Servië: Wet inzake het systeem van elektronische leveringsbonnen voor het goederenverkeer

Servië publiceert de definitieve versie van de wet inzake elektronische leveringsbonnen.
Vanaf 1 januari 2026 is het voor overheidsinstanties verplicht om elektronische leveringsbonnen te verzenden en ontvangen.
Vanaf 1 oktober 2027 moeten particuliere bedrijven bij B2B-transacties ook elektronische leveringsbonnen verzenden en ontvangen.
Het Servische ministerie van Financiën publiceert de definitieve versie samen met de technische specificaties van de wet op elektronische leveringsbonnen. Onder de huidige regelgeving zijn zowel particulieren als openbare entiteiten verplicht om elektronische leveringsbonnen uit te geven voor elke goederenbeweging voorafgaand aan het transport. Vervolgens zijn vervoerders verplicht om deze elektronische bonnen voor te leggen tijdens inspectieprocessen.
De wet stelt eisen aan het uitgeven, verzenden, ontvangen en archiveren van elektronische vrachtbrieven (elektronische leveringsbonnen) voor het verkeer van goederen. Deze elektronische documenten zijn van cruciaal belang voor het volgen van goederen tijdens het vervoer op het grondgebied van Servië en zijn van toepassing op zowel openbare als particuliere entiteiten.
Implementatieschema voor het algemene goederenverkeer
Vanaf 1 januari 2026
- Openbare entiteiten moeten elektronische leveringsbonnen verzenden en ontvangen bij G2G-, G2B- en B2G-transacties.
- Particuliere entiteiten moeten elektronische leveringsbonnen versturen bij B2G-transacties.
Vanaf 1 oktober 2027
- Particuliere entiteiten moeten elektronische leveringsbonnen verzenden en ontvangen bij B2B- en G2B-transacties.
In alle gevallen moeten vervoerders elektronische bonnen overleggen tijdens inspecties.
Hoe de elektronische leveringsbon werkt in Servië
Het ministerie van Financiën van Servië heeft een ontwerpwetsvoorstel gepubliceerd over elektronische vervoersdocumenten of leveringsbonnen. Deze verplichting zal naar verwachting vanaf januari 2026 in werking treden.
Het wetsvoorstel stelt duidelijke eisen aan de afgifte, verzending, ontvangst en archivering van elektronische verzendnota's (elektronische leveringsbonnen) voor het verkeer van goederen. Deze elektronische documenten zijn van cruciaal belang voor het traceren van goederen tijdens hun transport over het grondgebied van Servië en zijn van toepassing op zowel entiteiten uit de publieke als de private sector.
Het ministerie faciliteert een gecentraliseerd platform waar de uitgever de elektronische leveringsbon in XML-formaat moet registreren vóór de verzending van de goederen. De ontvanger van de elektronische leveringsbon moet de fysieke ontvangst van de goederen op dezelfde dag of uiterlijk binnen twee werkdagen na ontvangst bevestigen. De aanvaarding of afwijzing van de elektronische leveringsbon moet gebeuren door afgifte van een elektronisch ontvangstbewijs van de goederen binnen acht dagen vanaf de dag van ontvangst.
De wet is van toepassing op de meeste goederen, maar er zijn bepaalde uitzonderingen:
- Goederen die via vervoersnetwerken worden vervoerd (bv. water, elektriciteit, gas).
- Detailhandelsgoederen die onderworpen zijn aan specifieke belastingregels.
- Militaire en gevoelige voorwerpen, of voorwerpen die in het kader van internationale overeenkomsten in omloop zijn, kunnen ook worden vrijgesteld.