Hoe werkt elektronisch factureren in Paraguay

De implementatie van de elektronische factuur in Paraguay, gepland door de ondersecretaris van staat van belastingen (SET), streeft naar verbetering van de belastinginning en het afremmen van belastingontduiking in het land. Het project voor elektronische facturatie in Paraguay begon in 2017 en omvat verschillende fasen van implementatie: pilotplan, vrijwillige toetreding en verplichting.
Inhoudsopgave [Verberg]
- Geïntegreerd nationaal elektronisch facturatiesysteem – SIFEN
- Huidige situatie van de implementatie van elektronische facturatie in Paraguay
- Lijst van verplichte belastingplichtigen
- Elektronische belastingdocumenten (DTE's) in Paraguay
- Soorten DTE's in Paraguay
- Formaat van de DTE's in Paraguay
- KUDE – Grafische weergave van de elektronische factuur
- Hoe werkt de elektronische factuur in Paraguay?
- Vereisten om een uitgever van elektronische belastingdocumenten te zijn
- Oplossingen voor elektronische facturering aangepast aan uw behoeften
Geïntegreerd nationaal elektronisch facturatiesysteem – SIFEN
Het Geïntegreerd Systeem voor Nationale Elektronische Facturatie (SIFEN) bepaalt het nieuwe belastingregime in Paraguay. De SIFEN is het systeem waarmee de Elektronische Belastingdocumenten of DTE's worden verzonden, ontvangen, gevalideerd, opgeslagen en te raadplegen zijn.
Huidige situatie van de implementatie van elektronische facturatie in Paraguay
Het Ondersecretariaat van de Staat voor Belastingen (SET) heeft algemene resolutie nr. 105/2021 uitgevaardigd, waarin administratieve maatregelen worden voorzien voor de uitgifte van elektronische belastingdocumenten en belastingplichtigen worden aangewezen als elektronische billers. Deze resolutie stelt de wijziging vast van de data vanaf welke belastingplichtigen die deel uitmaakten van het proefplan en de vrijwillige toetredingsfase van het geïntegreerd systeem van nationale elektronische facturatie (SIFEN), hun belastingdocumenten uitsluitend elektronisch moesten uitgeven volgens algemene resolutie nr. 95/2021; de nieuwe datum is 1 juli 2022, met als doel een duurzame en geleidelijke implementatie van SIFEN te bereiken.
Met deze nieuwe resolutie breidt de SET de lijst van verplichte partijen uit om verder te gaan met de massificatie van elektronische facturatie, en stelt de data vast vanaf welke de nieuwe groepen belastingplichtigen al hun belastingdocumenten elektronisch moeten uitgeven. In die zin moeten individuele belastingplichtigen in de groepen 1 tot en met 10 al hun fiscale documenten elektronisch uitsluitend uitgeven, met uitzondering van het virtuele Inhoudingsbewijs.
GROEPEN | DATUM VANAF WANNEER ZIJ VERPLICHT |
---|---|
1 – "Pilotplan" | 1 juli 2022 |
2 – "Vrijwillige toetreding " | 1 juli 2022 |
3 – "Verplichting" | 2 januari 2023 |
4 – "Verplichting" | 3 april 2023 |
4 – "Verplichting" | 1 juli 2023 |
4 – "Verplichting" | 2 oktober 2023 |
4 – "Verplichting" | 2 januari 2024 |
4 – "Verplichting" | 3 april 2024 |
4 – "Verplichting" | 1 juli 2024 |
4 – "Verplichting" | 2 oktober 2024 |
Lijst van verplichte belastingplichtigen
De lijst van belastingplichtigen die deel uitmaken van de groepen komt beschikbaar op het SIFEN-webportaal (ekuatia.set.gov.py/portal/ekuatia/), op de website van de SET, en zal worden meegedeeld aan de betrokken belastingplichtigen via de belastingpostbus <Marandu>.
Elektronische belastingdocumenten (DTE's) in Paraguay
De DTE zijn de belastingdocumenten die zijn gevalideerd en goedgekeurd door de SIFEN, in elektronisch formaat. Ze dienen ter ondersteuning van het belastingdebet en -credit in de btw, evenals inkomsten, kosten en uitgaven in inkomstenbelastingen.
Soorten DTE's in Paraguay
Elektronische verkoopbewijzen
• Elektronische facturatie
• Elektronische importfactuur
• Elektronische exportfactuur
Aanvullende elektronische documenten
• Elektronische creditnota
• Elektronische debetnota
Elektronisch leveringsbewijs
Elektronische selfbilling
Formaat van de DTE's in Paraguay
Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten indelingen voor de DTE: het elektronische document of het elektronische belastingdocument, afhankelijk van of de voorafgaande of volgende validatie is gebruikt.
DE: Elektronische documenten (elektronische factuur, elektronische exportfactuur, elektronische factuur importeren, elektronische creditnota, elektronische debetnota, elektronische selfbilling, elektronische verwijzingsnota, andere elektronische documenten) gegenereerd door het facturatiesysteem van een geautoriseerde elektronische uitgever.
