Hoe is de elektronische factuur in Ecuador?

Elektronische facturatie in Ecuador bevindt zich in de eindfase van zijn implementatieprogramma. Gestart in 2014 door de Ecuadoraanse Rentas Internas de Ecuador (IRS), eindigde het project in november 2022 met de toetreding van 100% van alle belastingplichtigen.
Inhoudsopgaven [Verberg]
- Elektronisch facturatiesysteem in Ecuador
- Vereisten om een verstrekker van elektronische facturen te zijn
- Elektronische betaalbewijzen
- Soorten elektronische betalingsbewijzen
- Formaat van elektronische betalingsbewijzen
- Archivering van elektronische ontvangstbewijzen
- Kalender voor de toetreding van nieuwe belastingplichtigen
- Hoe de uitgifte en ontvangst van elektronische betalingsbewijzen te automatiseren
Elektronisch facturatiesysteem in Ecuador
Het facturatiesysteem van Ecuador volgt een uitgiftemodel dat Offline heet. Elektronische betaalbewijzen zijn de naam die gegeven wordt aan elektronische facturen. Elektronische betalingsbewijzen worden gegenereerd en ondertekend via het elektronische factureringsplatform dat door de uitgever is gecontracteerd. De elektronische betalingsbewijzen worden naar de SRI gestuurd, die ze valideert en autoriseert. Zodra ze gevalideerd en geautoriseerd zijn, worden ze naar de ontvanger gestuurd, inclusief de autorisatiecode die door de SRI is toegewezen, samen met een grafische weergave die RIDE wordt genoemd. Het is belangrijk om op te merken dat de ontvangers toestemming moeten hebben gegeven om de elektronische betalingsbewijzen te ontvangen. In het geval dat de ontvanger geen toestemming geeft, de verstrekker niet de benodigde informatie verstrekt voor het verzenden van het elektronische betalingsbewijs of uitdrukkelijk verzoekt om het afdrukken van het betalingsbewijs, moeten verstrekkers de RIDE afdrukken en bezorgen.
Vereisten om een verstrekker van elektronische facturen te zijn
- Over een certificaat voor elektronische handtekeningen beschikken.
- Een oplossing hebben gecontracteerd om elektronische ontvangstbewijzen te genereren in overeenstemming met de technische vereisten van de SRI.
- Geregistreerd zijn bij SRI Online (Formulier 361).
- Een geregistreerde debet overeenkomst hebben.
Elektronische betaalbewijzen
Elektronische betaalbewijzen zijn belastingdocumenten in elektronisch formaat die voldoen aan de wettelijke en reglementaire vereisten van de SRI.
Soorten elektronische betalingsbewijzen
- Invoices
- Purchase orders for goods and services
- Credit notes
- Debit notes
- Withholding certificates
- Dispatch Avises
Formaat van elektronische betalingsbewijzen
Gestructureerd bestand in digitaal ondertekend XML-formaat. Xml 1.0.
Archivering van elektronische ontvangstbewijzen
Verplicht voor zowel zender als ontvanger gedurende 7 jaar.
Kalender voor de toetreding van nieuwe belastingplichtigen
Met de uitvoering van resolutie nr. NAC-DGERCGC22-00000024 op 29 november 2022 werd de verplichting van kracht voor de laatste belastingplichtigen die onder de regeling voor elektronische facturen in Ecuador vallen. Met deze laatste groepen is de kalender van belastingplichtigen die verplicht zijn om elektronische facturen uit te reiken nu compleet.
2021
01/06/2021: Natuurlijke personen en bedrijven, niet opgenomen in de voorgaande groepen, die transacties uitvoeren voor bedragen gelijk aan of groter dan USD. 1.000,00 dollar (duizend Amerikaanse dollar), geven voor elke transactie een elektronische betalingsbewijs af.
2022
01/01/2022: Personen en bedrijven, met uitzondering van bedrijven die vallen onder de vereenvoudigde regeling die is vastgelegd in de verordeningen voor de toepassing van de wet op de interne belastingregeling en bedrijven die zijn gevestigd in de provincie Galapagos en geen vestiging hebben op het vasteland van Ecuador, die een jaarinkomen hebben tussen USD. 200.000,01 (tweehonderdduizend dollar en één Amerikaanse dollarcent) en USD. 300.000,00 (driehonderdduizend dollar van de Verenigde Staten) in het vorige fiscale jaar.
30/11/2022
De Vierde Tijdelijke Bepaling van de Wet voor Economische Ontwikkeling en Fiscale Duurzaamheid na de COVID-19 Pandemie en Resolutie Nr. NAC-DGERC-GC22-00000024.
Op 29 november 2022 trad de verplichting in werking voor de laatste belastingsplichtigen die geraakt werden door het systeem van elektronische facturatie in Ecuador. Met deze laatste groepen is de kalender van belastingplichtigen die verplicht zijn om elektronische facturen uit te reiken nu compleet.
- Inkomstenbelastingplichtigen die moeten factureren.
- Personen en bedrijven die niet worden beschouwd als belastingplichtigen voor de inkomstenbelasting, maar die:
-Factuurplichtig zijn en die
-niet verplicht zijn om betalingsbewijzen, inhoudingsbewijzen en aanvullende documenten in elektronische vorm uit te reiken in de voorgaande groepen van verplichte aard.
- Belastingplichtigen die worden aangemerkt als nieuwe inhoudingsplichtigen, inclusief nieuwe bijzondere belastingplichtigen, moeten hun elektronische inhoudingsbewijzen uitreiken in de ATS-versie.
Hoe de uitgifte en ontvangst van elektronische betalingsbewijzen te automatiseren
EDICOM heeft een internationaal e-factuur platform ontwikkeld voor het genereren, verzenden en opslaan van de elektronische betalingsbewijzen in overeenstemming met de eisen van de Ecuadoriaanse belastingdienst. Dit proces wordt automatisch uitgevoerd, zodat bedrijven minder tijd kwijt zijn aan deze administratieve taken.
De implementatie van de elektronische factuur is snel en eenvoudig. Alle Ecuadoriaanse belastingplichtigen die dat willen, kunnen dit nieuwe elektronische systeem gebruiken met de diensten van EDICOM.