Kenmerken van de e-facturatie in Turkije

Het elektronische facturatieproces in Turkije begon in 2010 met de goedkeuring van de wetgeving rond nieuwe belastingsprocedures (VUK) die dezelfde rechtsgeldigheid toekent aan de elektronische factuur als aan de papieren factuur. Sindsdien zijn steeds meer bedrijven op basis van hun jaaromzet verpolicht geworden om elektronisch te gaan factureren. Nu heeft de overheid het gebruik ervan ook geïmplementeerd door overheidsdiensten.

Verplichting

Verplichting

In het B2B-veld zijn bedrijven met een bepaalde omzet verplicht om elektronisch te factureren. Het moment vanaf wanneer de verplichting voor ieder volume ingaat, wordt gespecificeerd in de massificatiekalender. In het B2G-veld moeten overheidsdiensten elektronische facturen kunnen ontvangen en hun leveranciers moeten deze kunnen uitgeven als zij bij de TRA zijn geregistreerd. 

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

TRA - Turkish Revenue Administration.
GIB: Gelir İdare Başkanlığı.   

Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

  • Registratie in de TRA met een VKN, een fiscaal identificatienummer.
  • Voltooiing van door de overheid vereiste documentatie.
  • Digitaal attest van natuurlijke persoon en elektronisch zegel van de vennootschap, alsmede het voorleggen van de akte van oprichting van de vennootschap.
Formaat

Formaat

Het elektronische factuurformaat is UBL-TR 1.2 TEMEL / TICARET E-FATURA, voor exportfacturen is het enige geaccepteerde formaat UBL-TR 1.2.

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

Om authenticiteit en integriteit te garanderen, is het gebruik van een elektronische handtekening vereist, op basis van certificaten genaamd Financial Seals, uitgegeven door "The Scientific and Technological Research Council of Turkey" in overleg met de belastingdienst.

Archivering

Archivering

Verplicht voor uitgever en ontvanger voor een periode van 10 jaar. Daarnaast moeten de opgeslagen documenten digitaal ondertekend zijn volgens de XADES-standaard.

Fiscale controle

Fiscale controle

De uitgever van elektronische facturen in Turkije kan zijn documenten niet rechtstreeks naar de ontvanger sturen, maar moet ze altijd via het TRA-platform verzenden.

Wilt u meer weten over e-Invoicing in Turkije?

Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Veelgestelde vragen

De e-Arşiv Fatura is de elektronische factuur die bedrijven naar hun klanten sturen die niet bij de TRA zijn geregistreerd.

E-Fatura is de naam voor elektronische facturatie in Turkije.

De e-Irsaliye is de elektronische leveringsbon en is ook verplicht voor bedrijven die elektronische facturen moeten uitgeven.

Related resources

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Turkije

Hoe elektronisch te factureren in Turkije: e-Fatura en e-Arşiv

Maak kennis met al het laatste nieuws over het elektronische factureringssysteem in Turkije.
Een oplossing voor e-facturatie. Meerdere voordelen
Neem contact op met onze specialisten en neem al uw twijfels weg over hoe u zich kunt aanpassen aan elk elektronisch facturatiesysteem ter wereld.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

Praten?