Elektronische gegevensuitwisseling - EDI

Hoe werkt u via EDI met Amazon of Google e-Commerce platformen?

EDI e-Commerce

Grote detailhandelaren en e-commerce platformen zoals Amazon, Aliexpress, eBay of Google Shopping wijzen andere distributeurs de weg. De trends in e-commerce voor "fysieke" distributeurs ontwikkelen zich rond omni-channeling, als management- en klantenservicestrategie, en efficiëntie is een essentiële factor om zich te positioneren in een zeer concurrerend scenario. Daarom eisen grote distributeurs van hun leveranciers dat zij in staat zijn dezelfde eisen te stellen als zijzelf. Het gebruik van EDI-technologie (Electronic Data Interchange) is een van deze vereisten bij grote detailhandelaren en marktplaatsen. De controle en analyse van informatie is essentieel voor het toezicht op elke fase van het verkoopproces, met name in de gehele logistieke keten, vanaf de ontvangst van de bestelling tot de uiteindelijke levering aan de klant.

Bij B2B nemen de voordelen toe naarmate het aantal partners dat EDI-technologie gebruikt en de uitgewisselde berichten toenemen. Leveranciers, zowel van goederen als van diensten (opslag, distributie, enz.), geven notificaties aan de distributeur waarmee deze de hele leveringsketen kan volgen. Voor grote detailhandelaren is goederencontrole een noodzaak geworden om concurrerend te zijn, omdat het onder meer mogelijk is aan de vraag naar producten te voldoen en de levertijden te verkorten. Daarom wordt het steeds meer een vereiste om met EDI te werken, zoals in het geval van Amazon.

Het is ook belangrijk op te merken dat omni-channeling, die bedrijven goede resultaten oplevert, zoals loyaliteit of verhoogde verkoop, nieuwe uitdagingen met zich meebrengt:

  • Het legt een totale digitalisering van de processen op om de verschillende kanalen op gecoördineerde wijze met elkaar te verbinden en synergieën te creëren;
  • 24/7-klantenservice, afgeleid van de connectiviteit van de consument;
  • Controle van de voorraden zodat de inkoopprocessen niet mislukken.

Voordelen van EDI voor distributeurs

Het gestandaardiseerde karakter van documenten, een van de belangrijkste kenmerken van EDI, maakt elektronische uitwisseling met verschillende partners mogelijk, dankzij het gebruik van een gemeenschappelijke taal waardoor verschillende informatiesystemen met elkaar kunnen communiceren. Deze functie neemt barrières weg en maakt het gemakkelijker om met meer bedrijven samen te werken.

Traceerbaarheid van goederen. Er wordt een gedeeld systeem van berichten opgezet waarin de verplaatsing van goederen tussen verschillende magazijnen wordt gedetailleerd.

Voorraadbeheer. Maakt het mogelijk informatie te delen tussen leverancier en logistiek operator om in real time de details van de in elk magazijn beschikbare voorraad te controleren. Hulpmiddelen zoals CRP FLOW vergemakkelijken het beheer van de continue bevoorrading van de toeleveringsketen. Dit maakt het mogelijk de voorraden aan te passen aan de vraag en de consument een efficiënt antwoord te geven.

Het verstrekt productinformatie via elektronische catalogi (datapool). De leverancier kan automatisch en in real time informatie over producten verstrekken: kenmerken, prijzen, enz.

Het integreert de door de leveranciers verzonden informatie in de beheersystemen. Tot de voordelen van het werken met EDI behoren de automatisering van processen en de mogelijkheid om de informatie te integreren in het ERP van het bedrijf om deze zonder menselijke tussenkomst te verwerken.

Wat voor soort notificaties ontvangt en integreert de distributeur?

In antwoord op een aankooporder (ORDER): u ontvangt een melding wanneer uw bestelling is ontvangen en verwerkt op bestemming (ORDER RESPONSE). Als er problemen zijn, of als de verwerking van uw bestelling langer duurt dan verwacht, ontvangt u noificaties om u hierover te informeren.

Bij de goederen in transit ontvangt u leveringsbonnen (DESADV). Met deze documenten kunt u controleren of de ontvangen goederen overeenstemmen met de inkooporder en kunt u eventuele verschillen ten opzichte van de inkooporder corrigeren voordat u de factuur afgeeft. In magazijnen vergemakkelijken leveringsbonnen het beheer van goederen. Als je van tevoren weet wat er ontvangen gaat worden, kun je beter plannen.

Integratie van elektronische facturen (INVOICE). De automatische registratie van het document in het ERP vereenvoudigt de matching- en validatieprocessen met andere reeds geregistreerde documenten, zoals bestellingen of leveringsbonnen. Als het validatieproces succesvol is, geeft het systeem de factuur aan als klaar voor betaling, en stuurt het automatisch een bevestigingsbericht naar de EDI-oplossing van de leverancier (REMADV).

