Mauritius bereidt zich voor op de implementatie van e-facturatie in 2024
De belastingdienst van Mauritius informeert bepaalde belastingplichtigen met een omzet van meer dan Rs 100 crore om zich vanaf 15 mei 2024 aan te sluiten bij het nationale e-facturatiesysteem.
Aangemelde marktdeelnemers zullen hun systemen moeten aanpassen om te voldoen aan de vereisten van de MRA inzake e-facturatie.
Mauritius zal het volgende Afrikaanse land zijn dat verplichte e-facturatieinvoert.
De Mauritiaanse Belastingdienst, MRA, gaat haar nationale e-facturatiesysteem geleidelijk invoeren, afhankelijk van de omzet van de belastingbetaler. Belastingplichtigen, of marktdeelnemers, moeten elektronische facturen en kwitanties genereren met behulp van een gecertificeerd elektronisch facturatiesysteem (EBS) en deze naar het platform voor fiscalisering van facturen of Invoice Fiscalisation Platform (IFP) sturen.
Voor de eerste fase informeert de regering bepaalde bedrijven met een omzet van meer dan 100 miljoen roepies (ongeveer 2 miljoen euro) zodat ze vanaf 15 mei 2024 elektronische facturen uit gaan geven.
Het e-facturatieproces omvat het in realtime verzenden van elektronische facturen, creditnota's en debetnota's naar het Invoice Fiscalisation Platform (IFP). De MRA valideert de documenten en genereert een unieke identificatiecode, IRN en QR-code die bij de elektronische documenten worden gevoegd. Zodra de documenten zijn gevalideerd, kunnen ze naar de ontvangers worden gestuurd.
Aangemelde marktdeelnemers zullen hun systemen moeten aanpassen om te voldoen aan de vereisten van de MRA inzake e-facturatie. Zij hebben ook de mogelijkheid om op vrijwillige basis elektronische facturen uit te geven zodra zij zich op het nationale portaal hebben geregistreerd.
Voorlopig implementatieschema
- Fase 1, 15 mei 2024: Bedrijven met een omzet van meer dan Rs 100 crore.
- Fase 2 (TBC): Bedrijven met een omzet tussen Rs 50 en Rs 100 crore.
- Fase 3 (TBC): De rest van de bedrijven die in het land btw-plichtig zijn.
- Fase 4 (TBC): Andere specifieke bedrijven.