Digitale Transformatie

Business intelligence: 5 sleutelconcepten om het in uw bedrijf te implementeren

Business Intelligence

Business Intelligence is een concept dat verwijst naar de infrastructuur, tools en het vermogen om gegevensbronnen om te zetten in kennis die gemakkelijk te interpreteren is via dashboards, grafieken en rapporten.

Tegenwoordig genereren de meeste organisaties veel data. Zoveel dat het erg moeilijk is om deze zorgvuldig te analyseren en nuttige kennis te extraheren om middelen te optimaliseren en de resultaten te verbeteren.

Een van de belangrijkste voordelen van Business Intelligence-tools is dat ze het mogelijk maken om gegevens op een eenvoudige manier weer te geven, waardoor de organisatie ongewenste situaties kan bijsturen en groeimogelijkheden kan detecteren, naast andere doelstellingen.

In dit artikel bekijken we wat Business Intelligence is en wat de belangrijkste voordelen zijn van het implementeren ervan in uw organisatie.

Wat is Business Intelligence of zakelijke intelligentie?

AI Business Intelligence (BI) wordt ook wel Zakelijke Intelligentie of Bedrijfsintelligentie genoemd. Het bestaat uit het verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens uit elke bron om deze om te zetten in nuttige informatie die helpt bij het vinden van oplossingen die de gezondheid van het bedrijf verbeteren.  Dat wil zeggen, het is een verslag dat de besluitvorming vergemakkelijkt.

Business Intelligence probeert door middel van data-analyse een grote hoeveelheid informatie te presenteren op een manier die toegankelijk is voor elke gebruiker die deze raadpleegt. 
Business Intelligence belicht dan ook de belangrijkste problemen, risico's en kansen van het bedrijf. Tegenwoordig zijn er veel Business Intelligence tools met verschillende bedrijfsapplicaties. 

Het is belangrijk op te merken dat, hoewel complementair, de concepten van Business Intelligence en Big Data verschillend zijn.  

Het concept van Big Data verwijst naar de behandeling, verwerving, opslag en analyse van grote hoeveelheden gegevens, al dan niet gestructureerd. Het is een proces van informatieverzameling en -verwerking. Business Intelligence-tools daarentegen maken de analyse van de gegevens mogelijk, door middel van verschillende analytische technieken, om ze vervolgens in een datawarehouse te laden en de informatie in dashboards weer te geven. Dankzij deze toepassingen kan een bedrijf de informatie interpreteren en omzetten in rapporten of dashboards om conclusies te trekken over zijn key performance indicators.

5 sleutelconcepten om Business Intelligence in uw bedrijf te implementeren

Business Intelligence-toepassingen hebben belangrijke voordelen voor een bedrijf, omdat ze het mogelijk maken om de besluitvorming te verbeteren en meer controle bieden over het bedrijf.

Business Intelligence is een technologie die externe informatie (markten, sector, enz.) en interne informatie van het bedrijf (productie, verkoop, personeel, enz.) verzamelt om deze vervolgens om te zetten in kennis, dat wil zeggen in gemakkelijk te interpreteren rapporten, met als doel betere oplossingen toe te passen en het beheer van de organisatie te vergemakkelijken.

Hoewel Business Intelligencevele voordelen biedt, zetten we hieronder de 5 belangrijkste op een rij.

Visualiseert belangrijke informatie duidelijk en nauwkeurig

Een van de belangrijkste voordelen van Business Intelligence is dat het een uitstekende visualisatie van bedrijfsrelevante gegevens biedt in één dashboard.

De Business Intelligence-software analyseert op een gecombineerde manier de gegevens uit externe en interne bronnen van de organisatie en presenteert deze vervolgens in een meer visueel en interpreteerbaar formaat.

Het vergemakkelijkt het maken van aanpasbare en intuïtieve rapporten en kennisborden, die kunnen worden aangepast aan de verschillende afdelingen van het bedrijf.

Op deze manier hebben de verantwoordelijken in realtime bijgewerkte informatie over de gegevens die hen echt betreffen.

Verbetert de besluitvorming

Dankzij de implementatie van Business Intelligence kun men sneller en nauwkeuriger beslissen.

De mogelijkheid om toegang te krijgen tot gedetailleerde en real-time informatie over de verschillende gebieden van het bedrijf, zorgt ervoor dat beslissingen gebaseerd zijn op bewijs en niet op vermoedens of intuïties.

Optimaliseert resources en verhoogt de bedrijfsproductiviteit

De mogelijkheid om een grote hoeveelheid gegevens te verzamelen, selecteren en analyseren met behulp van Business Intelligence-tools maakt het mogelijk om processen te stroomlijnen, waardoor handmatige of ongestructureerde taken worden verminderd.

Op deze manier worden operaties effectiever en efficiënter, waardoor de kosten aanzienlijk worden verlaagd.

Business Intelligence-technologie zorgt voor besluitvorming op basis van realtime gegevens, evenals markttrends, waarbij oplossingen worden geïdentificeerd met meer garantie op succes en minder risico.
Door de productiviteit te verbeteren, kan het bedrijf zich richten op de belangrijkste doelstellingen op strategisch niveau.

Versterkt interne samenwerking en verhoogt de klanttevredenheid

Het gebruik van Business Intelligence verbetert de samenwerking in de organisatie. Het beschikken over gepersonaliseerde rapporten en verslagen vergemakkelijkt de interne communicatie, omdat u hiermee waardevolle informatie kunt delen met de rest van het bedrijf. 

Het hoofd van elke afdeling heeft toegang tot de belangrijkste gegevens binnen diens werkgebied en tegelijkertijd kan het management ze in realtime zien.

Hierdoor kan een betere analyse worden uitgevoerd en een grotere controle over de huidige situatie worden gehandhaafd.

Aan de andere kant maakt dit het mogelijk om de verschillende gedragingen en meningen van de klanten te analyseren. Het bezitten van deze kennis dient om mogelijkheden voor verbetering te identificeren en de juiste veranderingen toe te passen om de kwaliteit van de aangeboden service te verhogen.

Helpt bij het identificeren van nieuwe kansen

Business Intelligence maakt een grotere visie op de bedrijfswereld mogelijk, om nieuwe en grote kansen voor het bedrijf te identificeren.

In overeenstemming daarmee is het mogelijk om een strategie te ontwerpen op basis van consistente gegevens, wat een concurrentievoordeel is ten opzichte van andere bedrijven in de sector, wat rechtstreeks van invloed is op de winstgevendheid van het bedrijf.  

Het gebruik van Business Intelligence biedt waardevolle en gemakkelijk bruikbare informatie in realtime, waardoor teams nauwkeurigere en beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen.

Kortom, Business Intelligence tools worden gebruikt om dashboards en andere datavisualisaties te maken die helpen bij het vinden van oplossingen op basis van actuele en relevante informatie.

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over Digitale Transformatie

Gegevensanalyse: Soorten dashboards en voorbeelden van KPI's

Een dashboard of controlepaneel hiermee informatie kunt verbinden, visualiseren en delen om de strategie te maximaliseren

Processen automatiseren met partners zonder EDI-oplossingen

Hoe processen automatiseren met klanten en leveranciers die geen EDI-oplossingen (Electronic Data Interchange) hebben

Zeven redenen om EDI in de modesector te gebruiken

Ontdek hier de 7 redenen om EDI in de sector te gebruiken en welke oplossingen EDICOM biedt