e-Facturatie

De staat van elektronische facturering in Panama

elektronische facturering in Panama

Panama begon de implementatie van elektronische facturering in 2016 via het Elektronische Facturering Systeem van Panama (SFEP).

De implementatie van het SFEP bestaat uit 4 fasen: Ontwerp, bouw, vrijwillig proefplan en massificatie. Na de voltooiing van het pilotplan waaraan 43 bedrijven hebben deelgenomen, is het Panamese elektronische facturatiesysteem sinds 1 juli 2021 begonnen met de vrijwillige massificatiefase.

Het elektronische factureringssysteem van Panama (SFEP) wordt gereguleerd door uitvoerend decreet nr. 367, dat de wettelijke vereisten vaststelt voor de invoering van elektronische facturering door bedrijven die zijn vrijgesteld van het gebruik van belastingapparatuur door het directoraat-generaal van de Dirección General de Ingresos, de belastingdienst van Panama.

De technische voorschriften zijn opgenomen in de technische fiche, waarin formaten, procedures en normen met betrekking tot het gebruik van elektronische facturering worden beschreven.

In overeenstemming met Wet 256, gepubliceerd op 26 november 2021, werd vastgesteld dat vanaf 1 januari 2023 alle nieuwe RUC (Single Taxpayer Registry) de elektronische PAC-factuur als facturatiemiddel moeten gebruiken.

Na de bekendmaking van het op 23 januari 2023 gepubliceerde uitvoerend decreet nr. 3 werden de nieuwe plichtigen voor de implementatie van het Panama Electronic Invoicing System (SFEP) uitgesteld met verschillende implementatiedata:

•    Vanaf 2 januari 2023:
- Geautoriseerd particuliere entiteiten door de Maritieme Autoriteit van Panama om toe te zien op de naleving van de regels inzake bouw, navigatie, voorkoming van milieuvervuiling en veiligheid van handelsschepen, passagiersvervoer, recreatiervaart, wetenschappelijk onderzoek, werkzaamheden, olie-exploratie en boringen van internationaal verkeer, al dan niet geregistreerd, in de koopvaardij van Panama. 
- Diensten voor het vervoer van aardoliederivaten. 
- Herbergen met minder dan zeven kamers. 
-Het verhuren van onroerend goed op basis van notariële of bij het ministerie van Huisvesting en Grondbeheer geregistreerde contracten, uitgevoerd door natuurlijke of rechtspersonen die hun eigen onroerend goed beheren zonder tussenkomst van derden.

•  Met ingang van 1 maart 2023:
- Internationaal openbaar personenvervoer over land, door de lucht of over zee dat niet bij wet is vrijgesteld.
- Binnenlands openbaar personenvervoer door de lucht.
 

•    Er zijn drie fasen vastgesteld voor transacties en diensten van banken en andere financiële instellingen (30 april, 30 juni en 31 augustus 2023):

- Fase 1 (30 april): In deze fase zullen banken en andere financiële instellingen het e-factureringssysteem invoeren voor alle vergoedingen voor verleende diensten, zoals: Vergoedingen en toeslagen (vergoedingen voor spaarrekeningen, toeslagen voor spaarrekeningen, vergoedingen voor leningen, enz.)
- Fase 2 (30 juni): In deze fase zullen banken en andere financiële instellingen het gebruik van het e-factureringssysteem invoeren voor alle vergoedingen voor verleende diensten, zoals: rente op persoonlijke leningen, hypothecaire leningen, commerciële leningen, kredietlijnleningen, rekening-courantkredieten, enz.
- Fase 3 (31 augustus):  In deze fase zullen banken en andere financiële instellingen het gebruik van het e-factureringssysteem invoeren voor alle vergoedingen voor geleverde diensten, zoals: Investment Banking, Geldwisselkantoor, Fondsbeheerders (onderlinge fondsen, spaarfondsen, pensioenfondsen), Verzekerings- en Herverzekeringsmaatschappijen, Kredietkaarten, Geldautomaten, enz.


