e-Facturatie

CFDI - Elektronische facturatie in Mexico

Facturación Electrónica Mexico

Elektronische facturatie in Mexico heeft de manier waarop bedrijven hun belastingverplichtingen beheren en hun interne activiteiten optimaliseren radicaal veranderd. Sinds de implementatie van de CFDI (Comprobante Fiscal Digital por Internet), gepromoot door de Belastingdienst (SAT), zijn organisaties verplicht om elektronische facturen uit te reiken en te ontvangen in Mexico, wat de naleving van de belastingregels van het land garandeert.

De CFDI, de basis voor elektronische facturatie in Mexico, is een belangrijk element geworden voor de groei en het concurrentievermogen van bedrijven in een steeds meer gedigitaliseerde omgeving. Om ervoor te zorgen dat de SAT-regelgeving wordt nageleefd, is het cruciaal dat bedrijven technologische oplossingen gebruiken die niet alleen de uitgifte van CFDI's vergemakkelijken, maar ook hun validatie in realtime garanderen en administratieve processen efficiënt integreren. Voldoen aan de technische vereisten voor elektronisch factureren in Mexico, opgesteld door de belastingdienst, is essentieel om veilig te werken en boetes te vermijden.

Inhoudsopgave [Verberg]

Wat is CFDI 4.0?

CFDI 4.0 is de huidige versie van de Digitale fiscale document via internet, van kracht sinds 1 januari 2022, die belastingplichtigen moeten gebruiken om hun elektronische facturen uit te reiken, ter vervanging van de vorige versie van de elektronische factuur in Mexico (CFDI 3.3).  

CFDI 4.0 heeft een impact op alle stromen voor de uitgifte en ontvangst van elektronische facturen, evenals op andere gerelateerde stromen zoals de CFDI voor inhoudingen of betalingscomplementen, Carta Porte (vrachtbrief) of Loonlijst, onder andere.

Belangrijkste wijzigingen in de versie CFDI 4.0

De huidige versie van de elektronische factuur - CFDI heeft de volgende wijzigingen:

  • Er wordt een nieuw element geïntroduceerd dat van invloed is op globale / recapitulatieve facturen (Deze maatregel is rechtstreeks van invloed op ticketportals en Point of Sale-factuuroplossingen).
  • De postcode en het regime van de ontvanger worden opgenomen.
  • De naam is verplicht en moet worden gevalideerd.
  • Er is een kenmerk toegevoegd voor gevallen in de primaire sector.
  • Er wordt een nieuw kenmerk toegevoegd om aan te geven of de CFDI betrekking heeft op export.
  • Op conceptniveau wordt een kenmerk toegevoegd om aan te geven of er al dan niet belasting over wordt geheven.
  • Het derdenrekeningcomplement wordt vervangen door een nieuw element op conceptniveau.
  • Er zijn aanpassingen aan de validatieregels.

De elektronische factuur versie 4.0 van de CFDI voert een vereiste in voor de prevalidatie van alle fiscale gegevens geregistreerd bij de SAT, zowel voor natuurlijke personen als voor rechtspersonen, om een elektronische betalingsbewijs te kunnen afstempelen. Daarom moeten alle belastingplichtigen ervoor zorgen dat de bij de SAT geregistreerde informatie correct en up-to-date is. Als geaccrediteerd PAC raden we aan uw belastinggegevens te controleren en een overzicht te maken van uw huidige situatie.

Formaat van het document voor inhoudingen- en betalingen versie 2

Het bewijs van inhoudingen is een document dat inhoudingen en betalingen registreert van belastingplichtigen die in het buitenland wonen. Dit digitale belastingbewijs heeft invloed op verschillende transacties, zoals betalingen met betrekking tot dividenden, huurcontracten in trustees, vervreemding van aandelen, niet-zakelijke trusts, rente, hypotheekrente, betalingen aan buitenlanders, pensioenplannen, prijzen, derivatentransacties en de financiële sector.

