Elektronische facturatie in Peru: hoe werkt het elektronische facturatiesysteem (SEE)?
Resolutie nr. 000217-2025/SUNAT van de Superintendencia verlengt de termijn voor de belangrijkste belastingplichtigen van het land om het verkoop- en inkomstenregister (RVIE) en het elektronische aankoopregister (RCE) bij te houden via het geïntegreerde elektronische registratiesysteem (SIRE). Deze maatregel is een reactie op de technische complexiteit en de hoeveelheid informatie die deze bedrijven moeten beheren.
De elektronische factuur in Peru, bekend als Comprobante de Pago Electrónico (CPE), wordt gereguleerd door de Superintendencia Nacional de Aduanas y de Administración Tributaria (SUNAT). De implementatie ervan, gestimuleerd door het Sistema de Emisión Electrónica (SEE), is gefaseerd uitgevoerd, totdat alle belastingplichtigen in het land eronder vallen.
Inhoudsopgave [Verberg]
- Status van elektronische facturatie in Peru
- Elektronisch betalingsbewijs – CPE
- Soorten elektronische betalingsbewijzen
- Formaat CPE
- CPE-opslag
- Elektronisch emissiesysteem – SEE
- Vereisten om een elektronische emittent in Peru te zijn
- Digitalisering van elektronische factoring
- Internationaal platform voor elektronische facturatie EDICOM
Status van elektronische facturatie in Peru
In 2022 voltooide de Nationale Dienst voor Douane en Belastingadministratie (SUNAT) het implementatieproces van de elektronische facturatie, waarbij de resterende bedrijven in het land werden opgenomen, met name de middelgrote en kleine bedrijven die het systeem nog niet hadden ingevoerd. Momenteel zijn 100 % van de belastingplichtigen verplicht om facturen in elektronisch formaat uit te geven en te ontvangen.
Geïntegreerd systeem voor elektronische registratie (SIRE)
De Nationale Dienst voor Douane en Belastingadministratie (SUNAT) heeft Resolutie nr. 000217-2025/ SUNAT gepubliceerd, waarmee de verplichting om het elektronische verkoop- en inkomstenregister (RVIE) en het elektronische aankoopregister (RCE) bij te houden via het geïntegreerde elektronische registratiesysteem (SIRE) wordt verlengd.
De nieuwe termijn stelt de verplichte invoering voor de belangrijkste belastingplichtigen, die oorspronkelijk was vastgesteld op juli 2025, uit tot januari 2026. Deze beslissing vloeit voort uit de noodzaak om extra tijd te geven voor de aanpassing van de computersystemen, gezien het grote aantal bewijsstukken dat deze belastingplichtigen verwerken en gezien het feit dat velen gebruik zullen maken van tools zoals de SIRE-klantapplicatie of de SUNAT API-webservice.
De maatregel valt onder de bepalingen van Resolutie nr. 000112-2021/SUNAT, gewijzigd bij Resolutie nr. 000040-2022/SUNAT, die de geleidelijke verplichting tot gebruik van SIRE instelde voor degenen die de verkoop-, inkomsten- en aankoopregisters bijhouden. In deze laatste resolutie wordt gespecificeerd dat vanaf juli 2025 belastingplichtigen die als hoofdbelastingplichtigen zijn geclassificeerd, moeten worden opgenomen. Met deze nieuwe verlenging wordt een extra termijn toegekend om een adequate en ordelijke technische overgang voor de belastingplichtigen te waarborgen.
Elektronisch betalingsbewijs – CPE en levertijden
Elektronische betalingsbewijzen is de naam die wordt gegeven aan belastingdocumenten in elektronisch formaat, zoals facturen, verkoopbonnen of creditnota's in Peru. Een CPE is elk document dat door SUNAT wordt gereguleerd en dat de levering van goederen of diensten accrediteert.
De vorige regelgeving, vastgesteld door Superintendent Resolutie No. 000193-2020 / SUNAT, vereiste dat facturen werden verzonden op de kalenderdag na de datum van uitgifte. SUNAT ontdekte dat dit percentage van de uitgifte minder dan 90% van de totale verzonden elektronische facturen bedroeg.
