Kenmerken van de e-facturatie in de Dominicaanse Republiek

De elektronische factuur in de Dominicaanse Republiek heet Electronic Tax Receipt (e-CF) en wordt gereguleerd door de General Directorate of Internal Taxes (DGII). De digitalisering van fiscale processen was de voorbije jaren een van de belangrijkste projecten van de DGII en had als doel het hoge percentage belastingontduiking waarmee het land te kampen heeft terug te dringen. De invoering van e-facturatie begon in februari 2019 en bevindt zich momenteel in de vrijwillige fase, belastingplichtigen kunnen zich aansluiten bij voorafgaand verzoek en toestemming van DGII.

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

DGII - Dirección General de Impuestos Internos.

Verplichting

Verplichting

Vrijwillig.

Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

Voor het opvragen van de geautoriseerde nummers bij de DGII is de autorisatie van de belastingplichtige als uitgever van elektronische facturen vereist.

Formaat

Formaat

XML-formaat (UBL-standaard).

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

Verplicht.

Fiscale controle

Fiscale controle

De DGI kent elke belastingplichtige een reeks geautoriseerde nummers toe om toe te wijzen aan hun facturen.

Afdrukformaat

Afdrukformaat

De gedrukte weergave is de gedrukte versie op papier van het XML-formaat van de e-CF die zal worden geleverd aan niet-elektronische kopers, in overeenstemming met de eisen vastgesteld door de DGII.

Archivering

Archivering

Minimaal 10 jaar.

Wilt u meer weten over e-Invoicing in de Dominicaanse Republiek?

Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Veelgestelde vragen

e-CF is een elektronisch belastingsbewijs, de naam die wordt gebruikt om elektronische facturen en andere elektronische belastingdocumenten in de Dominicaanse Republiek te identificeren. 

Het proces voor het aanvragen en afleveren van de volgorde is gebaseerd op het volgende model. 

  • De elektronische uitgever doet de aanvraag voor geautoriseerde nummers voor het uitgeven van e-CFs 
  • Om de goedkeuring te krijgen van de DGII om elektronische facturen uit te geven worden een aantal zaken geverifieerd:
    • Geregistreerd zijn in het National Taxpayer Registry (RNC) 
    • Bevoegd zijn om belastingbewijzen af te geven (positieve NCF-registratie) 
    • Geen blokkerend elementen hebben, zoals:
      • Inactieve status van de RNC 
      • Niet-gelokaliseerde NCF 
      • Geblokkeerde NCF, NCF onregelmatigheden
    • Verificatie van fiscale naleving. 
  • Als resultaat van de verificatie wordt een reeks geautoriseerde nummers voor e-CF's geleverd.