Hoe werkt de elektronische factuur in Uruguay

In Uruguay worden elektronische facturen Elektronische Fiscale Bewijzen (CFE) genoemd en is de Algemene Directie Belastingen (DGI) de belastingdienst die het proces van het uitgeven, ontvangen en bewaren van CFE's beheert. De DGI is in 2016 begonnen met de kalender voor de invoering van elektronische facturatie voor bedrijven of belastingplichtigen die elektronisch moeten gaan factureren en die eindigt in december 2022.
Inhoudsopgave [Verberg]
- Elektronisch facturatiesysteem in Uruguay
- Wijzigingen van het elektronische facturatieregime die per 1 november 2022 van kracht worden
- Vereisten voor het uitgeven van elektronische facturen in Uruguay
- Actoren en werking van het elektronische facturatiesysteem in Uruguay
- Soorten elektronische belastingbewijzen (CFE)
- EDICOM, geautoriseerde leverancier voor de uitgifte van elektronische facturen in Uruguay
- Voordelen van elektronische facturatie voor bedrijven
- EDICOM's wereldwijde elektronische facturatie-oplossing
Systeem voor elektronische facturatie in Uruguay
Volgens Resolutie nr. 798/2012 is elektronische facturatie het systeem dat door de Algemene Directie Belastingen (DGI) is opgezet voor kleine, middelgrote en grote bedrijven om documenten die verband houden met hun bedrijfsactiviteiten elektronisch uit te geven. Bekend als het documentatieregime via elektronische belastingbewijzen, zijn de voorwaarden opgesteld voor bedrijven om de CFE van de uitgevoerde operaties uit te geven, met dezelfde juridische en fiscale geldigheid als de documenten die op papier zijn uitgegeven.
Wijzigingen van het elektronische facturatieregime die per 1 november 2022 van kracht worden
Op 28 april 2022 is DGI Resolutie nr. 531/022 gepubliceerd, waardoor het elektronische facturatieregime per 1 november 2022 wordt aangepast. Zo is bepaald dat:
- In de gedrukte weergave voor de identificatie van de ontvanger met verrichtingen die niet zijn met belastingbetalers geïdentificeerd door RUC-nummer, wordt vastgesteld dat, indien het nettobedrag van de CFE groter is dan 5.000 UI, het documentnummer van de ontvanger moet worden ingevuld, met vermelding van het uitgevende land van deze.
- In het geval van operaties gedocumenteerd in e-Tickets en hun correctienota's, moet elk van de bovengenoemde CFE's worden verzonden voordat ze naar de elektronische ontvanger worden verzonden; voor het vervoer van goederen of voor de levering van de geprinte versie aan de eindverbruiker; indien van toepassing, in de volgende gevallen:
- Wanneer het nettobedrag 10.000 UI exclusief btw overschrijdt, volgens de prijs die geldt op het einde van het voorgaande kalenderjaar. In documenten uitgegeven na 1 november 2022 wordt het bedoelde bedrag teruggebracht tot UI 5.000.
- Ongeacht het bedrag, wanneer ze inhoudingen of percepties documenteren; ze overeenstemmen met economische activiteiten die noodzakelijkerwijs moeten worden gedocumenteerd voor eindverbruik in overeenstemming met de huidige regelgeving en de ontvanger wordt geïdentificeerd met een RUC-nummer; ze zijn gedocumenteerd in de export van diensten, operaties opgenomen in decreet nr. 378/012 van 23 november 2012.
- Vanaf 1 november 2022 moeten de bedragen die overeenkomen met betalingsbewijzen die niet in de nationale valuta zijn uitgegeven, worden opgenomen in het dagelijkse rapport omgerekend tegen de overeenkomstige fiscale wisselkoers.
Vereisten voor het uitgeven van elektronische facturen in Uruguay
Om elektronisch te factureren, moeten bedrijven of belastingplichtigen voldoen aan het administratieve registratie- en certificeringsproces van de DGI. Om dit te doen, moeten ze:
- Een passieve belastingbetaler zijn van enige van de belastingen die worden gereguleerd door de Algemene Directie Belastingen (DGI).
- Een technologische provider selecteren voor de uitgifte van elektronische belastingbewijzen (CFE)
- Beschikken over een digitaal certificaat en elektronische handtekening om elektronische documenten te kunnen uitgeven.
- Verschillende CAE (bewijs van toestemming voor uitgifte) beheren voor het nummeren van de elektronische facturen en voor het aangeven daarvan bij de DGI.