•    Vanaf 30 juni 2023:
Verrichtingen en diensten die in het algemeen worden verricht door banken en andere financiële instellingen, met inbegrip van leasingmaatschappijen en beleggingsfondsen.
Bedrijven gevestigd in vrije of speciale zones, zoals:
Baru Vrijhandelszone
Vrijhandelszones
Petroleumvrije zone
Colon Vrije Zone (ZLC)
Ciudad del Saber          
Panama Pacific Economic Area (AEEPP)
Hoofdkantoor voor Multinationale Ondernemingen (SEM)*
Multinationale ondernemingen voor het verlenen van diensten in verband met de productiesector (EMMA)*.

*In het geval van SEM-bedrijven, zoals die onder het EMMA-stelsel zijn opgericht, zijn niet onderworpen aan het gebruik van fiscale apparatuur. Zij moeten dus het Panamese elektronische facturerigssysteem toepassen als hun factureringsmethode vanaf de datum die in het voorgaande kalenderjaar is vastgesteld.


•    Vanaf 31 augustus 2023:
- transacties uitgevoerd door de handelsbeurs en geautoriseerde producten om in Panama te opereren.
- Transacties van de verzekeringssector.
- transacties uitgevoerd door andere financiële entiteiten die niet eerder zijn ingedeeld.
 

Inhoudsopgave [Verberg]

Elektronisch Factureringssysteem van Panama (SFEP)

Momenteel bestaat de SFEP naast de Fiscale Teams. Belastingteams zijn het systeem dat tot nu toe in het land wordt gebruikt voor het uitgeven van facturen. Dit zijn elektronische apparaten die zijn geautoriseerd door de DGI, die worden gebruikt om belastingontvangsten te verwerken, te registreren en op te slaan. Deze apparaten zijn verbonden met een belastingregistratie die het totale bedrag aan aan te geven belastingen registreert, samen met een belastingprinter die de belastingontvangsten afdrukt

Met de massificatie van elektronisch factureren wordt belastingapparatuur vervangen door de SFEP.

Wie kan elektronisch factureren?

Elke natuurlijke en rechtspersoon die de algemene directie van de belastingdienst verzoekt om de elektronische factuur te gebruiken om hun verrichtingen, overdrachten, verkoop van goederen en dienstverlening te documenteren.

Kenmerken van de elektronische factuur

Formaat

Het maakt gebruik van het XML-elektronische formaat in overeenstemming met de technische fiche die is vastgesteld door de DGI.

Fiscale controle

Elke factuur moet uniek geïdentificeerd zijn via de Unique Electronic Invoice Code (CUFE).

Opslag

Elektronische facturen die zowel worden uitgegeven als ontvangen, moeten 5 jaar worden bewaard, totdat aan het voorschrift van ITBMS of btw-belastingen is voldaan.

Elektronische handtekening

De rechtsgeldigheid van de facturen wordt gegarandeerd door de gekwalificeerde elektronische handtekening van de uitgever, die de authenticiteit en onweerlegbaarheid ervan waarborgt.

Panama's digitale transformatie stimuleren

Met de invoering van elektronisch factureren wil de Rijksoverheid:

  • De digitale economie stimuleren.
  • De innovatie van bedrijfsprocessen ondersteunen en het concurrentievermogen van de particuliere sector vergroten.
  • De naleving van fiscale verplichtingen faciliteren.

De SFEP maakt deel uit van de wereldwijde strategie van de overheid die van Panama een wereldwijd logistiek knooppunt wil maken.

De strategische ligging van de Republiek Panama samen met zijn aantrekkelijke fiscale beleid hebben het tot een knooppunt van internationale handel gemaakt, en het is een steeds meer geprefereerde bestemming geworden voor multinationals om hun Shared Services Center te vestigen.

De digitalisering van de administratie via elektronische facturatie zal een grote impuls zijn voor haar Nationale Logistieke Strategie 2030.

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over e-Facturatie

Maleisië introduceert e-facturatie: CTC-model met prevalidatie

Maleisië start met de gefaseerde invoering van e-facturatie van 2024 tot 2027

Saoedi-Arabië stelt het gebruik van elektronische facturatie verplicht: FATOORAH project

EDICOM neemt deel aan het pilotprogramma voor e-invoicing in Saoedi-Arabië, op uitnodiging van ZATCA

Polen: B2B e-facturatie via het KSeF-platform

Op 1 juli 2024 gaat verplichte B2B-e-facturering via KSeF van start