De versie van het bewijs van inhoudingen- en betalingsingdocument versie 2 bevat de volgende wijzigingen:

  • Er wordt een attribuut toegevoegd om de plaats van uitgifte op te nemen zoals in CFDI.
  • Er wordt een node toegevoegd om gerelateerde CFDI's op te nemen zoals in de CFDI.
  • Er zijn attributen toegevoegd voor het regime van de emittent, de postcode van de ontvanger en de naam wordt verplicht voor emittent en ontvanger.
  • Er zijn een paar attributen toegevoegd in de totalen voor winst en ISR die voorwaardelijk zijn.
  • Er wordt een patroon toegevoegd voor de FolioInt (referentie).
  • Er zijn aanpassingen aan de validatieregels en catalogi.

Versie 2 van het betalingscomplement

Het Betalingscomplement, dat samen met de CFDI moet worden verstrekt wanneer betalingen in termijnen of op uitgestelde basis worden ontvangen, heeft ook een bijgewerkt formaat met de volgende nieuwe kenmerken:

  • Het veld wordt toegevoegd om het totaal van de betalingen uit te drukken die voortvloeien uit de Betalingsnodes.
  • Het attribuut wordt toegevoegd om aan te geven of de betaling belastbaar of niet-belastbaar is.
  • Er wordt een nieuw element toegevoegd voor belastingen, dat het detail van de Overdrachten en Inhoudingen bevat.
  • Het betalingscomplement kan nu alleen worden gebruikt met document type 'P'
  • Er zijn aanpassingen in de validatieregels en catalogi.

Complemento comercio exterior CFDI

Het complement buitenlandse handel voor CFDI is een bijlage bij de elektronische factuur waarmee exporteurs en importeurs kunnen worden geïdentificeerd en waarmee de beschrijving van de verhandelde goederen kan worden uitgebreid. Het doel is om de veiligheid en fiscale controle bij internationale transacties te verbeteren. Maar daarnaast betekent het ook een stap voorwaarts in de standaardisatie van elektronische documenten die in de buitenlandse handel worden gebruikt. In feite zou deze aanvulling in de toekomst de Elektronische Document (COVE) kunnen vervangen.

De CFDI's van de uitvoerende sector moeten de gegevens bevatten die verband houden met het soort transactie, de douaneaangiftecode, het certificaat van oorsprong, het nummer van de exporteur en de wisselkoers. Hieraan moet de fiscale registratiecode van de ontvanger van de CFDI worden toegevoegd. De aangegeven goederen in het land waar u woont (bijv. Tax ID in de Verenigde Staten), uw adres en de beschrijving van het aangegeven pakket met de specifieke kenmerken.

Versie 2.0 van het Complement buitenlandse handel

De Belastingdienst (SAT) heeft versie 2.0 van het complement buitenlandse handel gepubliceerd, die volgens de informatie in de catalogi bij deze update op 18 januari 2024 in werking is getreden.

Versie 2.0 verschilt vooral van zijn voorganger omdat er geen nieuwe velden worden toegevoegd. Vier velden die voorheen optioneel waren, worden echter verplicht. Alle details over de structuur, standaard en catalogi zijn te vinden in de technische documentatie die is gepubliceerd op het web portaal van de SAT. 

Van de wijzigingen die de SAT heeft doorgevoerd in de structuur van de aanvulling, vallen de volgende op:

  • Nieuw voorvoegsel en nieuwe naamruimte: Er zijn een nieuw voorvoegsel en een nieuwe naamruimte gedefinieerd voor deze versie.
  • Sectie buitenlandse handel: De standaardwaarde van het veld “Versie” is gewijzigd in 2.0 en de attributen “TipoOperación” en “Subdivisión” zijn verwijderd.
  • Node Emittent: het gebruik van de node "Domicilio" (woonplaats) is aangepast van optioneel naar vereist.
  • Node goederen: het gebruik van de node is ook gewijzigd van optioneel naar vereist. Daarnaast worden er aanpassingen gedaan aan de volgende velden: voor het kenmerk “ValorUnitarioAduana” wordt de decimale record uitgebreid naar 6 en voor het kenmerk “ValorDolares” wordt de decimale record uitgebreid naar 4.