Actoren en werking van het elektronische facturatiesysteem in Uruguay
In Uruguay zijn alle bedrijven verplicht om het elektronische facturatiesysteem in te voeren. Volgens Resolutie nr. 798/2012 wordt het documentatieregime vastgesteld door middel van elektronische belastingbewijzen, dat zijn werking baseert op de deelname van drie actoren: DGI, afzender en ontvanger. De DGI (Algemeen Directoraat Belastingen) is de belastingdienst die verantwoordelijk is voor het innen van belastingen in Uruguay, terwijl de uitgevers en ontvangers de bedrijven of belastingbetalers zijn die door de DGI zijn gemachtigd om elektronische belastingbewijzen uit te geven en te ontvangen. Alle belastingbetalers die het door de DGI opgezette factureringssysteem invoeren, moeten elektronische uitgevers en ontvangers zijn.
Soorten elektronische belastingbewijzen (CFE)
CFE's worden gepresenteerd in een uniek formaat op basis van de XML-standaard. Het elektronische facturatiesysteem in Uruguay omvat de hieronder gedefinieerde elektronische belastingbewijzen:
- e-Factura: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om transacties met belastingbetalers te documenteren.
- e-Factura Credit- en Debetnota: elektronische belastingbewijzen die worden gebruikt om aanpassingen te documenteren met betrekking tot eerder in e-Facturas gedocumenteerde verrichtingen.
- e-Ticket: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om transacties met belastingbetalers te documenteren.
- e-Ticket Credit- en Debetnota : elektronische belastingbewijzen die worden gebruikt om aanpassingen te documenteren met betrekking tot operaties die eerder zijn gedocumenteerd in e-Tickets.
- e-Remit: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om de fysieke verplaatsing van goederen te documenteren.
- e-Receipt: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt ter ondersteuning van inhoudingen en belastinginningen door verantwoordelijke belastingbetalers.
- Export e-Factura: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om goederenexportactiviteiten te documenteren.
- Export e-Factura Credit- en Debetnota: elektronische belastingbewijzen die worden gebruikt om aanpassingen te documenteren met betrekking tot eerder in e-Facturas gedocumenteerde verrichtingen.
- Export e-Remit: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om de fysieke verplaatsing van goederen te documenteren.
- e-Toegangsticket: elektronisch belastingbewijs dat door kopers wordt gebruikt om andere aankooptransacties te documenteren.
- Credit- en debetnota van e-Toegangsticket: elektronische belastingbewijzen die worden gebruikt om aanpassingen te documenteren met betrekking tot operaties die eerder zijn gedocumenteerd in e-Toegangsickets.
EDICOM, geautoriseerde leverancier voor de uitgifte van elektronische facturen in Uruguay
EDICOM is een softwareleverancier die is geregistreerd in het Gekwalificeerde Leveranciersregister van Uruguay en is geautoriseerd om het elektronische facturatieproces uit te voeren. Op deze manier kan elke belastingbetaler die in Uruguay moet factureren, zijn elektronische belastingbewijzen veilig en gemakkelijk uitgeven, ondertekenen, verzenden en opslaan via het EDICOM-platform.
Voordelen van elektronische facturatie voor bedrijven
Onder de belangrijkste voordelen van het gebruik van elektronische belastingontvangsten voor bedrijven in Uruguay zijn het vermelden waard:
- Verbetering van de bedrijfsadministratie
- Lagere bedrijfskosten
- Automatisering van de processen van ontvangst en integratie van facturen.
- Centralisatie van informatie met betrekking tot commerciële activiteiten
- Grotere veiligheid van commerciële transacties.
- Verkorting van bezorg- en ophaaltijden
EDICOM's wereldwijde elektronische facturatie-oplossing
EDICOM is een internationale leverancier van e-Invoicing oplossingen. Het biedt wereldwijde oplossingen voor gegevensintegratie tussen bedrijven, met één internationaal elektronisch facturatieplatform dat is aangepast aan de technische en juridische specificaties van de verschillende landen waarin zijn klanten actief zijn.
Een van de voordelen van deze oplossing is de schaalbaarheid, die de implementatie van nieuwe tools mogelijk maakt volgens de behoeften van het bedrijf, evenals de wereldwijde capaciteit van EDICOM, wiens platforms voor het verzenden en ontvangen van elektronische facturen zijn aangepast aan de specificaties van de landen van herkomst en bestemming waarin haar klanten actief zijn.