e-Facturatie

Hoe elektronisch te factureren in Turkije

e-facturatie turkey

De Turkish Revenue Administration (TRA) heeft een ontwerp gepubliceerd dat wijzigingen aanbrengt in de belastingverplichtingen die zijn aangegeven in communiqué 509, met als doel de massificatie van elektronische facturering in het land geleidelijk voort te zetten.

Deze wijzigingen hebben betrekking op de facturatie van bedrijven die verplicht zijn om facturen uit te reiken en te declareren bij de TRA.

Het gebruik van elektronische facturering is verplicht in Turkije sinds 2014, toen het begon met de gespreide massificatie op basis van sectoren en omzet van bedrijven in het B2B-veld.

Naast de geleidelijke integratie van belastingbetalers in het B2B-veld, wordt het verplichte gebruik ervan in de publieke sector nu toegevoegd.

Inhoudsopgave [Verberg]

Nieuwe fiscale verplichtingen

B2G-toepassingsgebied

Sinds maart 2021 zijn alle overheidsbedrijven verplicht om elektronische facturen te kunnen ontvangen en hun leveranciers zijn al geregistreerd in de TRA, ze kunnen facturen uitgeven met de KAMU-code.  

Nieuwe belastingverplichtingen vanaf juli 2021:

Alle private en publieke instellingen die een overeenkomst hebben met de sociale zekerheid moeten e-Fatura en e-archive facturen aangeven bij de TRA.

B2B-toepassingsgebied

Currently all companies in the B2B environment with an invoice volume surpassing 5 million Turkish Liras must issue electronic invoices.

New tax obligations as of July 2021

Momenteel zijn op het gebied van B2B alle bedrijven met een omzet van meer dan 5 miljoen Turkse lira verplicht om elektronisch te factureren.

Nieuwe belastingverplichtingen vanaf juli 2021:
Alle bedrijven die niet verplicht zijn om zich te registreren bij de TRA, moeten facturen van meer dan 5.000 lira of met een dagelijks factuurvolume van meer dan 30.000 lira in e-Arsiv-formaat declareren.

De e-Adisyon e-ticket verklaring treedt in werking. Op papier moeten ze nu op de tickets aangeven in het elektronische formaat e-Adisyon. De TRA zal een lijst publiceren van de getroffen bedrijven, die binnen drie maanden na publicatie aan de nieuwe regelgeving moeten voldoen.

Andere geplande wijzigingen:

De verwachting is dat de aangifte van elektronische onkostennota's van e-Gider Pusulu binnenkort verplicht wordt verklaard. Op dit moment is hun aangifte alleen vrijwillig.

Elektronische facturatie in Turkije: e-Fatura en e-Arşiv

Het elektronische facturatiesysteem in Turkije onderscheidt twee soorten facturen. Aan de ene kant de e-Fatura,, dat is die elektronische factuur die wordt uitgewisseld tussen bedrijven die in de TRA moeten worden geregistreerd, en aan de andere kant de e-Arşiv, dat zijn die elektronische facturen die moeten worden geleverd aan ontvangers die niet in TRA zijn geregistreerd; het gaat voornamelijk om de elektronische facturen die zijn uitgegeven in het B2B- en B2C-veld. Momenteel moeten alle Turkse bedrijven met een omzet van meer dan 5 miljoen Turkse lira zowel e-Fatura als e-Arsiv uitgeven, afhankelijk van de ontvanger ervan. 

Vanaf 1 januari 2020 moeten alle bedrijven die geregistreerd zijn bij de TRA beide soorten facturen aangeven, zowel e-Fatura als e-Arsiv.

e-Fatura

Alle bedrijven met een omzet van meer dan 5 miljoen Turkse lira zijn verplicht facturen elektronisch bij de TRA te declareren. Vanaf januari 2022 zijn bedrijven die in 2021 een omzet van meer dan 4 miljoen hebben gehad, hiertoe verplicht. Vervolgens zullen ook bedrijven die in 2022 meer dan 3 miljoen Turkse lira's hebben gefactureerd, aan deze verplichting moeten voldoen. Dit project zal geleidelijk alle bedrijven omvatten, zodat ze uiteindelijk allemaal hun facturen bij de TRA declareren.

e-Arşiv Fatura

De e-Arşiv Fatura is de elektronische factuur die bedrijven moeten sturen naar al die klanten die niet geregistreerd zijn in de TRA. Bedrijven zijn verplicht om dergelijke facturen elektronisch naar hun ontvangers te sturen. Dit is een grote uitdaging omdat veel van deze ontvangers niet werken, waardoor bedrijven de mogelijkheid hebben om de e-Arşiv Fatura aan deze klanten te publiceren voor inzage. De publicatie van facturen gebeurt volledig geautomatiseerd en geïntegreerd met hun managementsystemen. Telkens wanneer een elektronische factuur wordt verzonden, ontvangt de ontvanger een e-mail met de melding Business@mail te raadplegen. De oplossing biedt een hele reeks meldingen die informeren over de status van de raadpleging van deze facturen, met absolute controle over de communicatiestroom met uw klanten.

E-Irsaliye -Leveringsbewijs

e-Irsaliye, e-Delivery of elektronische leveringsbonnen moeten worden aangegeven op het TRA-portaal door die bedrijven die verplicht zijn om elektronisch te factureren.