Voordelen van EDI voor leveranciers

EDI is een toegevoegde waarde en vormt als zodanig een concurrentievoordeel voor leveranciers die deze technologie in hun bedrijf implementeren. Het opent de deur voor meer detailhandelaren. Bovendien optimaliseert EDI de managementprocessen en verbetert het de efficiëntie van het bedrijf met aanzienlijke kostenbesparingen. De voordelen omvatten

  • Automatisering van processen
  • Vermindering van menselijke fouten
  • Besparing van papier en opslagruimte 

Hoe EDI te implementeren?

EDI kan worden geïmplementeerd als een geïntegreerde oplossing of via een webportaal.

Geïntegreerde EDI

Aangewezen voor situaties waarin middelgrote en grote hoeveelheden elektronische transacties worden verwerkt. EDICOM heeft specifieke diensten (ASP/OUTSOURCING) voor het beheer van geavanceerde EDI oplossingen. Ze zijn beschikbaar via een compleet EDI-platform dat beschikbaar is in SaaS-modus (Software as a Service) met in-house ontwikkelde software die de processen voor het creëren, verzenden, ontvangen en integreren van uw bedrijfsdocumenten automatiseert op een ongecompliceerde, soepele en efficiënte manier, en zonder de interne processen van het bedrijf aan te passen.

EDI via handelspartnerwebportaal

Zelfs met leveranciers die niet over deze technologie beschikken, kan via weboplossingen worden gewerkt zonder de voordelen van EDI te verliezen. Het betrokken bedrijf, in dit geval de distributeur, speelt een actieve rol door zijn klanten of leveranciers gemakkelijk toegankelijke weboplossingen aan te bieden, van waaruit zij voor hun bedrijf bestemde transacties, zoals bestellingen of facturen, kunnen ontvangen en genereren. Dit systeem maakt het mogelijk:

  • Beheer van partnerinformatie via gegevensinvoerformulieren die toegankelijk zijn via het internet in een beveiligde omgeving. Hierdoor wordt het beheer van het platform en het genereren van commerciële documenten maximaal geautomatiseerd.
  • Documenten registreren en valideren via de gegevensvalidatiesystemen van het webportaal.
  • Integreer en automatiseer het verzenden en ontvangen van documenten in het ERP. Na registratie van de gegevens in het webportaal wordt een gestructureerd commercieel document verwerkt en verzonden naar de EDI-oplossing van de leverancier; met de multi-format mapping service wordt het document omgezet in de gegevensstructuur die het beheersysteem van de klant nodig heeft voor een correcte integratie.

Test en certificeringsportaal voor partners

Om de integratie van nieuwe EDI-stromen tussen partners te vergemakkelijken, heeft EDICOM de Partner Testing and Certification Portal gecreëerd, een online portal waar de gebruikers zelf de validatie en verificatie van de uit te wisselen EDI-berichten uitvoeren.

Het portaal stelt bedrijven in staat een fundamenteel onderdeel van Partner Onboarding uit te besteden: de verificatie- of testfase. Via het EDICOM Partner Testing and Certification Portal wordt dit proces versneld en vereenvoudigd, aangezien de partners zelf over de nodige informatie beschikken om de tests op het portaal uit te voeren. Dit creëert verschillende voordelen voor het initiatief nemende bedrijf, zoals bijvoorbeeld:

  • Grotere optimalisering van personele middelen en tijd.
  • Certificering van een groot aantal partners vanuit één enkel platform.
  • Versnelling van het aanpassingsproces van nieuwe partners en groei van de partnercommunity.
  • Agile opname van nieuwe EDI-berichten met bestaande partners.
  • Verlaag de implementatiekosten en verbeter uw activiteiten.
  • Vereenvoudig de productiefase door de kwaliteit van de inhoud van de berichten te waarborgen.

Neem contact op met onze experts om een demo aan te vragen en meer te weten te komen over het portaal.

WEBINAR | Integreer uw ERP-pakket met de Amazon Vendor en Seller Central

Welke berichten kunt u automatiseren met Central Vendor en Central Seller? Hoe haalt u het meeste uit automatisering en integratie via EDI of API? Deze en vele andere vragen worden beantwoord in ons webinar.

  • Talen: Engels.
  • Duur: 50 minuten.
Gebruik een bedrijfsdomein

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren U moet een beschrijving invoeren U moet uw positie invoeren Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over Elektronische gegevensuitwisseling - EDI

Zeven redenen om EDI in de modesector te gebruiken

Ontdek hier de 7 redenen om EDI in de sector te gebruiken en welke oplossingen EDICOM biedt

Maak kennis met de technologie achter ons EDI-platform

Bij EDICOM baseren we ons op de nieuwste informatiebeveiligingstechnologie en IT-servicekwaliteit om onze SaaS EDI-oplossin

Strategieën om de groei en schaalbaarheid van klanten te verbeteren in een EDI-oplossing

Ontdek hoe u de klantgroei in een EDI-oplossing op een schaalbare manier kunt optimaliseren