
Bevoegde autoriteit
Ministerio de Economía y Finanzas – DGI (Dirección General de Ingresos).
Panama startte in 2016 met het elektronische factuurproject "Electronic Invoice System of Panama (SFEP)" dat bestaat uit verschillende fasen: ontwerp, constructie, vrijwillig pilootplan en massificatie.
In september 2018 begon het proefplan met de publicatie door de General Directorate of Revenue (DGI) van resolutie nr. 201-5784, waarin de technische kenmerken van de elektronische factuur worden vermeld en de naam van de bedrijven die gemachtigd zijn om te factureren via elektronische.
In het jaar 2021 begon de fase van vrijwillige massificatie, waarin elk bedrijf dat dat wilde, elektronisch kon factureren. Vanaf 30 juli 2022 zijn alle openbare entiteiten verplicht om alleen elektronische facturen te ontvangen die zijn uitgegeven door PAC (Gekwalificeerde Geautoriseerde Provider).
Vanaf 1 januari 2023 moeten alle nieuwe RUC (Single Taxpayer Registry) en bedrijven die in het Pilot Plan zijn vermeld, de elektronische PAC-factuur gebruiken als facturatiemiddel.
Ministerio de Economía y Finanzas – DGI (Dirección General de Ingresos).
Het is alleen nodig om de inloggegevens van de belastingbetaler te hebben die worden gebruikt om verbinding te maken met het e-Tax2-platform. Het aansluitingsproces kan worden uitgevoerd door u te registreren op de DGI-website, in het gedeelte elektronische factuur.
XML elektronisch ondertekend, in overeenstemming met wet 51 van 22 juli 2008 die het regelgevingskader vastlegt voor het aanmaken, gebruiken en opslaan van elektronische documenten en digitale handtekeningen op het grondgebied van de Republiek Panama.
Volgens wet 51 van 22 juli 2008, artikel 2 en 74, garandeert de gekwalificeerde elektronische handtekening van de uitgever de rechtsgeldigheid van de elektronische factuur. Deze handtekening moet worden ondersteund door een gekwalificeerd elektronisch certificaat, uitgegeven door een aanbieder van geregistreerde certificatiediensten gecertificeerd door het nationale directoraat voor elektronische handtekeningen van het openbare register van Panama.
Voor de unieke identificatie van een factuur wordt aanbevolen om een unieke elektronische factuurcode (CUFE) te implementeren, die de factuur die onder de verantwoordelijkheid van de belastingbetaler valt op unieke wijze identificeert, zonder dat er reeksen moeten worden uitgegeven door het directoraat-generaal van de inkomsten.
Heeft de naam Auxiliary Voucher of the Electronic Invoice (CAFE) en is een formaat voor het afdrukken op A4-formaat of op papieren tape. De leesbaarheid van de tekst die op een CAFE wordt gedrukt, evenals die van het gebruikte papier, moet worden gegarandeerd voor een periode van minimaal 6 maanden.
De elektronische facturen die bij de SFEP zijn gevoegd, moeten door zowel de ontvanger als de uitgever worden bewaard totdat aan het voorschrift van belastingen is voldaan volgens de voorwaarden die in de wet zijn aangegeven, 5 jaar voor ITBMS of btw.
Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.
De technische en wettelijke vereisten voor elektronische facturering zijn in elk land verschillend. Als u de details en belastingverplichtingen van een bepaald land wilt weten, klik dan op de kaart of kies een land uit het vervolgkeuzemenu.