Het ontwerp wijzigt ook de verplichting om elektronische leveringsbonnen uit te geven en dit wordt verplicht voor bedrijven die in 2021 meer dan 10 miljoen TRY hebben gefactureerd.

Vereisten voor elektronische facturering in Turkije

  • Bedrijven die in Turkije willen factureren, moeten zich bij de TRA registreren met hun VKN, een fiscale identificatiecode.
  • Daarnaast moeten ze een hele reeks documentatie invullen die op het overheidsportaal is gepubliceerd; hun belastingadviseur bepaalt welke informatie ze precies moeten opsturen.
  • Het is noodzakelijk dat bedrijven beschikken over een digitaal certificaat van een natuurlijke persoon en een elektronisch zegel van het bedrijf om zich te identificeren in de TRA en de veiligheid te garanderen bij de activiteiten die op hun portaal worden uitgevoerd. 

Hoe het elektronische factureringssysteem werkt in Turkije

Turkije heeft een gecentraliseerd B2B2G-model van e-facturering opgelegd via het portaal van de Turkse belastingdienst (TRA).

Bedrijven die eenmaal door de TRA zijn geautoriseerd, moeten facturen in UBL-TR 1.2-formaat communiceren naar het TRA-portaal. Dit proces gebeurt op een geautomatiseerde en onmiddellijke manier via ons EDICOM Global e-Invoicing Platform. Onze oplossing neemt de gegevens uit het ERP, transformeert deze in het vereiste formaat en stuurt deze na validatie naar de TRA. De TRA keurt dit bericht goed en stuurt de ontvanger het bijbehorende factuurdocument.

Het is verplicht om elektronische facturen 10 jaar op een veilige manier te bewaren, wat de integriteit van de documenten in de loop van de tijd garandeert, daarom is de digitale handtekening vereist van de documenten die volgens de standaard zijn opgeslagen.

Het Global e-Invoicing -platform stelt u in staat om op een gecentraliseerde, automatische en veilige manier elk type elektronische factuur te verzenden en te ontvangen, ongeacht het land waar deze wordt gebruikt, waarbij de documenten worden aangepast aan de geldende wetgeving in elke plaats. Global e-Invoicing is ook in staat om elk ander type commerciële documenten zoals e-Irsaliye leveringsbonnen uit te wisselen.

Evolutie van elektronische facturatie in Turkije

Het e-facturatieproces in Turkije begon in 2010 met de goedkeuring van de Wet fiscale procedures (VUK), die dezelfde rechtsgeldigheid geeft aan de elektronische factuur als aan de papieren factuur. In 2014 begon het met zijn massificatie, sindsdien hebben nieuwe bedrijven zich verplicht aangesloten bij het Turkse factureringssysteem, afhankelijk van het jaarlijkse economische volume en de bedrijfssector. Momenteel wordt de massificatie van het gebruik van elektronische facturering steeds uitgebreider in de publieke sector.

  • 2011 – Bedrijven in de olie-, alcohol- en tabakssector waren de eersten die verplicht werden om elektronische facturen aan te geven.
  • 2014 – Bedrijven met een omzet van meer dan 25 miljoen lira.
  • 2016 – Bedrijven met een omzet van meer dan 10 miljoen lira.
  • 2019 – Bedrijven met een omzet van meer dan 5 miljoen lira.
  • 2020 – De aangifte van de elektronische leveringsbon e-Irsaliye is verplicht voor alle bedrijven die elektronische factureren.
  • 2021 – Alle overheidsinstanties moeten elektronische facturen kunnen ontvangen.
  • 2021 - Private of publieke entiteiten die een overeenkomst hebben met de sociale zekerheid moeten elektronisch factureren.
  • 2022 – juli - Alle bedrijven die in 2021 meer dan 4 miljoen Turkse lira's hebben gefactureerd, moeten de e-Fatura en de e-Arsiv (e-factuur en e-archieffactuur) uitgeven en aangeven.
  • 2022 – juli - Alle bedrijven die in 2021 meer dan 10 miljoen Turkse lira's hebben gefactureerd, moeten de e-Fatura en de e-Arsiv (e-factuur en e-archieffactuur) uitgeven en aangeven.
  • 2023 – juli - Alle bedrijven die in 2022 meer dan 3 miljoen Turkse lira's hebben gefactureerd, moeten de e-Fatura en de e-Arsiv (e-factuur en e-archieffactuur) uitgeven en aangeven.

 

EDICOM coordinates GOVEIN2019 project (Action No: 2019-EU-IA-0046)

GOVEIN 19 EDICOM

*The contents of this publication belong solely to EDICOM GROUP and do not necessarily reflect the opinion of the European Union.

Wilt u meer weten?

Vraag meer informatie aan

Wellicht bent u ook geïnteresseerd in meer informatie over...

De "Crea y Crece"-wet maakt het gebruik van de elektronische factuur verplicht tussen bedrijven, kmo's en zelfstandigen in Spanje

De goedkeuring van de "Crea y Crece"-wet verplicht tot het gebruik van de B2B-factuur in Spanje.

Azië-Stille Oceaan: Status van de elektronische factuur en elektronische belastingaangiften

Van Japan tot Nieuw-Zeeland versnelt de APAC-regio de implementatie van e-facturatievereisten

Brazilië stelt het gebruik van de GTIN-code verplicht in de elektronische factuur (NF-e)

Vanaf 12 september 2022 is het gebruik van het Global Trade Item Number (GTIN) in de elektronische factuur (NF-e)