Elektronische gegevensuitwisseling - EDI,  Digitale Transformatie,  Integration Platform as a Service - iPaaS

Hoe integreert u via EDI of API met Amazon Vendor Central of Amazon Seller Central

Amazon Vendor Central y Amazon Seller Central

Grote detailhandelaren en e-commerce platformen zoals Amazon, Aliexpress, eBay of Google Shopping wijzen andere distributeurs de weg. Verschillende onderzoeken naar de gewoonten van digitale consumenten geven aan dat 100% van hen aankopen heeft gedaan op de Amazon Marketplace. Het lijkt niks nieuws, maar het geeft wel aan hoe belangrijk het is voor bedrijven om aanwezig te zijn in deze geweldige digitale showcase voor hun verkoopstrategieën die steeds meer worden versterkt door het omnichannel-karakter van aankoopprocessen.

Het is ook belangrijk op te merken dat omni-channeling, die bedrijven goede resultaten oplevert, zoals loyaliteit of verhoogde verkoop, nieuwe uitdagingen met zich meebrengt:

  • Het legt een totale digitalisering van de processen op om de verschillende kanalen op gecoördineerde wijze met elkaar te verbinden en synergieën te creëren;
  • 24/7-klantenservice, afgeleid van de connectiviteit van de consument;
  • Controle van de voorraden zodat de inkoopprocessen niet mislukken.

Daarom is het noodzakelijk om aanwezig te zijn op de Amazon Marketplace, maar met welk profiel dat Amazon biedt: Vendor? Seller? Hoe kan ik verbinding maken met het Amazon-platform om mijn leveringsketen te optimaliseren? Via EDI, API...?

In het volgende artikel presenteren we de opties die Amazon zijn leveranciers biedt om deel uit te maken van zijn online productverkoopplatform, evenals hoe het mogelijk is om een totale integratie van uw interne managementsystemen met Amazon's Markeplace te bereiken om de uitwisseling van berichten met Amazon en eindgebruikers te automatiseren, en productcatalogi met het platform te synchroniseren.

Wat is Amazon Seller Central en Amazon Vendor Central?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat voor soort verkopersprofielen Amazon biedt voor bedrijven die hun producten op zijn Marketplace verkopen. We vinden twee soorten verkopers, afhankelijk van de eindconsument van het product.

Amazon Vendor: dit is het inkoopteam van Amazon dat producten koopt en doorverkoopt aan klanten op het platform.

Amazon Vendor Central: Met deze modaliteit wordt het bedrijf een leverancier van Amazon en verkoopt het zijn producten, waarbij Amazon degene is die ze verkoopt, promoot en de logistiek van levering aan de eindconsument beheert. Met deze modaliteit worden de producten op internet gelabeld als "Verkocht door Amazon", wat meestal een garantie is voor vertrouwen voor veel consumenten.

  • Om toegang te krijgen tot het Amazon Vendor Central-platform, hebt u een specifieke uitnodiging van het Amazon-inkoopteam nodig.
  • Ze bieden standaard betalingsvoorwaarden.
  • U hebt minder controle over prijs- en productpromotiestrategieën.

Amazon Seller: het bedrijf verkoopt rechtstreeks aan Amazon-klanten.

Amazon Seller Central. Dit is de modaliteit die bedrijven gebruiken om hun producten aan Amazon-gebruikers te verkopen. In dit geval is het bedrijf verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met de verkoop van uw producten met een grotere beslissingscapaciteit in termen van bijvoorbeeld prijs. Wat betreft andere logistieke aspecten zoals verzending, klantenservice en retouren, kan het bedrijf deze voor haar rekening nemen of ze delegeren aan Amazon.

  • Elk bedrijf kan zich registreren en beginnen met verkopen.
  • De betalingstermijnen worden verkort.
  • Volledige controle over de promotie van het artikel en de productvoorraad.
  • U kunt hogere marges krijgen door de verkoopprijs te beheersen.
  • De meeste merken gebruiken Seller Central.

