e-Facturatie

Hoe werkt de elektronische factuur in Uruguay

elektronische factuur Uruguay

In Uruguay worden elektronische facturen Elektronische Fiscale Bewijzen (CFE) genoemd en is de Algemene Directie Belastingen (DGI) de belastingdienst die het proces van het uitgeven, ontvangen en bewaren van CFE's beheert. De DGI is in 2016 begonnen met de kalender voor de invoering van elektronische facturatie voor bedrijven of belastingplichtigen die elektronisch moeten gaan factureren en die eindigt in 2022.

Inhoudsopgave [Verberg]

Systeem voor elektronische facturatie in Uruguay

Volgens Resolutie nr. 798/2012 is elektronische facturatie het systeem dat door de Algemene Directie Belastingen (DGI) is opgezet voor kleine, middelgrote en grote bedrijven om documenten die verband houden met hun bedrijfsactiviteiten elektronisch uit te geven. Bekend als het documentatieregime via elektronische belastingbewijzen, zijn de voorwaarden opgesteld voor bedrijven om de CFE van de uitgevoerde operaties uit te geven, met dezelfde juridische en fiscale geldigheid als de documenten die op papier zijn uitgegeven.

Vereisten voor het uitgeven van elektronische facturen in Uruguay

Om elektronisch te factureren, moeten bedrijven of belastingplichtigen voldoen aan het administratieve registratie- en certificeringsproces van de DGI. Om dit te doen, moeten ze:

  • Een passieve belastingbetaler zijn van enige van de belastingen die worden gereguleerd door de Algemene Directie Belastingen (DGI).
  • Een technologische provider selecteren voor de uitgifte van elektronische belastingbewijzen (CFE)
  • Beschikken over een digitaal certificaat en elektronische handtekening om elektronische documenten te kunnen uitgeven.
  • Verschillende CAE (bewijs van toestemming voor uitgifte) beheren voor het nummeren van de elektronische facturen en voor het aangeven daarvan bij de DGI.

Actoren en werking van het elektronische facturatiesysteem in Uruguay 

In Uruguay zijn alle bedrijven verplicht om het elektronische facturatiesysteem in te voeren. Volgens Resolutie nr. 798/2012 wordt het documentatieregime vastgesteld door middel van elektronische belastingbewijzen, dat zijn werking baseert op de deelname van drie actoren: DGI, afzender en ontvanger. De DGI (Algemeen Directoraat Belastingen) is de belastingdienst die verantwoordelijk is voor het innen van belastingen in Uruguay, terwijl de uitgevers en ontvangers de bedrijven of belastingbetalers zijn die door de DGI zijn gemachtigd om elektronische belastingbewijzen uit te geven en te ontvangen. Alle belastingbetalers die het door de DGI opgezette factureringssysteem invoeren, moeten elektronische uitgevers en ontvangers zijn.

De DGI verlengt de termijn om het stelsel van elektronische facturatie voor btw-plichtigen in te voeren

Het directoraat-generaal Belastingen van Uruguay, bij Resolutie 2548/2023, stelt 31-12-2024 vast als deadline voor de invoering van elektronische facturatie bij de groepen belastingbetalers die zijn opgenomen in Resolutie nr. 2389/2023.

Btw-belastingplichtigen, met inbegrip van degenen die minimum btw betalen, die zich registreren, activiteiten herstarten of belastingplichtigen worden van de bovengenoemde belasting, moeten vóór 1 januari 2025 elektronische uitgevers worden.

