Wat is de elektronische belastingaangifte?
De elektronische belastingaangifte omvat het elektronisch verwerken van de procedures voor belasting- en belastingnaleving.
Wat is de elektronische belastingaangifte?
Elektronische belastingaangifte omvat het implementeren van technologische oplossingen om communicatie en informatie-uitwisseling met belastingautoriteiten te automatiseren en elektronisch tot stand te brengen.
Dankzij oplossingen die zijn geïntegreerd in het ERP van de bedrijven, worden bestanden of elk type aangifte gegenereerd uit de informatie van het systeem volgens het formaat en de technische en wettelijke vereisten van de belastingdienst. Het maakt het mogelijk om op een geautomatiseerde manier de elektronische btw-aangifte te verwerken, waar overheden steeds meer om vragen, vooral in Europa en Latijns-Amerika.
De belangrijkste doelstellingen van de elektronische belastingaangifte zijn:
Fiscale controle faciliteren.
Vereenvoudig de naleving van fiscale en belastingverplichtingen.
Verlaag de kosten dankzij automatisering.
Bestaande btw-rapportagemodellen in Europa
In Europa zijn er verschillende belastingrapportageprojecten.
Spanje
SII AEAT. Het systeem voor onmiddellijke levering van informatie met de Spaanse belastingdienst (SII AEAT) is een communicatiemodel dat is ontwikkeld door de belastingdienst voor het elektronische beheer van btw-registratieboeken. Dit systeem vereist de uitgifte en aangifte aan de AEAT, van de details van de uitgegeven en ontvangen facturen binnen een periode van maximaal vier kalenderdagen.
Griekenland
myData. My Digital Accounting &Tax Applicationis het platform gecreëerd door de Griekse belastingdienst om de belasting- en boekhoudinformatieverklaring van bedrijven te digitaliseren. Documenten van inkomsten, uitgaven en boekhoudkundige boekingen moeten via dit platform worden verzonden.
Hongarije
RTIR. Real Time Invoice Reporting is het verzendsysteem dat door de Hongaarse overheid is opgezet voor btw-aangiften van uitgegeven facturen. Ze moeten elektronisch, zonder menselijke tussenkomst, worden ingediend bij de NAV (National Administration of Taxes and Customs).
Litouwen
i.MAS. Het iMAS-systeem bestaat uit verschillende subsystemen, waaronder de meest belangrijke: i.SAF, voor de rapportage van elektronische facturen; i.VAF, voor de rapportage van goederenbewegingen; en I.SAF-T, voor het registreren, verzenden en analyseren van overzichten van belasting- en boekhoudkundige informatie in het SAF-T-formaat.
Noorwegen
SAF-T. Vanaf januari 2020 moeten alle bedrijven die actief zijn in Noorwegen hun boekhoudkundige informatie aangeven via het SAF-T-systeem wanneer de Noorse belastingdienst dit vereist.
Polen
SAF-T. In Polen worden btw-registraties elektronisch aangegeven via het JPK_VAT-bestand, op basis van het SAF-T-model. Het Poolse ministerie van Financiën kan ook de levering van andere elektronische boekhouddocumenten in SAF-T-formaat eisen, op verzoek van de belastingdienst.
Portugal
SAF-T. In Portugal vereist het directoraat-generaal Belastingen (DGCI) de elektronische indiening van drie soorten documenten: elektronische boekhouding, btw-aangifte en transportdocumenten die in XML-formaat worden verzonden, SAF-T genaamd.
Verenigd Koninkrijk
MTD. In het Verenigd Koninkrijk moeten bedrijven die meer dan 85.000 pond aan btw-plichtige facturatie hebben, gebruik maken van het MakingTaxDigital-systeem . MTD houdt in dat u uw btw-boeken in digitaal formaat archiveert en anderzijds elektronisch via API naar HMRC stuurt, zonder handmatige tussenkomst.
Roemenië
SAF-T. Het Nationale Agentschap voor Belastingadministratie ANAF vereist het verzenden van belasting- en boekhoudkundige informatie via het SAF-T D406 Standard Tax Control File-systeem dat is ingebed in een pdf. De ANAF onderscheidt drie verschillende bestanden om te declareren: Aangifte D406 voor belasting- en boekhoudkundige informatie; Aangifte D406 Activa, jaarverslag met vermogensinformatie; en D406 Voorraden, opgave van voorraden op aanvraag.
Continous Transactions Controls (CTCs)
Continuous Transaction Controls (CTC) zijn digitale managementmodellen die door belastingdiensten worden toegepast om de belastingcontrole over belastingbetalers te verbeteren. Het gaat om het verzamelen van real-time of near-real-time gegevens over belastbare zakelijke transacties. Hiervoor worden beheersystemen op basis van interoperabiliteitsoplossingen in de cloud ingeschakeld. Belastingbetalers moeten elektronische oplossingen implementeren om te voldoen aan de technische en wettelijke vereisten van het systeem voor belastingnaleving.
Met CTC's bevorderen belastingautoriteiten een dynamische aanpak waarbij de informatiestroom rechtstreeks afkomstig is van de managementsystemen van bijdragende bedrijven, in plaats van een statische benadering die de informatie uit grootboeken haalt lang nadat transacties zijn voltooid.
Elektronisch factureren is de basis waarop belastingdiensten Continuous Transaction Controls bouwen. Er zijn verschillende modellen van CTC, afhankelijk van het niveau van kennisgeving en autorisatie opgelegd door de belastingdienst.
1. Autorisatiesystemen (Clearance)
Meer wijdverspreid in Latijns-Amerika. Het houdt in dat de belastingplichtige het elektronische belastingdocument in het standaardformaat dat vereist is, in realtime naar de belastingdienst stuurt via het CTC-platform. De fiscus moet op zijn beurt een antwoord geven van conformiteit van de factuur als voorwaarde voor de geldigheid ervan.
Het goedkeuringsmodel is een van de meest gekozen door overheden die besluiten om de aangifte van elektronische facturen verplicht te stellen, omdat het een veel directere controle over transacties mogelijk maakt.
2. Elektronisch meldingssysteem (e-reporting)
Elektronisch meldingssysteem (e-reporting) is het meest voorkomende model in Europa. Als voorbeelden hebben we systemen zoals de RTIR in Hongarije of het Immediate Supply of Information (SII) -systeem in Spain.In deze gevallen wordt het rapport binnen een bepaalde tijd naar de belastingdienst verzonden, niet onmiddellijk, en wordt er geen onmiddellijke reactie verwacht van het CTC-platform dat de verdere verwerking van het document als een geldige factuur conditioneert.