GST e-invoice/IRN System India's e-invoicing systeem
Het GST e-invoice / IRN System is het elektronische factureringssysteem van India dat op 1 oktober 2020 verplicht is gestart.
De introductie van elektronische facturering is een volgende stap in het GST-systeemproject dat de overheid in 2017 heeft uitgevoerd en dat de grootste transformatie van het economische systeem in de geschiedenis van de Republiek India heeft betekend.
Het GST-project onder de slogan "One Nation, One Tax, One Market" is een ambitieus plan dat tot doel heeft India te integreren in een gemeenschappelijke markt door de harmonisatie van het belastingstelsel.
Inhoudsopgave [Verberg]
- India's elektronische factureringssysteem
- Tijdlijn van massificatie van elektronische facturering in India
- Hoe werkt het GST e-invoice systeem?
- Vereisten om een uitgever van elektronische facturen te zijn
- Kenmerken van GST-factuur - Indiase elektronische factuur
- Factuur referentienummer IRN
- QR-code - Quick Response Code
- EDICOM GST Invoice oplossing voor INDIA
- Stromen van uitgifte en ontvangst van elektronische facturen GST-facturen
- Voordelen van het GST e-invoice/IRN Systeem
India's elektronische factureringssysteem
De Good and Services Tax Counsil (GSTC), de instantie die verantwoordelijk is voor het belastingbeheer van het land, keurde in december 2019 de gespreide introductie van elektronische facturen voor de aangifte van B2B-bedrijven in het Goods and Service Tax-systeem (GST-systeem) goed.
Nadat de vrijwillige periode in januari 2020 is ingegaan, begint de verplichte massificatiefase in oktober volgend jaar, met de geleidelijke incorporatie van bedrijven op basis van hun jaaromzet. De eerste bedrijven die zich aansluiten bij het GST e-factuursysteem zijn die met een jaaromzet van meer dan rs500 crores, met uitzondering van: de Speciale Economische Zones (SEZ), verzekeringsmaatschappijen, banken, landvrachtagentschappen, passagiersvervoerbedrijven en bioscopen.
Met het nieuwe GST-belastingmodel is India overgestapt van een ingewikkeld belastingregime dat bestaat uit een groot aantal heffingen (lokaal, staats- en centraal) naar een homogeen belastingnalevingssysteem op basis van informatietechnologieën.
Om dit project uit te voeren, heeft de regering enerzijds de GST Council Good and Services Tax Counsil (GSTC) ingesteld, die verantwoordelijk voor de wetgevende besluitvorming en anderzijds het Goods and Services Tax Network GSTN dat infrastructuur en IT-diensten levert aan zowel de centrale overheid als de 36 federale staten van het land. De GSTN is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het elektronische facturatieplatform en e-way Bill.
Drie jaar na de invoering van het GST-systeem wil de regering zich nu richten op antidiefstalmaatregelen, de inning ondersteunen en de belastingnaleving verhogen.
Met de standaardisatie van het factureringssysteem is het de bedoeling om interoperabiliteit te bereiken in het hele ecosysteem van het GST-systeem, belastingfraude te verminderen en belastingnaleving door bedrijven te bevorderen.
De elektronische documenten die in het GST-e-factuursysteem worden opgenomen, zijn: B2B-facturen, exportfacturen, creditnota's en debetnota's.
Tijdlijn van massificatie van elektronische facturering in India
- Vanaf 1 oktober 2020: Bedrijven die in het afgelopen boekjaar meer dan RS 500 crores hebben gefactureerd.
- Vanaf 1 januari 2021: Bedrijven die in het afgelopen boekjaar meer dan RS 100 crores hebben gefactureerd.
- Vanaf 1 april 2021: Bedrijven die in het afgelopen boekjaar meer dan RS 50 crores hebben gefactureerd.
- Vanaf 1 april 2022: Bedrijven die in het afgelopen boekjaar meer dan RS 20 crores hebben gefactureerd.
- Vanaf 1 oktober 2022: Belastingplichtigen met een omzet van meer dan RS 10 crore in elk boekjaar 2017-18 moeten de elektronische factuur uitreiken.
- Vanaf 1 augustus 2023: Bedrijven die in het afgelopen boekjaar meer dan RS 5 crores hebben gefactureerd.
Hoe werkt het GST e-invoice systeem?
Het GST e-factuursysteem bestaat uit het verzenden van elektronische facturen naar de overheid voor validatie, voordat ze naar kopers worden verzonden. Om dit te doen, heeft de overheid een reeks portalen ingeschakeld die factuurregistratieportaal (IRP) worden genoemd. Uitgevers van elektronische facturen moeten hun facturen indienen bij IRP's. IRP's ondertekenen elektronische facturen elektronisch en passen een unieke code toe, die factuurreferentienummer (IRN) wordt genoemd, evenals een QR-code. Alleen facturen met IRN-code zijn geldig.
