De SAT incorporeert het vrachtbrief complement "Carta Porte" voor de overdracht van goederen

De Belastingdienst (SAT) heeft aangekondigd dat de aanvulling Carta Porte versie 3.0 vanaf 25 november 2023 moet worden gebruikt en van toepassing is op alle belastingbetalers.
Carta Porte is het door de SAT gedefinieerde complement dat vanaf januari 2022 bij de Digitale Ontvangstbevestiging via internet moet worden bijgevoegd.
Zoals aangekondigd door de SAT op haar website, is het doel om "een CFDI te genereren met een Carta Porte complement om de goederen of koopwaar, locaties van herkomst, tussenliggende plaatsen en bestemming te vermelden, evenals de transportmiddelen waarmee ze worden vervoerd, hetzij over land (federale weg of spoor), lucht, zee of rivier; naast het opnemen van de overdracht van koolwaterstoffen en aardolieproducten".
Het complement Carta Porte is van toepassing op alle belastingplichtigen die goederen en koopwaar vervoeren op het nationale grondgebied over zee, via de lucht, per spoor of over de federale weg.
Ongeacht wie de Carta Porte afgeeft, zijn alle partijen die betrokken zijn bij de goederenbeweging verantwoordelijk voor de juistheid van de opgegeven informatie.
Zoals vermeld in de Derde resolutie tot wijziging van de resolutie inzake diverse belastingen voor 2020, artikel 2.7.1.21:
- Eigenaars van binnenlandse goederen die deel uitmaken van hun bezittingen kunnen het vervoer van dergelijke goederen die worden verplaatst over land, zee, lucht of rivier, alleen accrediteren door middel van de afgedrukte weergave van een CFDI van het type overdracht waarop ze het complement "Carta Porte" moeten opnemen.
- In die gevallen waarin de overdracht van goederen wordt uitgevoerd door een tussenpersoon of transporteur, moet deze laatste de CFDI van het type overdracht afgeven waarin het complement "Carta Porte" moet worden opgenomen.
- Belastingplichtigen actief met land-, zee-, lucht-, rivier- of vrachtvervoersdiensten moeten een CFDI van het type inkomsten afgeven die de vereisten moet bevatten die zijn vastgesteld in artikel 29-A van het CFF, dat betrekking heeft op het verlenen van dit soort diensten, waarin ze het complement "Carta Porte" moeten opnemen, dat voor dergelijke doeleinden wordt gepubliceerd op het SAT-portaal, dat zal worden gebruikt om het vervoer van goederen te accrediteren.
Daarom moeten belastingplichtigen in de CFDI van overdracht of CFDI van inkomsten, het complement van de "Carta Porte" opnemen om het bezit van de goederen te bewijzen.
Op deze manier vervangt de "Carta Porte" de transportfactuur en de logistieke brief, waardoor documenten worden gedigitaliseerd die vóór de invoering van dit complement op papier moesten worden uitgegeven en afgedrukt.
Deze maatregel is bedoeld om de douane- en fiscale controle te verbeteren, de veiligheid bij de doorvoer van goederen te verhogen en smokkel tegen te gaan.
Het gebruik van het complement Carta Porte vergemakkelijkt de volledige traceerbaarheid van de goederenbeweging van oorsprong tot bestemming, omdat het alle details van de goederen specificeert: transportroute, type vervoer, identificatie van de personen die betrokken zijn bij de overdracht zoals eigenaars, huurders of logistieke operatoren, naast andere gegevens.
Afhankelijk van de partijen die betrokken zijn bij het vervoer, het vervoermiddel en de CFDI die moet worden aangegeven, varieert de informatie die moet worden aangegeven in het complement Carta Porte.
Nieuwe versie van Carta Porte 3.0 complement
De Servicio de Administración Tributaria (SAT) heeft de update van de CFDI met het Carta Porte 3.0 complement aangekondigd. Vanaf 25 september 2023 is de technische documentatie die overeenkomt met deze nieuwe versie van het complement beschikbaar. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat op dit moment het gebruik van versie 2.0 van het Carta Porte complement nog steeds verplicht is.
De inwerkingtreding van deze nieuwe versie is gepland voor een maand na publicatie op de officiële website van de Belastingdienst (SAT), met een verwachte datum van 25 november.
Het is echter relevant om op te merken dat er momenteel een verlenging is geïmplementeerd, waardoor belastingplichtigen het complement met fouten tot 1 januari kunnen indienen. Dat betekend de effectieve datum voor de correcte uitgifte van dit complement verlengd is tot 1 januari 2024, waardoor gebruikers extra tijd hebben voor de juiste implementatie en naleving.
Het is essentieel om de wijzigingen en toevoegingen te benadrukken die hebben plaatsgevonden in dit formaat. Deze updates zijn ontworpen om de nauwkeurigheid en volledigheid van de informatie in het document van de vrachtbrief te verbeteren. Hieronder vindt u een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen.
Er zijn toegevoegd:
- 5 velden aan het element Vrachtbrief.
- 1 veld aan het element Goederen.
- 22 velden aan het element Goederen.
- 1 veld aan het element Voertuigidentificatie.
- 3 velden aan het element Container, en de verplichting van 2 velden en 1 element is gewijzigd.
- 1 subelement aan het element Maritiem Transport met 2 velden.
Het element Aangifte is vervangen door Douanedocumentatie en er zijn 3 velden toegevoegd.
1 veld is verwijderd uit het element Maritiem Transport en er zijn 2 velden toegevoegd.
De lengte van 1 veld in het element Luchtvervoer is gewijzigd.
De verplichting van 1 veld in het element Soort Figuur is gewijzigd.
Wat is de Identificator van de Carta Porte-addendum (IdCCP)?
Wat betreft het attribuut "Identificator van het Carta Porte-addendum" (IdCCP), dat nodig is om de 36 tekens die overeenkomen met het volgnummer van het Carta Porte-addendum uit te drukken, is het belangrijk om het volgende in overweging te nemen:
De structuur van het attribuut IdCCP moet voldoen aan de richtlijnen zoals gedefinieerd in de RFC 4122-standaard. Dit betekent dat het moet beginnen met drie vooraf bepaalde tekens, namelijk de letter "C". Bovendien moet het het gespecificeerde patroon voor dit attribuut volgen in de standaard van het Carta Porte-addendum 3.0.
Het is essentieel om op te merken dat het attribuut IdCCP automatisch gegenereerd moet worden door het systeem dat verantwoordelijk is voor het uitgeven van het CFDI, aangezien het een integraal onderdeel is van de originele keten die wordt gebruikt om het document te verzegelen (ondertekenen) door de afzender.
Automatiseer het genereren, verzenden, valideren en ontvangen van al uw elektronische ontvangstbewijzen en vrachtbriefcomplementen, ongeacht uw logistieke stroom, geïntegreerd met uw ERP.
Een gecentraliseerde oplossing waarmee u informatie kunt uitwisselen met al uw partners en communicatie kunt garanderen met de Mexicaanse belastingdienst, in overeenstemming met de huidige regelgeving.