Digitale Transformatie

Gegevensanalyse: Soorten dashboards en voorbeelden van KPI's

Een dashboard of controlepaneel is een zeer handig hulpmiddel als het gaat om het visualiseren van de KPI's of belangrijke statistieken voor het bereiken van de doelstellingen van elk bedrijf.

Het is een visualisatiesysteem dat op een visuele en intuïtieve manier de meest relevante data toont.

Een van de grote voordelen van deze tool is zijn veelzijdigheid, aangezien er oneindig veel soorten dashboards zijn, net zoveel als er projecten of gebieden zijn, omdat ze 100% te personaliseren zijn en aanpasbaar aan elke industrie, sector of zakelijke afdeling.

index [Verberg]

Voordelen van het dashboard voor het bedrijf

Een dashboard heeft veel voordelen voor bedrijfsbeheer, omdat u hiermee informatie kunt verbinden, visualiseren en delen om de strategie te maximaliseren bij het nemen van beslissingen.

Hieronder leggen we de belangrijkste voordelen van het dashboard uit.

Organiseer de informatie

Het uiteindelijke doel van een dashboard is om de acties te sturen van elke afdeling of business area. Om dit te doen, toont het alle informatie die nodig is om de besluitvorming gericht op het bereiken van de gestelde doelen te vergemakkelijken.

Het dashboard brengt meerdere KPI's en statistieken samen in hetzelfde dashboard, waardoor het gemakkelijk is om de belangrijkste indicatoren te volgen voor meting en analyse.

Om de juiste beslissingen te nemen, moeten de KPI's in ieder geval zijn afgestemd op de strategie en doelstellingen van het bedrijf.

Visueel en intuïtief

Een van de kenmerken van het dashboard is dat het de indicatoren op een visuele en intuïtieve manier presenteert. Daarom is de hulp van een data-analyse-expert niet vereist om de informatie te begrijpen.

De visuele component faciliteert de vergelijking en interpretatie van de data, zodat het relatief eenvoudig is om bruikbare kennis te extraheren om afwijkingen in de resultaten om te buigen.

Statistieken worden weergegeven in dashboards met grafieken, kleuren, pijlen of gegevensmarkeringen. Zodanig dat de informatie in één oogopslag te interpreteren is.

Productiviteitsverhoging

Gemakkelijke toegang tot informatie zorgt voor een betere interactie en helpt de productiviteit te verhogen.

Door dashboards in de cloud te synchroniseren, heeft elke gebruiker toegang tot de informatie en deelt het hele team dezelfde gegevens in realtime.

Met het dashboard kunt u binnen enkele seconden rapporten genereren, zodat u geen gegevens uit verschillende bronnen hoeft te verzamelen.

Realtime weergave

Tegenwoordig evolueren gegevens snel en is het essentieel om het omslagpunt aan te grijpen.

De Business Intelligence tools verzamelen de data, verwerken deze en tonen ze op het dashboard voor latere interpretatie en evaluatie.

Daarom is het erg handig dat de informatie op het dashboard realtime wordt bijgewerkt en weergegeven.

Personalisatie

Elke afdeling of elk gebied vereist specifieke KPI's, afhankelijk van de gestelde doelen, in die zin is het dashboard een volledig te personaliseren meettool die zich aanpast aan elke strategie.

De verschillende soorten dashboards worden aangepast aan elk project, van het ontwerp van doelstellingen tot de analyse en weergave van de gegevens.

Soorten dashboards en voorbeelden van KPI's

Een dashboard is een paneel dat meetindicatoren (KPI's) toont en dat dient om de effectiviteit van de genomen beslissingen te evalueren, om situaties die afwijken van de gestelde doelen om te buigen.

Hoewel er oneindig veel soorten dashboards en KPI's zijn, zoveel als nodig, presenteren we hieronder enkele voorbeelden die zich aanpassen aan verschillende zakelijke behoeften.

HR-dashboard

Het Human Resources-dashboard is de sleutel tot het verkrijgen van belangrijke informatie, grafisch en visueel, op basis van werknemersgegevens.

