Veelgestelde vragen over EDI
Wat is EDI? Hoe gebruik ik EDI in mijn bedrijf? Welke documenten kan ik uitwisselen? U vraagt. Wij antwoorden.
Leer alles over EDI
EDI (Electronic Data Interchange) is een alomtegenwoordige technologie in alle sectoren en landen waar zaken worden gedaan. Ongeacht de grootte van het bedrijf - klein, middelgroot, groot of multinational - allen gebruiken EDI in hun zakelijke transacties vanwege de veelzijdige oplossingen die deze technologie biedt. Uw bedrijf gebruikt misschien al EDI om transacties met uw klanten of leveranciers te beheren (bestellingen, facturen, enz.). In ons Learning Center gaat u dieper in op de materie en leert u alle details over de werking van EDI-technologie.
Welke documenten kan ik via EDI uitwisselen?
Vrijwel alle transacties die u normaal gesproken met een zakenpartner op een conventionele manier zou uitvoeren, kunnen via EDI worden uitgevoerd. Orders, verzendberichten, facturen, voorraden, enz. zijn de meest voorkomende transacties die worden uitgewisseld.
Met wie kan ik EDI-bedrijfsdocumenten uitwisselen?
EDI wordt in vele sectoren gebruikt. Dit, samen met de grote verscheidenheid aan bestaande gestructureerde berichten, maakt het mogelijk de technologie met meerdere zakenpartners te gebruiken. Zozeer zelfs dat het tegenwoordig gebruikelijk is om elektronische informatie met o.a. distributeurs, leveranciers, logistieke bedrijven, douane, havens en luchthavens en overheidsadministraties uit te wisselen.
In welke bedrijfssectoren worden EDI-documenten uitgewisseld?
Electronic Data Interchange (EDI) heeft een hoge penetratiegraad in de retail, aangezien het een veelgebruikt systeem is voor de uitwisseling van handelstransacties tussen distributeurs en leveranciers. Veel bedrijfssectoren hebben deze technologieën geleidelijk overgenomen, en EDI is nu aanwezig in de gezondheidszorg, de auto-industrie, het toerisme, het vervoer, enz.
Kan ik met EDI documenten met mijn buitenlandse leveranciers of klanten uitwisselen?
EDI is gebaseerd op de uitwisseling van berichten met gegevensstructuren die zowel door de verzender als de ontvanger worden gedeeld. Deze structuren worden gegenereerd met standaarden zoals EDIFACT, X12, XML, of UBL, die worden beheerd en ontwikkeld door supranationale organisaties die hun geldigheid en universele karakter garanderen. Het EDI-systeem bewaakt een vlotte uitwisseling van elk commercieel document met uw partners, ongeacht nationaliteit of bedrijfssector.
Zijn er manieren om mijn zakenpartners snel en gemakkelijk te integreren?
Met de Advanced Management Services van EDICOM kunt u de taken uitbesteden die noodzakelijk zijn voor het beheer van de oplossing van de klant en de nodige stappen voor een snelle integratie van een zo groot mogelijk aantal partners.
Met de Outsourcing-service van EDICOM krijgt u toegang tot de beste hardware- en softwaremiddelen om uw EDI- en e-factureringsproject te implementeren. Bovendien krijgt u de beschikking over een platformbeheerder die verantwoordelijk is voor de parameterinstellingen, het onderhoud en het softwarebeheer, zodat u voor deze taken geen mensen hoeft in te zetten of uw beheerprocessen hoeft aan te passen om geavanceerde B2B-communicatiemodellen te integreren.
De Onboarding-service van EDICOM voor de integratie van zakenpartners breidt het concept van outsourcing uit en omvat de uitvoering van een project om uw leveranciers of klanten te integreren. EDICOM neemt hierbij een actieve rol op zich en ontwikkelt een reeks acties om deze op uw communicatieplatform aan te sluiten en het aantal transacties snel te verhogen dat elektronisch met al uw zakenpartners wordt uitgevoerd.
