e-Facturatie

Roemenië: Verplichte e-facturatie voor B2B vanaf januari 2024

elektronische facturatie Roemenië

B2B elektronische facturatie in Roemenië

Het Roemeense ministerie van Financiën heeft een wetsontwerp gepubliceerd waarin wordt opgeroepen tot het verplicht uitreiken en rapporteren van elektronische facturen via het RO e-Facturasysteemvanaf 1 januari 2024, hoewel er een respijtperiode van drie maanden (1 januari 2024 - 31 maart 2024) is vastgesteld voor bedrijven die niet aan de verordening voldoen.

De wet bepaalt dat het uitreiken van facturen vanaf 1 januari 2024 verplicht is voor alle bedrijven, hoewel er een gratieperiode tot 31 mei 2024 is vastgesteld voor bedrijven die niet aan de regels voldoen. Aan het einde van de gratieperiode kunnen boetes van 5.000 tot 10.000 RON (ongeveer 1.000-2.000 euro) worden opgelegd aan grote belastingplichtigen, van 2.500 tot 5.000 RON (500-1.000 euro) voor middelgrote belastingplichtigen en van 1.000 tot 2.500 RON (200-500 euro) voor kleine belastingplichtigen die niet voldoen aan hun verplichting om elektronische facturen uit te reiken via het RO E-Invoice systeem.

Vanaf 1 juli 2024 moeten bedrijven ook facturen in elektronisch formaat ontvangen (PDF is niet toegestaan).

Roemenië heeft toestemming gekregen van de EC om een ​​uitzondering toe te passen op de artikelen 178, 218 en 232 van de BTW-richtlijn 2006/112/EG. De machtiging heeft een looptijd van 3 jaar (januari 2024 – december 2026) of totdat de EU besluit het ViDA-voorstel over te nemen.

Enerzijds bepaalt Landsverordening 120/2021 de grondslagen en het werkingskader van het landelijke elektronische facturatiesysteem. In het geval van elektronische B2B-facturatie introduceert regeringsverordening 130, gepubliceerd op 17-12-2021, de uitgifteplicht vanaf juli 2022 voor bedrijven waarvan de activiteit is gekoppeld aan productcategorieën die worden beschouwd als een hoog fiscaal risico (vatbaar voor belastingontduiking). Deze categorieën zijn gedefinieerd in de ANAF-verordening 12/2022, gepubliceerd op 01/06/2022 en omvatten groenten en fruit, alcohol, nieuwbouw, minerale producten, kleding en schoeisel. 

Webinar E-facturatie in Roemenië: RO e-Factura platform. Bekijk hoe het platform werkt en hoe wij je kunnen helpen met je project voor elektronische facturen in Roemenië.

Bekijk ook in het Roemeens.

Gebruik een bedrijfsdomein

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren U moet een beschrijving invoeren U moet uw positie invoeren Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Hoe werkt het RO E-Factura platform?

Het RO E-Factura platform is sinds november 2021 beschikbaar voor zowel de uitwisseling van facturen met overheden (B2G) als tussen private bedrijven (B2B). Het platform is beschikbaar om facturen te verzenden en te downloaden. Ontvangers hebben 60 dagen de tijd om hun facturen te downloaden.

Om het RO E-Factura-platform te kunnen gebruiken, moeten momenteel zowel de uitgever als de ontvanger van de facturen erop geregistreerd zijn.

  1. Facturen moeten worden gegenereerd in een vooraf gedefinieerd XML-formaat in overeenstemming met de RO_CIUS-standaard. 
  2. De maximale termijn voor het indienen van elektronische facturen in het RO e-Factura systeem zal 5 werkdagen zijn vanaf het uitreiken van de factuur.
  3. Na de elektronische verzending van de factuur kent het platform een identificatienummer aan de factuur toe. Het systeem voert verschillende validaties op de documenten uit, zowel syntactisch als semantisch.
  4. Na validatie genereert het systeem een automatisch antwoord en, als de validatie correct is, wordt de handtekening van het ministerie van Financiën aangebracht, waarmee wordt gegarandeerd dat er geen wijzigingen zijn aangebracht in de inhoud van die factuur.
  5. Zowel uitgevers als ontvangers moeten elektronische facturen minstens 10 jaar bewaren.

