Met Real Time Invoice Reporting (RTIR) stuurt u in Hongarije facturen in real time

In Hongarije is het versturen van facturen via RTIR (Real Time Invoice Reporting) al sinds 2018 verplicht.

Start uw RTIR-project in Hongarije vandaag nog

In juni 2018 heeft het Hongaarse Ministerie van Economische Zaken de verordening 23/2014 ingevoerd om het model voor het realtime versturen van factuurdata te implementeren. 

Dit nieuwe systeem beinvloed interne procedures van bedrijven bij het registreren en voorbereiden van informatie die moet worden verzonden. Het uitvoeren van deze taken voor elke ontvangen factuur kan aanzienlijk veel tijd en moeite kosten.

Veelgestelde vragen

Hier volgen een aantal veelgestelde vragen met antwoorden over het elektronisch indienen van aangiftes in Hongarije.

Mocht u hierna nog vragen hebben, laat dan uw contactgegevens achter. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

De verbinding met de Hongaarse belastingdienst wordt uitgevoerd via Web Service.

De btw-aangifte data worden onmiddellijk en elektronisch verzonden, zonder menselijk ingrijpen.

Het proces is helemaal automatisch. Het duurt slechts enkele seconden en is volledig transparant voor de gebruiker. Dit betekent dat de administratie-afdeling gewoon kan blijven werken met hun gebruikelijke managementsystemen.

De btw-aangifte voor verstuurde facturen moet elektronisch en zonder menselijke tussenkomst worden ingediend bij de NAV (de Hongaarse belastingdienst).

Deze regel geldt voor alle geregistreerde bedrijven in Hongarije die btw-plichtig zijn.

Belastingbetalers moeten zich registreren bij de NAV.  Er wordt een tech user gegeven aan hun technologie aanbieder zodat de verbinding met de Hongaarse belastingdienst kan worden ogezet.

Het vereiste formaat bij het versturen van factuurgegevens is XML.

Bedrijven moeten echter ook SAF (Standard Audit Files) kunnen versturen via hun systeem, als dit wordt gevraagd door de belastingdienst. Deze moeten de volgende informatie bevatten:

  • Algemene boekhouding, klanten en btw.
  • Te ontvangen betalingen.
  • Te betalen rekeningen.

De NAV valideert ieder document. Als het aan de eisen voldoet, wordt er een bericht verzonden naar de verzender met daarin de status van elke verzonden factuur.

Het bericht is elektronisch en in XML-formaat. Statusberichten kunnen worden geïntegreerd in de ERP-software van de verzender om het gemak en de snelheid van de informatieverwerking te bevorderen.

De NAV kan een van de volgende meldingen terugsturen: door een technische fout kan de factuur niet worden geaccepteerd; een waarschuwing over een semantische fout, maar de factuur is wel geaccepteerd; een bevestiging van acceptatie van de factuur.

Whitepaper over VAT compliance

Deze analyse van internationale elektronische tax compliance (beschikbaar in het Engels en Spaans) is een hulpmiddel dat is ontworpen voor bedrijven die momenteel werkzaam zijn in meerdere landen of dat in de toekomst van plan zijn.

Ontdek hoe indirecte btw werkt, hoe die wordt gecontroleerd en wat de gevolgen zijn voor zowel bedrijven als belastingdiensten.

Moet u ook belastingaangifte doen in andere landen?

Het EDICOM-platform vereenvoudigt de communicatie met belastingdiensten in vele landen via een oplossing met meerdere standaarden en protocollen die compatibel is met de leidende ERP-systemen op de markt.

Spanje - SII

Suministro Inmediato de Información

Verenigd Koninkrijk - MTD

Making Tax Digital

Portugal - SAF-T

Standard Audit File for Tax

Griekenland - myDATA

My Digital Accounting & Tax Application

Litouwen - i.MAS

Smart Tax Administration System

Noorwegen - SAF-T

Standard Audit File for Tax

Hongarije - RTIR

Real Time Invoice Reporting

Roemenië - SAF-T

Standard Audit File for Tax

Oostenrijk - SAF-T

Standard Audit File for Tax

Laatste nieuws over compliance

Zweden start raadpleging over elektronische facturatie en digitale btw-aangifte

De Zweedse belastingdienst bestudeert verschillende modellen om te voldoen aan de eisen van digitale btw-aangifte

Hoe werkt de SAF-T-aangifte in Roemenië?

Vanaf 2022 moeten alle bedrijven in Roemenië hun belastinggegevens elektronisch aangeven via SAF-T

Status van B2B elektronische factuur in Frankrijk

Frankrijk boekt vooruitgang met de details van het nieuwe B2B-model voor elektronische facturering en e-rapportage.

Stuur ons uw contactgegevens toe en wij nemen direct contact met u op.

Praat met een van onze specialisten en verduidelijk al uw vragen over onze oplossingen voor data-integratie.

Neem contact op!

Usa un dominio corporativo

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.