Bevoegde autoriteit
Nationale Belastingdienst (SIN). Elektronische facturatie wordt gereguleerd door de SIN en dit is de autoriteit die verantwoordelijk is voor het controleren van de goede werking van het virtuele facturatiesysteem (SFV).
Automatiseer uw proces voor het uitgeven en ontvangen van elektronische belastingdocumenten (DFE) in Bolivië.
Het e-facturatiesysteem in Bolivië heet Virtueel Facturatie Systeem (SFV) en bestaat uit 3 soorten facturatie: online e-facturatie, online geautomatiseerde facturatie en online webportaal. De fiscale autoriteit, de Nationale Belastingdienst (SIN), heeft de verplichting voor bepaalde groepen belastingplichtigen gedefinieerd en begon in 2021 met de uitvoering en heeft deze geleidelijk uitgebreid tot een breder spectrum van belastingplichtigen, waarbij aan elk van hen de te gebruiken facturatiemodaliteit wordt toegewezen.
Nationale Belastingdienst (SIN). Elektronische facturatie wordt gereguleerd door de SIN en dit is de autoriteit die verantwoordelijk is voor het controleren van de goede werking van het virtuele facturatiesysteem (SFV).
Elektronische facturatie is verplicht voor de groepen belastingplichtigen die door de SIN worden gedefinieerd. Momenteel wordt voldaan aan het progressieve adhesieschema voor de laatste groepen verplichte belastingplichtigen. De belastingdienst is degene die aan elke belastingplichtige de te gebruiken facturatiemethode toewijst.
Met het virtuele elektronische facturatiesysteem kunnen de volgende soorten elektronische facturen worden uitgewisseld, alle in XML-formaat:
Facturen moeten de Unieke Dagelijkse Facturatie Code (CUFD) bevatten die door de SIN is uitgegeven. De CUFD is een alfanumeriek gegeven dat door de belastingdienst wordt gegenereerd met de informatie uit het facturatiesysteem, waarmee de belastingplichtige of verantwoordelijke derde partij gedurende 24 uur na het genereren van de factuur elektronische belastingdocumenten kan afgeven.
Daarnaast zijn er nog andere essentiële codes zoals de CUIS (Unieke Systeem Initiatie Code), die wordt toegekend door de belastingdienst en de relatie tussen het facturatiesysteem en de belastingplichtige identificeert, en de CUF (Unieke Factuur Code), die de individualisering van elk document mogelijk maakt.
De digitale handtekening is alleen verplicht in de online e-facturatie modaliteit. Om het elektronische belasting document te ondertekenen, moet de belastingplichtige of de verantwoordelijke derde partij een digitaal certificaat gebruiken dat is afgegeven door de bevoegde autoriteit. Deze elektronische handtekening biedt een grotere garantie voor de veiligheid van transacties.
Uitgevers van facturen in de online en online geautomatiseerde facturatie modaliteiten moeten digitale media bewaren en beveiligen en hun integriteit en onveranderlijkheid gedurende 5 jaar waarborgen.
Het afgedrukte formaat moet een QR-code bevatten om de verificatie door de ontvanger te vergemakkelijken en een legende met de tekst: "Dit document is een afdruk van een digitaal document uitgegeven in een online facturatiesmodus."
Neem contact op met een van onze e-facturatie specialisten.
De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.
Het verkrijgen van de nodige gegevens uit het ERP van de klant voor de transformatie naar de XML-standaard die is vastgesteld door het SIN en de toepassing van gegevensvalidatie mechanismen om te controleren of het de nodige informatie bevat.
In de online e-facturatie modaliteit wordt de digitale handtekening op elk document aangebracht. De belastingplichtige beheert de CUFD (Unieke Dagelijkse Facturatie Code) om deze op te nemen in de facturen en deze te kunnen aangeven bij de SIN.
Zodra de SIN de facturen valideert, stuurt EDICOM ze automatisch naar de ontvangers in het overeengekomen formaat via beveiligde en betrouwbare communicatiekanalen (zoals private VAN, EDI-gateway, https, sftp, x400, OFTP, AS2, AS4...).
Elektronische archivering van belastingdocumenten met volledige garanties van veiligheid en toegankelijkheid voor een wettelijke periode van 5 jaar.
Online e-facturatie omvat de elektronische ondertekening van facturen, wat zorgt voor meer veiligheid bij transacties.
Als u zich afvraagt welke modaliteit het meest geschikt is, overweeg dan twee belangrijke aspecten: veiligheid en verkoopvolume.
Het belangrijkste verschil zit hem in de digitale handtekening van facturen, die meer veiligheid biedt bij transacties in online elektronische facturatie. Bovendien moet de keuze tussen de ene modaliteit en de andere gebaseerd zijn op de prognoses van het verkoop- of facturatievolume van de onderneming. Online e-facturatie is meer geschikt voor hogere volumes, terwijl online geautomatiseerde facturatie is ontworpen voor bedrijven met een bescheidener omzetvolume. Deze laatste modaliteit verloopt volgens dezelfde procedure als online e-facturatie, maar gebruikt in plaats van een digitale handtekening een hash of vingerafdruk.
De SIN bepaalt periodiek, door middel van een reglementair besluit van de Raad van Bestuur, het verplichte gebruik van online facturatie modaliteiten.
Dit is gebaseerd op technische criteria, waaronder:
Een digitale factuur is de naam die wordt gegeven aan elektronische facturatie in Bolivia. Een digitale factuur is een factuur die langs elektronische weg wordt uitgereikt en heeft dezelfde rechtsgeldigheid als een papieren factuur.
Het is noodzakelijk om te voldoen aan bepaalde vereisten die de veiligheid en wettigheid van het proces garanderen bij elk type elektronische facturatie:
De modaliteit online elektronische facturatie omvat 27 verschillende soorten elektronische of digitale facturen, afhankelijk van de sector of dienst. Dit zijn:
Alle elektronische facturen moeten het XML-formaat volgen dat is vastgesteld door RND no. 102100000011 Art 26. Bovendien moeten ze de Unieke Dagelijkse Facturatie Code (CUFD) bevatten die is uitgegeven door de SIN, en in het geval van de modaliteit online facturatie is de digitale handtekening verplicht.
Deze modaliteit is gericht op kleine bedrijven met een lage omzet. Het maakt het mogelijk om elektronische facturen handmatig te declareren via het webportaal dat door de SIN is gecreëerd. Het is een eenvoudige en toegankelijke optie voor belastingbetalers met beperkte middelen.
De technische en wettelijke vereisten voor e-facturatie zijn in elk land anders. Als u de details en belastingverplichtingen van een bepaald land wilt weten, kiest u een land in de vervolgkeuzelijst.
Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.
De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.