Bij bedrijven die vanaf juli 2022 verplicht een elektronische factuur moeten uitreiken, hoeven de ontvangers echter niet op het platform te zijn geregistreerd. Maar deze uitgevers moeten de facturen ter beschikking stellen van de ontvangers in overeenstemming met de bepalingen van artikel 319 van wet 227/2015 van de Belastingwet, in de gewijzigde versie. Lees meer over onze Business@Mail-oplossing en optimaliseer uw elektronische documentverzendingsactiviteiten.

Oplossing om elektronische documenten naar 100% van uw gesprekspartners te sturen

Business@Mail is een oplossing die is ontworpen om het elektronisch verzenden van al uw documenten te automatiseren, waardoor de kosten en responstijden worden verlaagd. 

  1. Uitgifte en verzending van documenten: De uitgever genereert de documenten (facturen, inkooporders, loonbewijzen, ...) vanuit de managementsystemen van het bedrijf op dezelfde manier als met de rest van zijn gesprekspartners.
  2. Kennisgeving aan ontvangers: Het ontvangende bedrijf van de documenten ontvangt een e-mail met de mededeling dat het een nieuw document op het Business@Mail-platform heeft, samen met een link om het te openen.
  3. Documenten raadplegen en/of downloaden: De ontvangers van het document krijgen via de link toegang tot een webomgeving waar ze het raadplegen en/of downloaden. De afzender weet te allen tijde of de ontvanger iets met het document heeft gedaan.

We stellen dit platform tot uw beschikking om de uitgifte van elektronische facturen en de ontvangst ervan door uw partners die geen geïntegreerde oplossing hebben, te garanderen. Business@Mail heeft een interface die is ontworpen om een optimale gebruikerservaring te bieden. Zowel afzenders als ontvangers kunnen documenten bekijken en downloaden of gepersonaliseerde zoekopdrachten en zoekopdrachten uitvoeren.

B2G elektronische facturatie in Roemenië

Elektronische facturatie voor B2G-transacties is officieel verplicht in Roemenië vanaf 1 juli 2022, zoals gepubliceerd in Wet 139/2022 (17 mei 2022). Daarom moeten al die transacties die met Roemeense overheidsinstanties worden uitgevoerd, elektronische facturen uitreiken via het nationale factureringssysteem RO e-Invoice in UBL 2.1-formaat.

Bij EDICOM staan we klaar om uw elektronische facturatieproject in Roemenië te implementeren. Ons internationale elektronische facturatieplatform is in staat om uw beheers- en boekhoudsystemen aan te passen aan de vereisten die van kracht zijn in de verschillende landen waar u aanwezig bent. Als u meer informatie nodig heeft over een van onze oplossingen, stuur ons dan uw gegevens en onze experts bellen u zo snel mogelijk, geheel vrijblijvend.

Btw-aangifte via SAF-T in Roemenië

Sinds 2022 moeten alle Roemeense bedrijven en alle buitenlandse bedrijven die voor btw-doeleinden in Roemenië zijn geregistreerd, hun belasting- en boekhoudgegevens in SAF-T-formaat rapporteren.

Het EDICOM platform vereenvoudigt de communicatieprocessen met belastingdiensten in multinationale omgevingen. Het is een multi-standaard en multi-protocol oplossing, die zich kan aanpassen aan de belangrijkste ERP's op de markt.

Start je e-facturatie project in Roemenië

Ontdek hoe ons platform werkt en hoe we je kunnen helpen met je e-facturatieproject in Roemenië.

Contact

Aankomende deadlines in Roemenië

Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over e-Facturatie

Belangrijkste feiten over verplichte e-facturatie in Zambia: Smart Invoice

Vanaf 1 juli 2024 is het verplicht om het elektronische facturatiesysteem Smart Invoice te gebruiken

Hoe werkt de elektronische factuur in Uruguay

Kom meer te weten over het elektronische factuursysteem in Uruguay op basis van het gebruik van (CFE).

Hoe werkt het online elektronische facturatieregime - FEL van Guatemala

We leggen alle details uit van het nieuwe FEL elektronische facturatiesysteem