De staat van elektronische facturering in Panama
Het Directoraat-Generaal der Belastingen (DGI) van Panama heeft aangekondigd dat het aanpassingswerkzaamheden zal uitvoeren in het elektronische facturatieplatform, waardoor gebruikers enige vertraging kunnen oplopen bij het bekijken van documenten.
Panama begon de implementatie van elektronische facturering in 2016 via het Elektronische Facturering Systeem van Panama (SFEP).
De implementatie van het SFEP bestaat uit 4 fasen: Ontwerp, bouw, vrijwillig proefplan en massificatie. Na de voltooiing van het pilotplan waaraan 43 bedrijven hebben deelgenomen, is het Panamese elektronische facturatiesysteem sinds 1 juli 2021 begonnen met de vrijwillige massificatiefase.
Het elektronische factureringssysteem van Panama (SFEP) wordt gereguleerd door uitvoerend decreet nr. 367, dat de wettelijke vereisten vaststelt voor de invoering van elektronische facturering door bedrijven die zijn vrijgesteld van het gebruik van belastingapparatuur door het directoraat-generaal van de Dirección General de Ingresos, de belastingdienst van Panama.
De technische voorschriften zijn opgenomen in de technische fiche, waarin formaten, procedures en normen met betrekking tot het gebruik van elektronische facturering worden beschreven.
In overeenstemming met Wet 256, gepubliceerd op 26 november 2021, werd vastgesteld dat vanaf 1 januari 2023 alle nieuwe RUC (Single Taxpayer Registry) de elektronische PAC-factuur als facturatiemiddel moeten gebruiken.
Updates voor het elektronische factureringsplatform in Panama
Het Directoraat-Generaal der Belastingen (DGI) van Panama heeft aangekondigd dat het aanpassingswerkzaamheden zal uitvoeren in het elektronische facturatieplatform, waardoor gebruikers enige vertraging kunnen oplopen bij het bekijken van documenten.
Deze werkzaamheden beginnen op donderdag 19 september 2024 om 8:00 uur en zullen naar verwachting duren tot vrijdag 27 september 2024. Tijdens deze periode kunt u vertragingen ondervinden bij het scannen van de QR-code op facturen of bij het doen van zoekopdrachten met behulp van de unieke elektronische factureringscode (CUFE) via het DGI-portaal.
We willen benadrukken dat de service van EDICOM als geautoriseerde certificeerder (PAC) geen invloed zal ondervinden van deze aanpassingen. Mochten onze klanten echter extra problemen ondervinden, dan staat ons supportteam klaar om elk incident of probleem op te lossen. Voor vragen kunt u contact opnemen met ons support team via de gebruikelijke kanalen.
Nieuwe Resolutie nr. 201-0384
De Algemene Directie van Inkomsten (DGI) van het Ministerie van Economie en Financiën (MEF) heeft Resolutie nr. 201-0384 uitgevaardigd op 17 januari 2024. Hierin worden leveranciersbedrijven, politieke partijen en onafhankelijke kandidaten gewaarschuwd dat alle inkomens- en uitgavenregisters die bij het Kiesgerecht worden ingediend, exclusief geregistreerd moeten zijn in het Elektronische Facturatiesysteem van Panama.
Bovendien bepaalt de resolutie, die op 23 januari in het Staatsblad is gepubliceerd, dat verzoeken om uitzonderingen op het gebruik van fiscale apparatuur moeten voldoen aan de bepalingen van Wet nr. 76 van 1976 en de daaropvolgende wijzigingen, en moeten worden ingediend bij de Algemene Directie van Inkomsten.
Elektronisch Factureringssysteem van Panama (SFEP)
Na de bekendmaking van het op 23 januari 2023 gepubliceerde uitvoerend decreet nr. 3 werden de nieuwe plichtigen voor de implementatie van het Panama Electronic Invoicing System (SFEP) uitgesteld met verschillende implementatiedata:
• Vanaf 2 januari 2023:
- Geautoriseerd particuliere entiteiten door de Maritieme Autoriteit van Panama om toe te zien op de naleving van de regels inzake bouw, navigatie, voorkoming van milieuvervuiling en veiligheid van handelsschepen, passagiersvervoer, recreatiervaart, wetenschappelijk onderzoek, werkzaamheden, olie-exploratie en boringen van internationaal verkeer, al dan niet geregistreerd, in de koopvaardij van Panama.
