De Verenigde Staten beginnen met hun proefproject voor elektronische facturatie

De BPC heeft aangekondigd dat het pilot-project, dat loopt tot 2022, wordt verlengd tot het eerste kwartaal van 2023. Zij zijn op zoek naar bedrijven die geïnteresseerd zijn in deelname aan het pilot-project als verzender of ontvanger van facturen.
EDICOM neemt als Access Point deel aan de pilot en zoekt bedrijven die met zijn oplossing willen deelnemen.
De Business Payments Coalition ontwikkelt samen met de Federal Reserve een proefproject met als doel een gestandaardiseerd elektronisch factuuruitwisselingssysteem op B2B-gebied in de Verenigde Staten op te zetten. Het initiatief beoogt een gestandaardiseerd model van elektronische facturatie op te zetten en een netwerk voor de uitwisseling van elektronische documenten te creëren, dat sterk lijkt op het PEPPOL-systeem dat in Europa is ontwikkeld. Het Amerikaanse netwerk biedt een gemeenschappelijke infrastructuur voor elektronische documentuitwisseling, om de handel zowel nationaal als internationaal te vergemakkelijken en te bevorderen, waardoor snelle en efficiënte verwerking in alle sectoren (B2B, B2G en G2B) mogelijk wordt.
Hoe werkt het model voor elektronische facturatie dat beoogd wordt voor de Verenigde Staten?
Het voorgestelde systeem is gebaseerd op het uitwisselen van elektronische facturen via een Four-Corner Network Model, waarbij elektronische documenten worden verzonden en ontvangen via toegangspunten die netwerkgebruikers met elkaar verbinden. Alle bedrijven zijn zowel uitgever als ontvanger van facturen. Ze sluiten zich eenmalig aan om met velen uit te wisselen.
De communicatieprotocollen zijn AS2/AS4. Het proces ondersteunt antwoorden op documentaanvraag en -status.
Het semantische model is gebaseerd op het bestaande OASIS UBL 2.X formaat voor factuur- en creditnotadocumenten. Het gestructureerde bestand kan bijlagen bevatten en bevat een elektronische handtekening.
De op te nemen velden zijn:
- Informatie over leveranciers en klanten
- Verzendinformatie
- Betalingsinstructies, bank-/kaartgegevens
- Toeslagen, kortingen en belastingen op document- en artikelniveau
- Artikelbeschrijvingen
- Sectie opmerkingen
Voordelen van het gebruik van elektronische facturatie
In een wereldwijde markt moeten bedrijven op zoek naar kansen door concurrerender te worden, wat zich soms vertaalt in een technologische sprong die zowel de organisatie als de kwaliteit van de informatie die wordt behandeld verbetert, en interne processen en het management van mensen optimaliseert.
Digitalisering omvat het automatiseren van de processen die garant staan voor tijdsbesparing, vermindering van fouten en besparing van kosten die voortvloeien uit de grotere efficiëntie van het gehele inkoop- en betalingsbeheerproces. Deze verbeteringen dragen ongetwijfeld bij aan de optimalisatie van de leveringsketen en bieden transparantie en efficiëntie voor een totale integratie van communicatie.
Kenmerken van de EDICOM Global e-Invoicing oplossing
- SaaS-model geïntegreerd met uw ERP: Onze geïntegreerde EDI-oplossingen werken in SaaS-modus, geïmplementeerd op een technologische architectuur in een private cloud ontwikkeld en beheerd door EDICOM, die alle applicaties en beheermiddelen implementeert die nodig zijn om een ononderbroken uitwisseling van al uw EDI-transacties te garanderen. Het platform maakt koppelingen met ERP, CRM en alle beheerapplicaties die betrokken zijn bij de elektronische uitwisseling van gegevens met uw partners.
- Multi-standaard en multi-protocol oplossing: Het wereldwijde platform heeft multi-standaard functionaliteit (EDIFACT, X12, UBL, PEPPOL, ODETTE...) en multi-protocol (AS2, AS4, OFTP, X400, SFTP...), wat connectiviteit met elke gesprekspartner over de hele wereld garandeert.
- Fiscale controle EDICOM beschikt over internationale certificeringen als aanbieder van vertrouwensdiensten om elektronische transacties te voorzien van de vereiste vertrouwensmechanismen. Er moet rekening worden gehouden met zaken als de opname van elektronische handtekeningen, tijdstempels of belastingcontrolecodes en specifieke identificatiemiddelen om belastingwaarde aan documenten te geven.
- Schaalbare oplossing: Het platform past zich te allen tijde aan de behoeften van bedrijven aan en breidt de projecten uit volgens de vereisten van elke regio.
- Communicatie met gesprekspartners zonder mogelijkheid om elektronische facturen te verzenden of te ontvangen. Om dit te doen, moet u over een platform beschikken dat specifieke functionaliteiten bevat, zoals webportals waarmee uw klanten en leveranciers kunnen communiceren, zelfs als ze geen technologische oplossing hebben.
- Elektronische opslag: EDICOMLta (EDICOM long term archiving) is de service voor gecertificeerde lange termijn elektronische opslag, die EDICOM aanbiedt als gekwalificeerde leverancier van vertrouwensdiensten. De service past mechanismen toe voor identificatie, digitale handtekening en elektronische chronologische validatie, in overeenstemming met de eIDAS-verordening, waardoor de integriteit en authenticiteit van de bestanden in de loop van de tijd worden gewaarborgd.