Daarom werd opgemerkt dat het handig was om de bepalingen van de vorige resolutie opnieuw te evalueren en door de publicatie van een nieuwe resolutie nr. 000003-2023 / SUNAT, de bovengenoemde periode te verlengen tot de derde kalenderdag na de datum van uitgifte van de elektronische factuur.
Andere wijzigingen in het elektronische factureringssysteem in Peru, geregeld in resolutie nr. 000003-2023/SUNAT.
De elektronische uitgever moet SUNAT een kopie sturen van:
- De DAE, het elektronische ontvangstbewijs van de SP en de daaraan gekoppelde elektronische nota op de datum van afgifte die in deze documenten zijn geregistreerd of zelfs tot een maximumperiode van zeven kalenderdagen, gerekend vanaf de kalenderdag na die datum.
- De afwikkeling van de elektronische aankoop op de datum van uitgifte die in deze documenten is vastgelegd of zelfs tot de kalenderdag na die datum.
- De factuur en de daaraan gekoppelde elektronische nota op de datum van afgifte die in deze documenten zijn geregistreerd of zelfs tot een maximumperiode van drie kalenderdagen, te rekenen vanaf de kalenderdag die op die datum volgt.
Soorten elektronische betalingsbewijzen
- Factuur:
- Verkoopstrook (individueel of dagelijks overzicht).
- Creditnota's
- Debetnota 's
- Bewijs van inhouding (CRE).
- Bewijs van percepties (CPE).
- Kwijtscheldingsgids.
- Ontvangstbewijs van de openbare dienst.
- Elektronische aankoopafwikkelingen
Formaat CPE
De CPE moet worden gegenereerd in het standaardformaat UBL V2.1 (Universal Business Language), gebaseerd op XML en ontwikkeld door de technische commissie van de OASIS-organisatie.
CPE-opslag
Betalingsbewijzen moeten worden opgeslagen door zowel verzenders als ontvangers. In het geval van afzenders moeten zij het CPE gedurende ten minste één jaar ter beschikking stellen van de ontvangers voor raadpleging, afdrukken of downloaden, waarbij hun vertrouwelijkheid wordt gewaarborgd.
Elektronische emittenten moeten alle CPE's, evenals dagelijkse samenvattingen en afwijzingscertificaten opslaan, archiveren en bewaren met behulp van magnetische, optische of andere middelen.
Elektronisch emissiesysteem – SEE
Het elektronische emissiesysteem wordt geregeld door resolutie nr. 300/2014 van de SUNAT. Om CPE's te kunnen uitgeven, moeten belastingbetalers een elektronische serviceprovider - PSE hebben, die verantwoordelijk is voor de constructie en ondertekening van de vouchers. Uitgegeven elektronische betaalbewijzen moeten vooraf gevalideerd zijn door een Electronic Service Operator (OSE-SEE). De OSE-SEE verifieert de geldigheid van de CPE door het certificaat van ontvangst - CDR uit te geven. Het OSE-SEE zendt het CDR zowel door aan de uitgever van de elektronische voucher als aan SUNAT, aan wie het ook de XML van het CPE stuurt.
Vereisten om een elektronische emittent in Peru te zijn
- Beschikken over het unieke fiscaal registratienummer (RUC).
- Geregistreerd zijn als elektronische emittent in het ESS.
- In het bezit zijn van een digitaal certificaat.
- Beschikken over een Eectronic Srvice Povider – PSE en een Electronic Service Operator (OSE-SEE).
Digitalisering van elektronische factoring
Dit door de Peruaanse belastingdienst (SUNAT) goedgekeurde systeem maakt het mogelijk om commerciële facturen te koppelen aan verhandelbare facturen om snel liquiditeit te verkrijgen en verder te kunnen werken.
