Griekenland gaat de elektronische vrachtbrief invoeren om goederen in realtime te kunnen volgen
Het Griekse ministerie van Economie (IAPR) en Financiën en de Onafhankelijke Autoriteit van de Overheidsinkomsten (AADE) hebben de activering aangekondigd van de elektronische vrachtbrief op het myDATA-platform om de verzending van goederen te volgen. Dit document vergemakkelijkt commerciële transacties en maakt het mogelijk om te weten waar een product vandaan komt en waar het naartoe gaat. De toepassing betreft nationale en internationale transporten binnen Griekenland.
De elektronische vrachtbrief, of e-CMR, verbetert de transparantie en veiligheid in de hele logistieke keten en biedt nauwkeurigere gegevens om zendingen in realtime te volgen en kritieke gegevens met betrekking tot het ophalen en afleveren van goederen. Het biedt transportbedrijven ook meer flexibiliteit om hun logistieke activiteiten te optimaliseren.
Door het elimineren van papierwerk verlaagt e-CMR de verwerkingskosten, elimineert het administratieve en factureringsvertragingen en vermindert het discrepanties op afleverlocaties.
Hoe wordt de elektronische vrachtbrief geïmplementeerd?
Implementatieperiodes voor bedrijven
De eerste implementatieperiode geldt voor de volgende bedrijven:
- bedrijven met een bruto-omzet van meer dan tweehonderdduizend euro (200.000 euro).
- bedrijven, ongeacht de hoogte van hun bruto-omzet, die actief zijn in de volgende sectoren
- energieproducten (brandstoffen)
- farmaceutische producten en medische verbruiksgoederen
- bouwmaterialen
- productie, standaardisatie en marketing van olijven en olijfolie.
De tweede implementatieperiode omvat alle andere bedrijven.
Implementatiefasen van het digitaal volgen van goederenbewegingen
Fase A (Basisfuncties voor het uitgeven en verzenden van vrachtbrieven in myDATA), die omvat:
- Afgifte van documenten,
- Mogelijkheid om verplaatsingen tijdens verplaatsingen te controleren door het scannen van de QR-code op de vervoersdocumenten.
Fase B (Digitale controle van de verplaatsing, overslag en levering van goederen), die omvat:
- Digitaal volgen van ladingen/overladingen,
- Ontvangst van documenten en goederen door het scannen van de QR-code op de vervoersdocumenten,
- Hoeveelheids- en kwaliteitscontrole door de ontvanger.
Implementatieschema
Het implementatietschema voor de uitgifte en verzending van elektronische documenten ziet er als volgt uit:
Fase A
- Bedrijven in de eerste periode (omzet meer dan 200.000 euro of specifieke sectoren): optioneel tot 30 november 2024 en verplicht vanaf 1 december 2024.
- Bedrijven uit de tweede periode (resterende bedrijven die niet zijn opgenomen in de eerste implementatieperiode): optioneel tot 31 maart 2025 en verplicht vanaf 1 april 2025.
Fase B
De toepassing van fase B geldt voor alle bedrijven. Het zal optioneel zijn van 1 december 2024 tot 31 maart 2025 en verplicht vanaf 1 april 2025.
Voor de publieke sector, lokale overheden en publiekrechtelijke rechtspersonen is het verplicht vanaf 1 januari 2026.
Uitzonderingen
Van de toepassing van het digitale toezicht op het ver:keer van goederen zijn vrijgesteld
- Landbouwers die onder de bijzondere btw-regeling vallen en natuurlijke personen die op occasionele basis goederen of diensten verkopen (transacties tot 10 000 EUR) en publieke of private werknemers of gepensioneerden die auteur of docent zijn in educatieve programma's en seminars (artikel 39, lid 1, van het btw-wetboek).
- Verplaatsingen van goederen via een continustroomnetwerk, d.w.z. verplaatsingen van gas, water, gas, elektriciteit en warmte.
- Verplaatsingen door technici van de werktuigen en machines die nodig zijn om hun werk uit te voeren en te voltooien.
- Verplaatsingen door begrafenisondernemers.
Hoe verstuurt u de elektronische vrachtbrief naar myDATA met EDICOM?
Bedrijven moeten, afhankelijk van hun verplichte datum, elektronische vrachtbrieven naar myDATA sturen. Op deze manier kan EDICOM helpen het hele proces te automatiseren, handmatige fouten te verminderen en mogelijke vertragingen te elimineren.
- EDICOM is volledig geïntegreerd met het ERP en ontvangt de gegevens om het XML-gestructureerde bestand aan te maken.
- Het stuurt het gevalideerde XML-document naar het myDATA-platform.
- myDATA stuurt het bestand terug naar EDICOM, samen met de MARK en de unieke identificatiecode.
- EDICOM ontvangt het XML-document en past de QR-code toe, waardoor het document weer in het ERP wordt geïntegreerd.
Vervolgens is EDICOM ook in staat om het uiteindelijke document elektronisch en automatisch naar de geadresseerde te verzenden.