In-House EDI
Bij in-house EDI-oplossingen horen investeringen en kosten voor de gebruiker om de B2B EDI-infrastructuur te onderhouden.
In-house EDI
Het inzetten van een in-house EDI-oplossing vereist een toegewezen ruimte binnen een bedrijf waar de fysieke en logische architectuur kan worden geïnstalleerd die nodig is om een B2B EDI-infrastructuur werkend te maken.
Voor deze installaties moeten servers en machines worden geïmplementeerd om de verschillende onderdelen van een volledig EDI-platform te kunnen verwerken, zoals berichtvertaaltools, specifieke gegevensintegratieoplossingen en communicatiediensten om protocollen te beheren voor het verzenden en ontvangen van EDI-transacties die met de community van de zakelijke partner worden uitgewisseld.
De installaties kunnen zeer complex zijn, vooral bij bedrijven met een hoog aantal B2B EDI-uitwisselingen. Waar nodig kunnen er specifieke compliancemogelijkheden in worden opgenomen, zodat bij e-facturering de transacties die worden beheerd voldoen aan de belastingvereisten van de betreffende belastingdienst.
En aangezien deze transacties zeer belangrijk zijn voor het bedrijf, betekent dat normaal gesproken dat er een groot aantal hulpmiddelen en professionals worden toegewezen om ervoor te zorgen dat de volledige EDI-infrastructuur ononderbroken blijft werken binnen het bedrijf.
Al deze redenen bevestigen waarom er een groeiende trend is om B2B EDI-projecten in SaaS-modus op te zetten. Bij dit model wordt de volledige technische infrastructuur meestal uitbesteed aan een dienstverlener en worden de ontwikkelingen en het onderhoud uitgevoerd in verschillende applicaties van de EDI-oplossing van de klant. Naast deze oplossingen in SaaS-modus is het ook mogelijk om een beheerdienst toe te passen, een dienst die bekendstaat als 'EDI uitbesteden', waarbij de configuratie, administratie en bewaking van de taken van de EDI-oplossing worden overgedragen aan een dienstverlener. Het bedrijf hoeft dan geen incidenten, communicatiefouten, protocolconfiguraties of GLN's (Global Location Numbers) meer te monitoren.
Wat heb ik nodig om een in-house EDI-oplossing te implementeren?
De technische vereisten voor een in-house EDI-installatie verschilt afhankelijk van de complexiteit en het aantal documenten dat moet worden beheerd. In ieder geval moeten de volgende elementen aanwezig zijn:
Database- en applicatieservers
De fysieke architectuur van dit soort installatie vereist het beheer van een hoog volume aan gegevens en systemen voor het archiveren en ophalen van de uitgewisselde elektronische documenten.
Laten we niet vergeten dat we het hier hebben over essentiële transacties in de zakelijke relatie tussen EDI-partners. Daarom moet de hardware-infrastructuur een geschikte grootte hebben om de nodige gegevensverwerking, opslag en back-upcapaciteit te bieden die wordt geassocieerd met het elektronisch uitwisselen van documenten.
EDI-software
Er zijn bepaalde applicaties nodig om de oplossing te beheren. Dat betekent meestal dat er een investering moet worden gedaan in licenties die door een derde partij zijn ontwikkeld en dat deze licenties moeten worden bijgehouden om toegang te blijven houden tot ondersteunings- en upgradediensten die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de infrastructuur niet veroudert. De soorten software die meestal in een EDI-oplossing zijn geïntegreerd zijn onder andere:
B2B EDI-berichtenclient: een specifieke oplossing om de status van verzonden en ontvangen documenten te monitoren en de parameters te bepalen voor alle aspecten van het onderhouden van de EDI-oplossing. Deze aspecten kunnen onder andere operationele punten, digitale handtekeningen, communicatie, regels of waarschuwingen zijn.
Applicatie-integrator: voor de elektronische uitwisseling van documenten moeten beheerapplicaties met elkaar zijn geïntegreerd. Dat betekent dat sommige specifieke diensten in de installatie moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat de procedures voor deze integraties worden gevolgd.
Tools voor vertalen en transformeren van gegevensstructuren: de beheersystemen moeten berichten die tussen zakelijke EDI-partners worden uitgewisseld kunnen interpreteren. Afdelingen zoals Bedrijfsadministratie, Crediteuren, Boekhouding of Bedrijfsontwikkeling moeten al deze transacties verwerken vanuit hun interne IT-systemen. Daarom zijn voor de installatie specifieke tools nodig die de transformatie faciliteren van gegevensstructuren naar EDI-standaarden en zorgen voor de vertaling van deze standaarden naar indelingen die door ERP kunnen worden geïnterpreteerd.
Communicatiediensten
Verzonden en ontvangen berichten moeten specifieke B2B EDI-communicatieprotocollen volgen. De communicatie met het ingezette Value-Added Network of de implementatie van rechtstreekse communicatie via systemen zoals AS, SFTP, OFTP, etc. vereist de installatie, het beheer en het onderhoud van specifieke diensten die op communicatie zijn gericht.