De meest recente update van dit complement werd aangekondigd op 18 januari 2024, toen het Mexicaanse SAT verbeteringen meldde in de "oorspronkelijke tekenreeks (xslt)" en in de catalogi "c_RegimenFiscal" en "c_Moneda" van het complemento de buitenlandse handel.

Op wie is het complement buitenlandse handel van toepassing?

Belastingplichtigen die buitenlandse handelstransacties uitvoeren, in het bijzonder in definitieve export sleutel A1 die onderworpen is aan vervreemding volgens artikel 14 van het Belastingwetboek van de Federatie, moeten het gebruiken. Dit project is niet beperkt tot Mexico; de SAT heeft interoperabiliteitsovereenkomsten gesloten in het kader van de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst, die meer dan 80% van de export van het land dekt.

Deze overeenkomsten met de belastingautoriteiten van de Verenigde Staten en Canada zullen Geautoriseerde Certificatie Providers (PAC) in staat stellen om de identiteit van de ontvanger van het pakket te verifiëren, de status van de factuur te raadplegen en alle details van de transactie te verkrijgen. Op deze manier worden de veiligheid en de fiscale controle in het goederenverkeer versterkt, waardoor het risico op vervalsing en belastingontduiking afneemt.

CFDI Loonlijst Complement 4.0

Een loonlijst certificaat van fiscale aard via internet (Certificado Fiscal Digital por Internet de Nómina) is een soort elektronische factuur die het bedrag weergeeft dat een bedrijf aan zijn werknemer heeft betaald voor een dienst die tijdens een bepaalde periode is geleverd. Dit digitale document moet gestempeld worden door een geautoriseerde PAC om fiscale waarde te hebben en kan ingediend worden bij de SAT.

Met dit complement kunnen werkgevers gedetailleerde informatie geven over betalingen aan hun werknemers, zoals salarissen, bonussen, voordelen en inhoudingen voor belastingen of sociale zekerheid. Het gebruik ervan is verplicht voor alle werkgevers die loonlijsten opstellen, omdat het bijdraagt aan de transparantie in arbeidsrelaties en het naleven van belastingverplichtingen vergemakkelijkt. 

Belangrijkste wijzigingen in de nieuwe versie CFDI 4.0

  • De uitdrukkingsvorm van het datumformaat is gestandaardiseerd in overeenstemming met Annex 20 van de attributen FechaPago, FechaInicialPago, FechaFinalPago en chaInicioRelLaboral.
  • De validaties voor de versie en de betalingsvorm worden verwijderd.
  • De validaties voor het afgeven van het complement met versie 4.0 van de CFDI zijn opgenomen, RegimenFiscalReceptor, ObjetoImp, ACuentaTerceros, InformacionAduanera, CuentaPredial, ComplementoConcepto, Parte.
  • Als onderdeel van de integratie met CFDI-versie 4.0 zijn ook de RFC, naam, belastingregime en postcode van het belastingadres van de ontvanger opgenomen als verplichte vereisten voor de uitgifte van de loonstrook.

CFDI-complement voor luchtvaartmaatschappijen

Luchtvaartmaatschappijen in Mexico zijn verplicht om digitale fiscale documenten via internet (CFDI) uit te geven voor de verkoop van vliegtickets, zoals vastgelegd in het zevende tijdelijke artikel van de eerste resolutie tot wijziging van de resolutie inzake diverse belastingen.

Om aan dit wettelijke mandaat te voldoen, heeft EDICOM het CFDI Luchtvaart portaal ontwikkeld, een oplossing die het online verzenden van de door passagiers gevraagde ontvangstbewijzen automatiseert en hun aangifte bij de Belastingdienst (SAT) vergemakkelijkt.

CFDI's uitgegeven door luchtvaartmaatschappijen moeten voldoen aan de vastgestelde fiscale eisen en onmiddellijk beschikbaar zijn voor klanten. Afhankelijk van hun operationele behoeften kunnen luchtvaartmaatschappijen verschillende soorten CFDI's genereren, zoals die voor inkomsten, uitgaven of loonlijsten.