Dit dashboard dient om inzicht te geven in onder meer medewerkerstevredenheid, ziekteverzuimreductie, personeelsprestaties.

Op deze manier is het mogelijk om op een bepaald moment een globale en synthetische visie op het Human Capital van het bedrijf te hebben.

Tegelijkertijd wordt het gebruikt om snel en eenvoudig rapporten te maken, gepersonaliseerde en nauwkeurige rapporten, door gegevens uit verschillende bronnen te verzamelen, gegevens die zijn afgestemd op de strategie van het bedrijf.

Hieronder presenteren we enkele voorbeelden van KPI's voor een Human Resources-dashboard.

Werving KPI's

  • Contractvoorwaarden
  • Kandidatenlijst
  • Aantal gevoerde interviews
  • Vertragingen in aanstellingsprocessen

Personeelsmanagement KPI's

  • Evolutie in trainingsplannen
  • Succespercentage van permanente educatie van werknemers
  • Wereldwijde kwalificatie in de aangeboden cursussen
  • Evolutie van het aantal interne vacatures
  • Salarisverhogingspercentage
  • Percentage arbeidsongevallen

KPI's voor medewerkersbetrokkenheid

  • Percentage medewerkers dat eruit springt
  • Rotatiesnelheid van elke functie:
  • Evolutie van de jaarlijkse evaluaties
  • Werktevredenheid van de werknemers

KPI's voor diversiteit, rechtvaardigheid en inclusie

  • Loonkloof
  • Diversiteit
  • Salarisschaal
     

Boekhouddashboard

Het boekhouddashboard wordt gebruikt om online boekhouding uit te voeren, de belangrijkste financiële en boekhoudkundige statistieken te bekijken of om snelle en effectieve rapporten te maken op basis van gegevens die uit verschillende bronnen zijn verzameld.

Dit type dashboard verzamelt de key performance indicators (KPI's) die u wilt bewaken omdat ze essentieel zijn voor de bedrijfsvoering.

Enkele voorbeelden van KPI's voor de boekhouding kunnen zijn:

  1. Geldstroom
  2. Break-even drempel
  3. Liquiditeitsratio
  4. Kasstroom ratio
  5. Kosten voor het verwerken van een factuur
  6. Verwerkingstijd van een factuur
  7. Aantal beheerde facturen per medewerker
  8. Percentage gecorrigeerde facturen

Dashboard voor hotels en hotelketens

Het dashboard voor hotels verzamelt een reeks statistieken die een 360º-beeld van de hotelbusiness bieden, op een manier die het dagelijkse management helpt.

Dankzij dit type controlepaneel kan onder meer een snelle bezettingsanalyse, een inventarisatie of een kostenevaluatie worden uitgevoerd.

Het is in staat om belangrijke informatie in realtime weer te geven op hetzelfde interactieve paneel.

Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden van KPI's voor hoteldashboards.

Bezettingsanalyse

  • Maandelijkse bezetting door Touroperators
  • Hotelbezetting
  • Dagelijkse bezetting
  • Prijzen per Touroperator

Exploitatieanalyse

  • Productie van elk productiecentrum
  • Productie per dag
  • Gemiddelde prijs per beschikbare kamer

Aankoopanalyse

  • Artikelen per magazijn
  • Aankopen per groepen artikelen
  • Leveranciersvergelijking:
  • Evolutie van aankopen per maand

Kostenanalyse

  • Schoonmaakmateriaal
  • Aankoopkosten
  • Kosten naar soorten uitgaven
  • Kosten per periode

Voorraadanalyse

  • Algemene voorraadwaardering:
  • Voorraadwaardering per magazijn 
  • Top 40 producten

Analyse verkochte kamers

  • Verkoopstatus
  • Verkoopstatus van elke Touroperator
  • Verkoopratio per periode

Financiële analyse

  • Accountplan
  • Kostenverdeling

Adresanalyse

  • Bedrijfswinst
  • Bezettingsoverzicht 

Digitaal marketingdashboard

Digitale marketing is inmiddels een van de belangrijkste pijlers van bedrijven, met als voordeel dat praktisch alles in het digitale medium te meten is.

