B2B e-facturatie in de Verenigde Arabische Emiraten (UAE): Peppol DCTCE gepland voor 2026
De overheid van de Verenigde Arabische Emiraten lanceert haar website gewijd aan e-facturatie in het land. De portaalsite van het ministerie van Financiën is de referentiebron voor officiële aankondigingen en middelen met betrekking tot het e-factureringsmandaat.
Hiermee herbevestigen de UAE hun intentie om verplicht e-factureren in te voeren, met als tijdschema het tweede kwartaal van 2026, om zo de economie van het land te digitaliseren.
Het elektronische facturatieproject in de Verenigde Arabische Emiraten heet “E-Billing System”. De overheid werkt aan wetgeving die elektronische transacties, elektronische boekhouding en archivering in zowel B2B als B2G zal reguleren. In de toekomst zal deze ook van toepassing zijn op B2C-transacties.
Bedrijven en overheidsinstanties zullen profiteren van een nieuwe benadering van facturatie waarbij vereenvoudiging, standaardisatie en automatisering zullen bijdragen aan de bijna realtime uitwisseling van facturen. Bovendien zullen ze een naadloze belastingrapportage aan de federale belastingdienst van de UEA vergemakkelijken.
Het implementatieschema is nog voorlopig. Dedata die de regering van de VAE zou kunnen hanteren zijn:
- 2024 (vierde cuadrimester): Ontwikkeling van certificeringseisen en -procedures voor serviceproviders.
- 2025 (tweede cuadrimester): Publicatie van wetgeving voor e-facturering.
- 2026 (tweede kwartaal):: Fase 1 Go-live van de elektronische B2B- en B2G-factuur
Hoe het e-facturatiesysteem werkt in de Verenigde Arabische Emiraten: DCTCE
Het e-factureringsmodel van de UAE bestaat uit een gedecentraliseerd Continuous Transaction Control of CTC-model op basis van Peppol. Dit model wordt ook wel Peppol 5 corners model genoemd.
Het bestaat uit een vijfhoeksmodel waarbij de verzender, de ontvanger en het centrale fiscale platform betrokken zijn. De gebruikte standaard is UAE Peppol PINT, dus zowel de verzender als de ontvanger moeten gecertificeerde Peppol Access Points hebben, die de informatie valideren en naar de ontvanger sturen. Het Peppol Access Point van de verstrekker zal ook de factuur naar de belastingdienst sturen. In dit geval fungeert het overheidsplatform als opslagplaats voor de facturen, maar zal het geen validatie op de factuur toepassen.
- De verkoper stuurt de factuurgegevens naar zijn gecertificeerde serviceprovider.
- De serviceprovider zet het document om in het standaard e-factuur XML-formaat van de UAE.
- De serviceprovider van de verkoper stuurt de e-factuur naar de serviceprovider van de koper. En de serviceprovider van de koper stuurt het door naar de koper.
- Tegelijkertijd stuurt de serviceprovider van de verkoper de fiscale gegevens van de e-factuur naar het centrale overheidsplatform.
- Het centrale overheidsplatform stuurt een melding van succesvolle ontvangst.
Op dit moment is de uitwisseling van elektronische handelsdocumenten toegestaan, zolang de ontvanger ermee instemt deze te ontvangen in het formaat dat samen met de uitgever wordt bepaald. Het moet worden gegenereerd volgens de vastgestelde regels en moet worden opgeslagen in hetzelfde formaat waarin het is uitgegeven. Het aanbrengen van een elektronische handtekening is verplicht om de authenticiteit en integriteit van de documenten te garanderen.
Samen met de autoriteiten van elk land volgt EDICOM permanent de voortgang en ontwikkeling van de regelgeving inzake elektronische facturatie.
Context elektronische factuur in de Verenigde Arabische Emiraten
De Federale Belastingdienst (FTA) heeft federale wet nr. 1 van 2006 inzake elektronische handel en transacties gepubliceerd, waarin regelgeving wordt geïntroduceerd met betrekking tot elektronische boekhoud-, opslag- en validatieprocessen zoals autorisatie en ondertekening van documenten. De wet is van toepassing op elektronische bescheiden, documenten en handtekeningen, waardoor het gebruik ervan wettelijk erkend wordt.
Volgens deze wet, wanneer elektronische facturatie verplicht wordt, mogen facturen alleen in elektronische vorm worden gegenereerd en verzonden en moet er een elektronische handtekening worden geplaatst. Bovendien moeten deze documenten 10 jaar lang elektronisch worden gearchiveerd.
De federale wet van 2006 heeft de volgende doelstellingen:
- De basis en verplichtingen bepalen van verplichte elektronische processen.
- De procedure voor het maken van elektronische facturen uniformeren en de ontwikkeling bevorderen van technologische infrastructuren die nodig zijn om elektronische processen te implementeren.
- De uitwisseling van documenten met openbare entiteiten en zakenpartners vergemakkelijken op een gestandaardiseerde en geauthenticeerde manier.