Het is essentieel dat luchtvaartmaatschappijen een betrouwbare en SAT-gecertificeerde provider kiezen voor de uitgifte van elektronische facturen. Dit garandeert niet alleen de veiligheid en geldigheid van CFDI's, maar optimaliseert ook het facturatieproces en zorgt voor naleving van de huidige Mexicaanse belastingwetgeving.

Hoe de CFDI voor vliegtickets te verkrijgen

Aankoop bij balies, kantoren of telefonisch
Als het ticket is gekocht bij balies, verkoopkantoren of per telefoon, moeten klanten hun Federale Belastingplichtigen Register (RFC) en een e-mailadres opgeven. De luchtvaartmaatschappij heeft maximaal twee werkdagen na betaling om de CFDI te genereren en per e-mail te versturen. Als klanten de vereiste gegevens niet hebben op het moment van aankoop, kunnen ze op een later tijdstip contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij om de ontbrekende informatie te verstrekken en de elektronische factuur te ontvangen.

Online tickets kopen
Als de aankoop wordt gedaan via de websites van de luchtvaartmaatschappijen, moeten klanten een link openen waar ze hun fiscale gegevens kunnen invoeren. Net als bij persoonlijke aankopen heeft de luchtvaartmaatschappij tot twee werkdagen na betaling de tijd om de CFDI per e-mail te sturen.

Aankoop via reisbureaus
Wanneer tickets via reisbureaus worden gekocht, is het bureau verantwoordelijk voor het beheer van de uitgifte en levering van de CFDI. Om dit proces te vergemakkelijken heeft EDICOM een specifieke oplossing ontwikkeld waarmee reisbureaus en grote bedrijven de CFDI's voor vliegtickets automatisch kunnen verkrijgen.

Hoe werkt het CFDI Portaal voor luchtvaartmaatschappijen?

Met EDICOM's CFDI Luchtvaartportaal kunnen klanten van luchtvaartmaatschappijen eenvoudig en snel hun factuur genereren. Het proces werkt als volgt:

  • De klant gaat naar een beveiligd web portaal waar hij de gegevens van zijn ticket en de belastinggegevens invult die nodig zijn om de CFDI uit te geven.
  • Het EDICOM-platform maakt verbinding met het beheersysteem van de luchtvaartmaatschappij, verifieert de verstrekte gegevens en genereert de CFDI.
  • EDICOM, als Geautoriseerde Certificatie Provider (PAC), certificeert het ontvangstbewijs en rapporteert het aan de SAT, waardoor het fiscaal geldig is.
  • De klant ontvangt de CFDI in XML-formaat, samen met een grafische weergave in PDF, die kan worden gedownload of afgedrukt.
  • Het portaal integreert met het boekhoudsysteem van de luchtvaartmaatschappij, waardoor een geautomatiseerde administratie van de uitgegeven CFDI's mogelijk is.

EDICOM heeft een beveiligd portaal ontwikkeld dat het online verzenden van fiscale documenten naar passagiers die daarom vragen automatiseert en de aangifte van deze documenten bij de SAT vergemakkelijkt.

Luchtvaartmaatschappijen zoals Volaris, American Airlines, Delta, Iberia, KLM, Lufthansa en Air France vertrouwen op EDICOM's CFDI Luchtvaart oplossing. Deze tool zorgt niet alleen voor naleving van de belastingregels van de SAT, maar optimaliseert ook het beheerproces door middel van volledige automatisering.

CFDI-annulering: Hoe elektronische facturen annuleren

De belastingdienst van Mexico (SAT) heeft in 2018 besloten om maatregelen te nemen om de onjuiste annulering van CFDI's te voorkomen, een probleem dat een groot aantal belastingplichtigen treft. 
Met de implementatie van de CFDI 4.0-regeling werden nieuwe functies geïntroduceerd in het annuleringssysteem dat sinds 2018 bestaat, waardoor het verplicht werd om de reden voor het annuleren van elke factuur aan te geven.