Belangrijkste voordelen voor een Amazon Vendor of Amazon Seller

Voordelen voor een Amazon Seller

  • Analytics gegevens: Door de producten via Amazon Seller Central te verkopen, beschikt uw bedrijf over veel relevante statistische gegevens die van pas komen voor verschillende verbeteringsdoelen. Kortom, informatie waar Amazon Vendors geen toegang toe hebben.
  • Prijscontrole: net als in de offline wereld is het een groot voordeel om beslissingen te kunnen nemen over welke prijs u voor uw producten vaststelt. Met deze modaliteit kan het bedrijf prijzen controleren en markeren in relatie tot de concurrentie en te allen tijde de prijzen handhaven die u wilt.
  • De mogelijkheid om te kiezen tussen een FBM-programma of een FBA-programma: als u goede logistieke diensten hebt, kunt u dit ook voor uw rekening nemen met het FBM-programma. Zo niet, dan is het geen probleem om het meeste uit uw verkopen via de marktplaatsgigant te halen, omdat u kunt deelnemen aan het FBA-programma en het aan Amazon kunt delegeren.

Voordelen voor een Amazon Vendor

  • Consumentenvertrouwen: het label dat Amazon aan producten toevoegt, geeft consumenten extra vertrouwen en veiligheid wat hun aankoopbeslissing versterkt.
  • Amazon-marketingservices: adverteren op Amazon biedt geweldige mogelijkheden voor de verkoop van uw producten, maar hoewel beide soorten verkopers toegang hebben tot Amazon-marketingservices, hebben Amazon Vendor Central-gebruikers betere opties als het gaat om het lanceren van advertentiecampagnes. 
  • Een vereenvoudigd bedrijfsmodel: in dit geval is zakendoen eenvoudig. Als verkoper ligt uw belangrijkste focus op het uitvoeren van bestellingen, facturatie en het vermijden van retouren.
  • Het potentieel van A+ Content en andere marketingprogramma's exclusief voor Amazon Vendors: dit is een krachtige optie om uw producten een extra aantrekkingskracht te geven. Maar niet de enige. Als Amazon-leverancier heeft u ook toegang tot andere promotieprogramma's, zoals Subscribe & Save en Amazon Vine.

Logistieke en productvoorraadbeheer modaliteiten met Amazon

Bedrijven die zijn ingeschreven voor het Amazon Seller-plan, kunnen beslissen welke logistieke optie hen het meest interesseert, de FBM of de FBA. Er is een belangrijk verschil tussen FBA- en FBM-programma's en, afhankelijk van wat u wilt bereiken en de logistieke, transport- of productiemogelijkheden die een bedrijf heeft, is het beter om dit te beheren via het FBM-programma of volledig te delegeren aan Amazon. Een Amazon-leverancier moet echter een logistieke infrastructuur hebben om zijn inkooporders uit te voeren.

Logistieke plannen voor Amazon-leveranciers

Retail Procurement: Het wordt klassiek genoemd omdat de gebruikte EDI-berichten "standaard" berichten zijn: inkooporder, verzendbericht, factuur...

Direct Fulfillment: Programma waarin Amazon individuele bestellingen overdraagt aan verkopers, die ze rechtstreeks naar klanten verzenden.

  • AD | Amazon Delivers: De vervoerder (3PL gekozen door Amazon) gaat naar het magazijn van de verkoper om de bestellingen op te halen en aan de klant te leveren.
  • VOC | Vendors own carrier De verkoper stuurt het product rechtstreeks naar de eindklant met behulp van zijn eigen logistieke middelen. De verkoper is verantwoordelijk voor het maken van de verzendlabels.

Logistieke opties voor Amazon Seller

  • FBA | Fulfillment by Amazon: De verkoper verkoopt, Amazon verzamelt, verpakt en verzendt het product. Amazon zorgt voor klantenservice en potentiële retouren.
  • FBM | Fulfillment by Merchant Verkopers vermelden, prijzen, verkopen, prepareren en verzenden hun producten zelf.

Hoe automatiseer ik bedrijfsprocessen met Amazon Seller Central of Amazon Vendor Central?

Amazon stelt zijn leveranciers in staat om communicatie te automatiseren en te integreren via EDI of via API.

Connectiviteit voor Amazon Sellers

In het geval van Seller Central kunnen verkopers alleen verbinding maken met Amazon voor berichtoverdracht via de API-bibliotheek.

Selling Partner API (SP-API) is de set API-gebaseerde automatiseringsmogelijkheden voor Amazon-handelspartners. Het is een evolutie van de Amazon Marketplace Web Service (MWS) API's. Dankzij de API wordt productinformatie zoals prijzen, voorraad en catalogus altijd in realtime gesynchroniseerd.