DTE: komt overeen met de conversie van een DE die alle voor dit doel vastgestelde validaties naar tevredenheid of met succes heeft doorstaan, en die zijn opgeslagen in de SIFEN, en daarom kan worden gebruikt als documentaire back-ups voor fiscale, commerciële, boekhoudkundige en juridische doeleinden.
KUDE – Grafische weergave van de elektronische factuur
In het geval van zendingen van goederen of wanneer de ontvanger geen elektronische biller is, moet een grafische weergave genaamd KuDE worden geleverd. De KuDE kan in geprint of digitaal formaat geleverd worden. Het is een hulpbelastingdocument dat op een vereenvoudigde manier een transactie uitdrukt die is ondersteund door een DE. De KuDE moet minimaal 6 maanden worden bewaard.
Hoe werkt de elektronische factuur in Paraguay?
• Elektronische facturen worden gegenereerd in XML-formaat en moeten de stempeling registreren die aan elk document wordt toegekend.
• In elk elektronisch document moeten de digitale handtekening en de controlecode worden opgenomen om de authenticiteit en de integriteit ervan te garanderen.
• De elektronische biller moet de elektronische documenten terugsturen naar de belastingadministratie voor de validatie ervan.
• Zodra ze zijn ontvangen, controleert de SIFEN de geldigheid ervan. In het geval dat zij voldoen aan de eisen, verwerven zij de waarde van elektronische belastingdocument en pas vanaf dat moment zijn zij geldig voor het, in elk geval, ondersteunen van het BTW-belastingkrediet en -debet, evenals de verkoop van goederen en diensten, kosten en uitgaven voor de inkomstenbelasting.
• De elektronische factuur is rechtsgeldig wanneer deze is gevalideerd en goedgekeurd door de SET.
• De elektronische biller is verplicht om het resultaat van het verificatieproces te raadplegen via het webservice systeem dat de belastingdienst biedt.
• Wanneer de koper een elektronische ontvanger is, moet de biller hem de DTE‘s toesturen via webservice, e-mail, data messaging of ze in een informatiesysteem opnemen zodat hij ze kan downloaden. Op zijn beurt moet de ontvanger zijn acceptatie of afwijzing kenbaar maken van de ontvangen DTE‘s, in het laatste geval ook met opgave van de reden.
• Wanneer de koper een niet-elektronische ontvanger is, moet de biller een grafische weergave van het document in fysieke vorm toesturen, of dit gedigitaliseerd per e-mail verzenden, ofwel dit ter beschikking stellen voor downloaden.
• De DTE‘s moeten worden bewaard, hun vertrouwelijkheid, integriteit, toegankelijkheid en toekomstige raadpleging moeten gegarandeerd worden.
Vereisten om een uitgever van elektronische belastingdocumenten te zijn
• Door de Belastingdienst gemachtigd worden als elektronische biller.
• Het digitale certificaat verkrijgen van de geautoriseerde Certificatie Dienstverleners, met als doel de authenticiteit, integriteit en onweerlegbaarheid van de elektronische documenten (DE) die het afgeeft te garanderen, waarvoor het de Unieke Belastingregistratie (RUC) van de elektronische factuur moet bevatten.
• Beschikken over de juiste technische ondersteuning voor facturatie die de uitgifte, ontvangst en bewaring mogelijk maken.
• Voldoen aan het verplichte testproces in de testomgeving die voor dit doel door de SET wordt verstrekt, om de kwaliteit van de verzonden en ontvangen informatie in de DE's te garanderen.
• Autorisatie en stempeling aanvragen voor DTE via het Marangatu-belastingbeheersysteem, met behulp van hun vertrouwelijke gebruikerstoegangscode, waarvoor ze up-to-date moeten zijn in de nakoming van hun belastingverplichtingen en een actieve RUC moeten hebben.
• De beveiligingscode voor belastingplichtigen (CSC) aanvragen bij de SET, voor het genereren van de QR die moet worden afgedrukt op de KuDE (grafische en vereenvoudigde weergave van een DE of DTE in fysiek of digitaal zichtbaar formaat), gekoppeld aan hun DE.
Oplossingen voor elektronische facturatie aangepast aan uw behoeften
EDICOM is een internationale leverancier van e-Invoicing oplossingen. Het biedt wereldwijde oplossingen voor gegevensintegratie tussen bedrijven, met één internationaal elektronisch factureringsplatform dat is aangepast aan de technische en juridische specificaties van de verschillende landen waarin zijn klanten actief zijn.
Een van de voordelen van deze oplossing is de schaalbaarheid, die de implementatie van nieuwe tools mogelijk maakt volgens de behoeften van het bedrijf, evenals de wereldwijde capaciteit van EDICOM, wiens platforms voor het verzenden en ontvangen van elektronische facturen zijn aangepast aan de specificaties van de landen van herkomst en bestemming waarin haar klanten actief zijn.