Elektronische facturatie in Nederland

Beheer al uw elektronische facturen voor B2G en B2B via het EDICOM PEPPOL Access Point

Elektronische facturatie in Nederland

In Nederland is een B2G verplichting van kracht. Alle entiteiten die de regels voor openbare aanbestedingen volgen moeten e-facturen kunnen ontvangen en kunnen dit ook vragen van hun leveranciers: Rijksoverheid, Openbare ziekenhuizen, Provincies en gemeenten, Waterschappen, Publiekrechtelijke instellingen, Publiek-private partnerschappen.

Nederland gebruikt het PEPPOL-netwerk voor de uitwisseling van documenten. U kunt het EDICOM PEPPOL Access Point, erkend door de Nederlandse Peppolautoriteit (NPA) gebruiken om met alle Nederlandse overheidsinstanties verbinding te maken.

Peppol is een internationaal netwerk waar elk bedrijf een unieke Peppol-ID heeft en zich aansluit via gecertificieerde Peppol Access Points. De Nederlandse overheid heeft het platform Digipoort gelanceerd, dat tot doel heeft de ontvangst van facturen voor de publieke sector te centraliseren. Dit platform is aangesloten op het PEPPOL-netwerk.

Het formaat van gestructureerde berichten is UBL en volgt de Europese richtlijnen. Bedrijven kunnen een groot aantal verschillende berichten uitwisselen. De meest klassieke zijn de bestelling, de leverbon en de factuur.

Voorlopig is er geen B2B verplichting gepland en Nederland zal het Europese VIDA project volgen.

 

Factuurformaten

Elektronische facturen kunnen in verschillende formaten worden aangemaakt

  • PEPPOL BIS

  • NLCIUS

Verzendmethoden

Elektronische facturen kunnen op verschillende manieren naar overheidsinstanties worden gestuurd:

  • EDICOM PEPPOL Access Point

  • Digipoort

EDICOM geaccrediteerd als PEPPOL Access Point

In 2015 certificeerde de internationale stichting OpenPEPPOL EDICOM als PEPPOL Access Point. Daarnaast ontving EDICOM SMP-certificering voor de implementatie van zijn metadatapublicatiedienst.

Met EDICOM PEPPOL Access Point kunnen overheidsinstanties en overheden met partners en leveranciers communiceren door middel van geïntegreerde oplossingen die op basis van PEPPOL-XML de uitwisseling van alle soorten elektronische standaarddocumenten automatiseren.

EDICOM PEPPOL Access Point

De EDICOM-oplossing voor elektronische facturen

Integratie met ERP-systemen

Integratie met ERP-systemen

ORACLE, SAP, MICROSOFT... Met EDICOM is een directe integratie met de belangrijkste ERP- en managementsystemen op de markt mogelijk.

Platform voor meerdere standaarden

Platform voor meerdere standaarden

PEPPOL, UBL, XML... EDICOM verzendt en ontvangt in alle door de Nederlandse overheid vereiste formaten.

Platform voor meerdere protocollen

Platform voor meerdere protocollen

PEPPOL, AS4, Web Service...  Het EDICOM-communicatieplatform past zich aan het communicatieprotocol aan dat door overheidsinstanties wordt vereist.

6 redenen om te kiezen voor het e-facturatiesplatform van EDICOM

Onze oplossing kan in een groot aantal landen centraal worden opgezet en voor e-facturatie gebruikt. U hoeft uw processen dus niet uit te breiden, maar kunt de vereisten met één enkele oplossing afdekken.

De cloudgebaseerde EDICOM-oplossing kan met een breed scala aan boekhoud- en ERP-systemen worden geïntegreerd. Dit vereist geen wijzigingen aan uw IT-infrastructuur.

Door uw e-facturatiesprocessen te automatiseren en de oplossing centraal in te richten, voorkomt u handmatige gegevensinvoer en een 'lappendeken' van oplossingen. Dit kan leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen.

De EDICOM-oplossing kan in meer dan 70 landen gebruikt worden. U kunt wereldwijd op onze oplossing vertrouwen en zo voldoen aan de vereisten van verschillende landen op het gebied van elektronische facturatie.

