Met Real Time Invoice Reporting (RTIR) stuurt u in Hongarije facturen in real time
In Hongarije is het versturen van facturen via RTIR (Real Time Invoice Reporting) al sinds 2018 verplicht.
Meer eVAT-rapportage projecten:
Start uw RTIR-project in Hongarije vandaag nog
In juni 2018 heeft het Hongaarse Ministerie van Economische Zaken de verordening 23/2014 ingevoerd om het model voor het realtime versturen van factuurdata te implementeren.
Dit nieuwe systeem beinvloed interne procedures van bedrijven bij het registreren en voorbereiden van informatie die moet worden verzonden. Het uitvoeren van deze taken voor elke ontvangen factuur kan aanzienlijk veel tijd en moeite kosten.
Veelgestelde vragen
Hier volgen een aantal veelgestelde vragen met antwoorden over het elektronisch indienen van aangiftes in Hongarije.
Mocht u hierna nog vragen hebben, laat dan uw contactgegevens achter. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Hoe komt de verbinding met de NAV tot stand?
De verbinding met de Hongaarse belastingdienst wordt uitgevoerd via Web Service.
De btw-aangifte data worden onmiddellijk en elektronisch verzonden, zonder menselijk ingrijpen.
Het proces is helemaal automatisch. Het duurt slechts enkele seconden en is volledig transparant voor de gebruiker. Dit betekent dat de administratie-afdeling gewoon kan blijven werken met hun gebruikelijke managementsystemen.
Wat betekent het RTIR-systeem voor bedrijven?
De btw-aangifte voor verstuurde facturen moet elektronisch en zonder menselijke tussenkomst worden ingediend bij de NAV (de Hongaarse belastingdienst).
Welke bedrijven komen hiervoor in aanmerking?
Deze regel geldt voor alle geregistreerde bedrijven in Hongarije die btw-plichtig zijn.
Vereisten
Belastingbetalers moeten zich registreren bij de NAV. Er wordt een tech user gegeven aan hun technologie aanbieder zodat de verbinding met de Hongaarse belastingdienst kan worden ogezet.
Welk formaat moet worden gebruikt?
Het vereiste formaat bij het versturen van factuurgegevens is XML.
Bedrijven moeten echter ook SAF (Standard Audit Files) kunnen versturen via hun systeem, als dit wordt gevraagd door de belastingdienst. Deze moeten de volgende informatie bevatten:
- Algemene boekhouding, klanten en btw.
- Te ontvangen betalingen.
- Te betalen rekeningen.
Hoe wordt de factuurstatus gevalideerd en gerapporteerd?
De NAV valideert ieder document. Als het aan de eisen voldoet, wordt er een bericht verzonden naar de verzender met daarin de status van elke verzonden factuur.
Het bericht is elektronisch en in XML-formaat. Statusberichten kunnen worden geïntegreerd in de ERP-software van de verzender om het gemak en de snelheid van de informatieverwerking te bevorderen.
De NAV kan een van de volgende meldingen terugsturen: door een technische fout kan de factuur niet worden geaccepteerd; een waarschuwing over een semantische fout, maar de factuur is wel geaccepteerd; een bevestiging van acceptatie van de factuur.
Whitepaper over VAT compliance
Deze analyse van internationale elektronische tax compliance (beschikbaar in het Engels en Spaans) is een hulpmiddel dat is ontworpen voor bedrijven die momenteel werkzaam zijn in meerdere landen of dat in de toekomst van plan zijn.
Ontdek hoe indirecte btw werkt, hoe die wordt gecontroleerd en wat de gevolgen zijn voor zowel bedrijven als belastingdiensten.
Moet u in andere landen belastingaangiften doen?
Het EDICOM-platform maakt het communiceren met belastingautoriteiten in multinationale contexten eenvoudiger met een oplossing voor meerdere standaarden en protocollen en die compatibel is met toonaangevende ERP-systemen op de markt.
Laatste nieuws over compliance
Alles wat u moet weten over het NSO-systeem in Italië
B2B e-facturatie in Frankrijk
SAF-T Polen: Elektronische btw-aangifte via JPK_VAT en JPK_CIT
Stuur ons uw contactgegevens toe en wij nemen direct contact met u op.
Praat met een van onze specialisten en verduidelijk al uw vragen over onze oplossingen voor data-integratie.