Belangrijkste toepassingsgebieden van EDI in de retailsector
Elektronische gegevensuitwisseling (EDI) is een van de grote bondgenoten van de distributie- en detailhandelssector. Dit systeem maakt de geautomatiseerde uitwisseling van commerciële documenten mogelijk, zoals inkooporders, facturen en verzendberichten, in een gestandaardiseerd elektronisch formaat. Dit vergemakkelijkt niet alleen de communicatie, maar heeft ook tal van andere voordelen, zoals kostenreductie, voorraadbeheer of een betere vraagvoorspelling.
Inhoudsopgave [Verberg]
Belangrijkste toepassingsgebieden van EDI in de retailsector
We kunnen de detailhandelssector in een groot aantal gebieden verdelen, afhankelijk van de variabelen waarmee we rekening houden. Vanuit EDI-oogpunt zien we echter overeenkomsten op de volgende gebieden.
Voeding
In de voedingssector is de ontwikkeling van EDI snel gegaan vanwege de noodzaak om processen te automatiseren om de vervangingstijden van producten in de schappen te verkorten. Zowel grootschalige georganiseerde distributie als georganiseerde distributie zijn, samen met grote voedselproducenten, de belangrijkste aanjagers van EDI geweest.
De meest voorkomende boodschappen binnen de voedingssector zijn:
- Order
- Order bevestiging
- Verzendingsbericht
- Factuur
Non-food
De ‘No Food’-sector heeft geprofiteerd van de voordelen van EDI en heeft deze technologie in vrijwel alle subsectoren ontwikkeld: mode, sport, huisdieren, doe-het-zelf, elektronica...
In de non-foodsector zijn er verschillende commerciële stromen die verder gaan dan alleen de levering van goederen uit de voedingssector (zoals onder meer zendingen of specifieke stromen van elektronische handel), wat betekent dat er ook andere veel voorkomende boodschappen zijn, zoals :
- Catalogus en prijzen
- Verkoopcijfers
- Inventarisatierapport
- Retouren
- Instructies voor retouren
- Kennisgeving van betaling
Mode
Hoewel we de modesector onder de noemer ‘Non-food’ kunnen scharen, was deze specifieke sector een van de pioniers in de wijdverspreide adoptie van EDI.
Bedrijven in de modesector maken producten voor een mondiale markt. Daarom moeten ze alle gangbare commerciële documenten, zoals bestellingen, leveringsbonnen of facturen, in verschillende formaten kunnen uitwisselen. EDI is daarom het belangrijkste communicatiemiddel met retailers.
- Het is essentieel om synergieën tot stand te brengen met verschillende zakenpartners. Integratie tussen verschillende bedrijfsapplicaties (WMS, e-commerce, 3PL, etc.) is cruciaal voor groei.
- Analyse van de beschikbare gegevens kan de weg naar succes bepalen: van de globale KPI's van de reeks uitgewisselde berichten tot de details van specifieke berichten zoals een verkooprapport (SLSRPT binnen de EDIFACT-standaard).
Voordelen van het gebruik van EDI in de retailsector
- Wendbaarheid: Met betrekking tot de traditionele uitwisseling van documenten.
- Standaardisatie: Zowel in documentformaten als in transmissiekanalen.
- Reductie van fouten: Zowel van de inhoud als de handmatige invoer van de gegevens.
- Vermijdt vertragingen: Bij betalingen aan leveranciers, dankzij de automatisering van de leveranciersboekhouding.
- Vermijdt fraude: Het vermijden van de ontvangst van frauduleuze facturen via conventionele middelen.
- Wettelijke naleving: Bij het ontvangen van facturen in overeenstemming met verschillende internationale wetgevingen.
- Nauwkeurige boekhouding: Elektronisch beheer, geen foutieve of verloren facturen meer.
- Kostenbesparingen: Met betrekking tot handmatige verwerking en archivering.
Hoe pak je een EDI-project efficiënt aan in de retailsector
Een dermate complexe sector vereist het nemen van alle noodzakelijke maatregelen om een project met garanties aan te pakken. Wij adviseren:
- Gebruik een gecentraliseerd communicatieplatform.
- Integreer en automatiseer 100% van uw berichten met behulp van EDI.
- Integreer al uw managementsystemen.
- Gebruik canonieke gestructureerde bestanden.
In de toeleveringsketen is een vlotte communicatie tussen alle actoren essentieel, zodat het product de eindklant tijdig bereikt.
EDICOM Global Platform voor de retailsector
EDICOM biedt al zijn diensten aan vanuit een wereldwijd EDI-platform op het niveau van de meest veeleisende retailers. Dit platform beschikt over de benodigde technologie voor de implementatie van geavanceerde communicatieprojecten voor elke sector, inclusief de detailhandel.
Onder de meest opvallende kenmerken vinden we:
- Wereldwijde B2B EDI-serviceprovider: Specialisten in EDI-oplossingen. Wij ontwikkelen onze eigen technologie voor elektronische gegevensuitwisseling zonder afhankelijk te zijn van derden.
- Software SaaS: Met onze cloudgebaseerde oplossingen kunnen bedrijven middelen, infrastructuur en hardware vrijmaken, zodat ze zich op andere belangrijke gebieden kunnen concentreren.
- Multi-standaard platform: EDIFACT, X12, UBL, TRADACOM, XML... Onze oplossing is in staat documenten in elke EDI-standaard te beheren.
- Gegarandeerde beschikbaarheid: Beschikbaarheid 24 uur per dag, met 99,9% volgens de SLA gedefinieerd door EDICOM met al haar klanten.
- Connectiviteit met grote retailers: Onze EDI-software wordt veel gebruikt door grote retailers en andere bedrijven over de hele wereld.
- EDI Compliance Software: Onze oplossing stelt ons in staat volledig te voldoen aan de normen die worden vereist door de belangrijkste retailers en belastingautoriteiten ter wereld.