- Diensten voor het vervoer van aardoliederivaten.
- Herbergen met minder dan zeven kamers.
-Het verhuren van onroerend goed op basis van notariële of bij het ministerie van Huisvesting en Grondbeheer geregistreerde contracten, uitgevoerd door natuurlijke of rechtspersonen die hun eigen onroerend goed beheren zonder tussenkomst van derden.
• Met ingang van 1 maart 2023:
- Internationaal openbaar personenvervoer over land, door de lucht of over zee dat niet bij wet is vrijgesteld.
- Binnenlands openbaar personenvervoer door de lucht.
• Er zijn drie fasen vastgesteld voor transacties en diensten van banken en andere financiële instellingen (30 april, 30 juni en 31 augustus 2023):
- Fase 1 (30 april): In deze fase zullen banken en andere financiële instellingen het e-factureringssysteem invoeren voor alle vergoedingen voor verleende diensten, zoals: Vergoedingen en toeslagen (vergoedingen voor spaarrekeningen, toeslagen voor spaarrekeningen, vergoedingen voor leningen, enz.)
- Fase 2 (30 juni): In deze fase zullen banken en andere financiële instellingen het gebruik van het e-factureringssysteem invoeren voor alle vergoedingen voor verleende diensten, zoals: rente op persoonlijke leningen, hypothecaire leningen, commerciële leningen, kredietlijnleningen, rekening-courantkredieten, enz.
- Fase 3 (31 augustus): In deze fase zullen banken en andere financiële instellingen het gebruik van het e-factureringssysteem invoeren voor alle vergoedingen voor geleverde diensten, zoals: Investment Banking, Geldwisselkantoor, Fondsbeheerders (onderlinge fondsen, spaarfondsen, pensioenfondsen), Verzekerings- en Herverzekeringsmaatschappijen, Kredietkaarten, Geldautomaten, enz.
• Vanaf 30 juni 2023:
Verrichtingen en diensten die in het algemeen worden verricht door banken en andere financiële instellingen, met inbegrip van leasingmaatschappijen en beleggingsfondsen.
Bedrijven gevestigd in vrije of speciale zones, zoals:
Baru Vrijhandelszone
Vrijhandelszones
Petroleumvrije zone
Colon Vrije Zone (ZLC)
Ciudad del Saber
Panama Pacific Economic Area (AEEPP)
Hoofdkantoor voor Multinationale Ondernemingen (SEM)*
Multinationale ondernemingen voor het verlenen van diensten in verband met de productiesector (EMMA)*.
*In het geval van SEM-bedrijven, zoals die onder het EMMA-stelsel zijn opgericht, zijn niet onderworpen aan het gebruik van fiscale apparatuur. Zij moeten dus het Panamese elektronische facturerigssysteem toepassen als hun factureringsmethode vanaf de datum die in het voorgaande kalenderjaar is vastgesteld.
• Vanaf 31 augustus 2023:
- transacties uitgevoerd door de handelsbeurs en geautoriseerde producten om in Panama te opereren.
- Transacties van de verzekeringssector.
- transacties uitgevoerd door andere financiële entiteiten die niet eerder zijn ingedeeld.
EDICOM PAC Panama, gekwalificeerde geautoriseerde dienstverlener
EDICOM is op 14 november 2022 geaccrediteerd als Qualified Authorised Provider (PAC) door het Directoraat-Generaal der Belastingen van de Republiek Panama (DGI). Vraag meer informatie aan om uw e-invoicing project in Panama te starten.
De certificering is uitgegeven via resolutie nr. 201-7569 van 14 november 2022 en certificeert de bevoegdheid van EDICOM om te werken als een PAC, die voldoet aan alle technische en administratieve vereisten die optimale beveiligingsprocedures garanderen, met de juiste technologische infrastructuur om facturen en elektronische documenten van belastingbetalers in Panama te verwerken en veilig te bewaren.