e-Facturatie

De staat van elektronische facturering in Panama

elektronische facturering in Panama

Panama begon de implementatie van elektronische facturering in 2016 via het Elektronische Facturering Systeem van Panama (SFEP).

De implementatie van het SFEP bestaat uit 4 fasen: Ontwerp, bouw, vrijwillig proefplan en massificatie. Na de voltooiing van het pilotplan waaraan 43 bedrijven hebben deelgenomen, is het Panamese elektronische facturatiesysteem sinds 1 juli 2021 begonnen met de vrijwillige massificatiefase.

Het elektronische factureringssysteem van Panama (SFEP) wordt gereguleerd door uitvoerend decreet nr. 367, dat de wettelijke vereisten vaststelt voor de invoering van elektronische facturering door bedrijven die zijn vrijgesteld van het gebruik van belastingapparatuur door het directoraat-generaal van de Dirección General de Ingresos, de belastingdienst van Panama.

De technische voorschriften zijn opgenomen in de technische fiche, waarin formaten, procedures en normen met betrekking tot het gebruik van elektronische facturering worden beschreven.

In overeenstemming met Wet 256, gepubliceerd op 26 november 2021, werd vastgesteld dat vanaf 1 januari 2023 alle nieuwe RUC (Single Taxpayer Registry) de elektronische PAC-factuur als facturatiemiddel moeten gebruiken.

En na de publicatie van Uitvoeringsbesluit nr. 25, gepubliceerd op 27 juni 2022, werden nieuwe verplichtingen vastgesteld voor de implementatie van het Elektronische Facturatiesysteem van Panama (SFEP) met twee verschillende implementatiedata: 2 januari 2023 en 1 februari 2023:

•    Per 2 januari 2023
- Particuliere entiteiten die naar behoren zijn gemachtigd door de Panamese Maritieme Autoriteit om te zorgen voor naleving van bouw-, navigatie-, verontreinigingspreventie- en veiligheidsvoorschriften.
- Operaties uitgevoerd door aandelen- en grondstoffenmarkten.
- Internationaal openbaar personenvervoer over land, door de lucht of over zee.
- Openbaar vervoer van nationale passagiers per vliegtuig.
- Vrachtvervoerdiensten voor oliederivaten.
- Hostels met minder dan 7 kamers.
- De activiteit van het verhuren van onroerend goed op basis van notariële of geregistreerde contracten bij het ministerie van Volkshuisvesting, door natuurlijke of rechtspersonen die hun eigen vermogen beheren.

•    Per 1 februari 2023:
- De verrichtingen en diensten in het algemeen uitgevoerd door banken en andere financiële instellingen, waaronder financiële leasemaatschappijen en investeringsfondsen.
- Bedrijven gevestigd in vrije of speciale zones, zoals: 
          - Barú vrijhandelszone
          - Vrijhandelszone
          - Olie vrijhandelszone
          - Colón vrijhandelszone (ZLC)
          - Ciudad del Saber
          - Hoofdkantoor van multinationale ondernemingen (SEM)*
          - Panama-Pacific Economische Ruimte (AEEPP)

*In het geval van SEM-bedrijven, die wettelijk zijn vrijgesteld van het gebruik van fiscale apparatuur, mogen ze geen geautoriseerde fiscale apparatuur gebruiken om hun activiteiten te documenteren en zijn ze verplicht om het elektronische facturatiesysteem van Panama te gebruiken.

Inhoudsopgave [Verberg]

Elektronisch Factureringssysteem van Panama (SFEP)

Momenteel bestaat de SFEP naast de Fiscale Teams. Belastingteams zijn het systeem dat tot nu toe in het land wordt gebruikt voor het uitgeven van facturen. Dit zijn elektronische apparaten die zijn geautoriseerd door de DGI, die worden gebruikt om belastingontvangsten te verwerken, te registreren en op te slaan. Deze apparaten zijn verbonden met een belastingregistratie die het totale bedrag aan aan te geven belastingen registreert, samen met een belastingprinter die de belastingontvangsten afdrukt

Met de massificatie van elektronisch factureren wordt belastingapparatuur vervangen door de SFEP.

Wie kan elektronisch factureren?

Elke natuurlijke en rechtspersoon die de algemene directie van de belastingdienst verzoekt om de elektronische factuur te gebruiken om hun verrichtingen, overdrachten, verkoop van goederen en dienstverlening te documenteren.

Kenmerken van de elektronische factuur

Formaat

Het maakt gebruik van het XML-elektronische formaat in overeenstemming met de technische fiche die is vastgesteld door de DGI.

Fiscale controle

Elke factuur moet uniek geïdentificeerd zijn via de Unique Electronic Invoice Code (CUFE).

Opslag

Elektronische facturen die zowel worden uitgegeven als ontvangen, moeten 5 jaar worden bewaard, totdat aan het voorschrift van ITBMS of btw-belastingen is voldaan.

Elektronische handtekening

De rechtsgeldigheid van de facturen wordt gegarandeerd door de gekwalificeerde elektronische handtekening van de uitgever, die de authenticiteit en onweerlegbaarheid ervan waarborgt.

Panama's digitale transformatie stimuleren

Met de invoering van elektronisch factureren wil de Rijksoverheid:

  • De digitale economie stimuleren.
  • De innovatie van bedrijfsprocessen ondersteunen en het concurrentievermogen van de particuliere sector vergroten.
  • De naleving van fiscale verplichtingen faciliteren.

De SFEP maakt deel uit van de wereldwijde strategie van de overheid die van Panama een wereldwijd logistiek knooppunt wil maken.

De strategische ligging van de Republiek Panama samen met zijn aantrekkelijke fiscale beleid hebben het tot een knooppunt van internationale handel gemaakt, en het is een steeds meer geprefereerde bestemming geworden voor multinationals om hun Shared Services Center te vestigen.

De digitalisering van de administratie via elektronische facturatie zal een grote impuls zijn voor haar Nationale Logistieke Strategie 2030.

Wilt u meer weten?

Vraag meer informatie aan

Wellicht bent u ook geïnteresseerd in meer informatie over...

De "Crea y Crece"-wet maakt het gebruik van de elektronische factuur verplicht tussen bedrijven, kmo's en zelfstandigen in Spanje

De goedkeuring van de "Crea y Crece"-wet verplicht tot het gebruik van de B2B-factuur in Spanje.

Azië-Stille Oceaan: Status van de elektronische factuur en elektronische belastingaangiften

Van Japan tot Nieuw-Zeeland versnelt de APAC-regio de implementatie van e-facturatievereisten

Brazilië stelt het gebruik van de GTIN-code verplicht in de elektronische factuur (NF-e)

Vanaf 12 september 2022 is het gebruik van het Global Trade Item Number (GTIN) in de elektronische factuur (NF-e)