Israël voert zijn validatiemodel voor elektronische facturatie in
De implementatie van e-facturatie in Israël voor facturen van meer dan 25.000 Shekels (ca. € 6.100) start op 5 mei 2024.
De ITA heeft besloten om de implementatie van e-Invoicing in Israël voor facturen boven 25.000 Shekels (ongeveer € 6.100) uit te stellen van januari tot 5 mei 2024.
Tijdens deze periode zullen alle facturen boven de 25.000 Shekels nog steeds btw-belasting kunnen vorderen zonder dat er een toekenningsnummer nodig is. Bedrijven kunnen echter vanaf januari nog steeds op vrijwillige basis een toekenningsnummer aanvragen. Bedrijven die de ontwikkeling hebben voltooid en ervoor kiezen om vanaf januari een toekenningsnummer te ontvangen, zullen een versnelde verwerking van btw-teruggaven door de ITA ontvangen.
Het Ministerie van Financiën heeft een gefaseerd implementatieschema opgesteld op basis van de waarde van de factuur:
- 1 januari 2024: Vrijwillige fase
- 5 mei 2024: Alle facturen met een waarde van meer dan 25.000 NIS
- 1 januari 2025: Alle facturen met een waarde van meer dan 20.000 NIS
- 1 januari 2026: Alle facturen met een waarde van meer dan 15.000 NIS
- 1 januari 2027: Alle facturen met een waarde van meer dan 10.000 NIS
- 1 januari 2028: Alle facturen met een waarde van meer dan 5.000 NIS
Hoe werkt e-facturatie in Israël?
In het Israëlische real-time validatiemodel is het verplicht om een uniek toewijzingsnummer te verkrijgen dat door de belastingdienst wordt verstrekt, omdat een factuur zonder validatie door de belastingdienst geen voorbelasting kan aftrekken.
Zo werkt het model in Israël
- Facturen moeten in realtime aan de Israëlische belastingdienst worden doorgegeven en door deze worden goedgekeurd. De Belastingdienst kent een unieke identificatiecode toe en controleert de gegevens om de factuur goed te keuren of af te wijzen.
- De datum van de transactie, het factuurnummer, de bedrijfsnummers van de verzender en de ontvanger en het bedrag van de factuur exclusief BTW moeten aan de belastingdienst worden verstrekt.
- Na validering door de belastingdienst wordt de factuur teruggestuurd naar de verkoper, zodat deze naar de koper kan worden gestuurd.
- Via een applicatie kan de ontvanger de gegevens van de ontvangen factuur controleren om de authenticiteit van het document te garanderen.