Hoe is de elektronische factuur in Ecuador?

De Interne Belastingdienst (SRI) heeft op 29 februari 2024 belangrijke belastingwijzigingen aangekondigd met de uitgifte van RESOLUTIE nr. NAC-DGERCGC24-00000008, waarin nieuwe inhoudingspercentages worden vastgesteld vanaf maart 2024.
Elektronische facturatie in Ecuador bevindt zich in de eindfase van zijn implementatieprogramma. Gestart in 2014 door de Ecuadoraanse Rentas Internas de Ecuador (IRS), eindigde het project in november 2022 met de toetreding van 100% van alle belastingplichtigen.
Inhoudsopgaven [Verberg]
- Elektronisch facturatiesysteem in Ecuador
- Vereisten om een verstrekker van elektronische facturen te zijn
- Elektronische betaalbewijzen
- Soorten elektronische betalingsbewijzen
- Formaat van elektronische betalingsbewijzen
- Archivering van elektronische ontvangstbewijzen
- Kalender voor de toetreding van nieuwe belastingplichtigen
- Hoe de uitgifte en ontvangst van elektronische betalingsbewijzen te automatiseren
Elektronisch facturatiesysteem in Ecuador
Het facturatiesysteem van Ecuador volgt een uitgiftemodel dat Offline heet. Elektronische betaalbewijzen zijn de naam die gegeven wordt aan elektronische facturen. Elektronische betalingsbewijzen worden gegenereerd en ondertekend via het elektronische factureringsplatform dat door de uitgever is gecontracteerd. De elektronische betalingsbewijzen worden naar de SRI gestuurd, die ze valideert en autoriseert. Zodra ze gevalideerd en geautoriseerd zijn, worden ze naar de ontvanger gestuurd, inclusief de autorisatiecode die door de SRI is toegewezen, samen met een grafische weergave die RIDE wordt genoemd. Het is belangrijk om op te merken dat de ontvangers toestemming moeten hebben gegeven om de elektronische betalingsbewijzen te ontvangen. In het geval dat de ontvanger geen toestemming geeft, de verstrekker niet de benodigde informatie verstrekt voor het verzenden van het elektronische betalingsbewijs of uitdrukkelijk verzoekt om het afdrukken van het betalingsbewijs, moeten verstrekkers de RIDE afdrukken en bezorgen.
Vereisten om een verstrekker van elektronische facturen te zijn
- Over een certificaat voor elektronische handtekeningen beschikken.
- Een oplossing hebben gecontracteerd om elektronische ontvangstbewijzen te genereren in overeenstemming met de technische vereisten van de SRI.
- Geregistreerd zijn bij SRI Online (Formulier 361).
- Een geregistreerde debet overeenkomst hebben.
Elektronische betaalbewijzen
Elektronische betaalbewijzen zijn belastingdocumenten in elektronisch formaat die voldoen aan de wettelijke en reglementaire vereisten van de SRI.
Soorten elektronische betalingsbewijzen
- Invoices
- Purchase orders for goods and services
- Credit notes
- Debit notes
- Withholding certificates
- Dispatch Avises
Formaat van elektronische betalingsbewijzen
Gestructureerd bestand in digitaal ondertekend XML-formaat. Xml 1.0.
Archivering van elektronische ontvangstbewijzen
Verplicht voor zowel zender als ontvanger gedurende 7 jaar.
Nieuwe resolutie nr. NAC-DGERCGC24-00000008
De Interne Belastingdienst (SRI) heeft op 29 februari 2024 belangrijke belastingwijzigingen aangekondigd met de uitgifte van RESOLUTIE nr. NAC-DGERCGC24-00000008, waarin nieuwe inhoudingspercentages worden vastgesteld vanaf maart 2024.
De update, gedetailleerd in versie EC v2.26, bevat belangrijke wijzigingen die van invloed zijn op zowel de belasting over de toegevoegde waarde (btw) als op de inhoudingspercentages over de inkomstenbelasting.
Enkele van de belangrijkste punten van de regelgeving zijn:
- Nieuw BTW-tarief van 13%: Er vindt een aanpassing plaats in het BTW-tarief, dat nu is vastgesteld op 13%.
- Update inhoudingspercentages inkomstenbelasting: Er worden nieuwe inhoudingspercentages gedefinieerd die door belastingbetalers moeten worden toegepast bij het betalen of crediteren van belast inkomen.
Inhoudingspercentages variëren van 0% tot 10%, waarbij verschillende schalen worden beschreven in de resolutie. Daarnaast staat vast datop betalingen die niet in de specifieke inhoudingspercentages zijn voorzien, een inhouding van 2,75% wordt toegepast.
Enkele kernpunten van de regelgeving zijn onder meer de inhouding op betalingen aan niet-ingezetenen voor ongeregelde diensten, de toepassing van meerdere percentages afhankelijk van het soort inkomen en enkele specifieke uitzonderingen.
Het is belangrijk op te merken dat de inhouding zal plaatsvinden op het moment van betaling of creditering van de rekening, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. Aan de andere kant mogen betalingsaggregators en onlinemarkten één inhoudingsbewijs afgeven voor transacties die gedurende een maand worden uitgevoerd.
Deze maatregelen vertegenwoordigen een aanzienlijke aanpassing van de belastingverplichtingen en zijn bedoeld om het belastingstelsel te versterken om gelijkheid en efficiëntie bij de belastinginning te garanderen.
Hoe de uitgifte en ontvangst van elektronische betalingsbewijzen te automatiseren
EDICOM heeft een internationaal e-factuur platform ontwikkeld voor het genereren, verzenden en opslaan van de elektronische betalingsbewijzen in overeenstemming met de eisen van de Ecuadoriaanse belastingdienst. Dit proces wordt automatisch uitgevoerd, zodat bedrijven minder tijd kwijt zijn aan deze administratieve taken.
De implementatie van de elektronische factuur is snel en eenvoudig. Alle Ecuadoriaanse belastingplichtigen die dat willen, kunnen dit nieuwe elektronische systeem gebruiken met de diensten van EDICOM.