In welke gevallen kan een CFDI worden geannuleerd?

Het nieuwe fiscale annuleringsbeleid van de Mexicaanse regering is bedoeld om een einde te maken aan de slechte praktijken van sommige bedrijven die hun elektronische facturen annuleren zonder medeweten van hun klanten, waardoor ze inkomsten kunnen elimineren die niet worden weerspiegeld voor inkomstenbelastingdoeleinden; terwijl de klant die voor de dienst of het product heeft betaald de uitgave niet kan aftrekken.

Ook in het geval van het maken van een fout bij het genereren van de CFDI, zoals onjuiste fiscale gegevens van de ontvanger, fout in de bedragen van de verrichting of in het concept van het product of de dienst, fout in de wijze van betaling, enz

Met de implementatie van informatie- en acceptatiemechanismen kunnen ze alleen worden geannuleerd wanneer de persoon aan wie de factuur is uitgereikt de herroeping ervan aanvaardt. Op deze manier heeft de klant de zekerheid dat, zodra de dienst is betaald, de facturen die deze kosten dekken niet meer worden geannuleerd. Het is mogelijk om facturen, credit- en debetnota's en loon- en inhoudingsnota's automatisch te annuleren.

Vanaf 1 januari 2022 moet de reden voor de annulering van de factuur worden vermeld. De SAT heeft vier mogelijke opties bepaald:

  1. Factuur uitgegeven met fouten met verband: Deze veronderstelling is van toepassing wanneer de gegenereerde factuur een fout bevat in de productcode, eenheidswaarde, korting of andere gegevens, om welke reden deze opnieuw moet worden uitgegeven. In dit geval wordt eerst de factuur vervangen en wanneer de annulering wordt aangevraagd, wordt de folio van de factuur die de geannuleerde factuur vervangt, opgenomen.
  2. Factuur uitgegeven met ongerelateerde fouten: Deze veronderstelling is van toepassing wanneer de gegenereerde factuur een fout bevat in de productcode, eenheidswaarde, korting of andere gegevens en deze niet gerelateerd hoeft te zijn aan een andere gegenereerde factuur.
  3. De transactie werd niet uitgevoerd: Deze aanname is van toepassing wanneer er een transactie is gefactureerd die niet is uitgevoerd.
  4. Nominatieve verrichting met betrekking tot de globale factuur: Deze veronderstelling is van toepassing wanneer een verkoop is opgenomen in de globale factuur van verrichtingen met het algemene publiek en de klant vervolgens zijn nominatieve factuur aanvraagt, wat leidt tot het annuleren van de globale factuur en het opnieuw uitreiken ervan, evenals het genereren van de nominatieve factuur aan de klant.

Hoe wordt het CFDI-annuleringsproces uitgevoerd?

Het CFDI-annuleringsproces met het nieuwe beleid is opgenomen in de Miscelánea Fiscal voor 2017 en bijlage 19.

  1. Uitgevers moeten een annuleringsverzoek sturen naar de ontvanger van de te annuleren CFDI via het SAT Portal of de diensten van een certificeringsprovider.
  2. Met het nieuwe CFDI 4.0 schema, vanaf 1 januari 2022, is het verplicht om de reden van annulering van het document aan te geven. Dit geldt voor alle versies van de factuur of CFDI.
  3. Wanneer acceptatie voor annulering vereist is, ontvangt de ontvanger van de factuur een bericht van belang in zijn Fiscale Mailbox met de melding dat er een annuleringsverzoek is.
  4. Vanaf dat moment heeft de ontvanger van de factuur 72 uur de tijd om de annulering van de CFDI te accepteren of te weigeren. Een antwoord moet worden gegeven via dezelfde fiscale mailbox.
  5. Als de ontvanger van het ontvangstbewijs na 72 uur geen verklaring heeft afgelegd, zal de SAT ervan uitgaan dat de annulering van de CFDI is aanvaard.