EDICOM heeft belangrijke certificeringen zoals de ISO 27001, de ISO20000, de ISAE 3402 of de TIER II DESIGN. Door middel van onze SLA garanderen wij de maximale veiligheid van uw gegevens en een minimale beschikbaarheid van onze systemen van 99,9%.

EDICOM volgt continu de wettelijke en technische veranderingen in e-facturatie in de afzonderlijke landen. Onze oplossing en onze klanten zijn dus altijd up-to-date.

Hebt u in andere Europese landen een e-facturatiesoplossing nodig?

E-facturatie in Europa: lees meer over de verschillende systemen in Europa en de implementatie ervan in elk land.

Diensten met toegevoegde waarde van het elektronische facturatiesplatform

Oplossing voor elektronische archivering

EDICOMLta garandeert de wettelijke bewaring van elektronische documenten die zijn opgeslagen op het EDICOM-platform en garandeert hun integriteit en authenticiteit in de loop van de tijd.

  • EDICOM treedt op als vertrouwde derde partij en verleent bewijskracht aan in bewaring gegeven documenten.
  • De dienstverlening is in overeenstemming met de Europese Verordening 910/2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten.
  • Bewaring vindt plaats in overeenstemming met internationale standaarden zoals de Conservazione Sostitutiva in Italië of de NOM151 in Mexico.

Goedkeuring van documenten met elektronische handtekening

EDICOMSignADoc is de oplossing voor het beheer van al uw documentgoedkeuringsstromen, of deze nu intern zijn of door externe partners zoals klanten of leveranciers moeten worden goedgekeurd. De oplossing maakt de uitgifte van certificaten en elektronische handtekeningen door EDICOM-gekwalificeerde dienstverleners mogelijk. Bovendien worden meer juridische garanties geleverd voor het bewijs van aanvaarding of afwijzing van documenten als deze met behulp van processen voor elektronische handtekeningen zijn gegenereerd.

Elektronische handtekening in fiscale en administratieve processen

Het EDICOM Global e-Invoicing-platform vereenvoudigt de elektronische uitgifte en goedkeuring van facturen in multinationale omgevingen. Het is de ideale oplossing voor bedrijven die actief zijn op verschillende markten, gebruik maken van gecentraliseerde managementsystemen en deze documenten moeten kunnen behandelen in overeenstemming met de geldende wetten in elk land.

Door cryptografische mechanismen zoals elektronische handtekeningen toe te passen, kunnen wij de authenticiteit en integriteit van het document gedurende zijn gehele digitale levenscyclus garanderen. Dit is een fundamenteel punt dat wordt geëist door de meeste landen waar elektronische facturatie is toegestaan.

Elektronische handtekening en tijdstempels in correspondentie met belastingdiensten

Het VAT Compliance-platform van EDICOM vereenvoudigt de communicatie met belastingdiensten in multinationale omgevingen. Het is de ideale oplossing voor bedrijven die op verschillende markten actief zijn en belastingdocumenten moeten beheren in overeenstemming met de geldende wetten in elk land.

Het gebruik van een elektronische handtekening en een elektronische tijdstempel is in deze processen noodzakelijk, aangezien zij de rechtspersoon identificeren die de belastingaangifte indient en certificeren dat deze indiening op een specifiek tijdstip heeft plaatsgevonden. Dit is een fundamenteel aspect in deze systemen, waar de verzending van informatie aan zeer specifieke tijdsbeperkingen is onderworpen.

Het laatste nieuws over e-facturatie

E-facturatie in de Verenigde Staten: interoperabel uitwisselingsnetwerk DBNAlliance

De deelnemers aan het BPC pilootproject voor elektronische uitwisseling van facturen hebben de Digital Business Networks

Hoe werkt het online elektronische facturatieregime - FEL van Guatemala

We leggen alle details uit van het nieuwe FEL elektronische facturatiesysteem

Oekraïne: Elektronische SAF-T-rapportage wordt verplicht in 2025

Meer informatie over de verplichte vereisten in Oekraïne voor SAF-T en de btw-factuur (Tax-invoice)

Stuur ons uw contactgegevens toe en wij nemen direct contact met u op.

Praat met een van onze specialisten voor heldere antwoorden op al uw vragen over onze oplossingen voor data-integratie.

Neem contact op!

general.form.error.email

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.