Om precies te zijn is de digitale marketingstrategie gebaseerd op het meten van resultaten om te controleren of de gestelde doelen worden gehaald.

Het digitale marketingdashboard wordt gebruikt om de belangrijkste statistieken van de online strategie grafisch en visueel weer te geven.

Er zijn honderden indicatoren met betrekking tot digitale marketing, waarvan we er enkele als voorbeeld geven.

Email marketing

  • Percentage abonnees dat een e-mail opent
  • Aantal dat op een link klikt
  • Opzeggingen
  • Aantal verkregen leads

Branding

  • De keren dat een merk in de media wordt genoemd
  • Gebruikers die klant zijn geworden dankzij de blog

Sociale netwerken

  • Aantal interacties
  • Aantal volgers
  • Inhoud die is gedeeld
  • Opmerkingen over publicaties

Contentmarketing

  • Aantal reacties op een blogartikel
  • Mensen die inhoud delen op sociale netwerken
  • Vind-ik-leuks die een bericht krijgt
  • Aantal mensen dat koopt dankzij bloginhoud

Analytics

  • Conversieratio
  • Aantal gebruikers dat een product aan het winkelwagentje toevoegt
  • Meest bezochte pagina's
  • Bouncepercentage pagina
  • Meest bezochte producten en hun categorieën

Verkoop

  • Levensduur van de klant
  • Kosten per acquisitie van nieuwe klanten
  • Aantal gekwalificeerde leads
  • Klantloyaliteitskosten
     

E-commercedashboard

Het dashboard is een essentiële Business Intelligence-tool in elk e-commercebedrijf, omdat het de meting van alle relevante indicatoren voor de vastgestelde strategie mogelijk maakt.

Het up-to-date houden van de catalogus en prijzen is niet voldoende om de winstgevendheid van een e-commerce te garanderen. Het is noodzakelijk om een aantal doelen te stellen en de resultaten te monitoren om de aspecten die niet goed werken te verbeteren.

Het dashboard geeft de benodigde kennis om de belangrijkste indicatoren te meten, zodat in één oogopslag duidelijk is welk onderdeel gecorrigeerd moet worden om tot goede resultaten te komen.

Alle e-commerce bedrijven hebben hetzelfde doel: hun producten verkopen. Daarom zijn er een aantal functies die alle typen dashboards voor online winkels gemeen hebben.

Dit zijn enkele voorbeelden van KPI's voor e-commerce dashboards.

Merk bewustzijn

  • Volgers in de verschillende sociale netwerken
  • Interacties of vermeldingen op sociale netwerken
  • Aantal vermeldingen in de media
  • Externe links

Eerste bezoeken aan e-commerce

  • Totaal aantal bezoeken
  • Bouncepercentage
  • Paginaweergaven
  • Tijd doorgebracht op internet
  • Herkomst van bezoeken

Conversie

  • Conversieratio
  • Aantal verlaten winkelwagens
  • Gemiddelde winkelwagen 
  • Verkoop per segment

Haal het maximale uit datamanagement dankzij uw dashboards

EDICOM Analytics kan elk soort data vastleggen, verwerken en samenstellen om een beter inzicht te faciliteren en het maximale te halen uit het besluitvormingsproces van uw bedrijf.

Zullen we praten?

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over Digitale Transformatie

Compliance as a Service (CaaS): wat is het en hoe kan ik er voordeel uit halen?

CaaS is een cloudservice waarmee organisaties hun regelnaleving kunnen uitbesteden en automatiseren

De 10 fasen voor het migreren van een EDI-platform

Miljoenen berichten, duizenden gesprekspartners, honderden integraties... Het migreren van uw gehele EDI-platform is...

Tools en technologie voor het beheer van grote EDI-projecten

Bij de uitvoering van een wereldwijd EDI-project wordt intensief gebruik gemaakt van samenwerkingsapplicaties tussen...