De belastinghervorming in Brazilië en de impact ervan op e-facturatie
Brazilië heeft een belastinghervorming doorgevoerd door middel van grondwetswijziging 132, met als doel zijn ingewikkelde belastingstelsel te vereenvoudigen en te moderniseren. De kern van deze belastinghervorming in Brazilië is de samensmelting van vijf bestaande belastingen (, Cofins, IPI, ICMS en ISS) in twee nieuwe belastingen onder het begrip duale btw (Belasting Toegevoegde Waarde): de Belasting op goederen en diensten (IBS), beheerd door staten en gemeenten, en de Heffing op goederen en diensten (CBS), met een federaal karakter.
Inhoudsopgave [Verberg]
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen van de belastinghervorming?
Nieuwe duale btw – CBS & IBS
Met de belastinghervorming zal Brazilië een systeem invoeren van DUALE BTW, bestaande uit de CBS (Heffing op goederen en diensten) op federaal niveau, en de IBS (Belasting op goederen en diensten) voor staten en gemeenten. Dit systeem, dat oorspronkelijk in Europa werd geïmplementeerd, staat in veel landen bekend als GST (Goods and Services Tax, Belasting op Goederen en Diensten).
De belastinghervorming in Brazilië voorziet ook in de oprichting van de federale selectieve belasting (IS), die tot doel heeft de consumptie van producten die schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu te reguleren. Op federaal niveau zullen zowel de CBS als de IS de Bijdrage voor het Programma Maatschappelijke Integratie (PIS), de Bijdrage voor de Financiering van de Sociale Zekerheid (Cofins) en de Belasting op Industriële Producten (BIV) vervangen.
Op staats- en gemeentelijk niveau zal de IBS de ICMS vervangen (belasting op het verkeer van goederen en het verrichten van interstatelijke en intergemeentelijke vervoer- en communicatiediensten) op staatsniveau, en de ISS (Belasting op diensten van welke aard dan ook) op gemeentelijk niveau. Hoewel de administratie van de IBS en de CBS onafhankelijk is, zullen beide een gemeenschappelijke reeks regels volgen.
Belangrijkste kenmerken van CBS en IBS
De Heffing op Goederen en Diensten (CBS) op federaal niveau, en de Belasting op goederen en diensten (IBS) voor staten en gemeenten, krijgen de volgende hoofdkenmerken:
- Brede toepassing: De IBS en de CBS zullen alle transacties met betrekking tot materiële en immateriële goederen, met inbegrip van rechten en diensten, belasten. Dit betekent dat zij van toepassing zijn op rechtshandelingen zoals verkoop, ruil, verhuur, overdracht, licentie, leasing en dienstverlening.
- Belasting op de plaats van bestemming: Belastingen worden toegewezen aan de plaats waar de consumenten van de goederen of diensten zich bevinden, ten gunste van de consumptieregio's.
- Niet-volledige accumulatie: Belastingen die in de productieketen zijn betaald, zullen onmiddellijke kredieten genereren, waaronder betalingen voor de verwerving van vaste kapitaalgoederen (zoals machines en uitrusting) en consumptiegoederen die worden gebruikt voor economische activiteiten (zoals elektriciteit, administratief materiaal en telecommunicatiediensten). Dit verlaagt de belastingdruk in de hele keten, waardoor investeringen en export worden vrijgesteld van belastingen.
- Uniforme wetgeving: Zowel de IBS als de CBS krijgen identieke regels die op het hele nationale grondgebied van toepassing zijn, wat zorgt voor meer samenhang en vereenvoudiging van het systeem.
- Collectie "buiten": Belastingen zullen geen deel uitmaken van hun eigen berekeningsgrondslag of de basis van de andere belasting, waardoor hun tarieven transparanter worden voor de burgers.
- Snelle teruggave van opgebouwde heffingskortingen: Opgebouwde heffingskortingen worden snel en efficiënt terugbetaald aan belastingplichtigen.
- Belastingvermindering voor investeringen: De investeringen maken een onmiddellijk gebruik van de kredieten mogelijk, die snel worden terugbetaald, wat de economische groei stimuleert.
- Vrijstelling bij uitvoer: Exporteurs zullen de waarde van de btw die is betaald op de inputs en andere goederen en diensten die zij hebben gekocht, terugkrijgen, zodat de uitvoer vrij is van belastingdruk.
- Toepassing bij invoer: Geïmporteerde goederen en diensten, met inbegrip van digitale goederen, worden aan dezelfde belasting onderworpen als binnenlandse producten, waardoor eerlijke concurrentie wordt gewaarborgd.
Gevolgen voor de begrotingsnota's en het CFOP
Een belangrijke verandering zal zijn de vervanging van CFOP-codes (Belastingwetboek van operaties en leveringen) door de nieuwe CST-classificaties (Belastingsituatie Code), aangepast aan het nieuwe belastingregime. Deze verandering brengt operationele uitdagingen met zich mee voor zowel belastingplichtigen als systeemontwikkelaars, die hun softwareoplossingen moeten herstructureren om te voldoen aan de nieuwe belastingregelgeving.
De Aangifte van Dienstverlening (DAS)
Een opmerkelijke nieuwigheid is de oprichting van de Aangifte van Dienstverlening(DPS), een nieuw belastingdocument dat de rapportage van verleende diensten zal vergemakkelijken. Dit wordt een belangrijke pijler in de implementatie van de IBS en CBS, waarbij de controle en transparantie van dienstentransacties op nationaal niveau wordt bevorderd.