Vereisten om een uitgever van elektronische facturen te zijn
Geregistreerd zijn in het GST-portaal en in het elektronische factuur- of e-way factuurportaal van de overheid en een geldige GSTIN-code hebben. Daarnaast moeten leveranciers hun systemen aanpassen om te kunnen communiceren met het overheidsplatform en zo elektronische facturen te kunnen versturen en ontvangen volgens de door de belastingdienst vastgestelde parameters.
Kenmerken van GST-factuur - Indiase elektronische factuur
Elektronische facturen in India worden GST-factuur genoemd.
GST-facturen moeten worden gegenereerd in JSON-indeling volgens het GST INV – 1 schema. Het GST INV – 1 schema is gebaseerd op de PEPPOL/Universal Business Language-standaard en aangepast aan de behoeften van de Indiase markt.
Dit formaat is uniek voor alle facturen en van toepassing op alle bedrijven en sectoren in het land.
Geldige GST-facturen bevatten de IRN-code die door het IRP wordt toegepast.
Factuur referentienummer IRN
De IRN of hash is een unieke 64-cijferige numerieke code, gegenereerd door het IRP-factureringssysteem voor elk van de elektronische facturen. Alleen facturen met de IRN zijn geldig. Het Indiase factuursysteem wordt ook wel het IRN-systeem genoemd, omdat het elektronische documenten valideert door de berekening en toewijzing van de IRN.
De IRN-code moet niet verward worden met het factuurnummer. Het factuurnummer wordt toegekend door de leverancier en is intern bij de bedrijven.
Voorbeeld van IRN: 35054cc24d97033afc24f49ec4444dbab81f542c555f9d30359dc75794e06bbe
QR-code - Quick Response Code
De IRP's bij het valideren van de facturen bevatten een QR-code in stringformaat die het factureringssysteem van de bedrijven moet omzetten in een afbeelding. De QR-code vergemakkelijkt de validatie en toegang tot facturen vanuit het GST-systeem via mobiele apparaten. Afgedrukte elektronische facturen moeten de QR-code bevatten.
Informatie in de QR-code:
- GSTIN-ID van provider
- GSTIN-identificatie
- Factuurnummer opgegeven door de leverancier
- Type activiteit van de factuur
- Het factuurtotaal.
- Aantal productlijnen
- HSN-code van het hoofdproduct (de productlijn met de hoogste belastingwaarde)
- IRN Code
EDICOM GST Invoice oplossing voor INDIA
EDICOM's Global Electronic Invoicing Platform is in staat om elektronische facturen in het GST INV – 1 formaat te genereren en deze ter validatie naar IRP's te sturen. En ze volledig automatisch weer te integreren in het managementsysteem van het bedrijf.
Stroom van uitgifte en ontvangst van elektronische facturen GST-facturen
Elektronisch factuuruitgifteschema van elektronische facturen
- De uitgever exporteert automatisch een gegevensbestand om de elektronische factuur te genereren.
- Edicom's wereldwijde factureringsplatform transformeert het document in het JSON-formaat dat vereist is door de GSTC en stuurt het naar de Invoice Registration Portal (IRP).
- Het IRP valideert elektronische facturen door ze te ondertekenen en de IRN-code samen met een QR-code toe te passen.
- EDICOM stuurt de gevalideerde elektronische facturen naar de ontvanger in het tussen partijen overeengekomen formaat.
- Indien nodig kan ook op dezelfde manier een e-way Bill gegenereerd worden.
Stroom van ontvangst van elektronische facturen GST-facturen
- Het IRP ontvangt een factuur voor een EDICOM-klant en valideert deze. EDICOM ontvangt de gevalideerde factuur.
- Edicom's Global Invoicing platform transformeert het naar het formaat dat vereist is door het ERP van de klant, zoals eerder overeengekomen, om direct te worden geïntegreerd in het interne managementsysteem.
Voordelen van het GST e-invoice/IRN Systeem
- Garantie van digitalisering, standaardisatie, interoperabiliteit en papierloos in de communicatie van facturen.
- Eliminatie van afstemmingsfouten en herinvoer van gegevens.
- Verbeterde betalingscycli.
- Vermindering van verwerkingskosten.
- Automatisering van de rapportage van belastingdocumenten.
- Vermindering van belastingontduiking.
- Mitigatie van belastingfraude.
- Verbeterde bedrijfsefficiëntie.
- Vereenvoudiging van de uitwisseling van documenten tussen leveranciers en klanten.
- Faciliteren van fiscale compliance.