Kenmerken van de e-facturatie in Uruguay

In Uruguay worden elektronische facturen elektronische fiscale betalingsbewijzen (CFE) genoemd. Het elektronische facturatiesysteem in Uruguay staat bekend als het documentatieregime via elektronische fiscale betalingsbewijzen, en het directoraat Algemene Belastingen (DGI) is verantwoordelijk voor het beheer van het proces van het uitgeven, ontvangen en bewaren van de ontvangstbewijzen. De DGI heeft een schema opgesteld om te bepalen welke entiteiten verplicht moeten beginnen met het uitreiken van elektronische facturen. De implementatie hiervan begon in 2016 en het gebruik ervan is uitgebreid naar verschillende groepen bedrijven tot in 2022.

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

DGI - Dirección General Impositiva.

Verplichting

Verplichting

Elektronische facturen zijn verplicht voor alle belastingplichtigen, zowel bij afgifte als bij ontvangst.

Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

Het is noodzakelijk om een administratief registratie- en certificeringsproces bij de DGI te doorlopen. Om dit te doen, moet u een passieve belastingbetaler zijn van sommige van de belastingen die door de DGI worden gereguleerd en een geautoriseerde facturatieprovider hebben voor het beheer van fiscale betalingsbewijzen en de elektronische handtekening van documenten met behulp van digitale certificaten.

Formaat

Formaat

De CFE is een gestructureerd document in XML-formaat met een syntaxis gedefinieerd en onderhouden door de DGI.

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

Een geavanceerde elektronische handtekening is vereist.

Fiscale controle

Fiscale controle

De belastingplichtige beheert verschillende certificaten (CAE – Constancia de Autorización de Emisión) om facturen te nummeren en aan te geven bij de DGI. Na ontvangstbevestiging door de DGI kan de factuur worden verzonden.

Afdrukformaat

Afdrukformaat

Het afdrukformaat is een gestandaardiseerd formaat en bevat een digitaal zegel dat wordt weergegeven in een tweedimensionale code met belastinginformatie waarmee de factuur kan worden geverifieerd.

Archivering

Archivering

Verplicht voor zender en ontvanger gedurende 5 jaar.

Samenvatting aankoop/verkoop

Samenvatting aankoop/verkoop

De belastingbetaler moet een register de elektronische belastingontvangsten beheren, het CFE-boek.

Wilt u meer weten over elektronisch factureren in Uruguay?

Neem contact op met een van onze e-facturatie specialisten.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Hoe werkt de elektronische factuur in Uruguay?

Hieronder vindt u het proces voor het uitgeven en verzenden van elektronische fiscale betalingsbewijzen (CFE) in overeenstemming met de vereisten van de DGI.
1

Uitgifte en validatie

Het verkrijgen van de benodigde gegevens uit het ERP van de klant voor de transformatie ervan naar de XML-standaard die is opgesteld door de DGI en het toepassen van gegevensvalidatiemechanismen om te controleren of deze de benodigde informatie bevatten.

2

Handtekening en belastingcontrole

Op elk document wordt de geavanceerde elektronische handtekening toegepast. De belastingbetaler beheert verschillende CAE (bewijs van toestemming voor uitgifte) voor het nummeren van zijn rekeningen en voor het aangeven daarvan bij de DGI.

3

Verzending naar bestemming

Na validatie door de DGI vervolgt EDICOM met het automatisch verzenden van de CFE naar elke ontvanger via veilige en betrouwbare communicatiekanalen (privé VAN, EDI-gateway, https, sftp, x400, OFTP, AS2, AS4...).

4

Elektronische opslag

Elektronisch betalingsbewijsarchief met volledige garanties op het gebied van veiligheid en toegankelijkheid gedurende een wettelijke periode van 5 jaar, zowel voor de uitgever als voor de ontvanger.

Veelgestelde vragen over de elektronische factuur in Uruguay

Hier helpen we u bij het oplossen van enkele van de meest voorkomende vragen met betrekking tot elektronische facturatie in Uruguay.

De lijst met alle geautoriseerde elektronische uitgevers is gratis toegankelijk op het DGI eInvoice Portal. Bovendien is er een bijgewerkte lijst van deze, met de bijbehorende e-mailadressen die zijn opgegeven in DGI voor communicatie tussen afzender en ontvanger, beschikbaar voor exclusief gebruik door elektronische uitgevers, en die ze dagelijks kunnen downloaden.

Voor de CFE werd één enkel formaat gedefinieerd op basis van de XML-standaard, met verplichte, optionele of voorwaardelijke zones en attributen afhankelijk van het type CFE. De informatie waarmee rekening wordt gehouden bij de definitie van de formaten is de informatie die specifiek is voor de transactie en die noodzakelijk is voor de afzender en de ontvanger. Als er andere informatie is die de afzender/ontvanger nodig heeft en die niet is opgenomen in het door DGI gedefinieerde formaat, kan deze worden opgenomen in de Addendum Zone, die niet naar de DGI wordt verzonden.

CAE betekent Bewijs van Autorisatie van Uitgifte. Het is een XML-bestand dat het DGI-compatibele nummeringsbereik voor elk CFE-type bevat. 

Belastingbetalers die gemachtigd zijn om hun activiteiten via CFE te documenteren, kunnen het bewijs van autorisatie voor de uitgifte ervan (CAE) aanvragen na ontvangst van de mededeling die hen machtigt als elektronische uitgever.

De uitgever moet, voordat hij het betalingsbewijs naar de elektronische ontvanger verzendt, de goederen vervoert of de gedrukte weergave aan de niet-elektronische ontvanger aflevert, elk van de uitgegeven bewijzen verzenden. In het geval van de e-Exportfactuur en de correctienota's ervan en de e-Export pakbon moet de uitgever elk van de bovengenoemde CFE's verzenden voorafgaand aan het transport van de goederen, de levering van de gedrukte representatie of de verzending naar het Nationale Douane. Directoraat.

De dagrapporten zijn een geconsolideerde samenvatting van alle elektronische betalingsbewijzen en nooddocumenten die zijn uitgegeven op de dag dat ze naar de DGI worden verzonden. Ze worden gegenereerd vanaf het moment dat het bedrijf is geactiveerd door DGI.

De geavanceerde elektronische handtekening is het digitale substituut voor de handgeschreven handtekening die bij een elektronisch fiscaal betalingsbewijs hoort en die afkomstig is van het document en waarmee de identiteit van de elektronische uitgever met zekerheid kan worden geverifieerd, de integriteit van het elektronische fiscale betalingsbewijs kan worden behouden en kan worden voorkomen dat de uitgever van de elektronische handtekening het auteurschap ervan verloochent of verwerpt.

Het is de weergave van een CFE in beeld- of pdf-formaat dat voldoet aan het formaat dat is vastgesteld voor de gedrukte weergave “CFE-formaat”. Dit document bevat een digitaal zegel, weergegeven in een QR-code met belastinginformatie op de bon, en kan zo vaak als nodig worden afgedrukt.

Hulpbronnen met betrekking tot elektronische facturen in Uruguay

Toegang tot de beste content over e-facturatie en btw-compliance.

Aankomende deadlines in Uruguay

Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Uruguay

Hoe werkt de elektronische factuur in Uruguay

Kom meer te weten over het elektronische factuursysteem in Uruguay op basis van het gebruik van (CFE).
Een oplossing voor e-facturatie. Meerdere voordelen
Neem contact op met onze specialisten en neem al uw twijfels weg over hoe u zich kunt aanpassen aan elk elektronisch facturatiesysteem ter wereld.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

Praten?