Een van de belangrijkste aspecten is dat de elektronische verwerver de elektronische facturen van zijn elektronische leveranciers binnen 8 werkdagen na ontvangst moet aanvaarden (Conformiteit) of verwerpen (Disconformiteit). Dit antwoord is verplicht voor de ontvanger van de e-facturen als hij/zij gebruik wil maken van het belastingkrediet.
De nieuwe wet breidt het aantal bedrijven dat financiële activa kan uitgeven uit en biedt meer betrouwbaarheid en zekerheid voor de uitgeschreven inkooporders. Dit is van cruciaal belang voor de economie omdat het de financiering van kleine en middelgrote ondernemingen, startende bedrijven en bedrijven van alle groottes vergemakkelijkt.
Het omzetten van overheidsfacturen en inkooporders in waardepapieren is een effectieve manier om de cashflow van bedrijven te verbeteren, waardoor ze de liquiditeit krijgen die ze nodig hebben om hun dagelijkse activiteiten voort te zetten en toekomstig werk veilig te stellen.
Toegang tot kortetermijnfinanciering voor werkkapitaal is een van de grootste uitdagingen voor micro-, kleine en middelgrote ondernemingen. Een gebrek aan dergelijke financiering leidt vaak tot een tekort aan liquide middelen, wat een negatieve invloed kan hebben op de economische prestaties en groei.
In dit verband is het vermeldenswaard dat EDICOM een elektronische factuuroplossing biedt, aangepast aan de voorwaarden van SUNAT, om het hele proces te automatiseren. Ons platform communiceert op geïntegreerde wijze met het SUNAT-platform, zowel voor het communiceren van uw conformiteit of non-conformiteit als voor het ontvangen van berichten die u van uw klanten kunt ontvangen. Op deze manier ontvangt u alle communicatie centraal in uw eigen oplossing, zonder dat u daarvoor naar het SUNAT-platform hoeft te gaan.
Internationaal platform voor elektronische facturatie EDICOM
EDICOM biedt belastingbetalers een oplossing voor elektronische facturering die processen automatiseert en is aangepast aan de voorschriften van de SUNAT. De oplossing van EDICOM vereenvoudigt het proces van uitgifte en ontvangst van elektronische betaalbewijzen Het EDICOM-platform stelt u in staat om tegelijkertijd de CPE's uit te geven, te ondertekenen, te valideren en te verzenden, het hele proces te automatiseren en alle communicatie met uw ERP te integreren.
Deze service transformeert de gegevens naar het vereiste XML-schema, garandeert de integriteit door middel van digitale handtekeningen en verzorgt de aangifte van documenten bij de SUNAT.
Het platform van EDICOM is gereed voor zowel de verzending van elektronische documenten aan de SUNAT, de verzending naar geadresseerden, als de ontvangst van CPE‘s door de ontvangers. Verzending naar de ontvangers kan elektronisch plaatsvinden, ook als deze niet over een EDI-oplossing beschikken. De oplossing herkent de ontvanger van de factuur en, afhankelijk van wie de ontvanger is, beheert de verzending ervan via het voor elke klant vereiste kanaal.
- Ontvangers met een elektronische factuur oplossing: Partners ontvangen automatisch het elektronische betalingsbewijs in het XML-schema dat is bepaald door de SUNAT, en dat gereed is om te worden verwerkt door uw oplossing en geïntegreerd is met uw interne beheersysteem.
- Ontvangers zonder oplossing voor elektronische factuur: de factuur wordt gepubliceerd in de Business@Mail service, een webportaal met een hoog beveiligingsniveau, waarmee de ontvangers verbinding maken om de facturen te raadplegen en te downloaden. Met dit systeem automatiseert de uitgever van de elektronische factuur 100% van de uitgifte van de betalingsbewijzen, die op hun bestemming aankomen.
Bovendien is het Global e-Invoicing Platform in staat om elektronische facturen uit te reiken, niet alleen in overeenstemming met de vereisten van Peru, maar aangepast aan meer dan 70 landen over de hele wereld. Dat wil zeggen, het is een volledige en schaalbare oplossing voor iedere multinational.