Digital VAT Reporting

SILICIE: Onmiddellijke levering van boekhouding van accijnzen in Spanje

SILICIE

De onmiddellijke levering van boekhouding van accijnzen (SILICIE) is het systeem ontwikkeld door de Belastingdienst (AEAT) dat, sinds 2020, bedrijven die producten vervaardigen of op de markt brengen die onderworpen zijn aan speciale belastingen, verplicht om hun boekhouding elektronisch te beheren via het elektronische hoofdkantoor van de AEAT.

Met de inwerkingtreding van Koninklijk Besluit 1512/2018 wordt artikel 50 van de accijnsverordening gewijzigd, waardoor een digitaal raamwerk wordt gecreëerd dat analoge boekhoudprocedures vervangt voor producten zoals tabak, koolwaterstoffen, alcohol en alcoholische dranken. Dit systeem maakt de onmiddellijke en continue rapportage mogelijk van voorraden en bewegingen van producten onderworpen aan accijnzen aan de AEAT.

Bedrijven die verplicht zijn SILICIE te gebruiken

De eigenaren van de volgende soorten vestigingen zijn verplicht om de accijnsboekhouding in te dienen via het elektronische hoofdkantoor van de AEAT:

  • Fabrieken
  • Fiscale deposito's
  • Fiscale magazijnen
  • Afvaldepots
  • Azijnfabrieken

Impact op bedrijfsprocessen

Getroffen bedrijven zullen een aantal van hun interne processen moeten aanpassen om te voldoen aan de technische vereisten van SILICIE. De verplichting om de voorraden en verplaatsingen van producten te communiceren, gebeurt onmiddellijk via een gestructureerd formaat, dat binnen een maximale termijn wordt verzonden vanaf de registratie van de binnenkomst of het vertrek van het product in de vestiging.

Traditionele modellen, zoals 570 (voor koolwaterstoffen) en modellen 553 en 548 (voor alcoholderivaten), worden niet langer verwerkt, aangezien de door SILICIE gedefinieerde mechanismen impliceren dat de informatie over de voorraden in deze formaten automatisch zal worden berekend.

Hoe werkt SILICIE?

Bedrijven moeten de boekhoudkundige gegevens met details over de voorraden van producten die onderworpen zijn aan accijnzen doorgeven aan het elektronische hoofdkantoor van de AEAT. Deze verplichting heeft ook gevolgen voor de bewegingen van grondstoffen die worden gebruikt bij de productie van eindproducten.

Het elektronisch verstrekken van boekhoudkundige gegevens aan de AEAT moet standaard binnen 24 uur na het moment van verplaatsing plaatsvinden. In de praktijk wordt deze periode verlengd tot 4 dagen, aangezien artikel 6, lid 3 van de norm deze periode van 96 uur toestaat voor al die bedrijven die bewegingen, handelingen, processen en voorraden registreren in een geautomatiseerd boekhoudsysteem.

De aangifte van bewegingen kan via 3 kanalen gebeuren:

  • Webformulier: De AEAT stelt een dienst ter beschikking waarmee belastingbetalers verbinding kunnen maken en de bewegingen van producten en grondstoffen handmatig kunnen declareren.
  • Gewoon tekstbestand: Importeren van een tekstbestand met de details van deze bewegingen. Dit veronderstelt een handmatige upload van dit bestand via de diensten die door de AEAT ter beschikking zijn gesteld.
  • Webservice: Automatisering door het verzenden van een XML-bestand, wat de aangifte vergemakkelijkt telkens wanneer er een wijziging in de inventaris wordt geregistreerd.

Welke informatie moeten bedrijven rapporteren?

Bedrijven moeten de registratie van een boekhoudkundige zaak meedelen en de annulering ervan wanneer deze om welke reden dan ook moet worden gewijzigd. Bij de communicatie van deze gegevens moet rekening worden gehouden met de bijzonderheden die, met betrekking tot de datastructuur en de communicatiedienst met de AEAT, kunnen ontstaan ​​op basis van het type vestiging waaraan de onderneming is toegewezen:

  • Alcohol en alcoholische drankengroep
  • Koolwaterstof groep
  • Groep Tabaksbewerking
  • Gemengde groep alcohol en tabaksproducten

De AEAT zal de raadpleging van bewegingen en voorraden voor elk van deze groepen vergemakkelijken via dezelfde kanalen die gebruikt worden om de informatie te verstrekken.

Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op SILICIE?

De lancering van SILICIE kan wijzigingen in de managementsystemen van bedrijven met zich meebrengen, vooral in het geval van bedrijven met grote hoeveelheden goederenbewegingen die onderworpen zijn aan accijnzen.

De verplichting om de voltooiing van een verplaatsing binnen een periode van maximaal vier dagen te melden vereist op zijn minst de ontwikkeling van routines om ten eerste het genereren van deze gegevens in de door de AEAT vereiste vorm en tijd te vergemakkelijken. Het impliceert ook de adoptie van mechanismen en de noodzakelijke technologie om binnen de afgesproken termijn de communicatie met de Belastingdienst te implementeren, zodat de boekhoudkundige boekingen binnen de vastgestelde 96 uur kunnen worden gerapporteerd.

EDICOM, SILICIE-oplossing

EDICOM biedt als ontwikkelaar van oplossingen voor data-integratie een platform dat de implementatie van het SILICIE-systeem voor het beheer van accijnsboekhoudingen vergemakkelijkt. Onze oplossing zet de door uw beheersystemen gegenereerde gegevens automatisch om in het door de AEAT vereiste formaat, waardoor de juiste notificatie van boekhoudkundige zaken wordt gegarandeerd. Daarnaast verzorgen wij de communicatie met de Belastingdienst, passend bij de groep waartoe iedere onderneming behoort. We voeren uitgebreide tests en validaties uit om ervoor te zorgen dat informatie nauwkeurig en efficiënt wordt verzonden.

Brengt u producten op de markt die onderworpen zijn aan accijnzen?

Neem contact op met ons verkoopteam en leer meer over onze SILICIE-oplossing.

Neem nu contact op

Aankomende deadlines in Spanje

Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over Digital VAT Reporting

Oekraïne: Elektronische SAF-T-rapportage wordt verplicht in 2025

Meer informatie over de verplichte vereisten in Oekraïne voor SAF-T en de btw-factuur (Tax-invoice)

Hoe werkt elektronische facturatie en belastingrapportage in Zuid-Afrika

De SARS heeft voorschriften gepubliceerd over vereisten en voorwaarden voor het werken met elektronische facturatie

Elektronische factuur en eTax Compliance in Afrika

We analyseren de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektronische facturatie en belastingnaleving in Afrika.