Verplicht gebruik van de Fiscale mailbox

Een van de meest relevante aspecten van deze nieuwe procedure is dat het gebruik van de fiscale mailbox verplicht wordt. Dit is een instrument dat de SAT in het leven heeft geroepen om rechtstreeks met belastingplichtigen te communiceren en dat vooralsnog op zichzelf stond. Er wordt zelfs geschat dat eind 2016 slechts ongeveer 2 miljoen belastingplichtigen, van de 26 die elektronische facturen uitreiken, er gebruik van maakten. 

Als er annuleringsverzoeken worden ontvangen, kan de EDICOM-oplossing deze verzoeken automatisch downloaden naar de interne managementsoftware van de klant, zodat de annulering snel en gemakkelijk kan worden geaccepteerd of afgewezen. Hierdoor hoeft de fiscale mailbox niet voortdurend te worden geraadpleegd en wordt de verwerkingstijd van elektronische documenten geoptimaliseerd.

Uitzonderingen: annulering zonder aanvaarding

In bepaalde gevallen kunnen belastingplichtigen hun CFDI's blijven annuleren zonder aanvaarding van de ontvangers. Deze uitzonderingen worden aangegeven in artikel 29-A en zijn als volgt:

  • Wanneer de elektronische factuur een maximumbedrag van 5000 pesos heeft.
  • Wanneer het gaat om een CFDI voor loonkosten, uitgaven, overboekingen of inkomsten die is uitgereikt aan belastingplichtigen onder het regime van de fiscale eenheid (RIF). 
  • Wanneer de CFDI is uitgegeven via de elektronische applicatie Mis Cuentas (Mijn Rekeningen) in de applicatie Factura Fácil (Eenvoudige Factuur).
  • Wanneer ze betrekking hebben op inhoudingen en betalingsinformatie.
  • Wanneer ze zijn afgegeven in transacties met het algemene publiek in overeenstemming met regel 2.7.1.24 of aan ingezetenen in het buitenland voor belastingdoeleinden in overeenstemming met regel 2.7.1.26.
  • Wanneer de annulering gebeurt binnen 72 uur onmiddellijk na de afgifte van de CFDI. 

EDICOM PAC: Automatische oplossing voor het annuleren van CFDI's

Om facturen te annuleren hebt u de service nodig van een geautoriseerde certificeerder (PAC) zoals EDICOM. In dit geval is de PAC verantwoordelijk voor het certificeren en declareren bij het SAT van de factuur waarop het annuleringsverzoek is gedaan. Wanneer het proces is voltooid, wordt de factuur als geannuleerd weergegeven in de SAT-administratie en kunnen gebruikers de factuur raadplegen via het portaal voor de belastingplichtige.

Het EDICOM CFDI Platform is volledig aangepast aan de technische en wettelijke vereisten van de SAT. EDICOM heeft een dienst voor het annuleren van facturen geïntegreerd in de CFDI-oplossing, wat het dagelijkse administratieve beheer vergemakkelijkt. Met dit systeem kunnen gebruikers de foutieve factuur onmiddellijk, eenvoudig en snel annuleren. Bovendien kan deze actie worden uitgevoerd voor een enkele CFDI of in batch.

De EDICOM annuleringsservice is beschikbaar in alle oplossingen. Gebruikers moeten klikken op de optie “annuleren” die verschijnt in het contextmenu, in het geval van handmatige oplossingen. In de geïntegreerde versies is het alleen nodig om de methode te gebruiken die is ontwikkeld voor automatische/batch annulering van CFDI's, of het nu gaat om facturen, credit- en debetnota's, loon- of inhoudingsdocumenten.

Hierdoor kunnen belastingplichtigen maximaal profiteren van elektronische facturering, omdat de procedures voor het genereren, uitgeven en communiceren van ontvangstbewijzen worden beperkt.

CFDI massadownloadservice

Massale download van CFDI, waarmee bedrijven al hun ontvangstbewijzen rechtstreeks uit de database van de Belastingdienst (SAT) kunnen ophalen. Met de capaciteit om tot 200.000 ontvangstbewijzen per aanvraag te downloaden, integreert deze oplossing naadloos met het EDICOM-platform en garandeert het gebruikers eenvoudige, veilige en efficiënte toegang tot hun belastingdocumenten.

