische oplossing beschikken.
Wettelijke archivering
De archivering van elektronische facturen moet voldoen aan wettelijke specificaties per rechtsgebied. De oplossing moet daarom een module voor wettelijke archivering omvatten, en een module voor het opvragen en raadplegen van facturen, in antwoord op eventuele verzoeken van derden.
Gecentraliseerd management
Centraal werken vanuit één ERP voor het hele bedrijf vereist één oplossing voor elektronische facturatie, waarmee facturen uitgegeven kunnen worden in overeenstemming met de vereisten van elk land waar het bedrijf actief is.
Het laatste nieuws over e-facturatie
CFDI - Elektronische facturatie in Mexico
Hoe werkt elektronisch factureren in Colombia
De belastinghervorming in Brazilië en de impact ervan op e-facturatie
Stuur ons uw contactgegevens toe en wij nemen direct contact met u op.
Praat met een van onze specialisten en verduidelijk al uw vragen over onze oplossingen voor data-integratie.