Digitale Transformatie

Digitale uitdagingen in het licht van hyperfragmentatie van de markt

Digitale uitdagingen

In een wereldwijde markt moeten bedrijven op zoek naar kansen door concurrerender te worden, wat zich soms vertaalt in een technologische sprong die zowel de organisatie als de kwaliteit van de informatie die wordt behandeld verbetert, en interne processen en het management van mensen optimaliseert.

Het belang van de wereldwijde ontwikkeling naar elektronische facturatie zorgt ervoor dat bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden en updaten, om te reageren op de groeiende behoeften en vereisten op het gebied van belastingnaleving. Deze implementatie vindt wereldwijd plaats, aangezien dit belangrijke maatregelen zijn om fraude en belastingontduiking tegen te gaan en transparantie in alle communicatiestromen tussen bedrijven te bevorderen. De groeiende trend op het gebied van digitalisering en automatisering van financiële en fiscale processen is een realiteit waarmee bedrijven dagelijks worden geconfronteerd, vanwege de verplichtingen die al worden opgelegd door overheden en belastingautoriteiten op het gebied van controle van crediteuren/debiteuren en belastingaangiften.

Door de globalisering zijn bedrijven in staat geweest om overal ter wereld uit te breiden en te opereren. Dit brengt grote voordelen met zich mee, maar genereert ook nieuwe problemen waarmee bedrijven te maken krijgen. Meerdere landen met verschillende financiële en fiscale wetgeving, zelfs met een diversiteit aan fiscale vereisten binnen dezelfde regio. En niet te vergeten de specifieke behoeften en eisen die multinationals kunnen stellen aan hun steeds diverser wordende klanten en leveranciers.

Bij al deze veranderingen gaat het om het aanpassen en bijstellen van processen, managementsystemen en operaties in de kern van bedrijven. Ze zijn allemaal gericht op nieuwe interne bedrijfs- en organisatiemodellen die hen leiden naar een diepgaande digitale transformatie. In deze context wordt technologie relevant, aangezien verandermanagement het adopteren en democratiseren van het gebruik van nieuwe technologieën omvat die bedrijven in staat stellen zich te ontwikkelen en te evolueren naar omnichannel.

Uitdagingen voor bedrijven

Internationalisering stelt bedrijven voor een reeks uitdagingen, aangezien ze niet langer alleen een interne markt moeten bedienen, maar zich ook moeten aanpassen aan een steeds meer hypergefragmenteerde en strategisch complexe context. 

Belastingnaleving

De verbeteringen in de beheersing van inning en fraude, de tijdsbesparing en de automatisering van een deel van de controle- en toezichtprocessen zijn bepalend geweest voor de invoering van elektronische en realtime btw-aangifteprocessen door de belastingautoriteiten van een groot aantal landen.  

Dit houdt in dat men alle systemen kent, verschillende communicatiekanalen met de belastingdienst beheert, geïntegreerde oplossingen heeft die de presentatie van documenten automatiseert en voldoet aan alle technische vereisten en implementatiedata.

Door dit proces uit te besteden en te automatiseren op één platform, krijgt elk bedrijf flexibiliteit en wendbaarheid en heeft het de garantie dat zijn informatie op de juiste manier bij de betrokken overheidsinstantie terechtkomt.

Constante actualisering

Voortdurend waakzaam zijn rond de actualisering en implementatie van nieuwigheden van elke belastingdienst en overheidsinstantie in veel landen is voor de meeste bedrijven al een grote uitdaging. 

Daarom zijn ze steeds vaker op zoek naar een partner met internationale capaciteit om hen te begeleiden bij hun dagelijkse fiscale compliance in verschillende landen met verschillende vereisten. EDICOM is die toegewijde en strategische partner die niet alleen de nodige technologische oplossingen aanreikt om aan de verplichting te voldoen, maar u ook helpt om op de hoogte te blijven van de updates die zich wereldwijd voordoen.

Beveiliging van de informatie

Een ander groeiend probleem waar bedrijven tegenwoordig het meest mee te maken hebben, is de beveiliging van communicatie en identiteitsdiefstal. De digitale transformatie en de overgang naar 100% elektronische modellen in zakelijke relaties brengen de noodzaak met zich mee om de integriteit, vertrouwelijkheid en authenticiteit van de uitgewisselde en opgeslagen documenten te beschermen.

In die zin biedt het hebben van gecertificeerde technologische oplossingen en certificeringsdiensten zoals digitale handtekening, tijdstempel, enz. u de nodige veiligheid en vertrouwelijkheid om commerciële activiteiten uit te voeren en te stroomlijnen met volledige wettelijke garanties. Onze internationale certificeringen stellen ons in staat om onze oplossingen te voorzien van tools die de uitwisseling van elektronische berichten op een veilige, integrale en vertrouwelijke manier garanderen.

Meerdere interne managementsystemen

Het is gebruikelijk dat bedrijven met verschillende interne managementsystemen werken die verschillende taken uitvoeren. Op een gegeven moment moet de informatie die ze verwerken, worden verenigd en gecompileerd om te worden verzonden of verwerkt. Dit kan een zware taak worden, van de analyse van de informatiebronnen, via de verwerking van de gegevens tot de behandeling en verstrekking van de definitieve gegevens aan de ontvangers.

De consolidatie van grote hoeveelheden gegevens omvat de implementatie van data-integratieplatforms of -oplossingen om informatie en processen van meerdere interne managementsystemen te verenigen. Aan de data-integratie kunt u de automatisering van uw belangrijkste transacties met uw handelspartnergemeenschap toevoegen. Of het nu lokale of transnationale partners zijn, u kunt al uw informatiesystemen integreren op één gecentraliseerd B2B-platform.

Het hebben van een deskundige partner op het gebied van gegevensintegratie en gegevensbeheer zoals EDICOM, vergemakkelijkt het beheer van gegevens die zijn aangepast aan verschillende fiscale en wettelijke vereisten, aan verschillende communicatieprotocollen en aan de bijzonderheden van B2B2G-communicatiesystemen.

Een wereldwijd platform met eindeloze oplossingen

De bedrijven van vandaag hebben flexibele en kortetermijnoplossingen nodig om de uitdagingen van internationalisering het hoofd te bieden en zich te concentreren op hun kernactiviteit: verkoop. 

Het beschikken over een wereldwijd platform van een internationale operator zoals EDICOM geeft u de zekerheid en gemoedsrust van het standaardiseren van uw processen in elke zakelijke omgeving en bedrijfssector. Onze oplossing is erop gericht uw bedrijfsprocessen maximaal te optimaliseren met een gecentraliseerd wereldwijd platform dat in de cloud opereert en zich aanpast aan de eisen en behoeften van een wereldwijde en digitale economie.

We hebben de mogelijkheid om projecten aan te passen aan de behoeften van elk bedrijf, diensten aan te passen aan hun bijzonderheden en workflows te optimaliseren.

De oplossingen van EDICOM maken de optimalisatie en winstgevendheid van de commerciële en operationele processen van duizenden bedrijven mogelijk.

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over Digitale Transformatie

Peppol: Het Peppol 4-corner en 5-corner CTC model

Peppol ist ein interoperables elektronisches Dokumentenaustauschsystem, das weltweit verbreitet ist

Compliance as a Service (CaaS): wat is het en hoe kan ik er voordeel uit halen?

CaaS is een cloudservice waarmee organisaties hun regelnaleving kunnen uitbesteden en automatiseren

De 10 fasen voor het migreren van een EDI-platform

Miljoenen berichten, duizenden gesprekspartners, honderden integraties... Het migreren van uw gehele EDI-platform is...