Mauritius bereidt zich voor op de implementatie van e-facturatie

Zoals aangekondigd door de Mauritius Revenue Authority (MRA) in haar jaarlijkse begroting voor het boekjaar 2025-26, zijn leveranciers met een omzet van meer dan 100 miljoen roepies al bezig met een soepele aansluiting op de servers voor elektronische facturering. Bovendien zal het systeem in het boekjaar 2025-26 worden uitgebreid naar leveranciers met een jaaromzet van meer dan 80 miljoen roepies.
De Mauritius Revenue Authority (MRA) voert haar nationale elektronische factureringssysteem geleidelijk in, op basis van de omzet van de belastingplichtigen. Belastingplichtigen, of economische actoren, moeten elektronische facturen en ontvangstbewijzen genereren met behulp van een gecertificeerd elektronisch factureringssysteem (EBS) en deze naar het MRA e-Invoicing Platform sturen.
Voor de eerste fase heeft de regering bepaalde bedrijven met een omzet van meer dan 100 miljoen roepies (ongeveer 2 miljoen euro) op de hoogte gesteld dat zij vanaf 15 mei 2024 elektronische facturen moeten gaan versturen.
roepies (ongeveer 2 miljoen euro) zodat ze vanaf 15 mei 2024 elektronische facturen uit gaan geven.
Het e-facturatieproces omvat het in realtime verzenden van elektronische facturen, creditnota's en debetnota's naar het Invoice Fiscalisation Platform (IFP). De MRA valideert de documenten en genereert een unieke identificatiecode, IRN en QR-code die bij de elektronische documenten worden gevoegd. Zodra de documenten zijn gevalideerd, kunnen ze naar de ontvangers worden gestuurd.
Aangemelde marktdeelnemers zullen hun systemen moeten aanpassen om te voldoen aan de vereisten van de MRA inzake e-facturatie. Zij hebben ook de mogelijkheid om op vrijwillige basis elektronische facturen uit te geven zodra zij zich op het nationale portaal hebben geregistreerd.
Tijdschema voor de invoering van verplichte elektronische facturering in Mauritius
- Fase 1 (bevestigd): vanaf 15 mei 2024 voor bedrijven met een omzet van meer dan 100 miljoen roepies.
- Fase 2 (bevestigd): tijdens het boekjaar 2025-26 voor bedrijven met een omzet van meer dan 80 miljoen roepies.
- Fase 3 (nog te bevestigen): bedrijven met een omzet tussen 50 en 80 miljoen roepies.
- Fase 4 (nog te bevestigen): andere specifieke bedrijven.