Digitale Transformatie,  Vertrouwensdiensten

Wijzigingen in de wet voor digitale handtekeningen in Argentinië

digitale handtekeningen Argentinië

Decreet 743/2024, gepubliceerd op 19 augustus in het Staatsblad van de Argentijnse Republiek, introduceert belangrijke veranderingen in het gebruik van digitale handtekeningen, met als doel de toegankelijkheid en efficiëntie in de verwerking van administratieve procedures te verbeteren. Dit decreet wijzigt het vorige, Nº 182/2019, dat de Wet Digitale Handtekening Nº 25.506 regelt.

Wat is een digitale handtekening?

In Argentinië regelt wet nr. 25.506 het gebruik en de rechtsgeldigheid van elektronische en digitale handtekeningen onder bepaalde voorwaarden die in dezelfde wet zijn gedefinieerd. Hiervoor worden verschillende authenticatiemethoden en identiteitsgegevens gebruikt.

De belangrijkste soorten handtekeningen zijn

  • Digitale handtekening: Een digitale handtekening is een numerieke waarde die wordt toegevoegd aan een bericht of document en de integriteit en authenticiteit ervan garandeert door middel van asymmetrische cryptografie en een geavanceerd digitaal certificaat.
  • Elektronische handtekening: Elke methode van elektronische handtekening die wordt gemaakt met identiteitsgegevens door middel van een eenvoudig digitaal certificaat.

Volgens deze wet moet de digitale handtekening de authenticiteit, vertrouwelijkheid en integriteit van het ondertekende bericht of document garanderen. Een reeks wiskundige bewerkingen maakt deze digitale handtekening uniek, authentiek en verifieerbaar door de persoon die het document ontvangt. Het is een hulpmiddel om elektronische documenten te authenticeren en te beveiligen, en hun integriteit en de identiteit van de ondertekenaar te garanderen.

Decreet 743/2024: Belangrijkste wijzigingen in het systeem van digitale handtekeningen in Argentinië

Decreet 743/2024 markeert een belangrijke verandering in het gebruik van digitale handtekeningen in Argentinië, met als doel processen te moderniseren en de toegang tot digitale diensten te vergemakkelijken. Dit decreet maakt het mogelijk om identiteitsverificatie voor de uitgifte, verlenging of intrekking van digitale certificaten zowel fysiek als op afstand uit te voeren, door middel van real-time validatiediensten, waardoor procedures op locatie niet meer nodig zijn. 

Ook kunnen certificeerders met een vergunning identiteitsvalidatie delegeren aan registratieautoriteiten, waardoor de procedures worden vereenvoudigd en deze actoren kunnen deelnemen aan de uitgifte van digitale certificaten. De aanvrager of abonnee hoeft ook niet meer fysiek aanwezig te zijn bij de gelicentieerde certificeerder of de registratieautoriteiten om deze procedures uit te voeren.

Rechtsgeldigheid van digitale handtekeningen in Argentinië

In Argentinië hebben digitaal ondertekende elektronische documenten dezelfde rechtsgeldigheid als handmatig ondertekende documenten. Dit maakt het mogelijk om transacties uit te voeren met publieke en private entiteiten door gebruik te maken van de digitale handtekening.

Wet nr. 25.506 stelt verschillen vast tussen de elektronische handtekening en de digitale handtekening. Terwijl de digitale handtekening bewijskracht heeft en garandeert dat ze toebehoort aan de houder van het digitale certificaat dat ze verifieert, vervangt de elektronische handtekening de handgeschreven handtekening niet, omdat ze niet voldoet aan enkele wettelijke vereisten om als digitale handtekening te worden beschouwd. De digitale handtekening beschikt over een auteursrechtelijk vermoeden en integriteit, wat garandeert dat de handtekening afkomstig is van de houder en dat de inhoud van het document niet is gewijzigd.