Overgangsperiode belastinghervorming
De belastinghervorming in Brazilië voorziet in twee overgangsperioden: een algemene, van zeven jaar, die de hele Braziliaanse samenleving zal beïnvloeden, en een andere specifieke voor de federatieve entiteiten, van 50 jaar, praktisch onmerkbaar voor de samenleving. De transitie voor de samenleving begint in 2026 en zal in 2033 voltooid zijn, wanneer de huidige verbruiksbelastingen worden afgeschaft en het nieuwe belastingmodel volledig van kracht zal zijn.
Om het mogelijk te maken deze overgang te starten, is het noodzakelijk om in 2024 en 2025 de aanvullende wetten goed te keuren die de IBS (Belasting op goederen en diensten) en de CBS (Heffing op Goederen en Diensten), de Federale Raad van IBS, het Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de terugbetaling van de geaccumuleerde tegoeden van het ICMS reguleren. Daarnaast moet het nieuwe systeem voor het innen van belastingen worden gestructureerd.
Tussen 2029 en 2032 zal de overgang van ICMS en ISS naar IBS plaatsvinden, met een geleidelijke verlaging van de ICMS- en ISS-tarieven en een geleidelijke verhoging van het IBS-percentage, volgens de volgende percentages:
- 10 % in 2029,
- 20 % in 2030,
- 30 % in 2031,
- 40 % in 2032.
In 2033 worden de ICMS, de BIV en de ISS afgeschaft en is het nieuwe belastingmodel volledig van kracht.
Tijdens deze overgangsperiode zal de federale Senaat de referentietarieven voor belastingen vaststellen, die automatisch worden overgenomen door de Unie, de deelstaten en de gemeenten.
Goedkeuring van PLP 68 en kritische factoren
De volledige uitvoering van de hervorming hangt in grote mate af van de goedkeuring van PLP 68, die de invoering vergemakkelijkt van toekomstige versies van de technische nota's die nodig zijn om de belastingstelsels aan te passen.
Doelstellingen van de belastinghervorming
Bevordering van duurzame economische groei, het genereren van werkgelegenheid en inkomen: De belastinghervorming zal een einde maken aan de belangrijkste verstoringen van het huidige Braziliaanse belastingstelsel, zoals belastingaccumulatie, belastingoorlog en administratieve en gerechtelijke geschillen. Dit zal de kosten en inefficiëntie voor zowel bedrijven als de publieke sector verminderen, waardoor het economische groeipotentieel van het land toeneemt.
Als gevolg hiervan wordt een hogere economische groei verwacht, waardoor de werkgelegenheid en het inkomen voor burgers zullen toenemen. Als de economie groeit, profiteert iedereen: bedrijven, burgers en overheden.Rechtvaardiger maken van het belastingstelsel, het terugdringen van sociale en regionale ongelijkheden: Momenteel worden belastingen gedeeltelijk geheven op de plaats van herkomst, dat wil zeggen in de staten en gemeenten waar de bedrijven zijn gevestigd. Dit concentreert de inzameling in meer ontwikkelde regio's, wat de regionale ongelijkheden verergert. Bij de belastinghervorming zal het bestemmingsbeginsel worden ingevoerd, wat betekent dat de belastingen worden geïnd waar de consument zich bevindt. Dit zal ten goede komen aan minder ontwikkelde regio's, een herverdeling van het inkomen bevorderen en regionale ongelijkheden verminderen.
Bovendien zal het de sociale ongelijkheden verminderen, aangezien de armste burgers, wier consumptie meer wordt belast dan die van de rijksten, meer zullen worden begunstigd. Er zal ook een mechanisme voor belastingteruggave (cashback) worden geïntroduceerd om dit doel te bereiken.Vermindering van de fiscale complexiteit,wat zorgt voor transparantie en een groter fiscaal burgerschap bevordert: De hervorming zal de tijd en het geld verminderen die bedrijven besteden aan het nakomen van hun belastingverplichtingen en het aanspannen van rechtszaken. Met uniforme en niet-cumulatieve regels zal het ondernemingsklimaat worden verbeterd, waardoor eerlijkere concurrentie wordt bevorderd, wat zal resulteren in producten en diensten van betere kwaliteit tegen lagere prijzen.
Bovendien zal de vereenvoudiging zorgen voor meer transparantie, aangezien de waarde van de betaalde belastingen duidelijk zal zijn voor de burgers, die betere openbare diensten en een grotere verantwoordelijkheid van de staat kunnen eisen.
EDICOM btw-nalevingsplatform
Stroomlijn uw verplichtingen op het gebied van belastingnaleving en e-facturatie met een uitgebreide technologische oplossing waarmee u e-facturen en belastingrapporten kunt verzenden naar elke overheidsinstantie, overheidsagentschap of handelspartner wereldwijd.
Met de steun van onze gespecialiseerde teams en de robuustheid van ons International VAT Compliance-platform, beheren wij het genereren en indienen van uw elektronische belastingdocumenten in strikte overeenstemming met de technische vereisten van elke autoriteit en provider. EDICOM vereenvoudigt het wereldwijde belastingbeheer en zorgt ervoor dat uw bedrijf voldoet aan de lokale en internationale regelgeving vanuit één betrouwbaar platform dat is aangepast aan uw behoeften.