Enkele van de meest relevante berichten om uit te wisselen via API met Amazon zijn:

  • Dispatch Advice
  • Inventory Availability Advice
  • Invoice
  • Inventory Inquiry
  • Purchase Order
  • Status Report

Het gebruik van de SP-API verhoogt de efficiëntie in communicatie, verkort de beheertijden en verbetert de responstijden voor klanten.

Connectiviteit voor Amazon Vendors

In het geval van bedrijven die zijn ingeschreven voor het Vendorsprogramma, zijn er geen beperkingen, dus er zijn twee connectiviteitsopties om commerciële en logistieke berichten met de Amazon Marketplace te verzenden.

EDI/SP API - Verkopers kunnen via EDI verbinding maken met Amazon Vendor Central via het AS2-communicatieprotocol of met behulp van Amazon's SP API (Selling Partner API).

Berichten die via EDI met Amazon worden uitgewisseld, kunnen worden geconstrueerd in de EDIFACT- of X12-standaard:

  • Order Response - EDIFACT | “ORDRSP” - X12 |855
  • Dispatch Advise - EDIFACT |”DESADV” - X12 |856
  • Invoice - EDIFACT | “INVOIC” - X12| 810
  • Label Request - XML | “SL”
  • Label Response - XML | “SLR”
  • Order – EDIFACT |”ORDERS” - X12 |850
  • Inventory Availability Advice - EDIFACT | “IAA” - X12 | 846
  • Purchase Order – EDIFACT |”ORDERS” - X12 | 850

Automatisering van berichtenstromen met Amazon via EDICOM's EDI-platform

Met het integratieplatform van EDICOM kunt u al uw bedrijfsstromen elektronisch automatiseren en beheren, ongeacht uw ERP en de soorten berichten of standaarden die u gebruikt in uw gebruikelijke beheersysteem.

Via EDI helpen wij u bij het beheren van de uitwisseling van commerciële, logistieke of financiële documenten met elke publieke of private gesprekspartner, vanuit uw interne managementsysteem of CRM. Het platform werkt in SaaS-modus in de cloud, beheerd door EDICOM-technici, die de applicaties en middelen implementeren die nodig zijn om de ononderbroken elektronische uitwisseling van al uw transacties te garanderen.

Het EDICOM-platform kan ook verbinding maken met behulp van de Amazon API om de benodigde berichten met de Marketplace te integreren en de nodige informatie uit te wisselen volgens de vereisten van Amazon.

Of u nu verbinding wilt maken met Amazon via EDI of via API, neem contact met ons op en wij helpen u bij het implementeren van uw Amazon-integratieproject.

Voordelen van Amazon Marketplace-integratie

  • Up-to-date inventarissen: Automatiseer het bijwerken van uw productgegevens op Amazon en andere Marketplaces of eCommerce.
  • Catalogus synchronisatie: Real-time synchronisatie van productgegevens die via Amazon worden verkocht met uw ERP voor efficiënt voorraadbeheer op elk moment.
  • Order integratie: Onmiddellijke integratie van inkooporders gegenereerd in marktplaatsen met uw managementsystemen.
  • Onmiddellijke uitgifte van facturen: Geef uw facturen automatisch uit op basis van bestellingen en bezorg ze bij Amazon of de eindklant op het moment van aankoop.
  • Integratie met vervoerders: Integreer uw voorraadbeheer met uw transportdiensten en logistieke operatoren voor 360º communicatie.
  • Leveringsberichten: Automatiseer de uitgifte van leveringsberichten volgens de stroom die is overeengekomen met elke Amazon (Vendor, Seller).

Vertel ons wat u nodig heeft zodat wij u kunnen helpen

De diversiteit en diepte van het productaanbod, het scala aan leveranciers- en klantenprofielen en de introductie van geautomatiseerde voorraadbeheermodellen zijn enkele van de belangrijkste factoren die ertoe hebben geleid dat data-integratietechnologieën steeds vaker in de retailsector worden geïmplementeerd.

Hoe kunnen de oplossingen van EDICOM u helpen?

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over Elektronische gegevensuitwisseling - EDI

Peppol: Het Peppol 4-corner en 5-corner CTC model

Peppol ist ein interoperables elektronisches Dokumentenaustauschsystem, das weltweit verbreitet ist

Beheer van de toeleveringsketen: beste praktijken voor de implementatie van EDI

EDI-strategieën om het beheer van de toeleveringsketen te verbeteren.

Belangrijkste toepassingsgebieden van EDI in de retailsector

Elektronische gegevensuitwisseling (EDI) is een van de grote bondgenoten van de distributie- en detailhandelssector.