IPM (Integral Partner Management) van EDICOM is geconfigureerd als een dienst die u voorziet van een beheerteam dat met al uw klanten en leveranciers samenwerkt. IPM beheert onderhoudstaken op gebieden zoals het oplossen van incidenten, fouten, het configureren van een nieuw communicatieprotocol, tests van nieuwe berichtintegraties, enz., alsof het uw eigen groep van EDI-beheerders is. U hoeft dan niet meer om te kijken naar het beheer van uw communicatieplatform.
Brengt de implementatie van een EDI-systeem wijzigingen in mijn interne IT-systeem of ERP met zich mee?
Er zijn oplossingen die toegankelijk zijn vanuit een webgebaseerde omgeving die het verzenden en ontvangen van EDI-berichten mogelijk maken. Dit type oplossing genereert met behulp van webformulieren verzonden berichten door handmatig de gegevens in te typen waaruit ze zijn samengesteld.
Voor situaties met een hoog documentvolume is het handig om EDI-transacties met ERP-systemen te integreren. In deze gevallen wordt de opbouw, verzending en registratie van inkomende documenten geautomatiseerd en in het managementinformatiesysteem geïntegreerd. Daarnaast zijn specifieke systeemaanpassingen vereist om gegevensextractie en -import mogelijk te maken zodat de verwerkte documenten worden samengesteld.
Kan ik het gebruik van EDI uitbreiden naar andere projecten als ik deze eenmaal heb geïmplementeerd?
Ja. Factoren zoals efficiëntie en kostenbesparingen hebben de uitbreiding van EDI-toepassingen van B2G naar B2B en B2C omgevingen bevorderd. Naast compliance, is EDI een belangrijk instrument in vele sectoren gebleken zoals de gezondheidszorg, retail, auto-industrie en logistiek, die met hun zakenpartners communiceren en hun managementprocessen hebben zien optimaliseren.
Een van de grote voordelen van EDI-technologie is de schaalbaarheid. Een EDI-project kan progressief worden geïmplementeerd naar gelang de behoeften van het bedrijf. Het is daarom essentieel om doelstellingen en prioriteiten vast te stellen, zodat EDI in uw bedrijfsplan past. Hoewel EDI gebaseerd is op wat het belangrijkst is, moeten bedrijven nog steeds aan andere doelstellingen voldoen, die het concurrentievermogen bepalen.
Moet ik bedrijfsmiddelen toewijzen om EDI te beheren en onderhouden?
Afhankelijk van het transactievolume en de zakenpartners die moeten worden beheerd, kan het nodig zijn een bepaalde hoeveelheid middelen toe te wijzen om uw EDI-toepassingen te beheren en te onderhouden. Er zijn echter diensten voor het uitbesteden van deze taken die u vrijstellen van het beheer dat gepaard gaat met het onderhoud van uw EDI-platform.
Met onze Outsourcing-, Onboarding- of IPM-services kunt u de administratie en het beheer van uw EDI-oplossing volledig aan EDICOM delegeren, zonder dat u middelen van uw eigen bedrijf hoeft toe te wijzen.
Moet ik in nieuwe servers en databases investeren om mijn EDI-systeem te hosten?
Nee, dat hoeft niet. De applicaties en systemen die nodig zijn voor een EDI-oplossing kunnen prima functioneren in service-modus. De hardware, software en databasemiddelen worden door EDICOM aangeboden, die vanuit het EDICOM B2B-cloudplatform de installatie, monitoring en het beheer ervan op zich neemt. Het is een technologische omgeving die via webinterfaces toegankelijk is, transparant is voor de gebruiker en volledig operationeel alsof deze bedrijfseigen is.
EDI Academy: Een nuttige handleiding voor inzicht in de essentiële aspecten van EDI-technologie
Hierbij presenteren we onze drie e-books met op maat gemaakte content voor professionals in de technologiesector die praktische basiskennis van EDI willen verwerven.
EDI Academy - Deel I
Het eerste deel van EDI Academy is het meest didactische en informatieve deel van EDI-technologie.
EDI Academy - Deel II
In dit deel presenteren wij de kenmerken en voordelen van de belangrijkste componenten van het invoeren van een EDI-platform.
EDI Academy - Deel III
Deel III bespreekt de verschillende soorten oplossingen waarmee u EDI-technologie kunt gebruiken om met zakelijke partners in contact te komen.