Elektronische gegevensuitwisseling - EDI

Waarvoor dient de GLN-code en waarom is die relevant voor uw bedrijf?

Global Location Number

Het GLN, een 13-cijferige identificatiecode die uniek is voor elk bedrijf, is een essentiële waarde om zakelijke relaties en logistiek tussen bedrijven te vereenvoudigen. Het vergemakkelijkt het zoeken naar veel essentiële informatie en vereenvoudigt de communicatie die handelspartners via hun elektronische applicaties of beheersystemen tot stand brengen.

Tegenwoordig wisselen alle bedrijven EDI-informatie uit, zowel intern als extern. Orders, verzendingsberichten, facturen, verzendingslabels, enz. Om uitwisselingen te uniformeren en de betrokken partijen snel te kunnen identificeren, kunnen bedrijven een "elektronisch adres" krijgen. Dit adres is het GLN (Global Location Number), dat door alle bedrijven wereldwijd wordt gebruikt. Dit is hoe het werkt en waarom het essentieel is voor uw bedrijf.

GLN, wereldwijde identificatienummer voor uw bedrijf

Het GLN (Global Location Number), of operationeel punt, is een wereldwijde code die fysieke locaties, rechtspersonen en operatiecentra identificeert.

De aan het GLN gekoppelde informatie is de bedrijfsnaam, VAT ID, locatie, adres, telefoon, e-mail, contactpersonen, factuurgegevens, enz.

Het gebruik van een GLN is essentieel voor elke informatie-uitwisseling binnen de toeleveringsketen.

Het is de eerste stap naar EDI-communicatie met uw handelspartners en heeft daarom een groot voordeel bij het vereenvoudigen van zakenrelaties en logistiek. Het doel is een fysieke locatie (magazijnen, fabrieken, winkels, enz.) uniek en ondubbelzinnig te kunnen identificeren.

Alle bedrijven wisselen EDI-informatie uit, zowel intern als extern: orders, leveringsbonnen, logistieke labels en facturen. Om deze uitwisselingen te verenigen en de partners snel te kunnen identificeren, krijgen bedrijven een "digitale ID": het GLN (Global Location Number).

De internationale organisatie GS1 beschrijft in haar normen dat elk bedrijf een reeks operationele punten moet creëren om alle fysieke locaties, juridische entiteiten of administratieve structuren te identificeren die betrokken zijn bij haar commerciële transacties.

GLN en EDI

Bij EDI elektronische gegevensuitwisseling worden berichten over de aan- en verkoop van producten en diensten verzonden. Elk bedrijf en elk product heeft zijn eigen GS1-code die wordt meegestuurd in de communicatie om een correcte identificatie mogelijk te maken. Deze codes zijn nodig om alle bedrijfsinformatie door te geven, terwijl EDI het systeem is dat is opgezet om veilige en foutloze communicatie te garanderen.

GLN is essentieel voor de identificatie van commerciële en logistieke transacties. Het maakt de identificatie van verschillende locaties mogelijk, zoals een magazijn, een dok, een onderdeel of een specifieke afdeling. Zo kunnen de bij een zakelijke relatie betrokken partijen er zeker van zijn dat transacties tussen de juiste partijen zijn uitgevoerd, zonder fouten.

Elk bedrijf dat betrokken is bij een EDI-communicatie moet zich eerst identificeren met een GLN-code. Deze code werkt als een locator die als een coderegel wordt ingevoegd in de gestructureerde informatie van het EDI-bericht en voorkomt dubbele locaties, aangezien elke partij correct wordt geïdentificeerd.

Hoe kan ik een GLN verkrijgen?

GS1 International is een internationale vereniging zonder winstoogmerk die zich richt op de harmonisatie van de waardeketen van alle industrieën door de invoering van elektronische normen die de handelsbetrekkingen wereldwijd verenigen. Het is in 2005 ontstaan uit de fusie van EAN (European Article Number) en UCC (Uniform Code Council).

GS1 beheert en ontwikkelt productcoderingsnormen. Dit biedt de markt een gemeenschappelijke taal voor de marketing en aankoop van producten wereldwijd. Deze gegevens worden opgenomen in commerciële documentatie ( orders, verzendingsberichten, facturen, enz.) en zijn van vitaal belang voor het goede verloop van leveringsprocessen.

GS1 ondersteunt verschillende soorten codering: barcodes, GLN's en GTIN's (productidentificatiecodes).

In de leveringsketen is een vlotte communicatie tussen alle actoren essentieel om ervoor te zorgen dat het product de eindklant in de juiste vorm en op het juiste tijdstip bereikt, een kwestie die onlangs van cruciaal belang is geworden met de standaardisering van de e-handel en de proliferatie van marktplaatsen zoals Amazon.

Door het gebruik van deze normen is het ook mogelijk de verplaatsing van goederen in detail te volgen en hun locatie in real time te kennen. Aan elk product is een unieke identificatie gekoppeld, zodat het op elk moment van de levering gemakkelijker kan worden gelokaliseerd.

Het kennen van de status van goederen van verzending tot levering en gedurende het hele vervoersproces is belangrijke informatie voor de klantenservice.

Alle bedrijven kunnen een GLN verkrijgen door een aanvraag in te dienen bij de GS1-organisatie in hun land. Zodra u uw GLN heeft, is uw bedrijf klaar om EDI-software te implementeren in uw normale bedrijfsvoering en logistiek management. Vanaf dat moment profiteert u van de digitalisering dankzij het gebruik van een EDI-systeem waarmee u de berichtenuitwisseling met leveranciers, logistieke operatoren en administraties kunt integreren met elke toepassing die u gebruikt voor uw gebruikelijke beheer. U hoeft alleen nog maar een EDI-dienstverlener te kiezen die zich aan uw bedrijfsmodel kan aanpassen.

Adopteer het GLN systeem en introduceer uw bedrijf in de wereld van EDI met EDICOM

Met meer dan 25 jaar ervaring vergemakkelijken onze cloud-oplossingen de uitwisseling van meer dan 500 miljoen transacties per jaar dankzij een robuuste SaaS-infrastructuur met gegarandeerde maximale beschikbaarheid en 24x7 monitoring.

Onze EDI SaaS-oplossing is voortdurend in ontwikkeling om onze klanten veiligheid, schaalbaarheid en traceerbaarheid te bieden in de communicatie met hun partners.

Leer in slechts 3 minuten de belangrijkste mogelijkheden van onze EDI SaaS software kennen.

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over Elektronische gegevensuitwisseling - EDI

Griekenland gaat de elektronische vrachtbrief invoeren om goederen in realtime te kunnen volgen

Het e-vervoersdocument maakt het mogelijk om in realtime te weten waar een product vandaan komt en waar het naartoe gaat

Processen automatiseren met partners zonder EDI-oplossingen

Hoe processen automatiseren met klanten en leveranciers die geen EDI-oplossingen (Electronic Data Interchange) hebben

EKÁER: Elektronisch systeem voor de controle van goederen in Hongarije

Het EKÁER-systeem is het elektronische controlesysteem voor wegvervoer dat sinds 2015 verplicht is in Hongarije