e-Facturatie

Elektronische facturatie in Oeganda – EFRIS systeem

Elektronische facturatie in Oeganda - EFRIS

De Belastingdienst van Uganda (URA) heeft het facturatiesysteem EFRIS (Electronic Fiscal Receipting and Invoicing System) ontwikkeld voor elektronische facturatie en btw-aangifte van zakelijke transacties. Het wettelijk kader voor elektronische facturatie vindt u in Legal Framework: Sectie 73A en 73B van de Tax Procedures Act 2014 ondersteunt de implementatie van EFRIS.

Vanaf 1 januari 2021 moeten alle in Oeganda geregistreerde bedrijven het EFRIS-platform gebruiken om uitgegeven facturen en kassabonnen elektronisch te melden aan de URA. Volgens dit systeem moeten organisaties en bedrijven die actief zijn op de Oegandese markt hun elektronische verkoopfacturen indienen bij de URA en moet deze de factuur goedkeuren voordat het bedrijf hem naar haar klant kan verzenden. De tenuitvoerlegging van het EFRIS-systeem is gericht op de aanpak van belastingontduiking en de frauduleuze praktijk van valse facturen voor fictieve aankopen.

De documenten die elektronisch in JSON-indeling naar het EFRIS-platform moeten worden verzonden, zijn:

  1. Facturen
  2. Debet- en creditnota 's
  3. Goederenbewegingen
  4. Voorraden 

Hoe elektronische facturen naar EFRIS sturen?

Er zijn verschillende implementatiemodellen om verbinding te maken met het EFRIS-platform en er elektronisch facturen naartoe te sturen:

  • Handmatig via de URA Portal
  • Geïntegreerd via "System to System"
  • Via elektronische fiscale instrumenten (EFD)
  • Via mobiele applicatie

Hoe werkt het EFRIS-platform?

Bedrijven die btw moeten aangeven, moeten zich eerst registreren in het EFRIS-facturatiesysteem via de website van de belastingdienst. De eerste keer dat de belastingplichtige het systeem gebruikt, moet hij aangeven of hij de elektronische factuur of EFD gebruikt. Zodra hij is geregistreerd en geverifieerd als gebruiker van het systeem, wordt zijn account geactiveerd en heeft hij toegang tot de EFRIS-functies.
Om facturen te ondertekenen, moet een certificaat worden aangevraagd dat is uitgegeven door een lokale certificeringsinstantie.

In het "System to System"-model wordt, via een technologiedienstverlener zoals EDEICOM, de gestructureerde factuur automatisch gegenereerd in JSON-formaat op basis van de ERP-informatie van de belastingbetaler. Het elektronische document wordt verzonden naar het EFRIS-platform, dat de factuur valideert met vier verplichte velden:

  • Fiscaal documentnummer (FDN): Officieel documentnummer van de factuur.
  • Factuuridentificatienummer (InvoiceId): Document-ID.
  • Verificatiecode (antifake code): Factuurverificatiecode
  • QR-code: Code uitgegeven door de URA en die de factuur identificeert.

Ten slotte moet de factuur met de door het platform ingevoerde gegevens naar de ontvanger worden gestuurd.

EDICOM is voorbereid op nieuwe facturatiescenario's

EDICOM is een technologische partner gespecialiseerd in Electronic Data Interchange en e-Invoicing oplossingen. Het is momenteel actief in meer dan 70 landen en biedt elektronische facturatie-oplossingen voor verschillende facturatiesystemen. Haar ervaring en kennis op het gebied van elektronische facturatie stelt haar in staat tot een snelle introductie in nieuwe landen.

Het internationale elektronische facturatieplatform van EDICOM voor het uitgeven en ontvangen van e-Invoicing is aangepast aan de specificaties van de landen van herkomst en bestemming waarin haar klanten actief zijn en wordt voortdurend bijgewerkt.

Deze oplossing is het meest geschikt voor klanten met een groot volume aan elektronische facturen, omdat het systeem volledig geautomatiseerd is. In tegenstelling tot andere handmatige opties waarbij de gegevens in het systeem worden gedumpt.

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over e-Facturatie

Ierland bereidt zich voor op e-facturatie en e-btw-rapportage

Ierland overweegt de invoering van elektronische facturen en rapporten

Polen: B2B e-facturatie via het KSeF-platform vanaf februari 2026

De Poolse regering heeft het tijdschema bevestigd voor KSeF e-facturatie vanaf februari 2026 voor grote belastingplichtigen

Elektronische factuur in België verplicht vanaf 2026

België introduceert vanaf 1 januari 2026 verplichte e-facturatie voor B2B