Servië: Wetsvoorstel inzake verplicht elektronisch vervoersysteem
Servië publiceert een wetsontwerp om verplichte elektronische leveringsbonnen in te voeren voor het verkeer van goederen in het land.
Deze verplichting zal naar verwachting vanaf januari 2026 in werking treden.
Het ministerie van Financiën van Servië heeft een ontwerpwetsvoorstel gepubliceerd over elektronische vervoersdocumenten of leveringsbonnen. Deze verplichting zal naar verwachting vanaf januari 2026 in werking treden.
Het wetsvoorstel stelt duidelijke eisen aan de afgifte, verzending, ontvangst en archivering van elektronische verzendnota's (elektronische leveringsbonnen) voor het verkeer van goederen. Deze elektronische documenten zijn van cruciaal belang voor het traceren van goederen tijdens hun transport over het grondgebied van Servië en zijn van toepassing op zowel entiteiten uit de publieke als de private sector.
Het ministerie faciliteert een gecentraliseerd platform waar de uitgever de elektronische leveringsbon in XML-formaat moet registreren vóór de verzending van de goederen. De ontvanger van de elektronische leveringsbon moet de fysieke ontvangst van de goederen op dezelfde dag of uiterlijk binnen twee werkdagen na ontvangst bevestigen. De aanvaarding of afwijzing van de elektronische leveringsbon moet gebeuren door afgifte van een elektronisch ontvangstbewijs van de goederen binnen acht dagen vanaf de dag van ontvangst.
De wet is van toepassing op de meeste goederen, maar er zijn bepaalde uitzonderingen:
- Goederen die via vervoersnetwerken worden vervoerd (bv. water, elektriciteit, gas).
- Detailhandelsgoederen die onderworpen zijn aan specifieke belastingregels.
- Militaire en gevoelige voorwerpen, of voorwerpen die in het kader van internationale overeenkomsten in omloop zijn, kunnen ook worden vrijgesteld.
Verwacht implementatieschema
Vanaf 1 januari 2026 moeten particuliere bedrijven in B2G-transacties elektronische leveringsbonnen sturen naar entiteiten in de publieke sector en moeten vervoerders deze ter inzage indienen.
Vanaf 1 oktober 2027 zijn ook particuliere bedrijven in B2B-transacties verplicht om elektronische leveringsbonnen te verzenden en te ontvangen, met dezelfde verplichting voor vervoerders om deze te overleggen in geval van een inspectie.