Kenmerken van de e-facturatie in Panama

Panama startte in 2016 met het elektronische factuurproject "Electronic Invoice System of Panama (SFEP)" dat bestaat uit verschillende fasen: ontwerp, constructie, vrijwillig pilootplan en massificatie.
In september 2018 begon het proefplan met de publicatie door de General Directorate of Revenue (DGI) van resolutie nr. 201-5784, waarin de technische kenmerken van de elektronische factuur worden vermeld en de naam van de bedrijven die gemachtigd zijn om te factureren via elektronische. 

In het jaar 2021 begon de fase van vrijwillige massificatie, waarin elk bedrijf dat dat wilde, elektronisch kon factureren. Vanaf 30 juli 2022 zijn alle openbare entiteiten verplicht om alleen elektronische facturen te ontvangen die zijn uitgegeven door PAC (Gekwalificeerde Geautoriseerde Provider). 

In overeenstemming met wet 256, gepubliceerd op 26 november 2021, is vastgesteld dat vanaf 1 januari 2023 alle nieuwe RUC's (unieke identificatienummer van belastingplichtigen) elektronische facturen moeten gebruiken via een gekwalificeerde geautoriseerde provider, PAC.
 

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

Ministerio de Economía y Finanzas – DGI (Dirección General de Ingresos).

Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

Het is alleen nodig om de inloggegevens van de belastingbetaler te hebben die worden gebruikt om verbinding te maken met het e-Tax2-platform. Het aansluitingsproces kan worden uitgevoerd door u te registreren op de DGI-website, in het gedeelte elektronische factuur.

Formaat

Formaat

XML elektronisch ondertekend, in overeenstemming met wet 51 van 22 juli 2008 die het regelgevingskader vastlegt voor het aanmaken, gebruiken en opslaan van elektronische documenten en digitale handtekeningen op het grondgebied van de Republiek Panama.

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

Volgens wet 51 van 22 juli 2008, artikel 2 en 74, garandeert de gekwalificeerde elektronische handtekening van de uitgever de rechtsgeldigheid van de elektronische factuur. Deze handtekening moet worden ondersteund door een gekwalificeerd elektronisch certificaat, uitgegeven door een aanbieder van geregistreerde certificatiediensten gecertificeerd door het nationale directoraat voor elektronische handtekeningen van het openbare register van Panama.

Fiscale controle

Fiscale controle

Voor de unieke identificatie van een factuur wordt aanbevolen om een unieke elektronische factuurcode (CUFE) te implementeren, die de factuur die onder de verantwoordelijkheid van de belastingbetaler valt op unieke wijze identificeert, zonder dat er reeksen moeten worden uitgegeven door het directoraat-generaal van de inkomsten.

Afdrukformaat

Afdrukformaat

Heeft de naam Auxiliary Voucher of the Electronic Invoice (CAFE) en is een formaat voor het afdrukken op A4-formaat of op papieren tape. De leesbaarheid van de tekst die op een CAFE wordt gedrukt, evenals die van het gebruikte papier, moet worden gegarandeerd voor een periode van minimaal 6 maanden.

Archivering

Archivering

De elektronische facturen die bij de SFEP zijn gevoegd, moeten door zowel de ontvanger als de uitgever worden bewaard totdat aan het voorschrift van belastingen is voldaan volgens de voorwaarden die in de wet zijn aangegeven, 5 jaar voor ITBMS of btw.

Wilt u meer weten over e-Invoicing in Panama?

Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Veelgestelde vragen over elektronische facturering in Panama

Een gekwalificeerde geautoriseerde provider (PAC) in Panama is een bedrijf of persoon die door het directoraat-generaal van inkomsten(DGI) is geautoriseerd om autorisatiediensten te verlenen voor het gebruik van de elektronische factuur van belastingbetalers. 

Er kunnen maximaal 1000 items (artikelen) op één factuur worden verzonden.

In overeenstemming met wat is beschreven in decreet nr. 766, dat aangeeft dat alle bedrijven die zijn aangesloten bij het elektronische factuurmodel de diensten van ten minste één gekwalificeerde geautoriseerde provider (PAC) moeten contracteren om elektronische documenten te valideren en te autoriseren.

Ja, het is noodzakelijk dat de uitgever zijn elektronische handtekeningcertificaat heeft, onthoud dat elk bedrijf verantwoordelijk is voor de facturen die het uitgeeft.

Volgens wet 51 van 22 juli 2008, artikelen 2 en 74, wordt de elektronische factuur gegarandeerd door middel van de gekwalificeerde elektronische handtekening van de uitgever, ondersteund door een gekwalificeerd elektronisch certificaat, uitgegeven door een certificatiedienstverlener geregistreerd bij de Directie Nationale Elektronische Handtekening van het openbare register van Panama.

De afkorting staat voor unieke code van de elektronische factuur, het nummer dat een factuur identificeert.
 

In het geval van vliegtickets hebben zij een speciale behandeling, omdat, om elektronische facturen te kunnen uitreiken, de gegevens van de passagier op een of andere manier moeten worden aangevuld, indien de passagier om de factuur vraagt, of anders een factuur aan de eindconsument moet worden uitgereikt.

Volgens wet 66 van 2019 van de Republiek Panama zijn alle in het land geregistreerde bedrijven verplicht om elektronische facturen uit te reiken, zelfs als hun inkomsten afkomstig zijn van niet in Panama geproduceerde inkomsten en zij niet binnen het grondgebied factureren. Het verplichte karakter van elektronische facturering werd ingesteld met als doel het belastingstelsel van het land te moderniseren en de efficiëntie en transparantie in het beheer van bedrijven te verbeteren. 

Als het betrokken Panamese bedrijf in het land is geregistreerd, moet het dus voldoen aan de verplichting om elektronische facturen uit te reiken, zelfs als al zijn inkomsten afkomstig zijn van niet in Panama geproduceerde opbrengsten.
 

In Panama ligt de verantwoordelijkheid voor het opslaan van de XML van elektronische facturen bij zowel de uitgever als de PAC (Authorised Certification Provider). Beide moeten kopieën van de uitgegeven en ontvangen elektronische facturen gedurende ten minste 5 jaar bewaren.
 

Het gebruik van de DGI WebService is niet publiekelijk voor het uitgeven van elektronische facturen, dus u moet gecertificeerd zijn als PAC om het te kunnen gebruiken.

Related resources

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Panama

De staat van elektronische facturering in Panama

We analyseren de belangrijkste kenmerken en vereisten van het elektronische factureringssysteem van Panama (SFEP)
Een oplossing voor e-facturatie. Meerdere voordelen
Neem contact op met onze specialisten en neem al uw twijfels weg over hoe u zich kunt aanpassen aan elk elektronisch facturatiesysteem ter wereld.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

Praten?