Daarnaast creëerde deze wet de Digitale Handtekening Infrastructuur van de Argentijnse Republiek (IFDRA), een entiteit die het openbare register van digitale handtekeningen beheert. Tot haar taken behoren het uitgeven van digitale certificaten aan aanvragers, het toezicht houden op gecertificeerde certificeerders en het bieden van technische ondersteuning aan gebruikers.

Voordelen van de digitale handtekening

Digitale handtekeningen bieden tal van voordelen die de veiligheid en geldigheid van elektronische documenten garanderen. Van de belangrijkste voordelen springen de volgende eruit:

  • Authenticatie: Hiermee kan de ondertekenaar ondubbelzinnig worden geïdentificeerd, waardoor wordt gegarandeerd dat de ondertekenaar inderdaad is wie hij of zij beweert te zijn.
  • Integriteit: Het garandeert dat de inhoud van het document niet is gewijzigd of veranderd na ondertekening, waardoor de integriteit behouden blijft.
  • Onweerlegbaarheid: Het levert bewijs van het auteurschap en de oorsprong van de handtekening aan derden, waardoor de ondertekenaar zijn deelname aan of verantwoordelijkheid voor het document niet kan ontkennen.
  • Rechtsgeldigheid: Digitaal ondertekende documenten hebben dezelfde juridische waarde als handmatig ondertekende documenten, waardoor ze gebruikt kunnen worden in procedures met zowel publieke als private entiteiten.
  • Beveiliging: De handtekening is gemaakt met asymmetrische cryptografie, waardoor onbevoegde toegang of wijzigingen worden voorkomen.
  • Veelzijdigheid: De digitale handtekening kan worden gebruikt om elk type document te ondertekenen, waardoor het eenvoudiger wordt om procedures snel en efficiënt uit te voeren.

Digitaliseer uw processen met EDICOMSignADoc

In Latijns-Amerika heeft elk land zijn eigen regelgeving voor elektronische handtekeningen, waardoor bedrijven die in meerdere landen actief zijn gedwongen worden om te voldoen aan de wettelijke en technische vereisten van elke wetgeving. In Argentinië betekent Decreet 743/2024 een stap voorwaarts in de digitalisering van processen, door het beheer op afstand van digitale handtekeningen in administratieve procedures te vergemakkelijken.

EDICOMSignADoc is de integrale oplossing voor het veilig digitaliseren van uw workflows, waarmee u elektronische handtekeningen met verschillende digitale certificaten of verificatiemethoden kunt toepassen. De oplossing maakt real-time monitoring mogelijk van workflows en alle acties die op documenten worden uitgevoerd (bekijken, goedkeuren, afwijzen), waarbij een bewijsrapport met juridische waarde wordt gegenereerd, ondersteund door de EDICOM Certification Authority.

Met EDICOMSignADoc kunnen bedrijven die actief zijn in Argentinië de efficiëntie van hun activiteiten verbeteren en de authenticiteit en integriteit van ondertekende documenten garanderen, in overeenstemming met de lokale regelgeving. Dit vertaalt zich in snellere processen en geoptimaliseerd management.

       

Hoe kan ik de werkprocessen in mijn bedrijf digitaliseren?

Bij EDICOM helpen we u om werkprocessen efficiënt en veilig te automatiseren en digitaal te beheren. Neem contact met ons op voor een persoonlijke demonstratie en ontdek hoe u uw processen kunt optimaliseren.

Neem nu contact met ons op

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over Digitale Transformatie

Gegevensanalyse: Soorten dashboards en voorbeelden van KPI's

Een dashboard of controlepaneel hiermee informatie kunt verbinden, visualiseren en delen om de strategie te maximaliseren

Tools en technologie voor het beheer van grote EDI-projecten

Bij de uitvoering van een wereldwijd EDI-project wordt intensief gebruik gemaakt van samenwerkingsapplicaties tussen...

Hoe de ESG-benadering de zakenwereld transformeert

De ESG-benadering houdt in dat wordt voldaan aan criteria die worden gebruikt om de investeringsduurzaamheid van een bedrij