e-Facturatie

De staat van elektronische facturering in Panama

elektronische facturering in Panama

Panama begon de implementatie van elektronische facturering in 2016 via het Elektronische Facturering Systeem van Panama (SFEP).

De implementatie van het SFEP bestaat uit 4 fasen: Ontwerp, bouw, vrijwillig proefplan en massificatie. Na de voltooiing van het pilotplan waaraan 43 bedrijven hebben deelgenomen, is het Panamese elektronische factureringssysteem sinds 1 juli begonnen met de fase van vrijwillige massificatie.

Het elektronische factureringssysteem van Panama (SFEP) wordt gereguleerd door uitvoerend decreet nr. 367, dat de wettelijke vereisten vaststelt voor de invoering van elektronische facturering door bedrijven die zijn vrijgesteld van het gebruik van belastingapparatuur door het directoraat-generaal van de Dirección General de Ingresos, de belastingdienst van Panama.

De technische voorschriften zijn opgenomen in de technische fiche, waarin formaten, procedures en normen met betrekking tot het gebruik van elektronische facturering worden beschreven.
 

Inhoudsopgave [Verberg]

Elektronisch Factureringssysteem van Panama (SFEP)

Momenteel bestaat de SFEP naast de Fiscale Teams. Belastingteams zijn het systeem dat tot nu toe in het land wordt gebruikt voor het uitgeven van facturen. Dit zijn elektronische apparaten die zijn geautoriseerd door de DGI, die worden gebruikt om belastingontvangsten te verwerken, te registreren en op te slaan. Deze apparaten zijn verbonden met een belastingregistratie die het totale bedrag aan aan te geven belastingen registreert, samen met een belastingprinter die de belastingontvangsten afdrukt

Met de massificatie van elektronisch factureren wordt belastingapparatuur vervangen door de SFEP.

Wie kan elektronisch factureren?

Elke natuurlijke en rechtspersoon die de algemene directie van de belastingdienst verzoekt om de elektronische factuur te gebruiken om hun verrichtingen, overdrachten, verkoop van goederen en dienstverlening te documenteren.

Kenmerken van de elektronische factuur

Formaat

Het maakt gebruik van het XML-elektronische formaat in overeenstemming met de technische fiche die is vastgesteld door de DGI.

Fiscale controle

Elke factuur moet uniek geïdentificeerd zijn via de Unique Electronic Invoice Code (CUFE).

Opslag

Elektronische facturen die zowel worden uitgegeven als ontvangen, moeten 5 jaar worden bewaard, totdat aan het voorschrift van ITBMS of btw-belastingen is voldaan.

Elektronische handtekening

De rechtsgeldigheid van de facturen wordt gegarandeerd door de gekwalificeerde elektronische handtekening van de uitgever, die de authenticiteit en onweerlegbaarheid ervan waarborgt.

Panama's digitale transformatie stimuleren

Met de invoering van elektronisch factureren wil de Rijksoverheid:

  • De digitale economie stimuleren.
  • De innovatie van bedrijfsprocessen ondersteunen en het concurrentievermogen van de particuliere sector vergroten.
  • De naleving van fiscale verplichtingen faciliteren.

De SFEP maakt deel uit van de wereldwijde strategie van de overheid die van Panama een wereldwijd logistiek knooppunt wil maken.

De strategische ligging van de Republiek Panama samen met zijn aantrekkelijke fiscale beleid hebben het tot een knooppunt van internationale handel gemaakt, en het is een steeds meer geprefereerde bestemming geworden voor multinationals om hun Shared Services Center te vestigen.

De digitalisering van de administratie via elektronische facturatie zal een grote impuls zijn voor haar Nationale Logistieke Strategie 2030.

Wilt u meer weten?

Vraag meer informatie aan

Wellicht bent u ook geïnteresseerd in meer informatie over...

De Verenigde Staten beginnen met hun proefproject voor elektronische facturatie

De Business Payments Coalition heeft samen met de Federal Reserve de lancering van een proefproject aangekondigd.

Polen gaat het gebruik van B2B elektronische facturatie verplicht stellen

De massificatie start vrijwillig in oktober 2021 en is verplicht vanaf 2023

België breidt B2G elektronische facturatie uit naar al zijn leveranciers

De Belgische regering heeft een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd betreffende de invoering van elektronische factu