De SAT incorporeert het vrachtbrief complement "Carta Porte" voor de overdracht van goederen
Versie 3.1 van het Complement Carta Porte wordt vanaf 17 juli 2024 verplicht voor alle belastingplichtigen die momenteel CFDI's met versie 3.0 van het complement afgeven.
Carta Porte is het door de SAT gedefinieerde complement dat vanaf januari 2022 bij de Digitale Ontvangstbevestiging via internet moet worden bijgevoegd.
Zoals aangekondigd door de SAT op haar website, is het doel om "een CFDI te genereren met een Carta Porte complement om de goederen of koopwaar, locaties van herkomst, tussenliggende plaatsen en bestemming te vermelden, evenals de transportmiddelen waarmee ze worden vervoerd, hetzij over land (federale weg of spoor), lucht, zee of rivier; naast het opnemen van de overdracht van koolwaterstoffen en aardolieproducten".
Het complement Carta Porte is van toepassing op alle belastingplichtigen die goederen en koopwaar vervoeren op het nationale grondgebied over zee, via de lucht, per spoor of over de federale weg.
Ongeacht wie de Carta Porte afgeeft, zijn alle partijen die betrokken zijn bij de goederenbeweging verantwoordelijk voor de juistheid van de opgegeven informatie.
Zoals vermeld in de Derde resolutie tot wijziging van de resolutie inzake diverse belastingen voor 2020, artikel 2.7.1.21:
- Eigenaars van binnenlandse goederen die deel uitmaken van hun bezittingen kunnen het vervoer van dergelijke goederen die worden verplaatst over land, zee, lucht of rivier, alleen accrediteren door middel van de afgedrukte weergave van een CFDI van het type overdracht waarop ze het complement "Carta Porte" moeten opnemen.
- In die gevallen waarin de overdracht van goederen wordt uitgevoerd door een tussenpersoon of transporteur, moet deze laatste de CFDI van het type overdracht afgeven waarin het complement "Carta Porte" moet worden opgenomen.
- Belastingplichtigen actief met land-, zee-, lucht-, rivier- of vrachtvervoersdiensten moeten een CFDI van het type inkomsten afgeven die de vereisten moet bevatten die zijn vastgesteld in artikel 29-A van het CFF, dat betrekking heeft op het verlenen van dit soort diensten, waarin ze het complement "Carta Porte" moeten opnemen, dat voor dergelijke doeleinden wordt gepubliceerd op het SAT-portaal, dat zal worden gebruikt om het vervoer van goederen te accrediteren.
Daarom moeten belastingplichtigen in de CFDI van overdracht of CFDI van inkomsten, het complement van de "Carta Porte" opnemen om het bezit van de goederen te bewijzen.
Op deze manier vervangt de "Carta Porte" de transportfactuur en de logistieke brief, waardoor documenten worden gedigitaliseerd die vóór de invoering van dit complement op papier moesten worden uitgegeven en afgedrukt.
Deze maatregel is bedoeld om de douane- en fiscale controle te verbeteren, de veiligheid bij de doorvoer van goederen te verhogen en smokkel tegen te gaan.
Het gebruik van het complement Carta Porte vergemakkelijkt de volledige traceerbaarheid van de goederenbeweging van oorsprong tot bestemming, omdat het alle details van de goederen specificeert: transportroute, type vervoer, identificatie van de personen die betrokken zijn bij de overdracht zoals eigenaars, huurders of logistieke operatoren, naast andere gegevens.
Afhankelijk van de partijen die betrokken zijn bij het vervoer, het vervoermiddel en de CFDI die moet worden aangegeven, varieert de informatie die moet worden aangegeven in het complement Carta Porte.
Nieuwe complement Carta Porte 3.1
Versie 3.1 van het Complement Carta Porte wordt vanaf 17 juli 2024 verplicht voor alle belastingplichtigen die momenteel CFDI's met versie 3.0 van het complement afgeven.
De Mexicaanse Belastingdienst (SAT) heeft een aantal belangrijke wijzigingen aangebracht in de 3.1-versie van de Complemento Carta Porte. De belangrijkste wijzigingen worden hieronder toegelicht:
- Verwijdering van het veld RégimenAduanero: Het veld RégimenAduanero is verwijderd uit het comlpement.
- Toevoeging van de RégimenAduanero-sectie: de RégimenAduanero-sectie is toegevoegd, die de node RégimenAduaneroCCP en het RégimenAduanero-veld met een extra validatie integreert.
- Wijziging van het veld Fracción Arancelaria: Het veld Fracción Arancelaria is gewijzigd van verplicht naar optioneel, waardoor de extra validatie is verwijderd.
- Bijgewerkte beschrijvingen: De beschrijving van de velden CveMaterialPeligroso en FolioImpoVUCEM is bijgewerkt voor meer duidelijkheid en nauwkeurigheid. De beschrijving van het veld PesoBrutoVehicular is ook bijgewerkt.
- Nieuw node Remolques CCP: de node Remolques CCP is opgenomen als een subnode van de Container, dat de velden SubTipoRemCCP en PlacaCCP bevat voor een betere specificatie van aanhangwagendetails.
Zal er een coëxistentieperiode zijn tussen versies 3.0 en 3.1 van Carta Porte?
Tot nu toe houdt de SAT geen rekening met een periode van coëxistentie tussen versies, dus versie 3.1 van het comlpement zal de enige geldige versie zijn zodra deze van kracht wordt.
Daarom zal versie 3.0 van Carta Porte slechts geldig zijn tot 16 juli 2024.
Wat is de Identificator van de Carta Porte-addendum (IdCCP)?
Wat betreft het attribuut "Identificator van het Carta Porte-addendum" (IdCCP), dat nodig is om de 36 tekens die overeenkomen met het volgnummer van het Carta Porte-addendum uit te drukken, is het belangrijk om het volgende in overweging te nemen:
De structuur van het attribuut IdCCP moet voldoen aan de richtlijnen zoals gedefinieerd in de RFC 4122-standaard. Dit betekent dat het moet beginnen met drie vooraf bepaalde tekens, namelijk de letter "C". Bovendien moet het het gespecificeerde patroon voor dit attribuut volgen in de standaard van het Carta Porte-addendum.
Het is essentieel om op te merken dat het attribuut IdCCP automatisch gegenereerd moet worden door het systeem dat verantwoordelijk is voor het uitgeven van het CFDI, aangezien het een integraal onderdeel is van de originele keten die wordt gebruikt om het document te verzegelen (ondertekenen) door de afzender.
Automatiseer het genereren, verzenden, valideren en ontvangen van al uw elektronische ontvangstbewijzen en vrachtbriefcomplementen, ongeacht uw logistieke stroom, geïntegreerd met uw ERP.
Een gecentraliseerde oplossing waarmee u informatie kunt uitwisselen met al uw partners en communicatie kunt garanderen met de Mexicaanse belastingdienst, in overeenstemming met de huidige regelgeving.