Soorten elektronische belastingbewijzen (CFE)

CFE's worden gepresenteerd in een uniek formaat op basis van de XML-standaard. Het elektronische facturatiesysteem in Uruguay omvat de hieronder gedefinieerde elektronische belastingbewijzen: 

  • e-Factura: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om transacties met belastingbetalers te documenteren.
  • e-Factura Credit- en Debetnota: elektronische belastingbewijzen die worden gebruikt om aanpassingen te documenteren met betrekking tot eerder in e-Facturas gedocumenteerde verrichtingen.
  • e-Ticket: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om transacties met belastingbetalers te documenteren.
  • e-Ticket Credit- en Debetnota : elektronische belastingbewijzen die worden gebruikt om aanpassingen te documenteren met betrekking tot operaties die eerder zijn gedocumenteerd in e-Tickets.
  • e-Remit: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om de fysieke verplaatsing van goederen te documenteren.
  • e-Receipt: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt ter ondersteuning van inhoudingen en belastinginningen door verantwoordelijke belastingbetalers.
  • Export e-Factura: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om goederenexportactiviteiten te documenteren.
  • Export e-Factura Credit- en Debetnota: elektronische belastingbewijzen die worden gebruikt om aanpassingen te documenteren met betrekking tot eerder in e-Facturas gedocumenteerde verrichtingen.
  • Export e-Remit: elektronisch belastingbewijs dat wordt gebruikt om de fysieke verplaatsing van goederen te documenteren.
  • e-Toegangsticket: elektronisch belastingbewijs dat door kopers wordt gebruikt om andere aankooptransacties te documenteren.
  • Credit- en debetnota van e-Toegangsticket: elektronische belastingbewijzen die worden gebruikt om aanpassingen te documenteren met betrekking tot operaties die eerder zijn gedocumenteerd in e-Toegangsickets.

EDICOM, geautoriseerde leverancier voor de uitgifte van elektronische facturen in Uruguay

EDICOM is een softwareleverancier die is geregistreerd in het Gekwalificeerde Leveranciersregister van Uruguay en is geautoriseerd om het elektronische facturatieproces uit te voeren. Op deze manier kan elke belastingbetaler die in Uruguay moet factureren, zijn elektronische belastingbewijzen veilig en gemakkelijk uitgeven, ondertekenen, verzenden en opslaan via het EDICOM-platform.

Voordelen van elektronische facturatie voor bedrijven

Onder de belangrijkste voordelen van het gebruik van elektronische belastingontvangsten voor bedrijven in Uruguay zijn het vermelden waard:

  • Verbetering van de bedrijfsadministratie
  • Lagere bedrijfskosten
  • Automatisering van de processen van ontvangst en integratie van facturen.
  • Centralisatie van informatie met betrekking tot commerciële activiteiten
  • Grotere veiligheid van commerciële transacties. 
  • Verkorting van bezorg- en ophaaltijden

EDICOM's wereldwijde elektronische facturatie-oplossing

EDICOM is een internationale leverancier van e-Invoicing oplossingen. Het biedt wereldwijde oplossingen voor gegevensintegratie tussen bedrijven, met één internationaal elektronisch facturatieplatform dat is aangepast aan de technische en juridische specificaties van de verschillende landen waarin zijn klanten actief zijn.

Een van de voordelen van deze oplossing is de schaalbaarheid, die de implementatie van nieuwe tools mogelijk maakt volgens de behoeften van het bedrijf, evenals de wereldwijde capaciteit van EDICOM, wiens platforms voor het verzenden en ontvangen van elektronische facturen zijn aangepast aan de specificaties van de landen van herkomst en bestemming waarin haar klanten actief zijn.

Wilt u meer weten over elektronisch factureren in Uruguay?

Neem contact op met een van onze e-facturatie specialisten.

Contact

Aankomende deadlines in Uruguay

Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.

EDICOM News Nederland | Ontdek meer over e-Facturatie

Australië zet in op B2B elektronische facturatie

Australië zet zich in om het belang en de toepassing van e-facturering te vergroten.

VeriFactu: Verifieerbaar systeem voor de uitgifte van facturen in Spanje

Lees meer over de vereisten die bedrijven moeten aannemen om te voldoen aan de VeriFactu-verordening.

Duitsland: Status van elektronische B2B factuur

Vanaf januari 2025 moeten echter alle bedrijven elektronische facturen kunnen ontvangen