Web EDI
Web EDI-oplossingen zijn ontworpen om via specifieke webformulieren een klein aantal EDI-berichten uit te wisselen.
Web EDI
Voor wat de kosten en snelheid van de implementatie betreft, zijn niet-geïntegreerde oplossingen het beste alternatief als u EDI-communicatie nodig hebt en er geen groot volume aan documenten is dat moet worden uitgewisseld.
Deze oplossingen bieden de gebruiker een online omgeving waarin alle elektronische berichten die met hun zakelijke partners worden uitgewisseld volledig kunnen worden beheerd.
De constructie van EDI-berichten is gebaseerd op online formulieren waarmee gebruikers snel en op een intuïtieve manier berichten kunnen opstellen. Op die manier worden de gegevens die de basis vormen voor documenten zoals facturen of verzendmeldingen handmatig ingevuld. De EDI-software vertaald ze dan naar de standaard die door de ontvanger wordt verwacht. De software verwerkt de gegevens ook via het vereiste communicatieprotocol om ervoor te zorgen dat ze de ontvanger bereiken zoals verwacht.
In principe kunnen dit soort oplossingen volledige EDI-tools zijn waarmee alle soorten transacties kunnen worden beheerd. Maar omdat ze niet zijn geïntegreerd, worden deze oplossingen niet aanbevolen voor EDI-projecten met een groot aantal documenten of meerdere zakelijke partners. In zulke gevallen is het raadzaam om een geïntegreerde oplossing te overwegen die is aangepast aan de kenmerken en het volume van de uit te wisselen berichten.
Wanneer is een web EDI-oplossing de beste keuze?
Weinig EDI-documenten
Dit is een tool die is ontworpen om een beperkt aantal EDI-berichten uit te wisselen. Vergeet niet dat facturen of verzendmeldingen eerder in uw beheersysteem moeten zijn aangemaakt en daarna moeten worden gerepliceerd in het webformulier om de klant te kunnen bereiken. Dus als u een groot aantal documenten moet uitwisselen, kunt u beter een automatische oplossing die is geïntegreerd met uw ERP overwegen.
Weinig zakelijke EDI-partners
Als u niet zo veel zakelijke EDI-partners hebt en als het aantal documenten dat moet worden uitgewisseld minimaal is, kan deze oplossing geschikt zijn voor uw bedrijf.
Geen complexe EDI-berichten
De inkooporders, facturen of verzendmeldingen moeten gemakkelijk kunnen worden vastgelegd in ERP voor binnenkomende berichten en in de weboplossing voor documenten die naar uw zakelijke EDI-partners worden verzonden.
Welke kenmerken moet een web EDI-oplossing hebben?
Meerdere standaarden
De oplossing moet EDI-documenten kunnen beheren in meerdere standaarden, zoals EDIFACT of X12.
Waarschuwingenbeheer
De oplossing moet geschikte tools hebben om incidenten of fouten in de berichten die worden beheerd te bewaken en corrigeren.
Syntaxisvalidatie
De oplossing moet de vereiste validatiemechanismen hebben om te garanderen dat de geregistreerde berichten de minimale gegevens bevatten die een EDI-bericht moet hebben conform de regels van vereiste velden van de verschillende standaarden.
Semantische validatie
De informatie die wordt vastgelegd moet worden weergegeven in de meeteenheden en met de beperkingen die nodig zijn voor de aard van ieder document.
Validatie bedrijfsregels
Elke zakelijke partner waarnaar u een EDI-bericht stuurt, past een aantal specifieke controles toe, zoals kortingen op regelniveau registreren, verifiëren dat het inkoopordernummer is gezien, etc. Uw web EDI-oplossing moet rekening houden met de EDI-richtlijnen die door uw klanten zijn vastgesteld om ervoor te zorgen dat de transacties deze richtlijnen volgen.
Automatisch genereren
De oplossing moet het automatisch generen van bijna alle documenten toestaan, zoals facturen van transacties die zijn ontvangen als inkooporders. Op die manier draagt de oplossing bij aan een flexibele en foutloze uitgave van documenten en kunnen deze worden teruggeleid naar de transactie waardoor de zakelijke relatie is ontstaan.