De belangrijkste voordelen van deze service zijn:

  • Intuïtieve weboplossing: Gebruikers kunnen hun downloadverzoeken via een eenvoudige grafische interface indienen en de parameters definiëren die het beste bij hun behoeften passen. Hierdoor kunnen ze CFDI's snel en soepel beheren.
  • Planning van terugkerende downloads: Automatiseer het downloaden van uw CFDI's volgens vooraf gedefinieerde parameters, zodat u niet voor elke aanvraag handmatig hoeft in te grijpen.
  • API voor EDICOM-integratie: Als uw bedrijf meer geavanceerde integratie nodig heeft, biedt EDICOM een API om downloadverzoeken via WebServices te automatiseren, waardoor CFDI's sneller rechtstreeks in uw netwerkinfrastructuur kunnen worden opgehaald.

De massadownloadservice biedt niet alleen gemak, maar optimaliseert ook het beheer van CFDI door specifieke zoekparameters aan te bieden, zoals downloaden op type ontvangst, individuele UUID of uitgiftedata. Bovendien worden de EDICOM-oplossingen voortdurend bijgewerkt in lijn met de wijzigingen die door de SAT zijn vastgesteld, zodat bedrijven altijd up-to-date zijn met de regelgeving.

Integrale automatisering van CFDI-processen

Bij EDICOM bieden we een uitgebreide automatiseringsservice voor alle CFDI-gerelateerde processen, waardoor volledige naleving van de SAT-regelgeving en efficiënte operaties gegarandeerd zijn. Ons platform vergemakkelijkt ook het beheer van documenten met betalingscomlpementen, waardoor terugkerende downloads mogelijk zijn die de betalingscontrole vereenvoudigen en hun integratie in interne systemen of in het leveranciersportaal.


Met EDICOM kunnen bedrijven al hun behoeften op het gebied van CFDI-beheer centraliseren, van massale downloads tot de integratie van geautomatiseerde oplossingen die hun operationele efficiëntie en belastingnaleving verbeteren.

Voordelen van de CFDI

De Comprobante Fiscal Digital por Internet (CFDI) is een belangrijk hulpmiddel geworden voor het optimaliseren van belastingprocessen in Mexico. Een van de belangrijkste voordelen is de volledige digitalisering van facturen, wat de administratieve last voor belastingplichtigen aanzienlijk vermindert en menselijke fouten minimaliseert. Door het genereren, verzenden en opslaan van deze documenten te automatiseren, verbetert CFDI niet alleen de operationele efficiëntie, maar verhoogt het ook de veiligheid en traceerbaarheid van transacties, waardoor bedrijven gemakkelijker en betrouwbaarder aan de belastingregels kunnen voldoen.

  • Vereenvoudiging van het proces: Met CFDI controleert het PAC niet alleen de documenten, maar vermeldt het ook de folio- en serienummers op de facturen en declareert deze bij de SAT, zodat de belastingplichtige wordt ontlast van een belangrijk deel van het proces. 
  • Validatie: Meer zekerheid voor de belastingplichtige, aangezien de PAC de authenticiteit van de factuur valideert en garandeert dat de XML in overeenstemming met de norm is uitgegeven. 
  • Archivering: Sommige PAC's bieden CFDI-opslag, waarbij ze fungeren als een elektronische notaris die de documenten opslaat als wettelijke elektronische originelen zodat ze kunnen worden opgevraagd en geraadpleegd. 
  • Integriteit: Zowel de verstrekker als de ontvanger hebben de zekerheid dat wanneer de PAC de facturen stempelt, ze niet meer gewijzigd kunnen worden, dankzij elementen zoals de digitale stempel of certificering. 
  • Automatisering: De CFDI opent de deur voor het gebruik van technologische oplossingen die de elektronische verzending van het document en de directe integratie ervan in systemen voor crediteuren- en debiteurenbeheer automatiseren. 
  • Kostenbesparing: De CFDI betekent een aanzienlijke besparing, zowel financieel, door het proces elektronisch te maken, als op het gebied van arbeid, omdat het de stappen automatiseert. 
  • Papierloos: Met de CFDI wordt het gebruik van papier verminderd, met alle gevolgen van dien: meer zorg voor het milieu en minder kosten voor afdrukken, verzenden en fysieke opslag. 
  • 24x7 beschikbaarheid: Eliminatie van het risico op informatieverlies en hoge beschikbaarheid van documenten in een besloten en veilige beheeromgeving die 24/7 beschikbaar is.

EDICOM Platform: CFDI uitgifte en ontvangst integratie

Automatisering is de sleutel tot meer efficiëntie in elektronisch factureren. Met onze oplossingen kunt u uw CFDI's elektronisch uitgeven, ontvangen, valideren en integreren met 100% van uw partners, ongeacht hun grootte of sector. Het hele proces is ontworpen om de vertrouwelijkheid en authenticiteit van documenten te garanderen, van uitgifte tot ontvangst.

De uitgifte van CFDI's met EDICOM is een volledig geautomatiseerd en veilig proces. Als geautoriseerde certificeerder (PAC) zorgen wij ervoor dat uw elektronische facturen worden gevalideerd door middel van een digitaal fiscaal stempel, waardoor wordt gegarandeerd dat ze voldoen aan de SAT-vereisten. Hierdoor kunt u snel en gemakkelijk documenten uitreiken, met de gemoedsrust dat uw facturen correct zijn gecertificeerd voordat ze naar de ontvangers worden verzonden.

Dankzij onze ervaring met het implementeren van oplossingen voor elektronisch factureren in Mexico hebben we ons kunnen positioneren als leiders in de sector. EDICOM was het eerste erkende PAC in het land, wat garandeert dat we een betrouwbare service bieden, gecertificeerd en in lijn met de Mexicaanse belastingwetgeving.

EDICOM vergemakkelijkt de automatische integratie van alle CFDI's die u van uw leveranciers ontvangt in uw computersysteem, waardoor de authenticiteit en integriteit van de documenten volledig worden gegarandeerd. Onze gecertificeerde oplossingen zorgen ervoor dat het ontvangst- en validatieproces gestroomlijnd verloopt en altijd voldoet aan de wettelijke vereisten van de SAT. Bovendien kunt u al uw fiscale handelingen op één enkel platform centraliseren, waardoor u tijd bespaart en risico's vermindert.

EDICOM's wereldwijde e-facturatieplatform fungeert als een integrale brug tussen uw bedrijf, de Belastingdienst (SAT) en uw belangrijkste partners, zoals klanten, leveranciers of logistieke operators in Mexico. Onze oplossing stelt u in staat om te voldoen aan de huidige belastingregels door alle processen met betrekking tot het uitgeven en ontvangen van CFDI's te automatiseren en te vereenvoudigen.

Dankzij ons gecentraliseerde platform kunt u niet alleen de dematerialisatie van uw facturen efficiënt beheren, maar ook de integratie van uw btw-compliance processen overal ter wereld. Met EDICOM kan uw bedrijf zowel in Mexico als wereldwijd opereren en voldoen aan lokale en internationale regelgeving, met een unieke oplossing die is aangepast aan uw zakelijke behoeften.

Wilt u meer weten over elektronische facturen in Mexico of andere landen?

Neem contact op met EDICOM door op de onderstaande knop te klikken en vertel ons wat u nodig heeft.

Ik wil meer informatie

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over e-Facturatie

Hoe werkt elektronisch factureren in Colombia

We analyseren hoe elektronisch factureren werkt in Colombia, werking, nalevingsdeadlines en meer.

Elektronische factuur in België verplicht vanaf 2026

België introduceert vanaf 1 januari 2026 verplichte e-facturatie voor B2B

Elektronische factuur in de Filipijnen: elektronisch factureringssysteem – EIS

Het Bureau of Internal Revenue (BIR) hervat het e-facturatieproject.