Kenmerken van de e-facturatie in de Dominicaanse Republiek

De elektronische factuur in de Dominicaanse Republiek heet Comprobante Fiscal Electrónico (Elektronisch Belasting Ontvangstbewijs) (e-CF) en wordt geregeld door het Directoraat-Generaal der Binnenlandse Belastingen (DGII). De elektronische factuur bevindt zich momenteel in een vrijwillige fase voor alle belastingplichtigen die transacties verrichten waarbij goederen worden overhandigd, goederen in gebruik worden genomen of diensten onder bezwarende titel of kosteloos worden verricht.

Het uiteindelijke doel is de opschaling voort te zetten en de regelgeving voor het verplichte gebruik ervan in het land op te stellen. De belastingdienst zal de lijst van belastingplichtigen die verplicht zijn e-CF's te verstrekken, zoals vastgesteld in de verordening, bekendmaken zodra deze is vastgesteld, volgens het tijdschema voor de uitvoering.

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

DGII - Dirección General de Impuestos Internos.

Verplichting

Verplichting

De Algemene Wet op Elektronische Facturatie in de Dominicaanse Republiek (Verplichte Regime) 32-23 is aangenomen en trad in werking op 16 mei 2023. Deze wet stelt de volgende data vast voor de verplichte implementatie van de elektronische factuur, afhankelijk van het type belastingplichtige:

  • Grote nationale belastingplichtigen: 12 maanden vanaf de datum van inwerkingtreding.
  • Grote lokale en middelgrote belastingplichtigen: 24 maanden vanaf de datum van inwerkingtreding.
  • Kleine, micro- en niet-ingedeelde belastingplichtigen: 36 maanden vanaf de datum van inwerkingtreding.
Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

De belastingplichtige moet een aanvraag indienen om een elektronische verzender te worden of door de DGII uitdrukkelijk worden verzocht om zich bij het model aan te sluiten en het certificaat van elektronische handtekening laten afgeven door een door INDOTEL erkende entiteit.

Na goedkeuring zal hij het certificeringsproces voor de elektronische verzender doorstaan. Bovendien moet de toekenning worden aangevraagd van de fiscale identificatienummers (e-NCF) die alleen de instantie zal mogen uitgeven.

Formaat

Formaat

XML-formaat (UBL-standaard).

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

Verplicht. De emittent is volledig verantwoordelijk voor zijn digitale handtekening. Het digitale certificaat voor deze handtekening zal aan de aanvragen worden afgegeven door een door het Dominicaanse Instituut voor Telecommunicatie (INDOTEL) erkende certificeringsinstantie, die de aanvrager tijdens de geldigheidsduur van het certificaat op unieke wijze zal identificeren.

Fiscale controle

Fiscale controle

Als het elektronische belastingdocument voldoet aan de regelingen, de elektronische handtekening en de toewijzing van e-NCF, zal het DGII het gebruik ervan goedkeuren door middel van de toevoeging van een TrackID. Dit is een code die de correcte verzending en ontvangst van de documenten accrediteert.

Afdrukformaat

Afdrukformaat

Het elektronische belastingbewijs (e-CF) is een gegevensstructuur in XML-formaat volgens de UBL-norm. Het moet worden ondertekend en elektronisch worden ingediend bij het directoraat-generaal Belastingen als toezichthoudende instantie voor goedkeuring en toekenning van een TrackID.

Archivering

Archivering

Minimaal 10 jaar.

Wilt u meer weten over e-Invoicing in de Dominicaanse Republiek?

Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Veelgestelde vragen

e-CF is een elektronisch belastingsbewijs, de naam die wordt gebruikt om elektronische facturen en andere elektronische belastingdocumenten in de Dominicaanse Republiek te identificeren. 

Het proces voor het aanvragen en afleveren van de volgorde is gebaseerd op het volgende model. 

  • De elektronische uitgever doet de aanvraag voor geautoriseerde nummers voor het uitgeven van e-CFs 
  • Om de goedkeuring te krijgen van de DGII om elektronische facturen uit te geven worden een aantal zaken geverifieerd:
    • Geregistreerd zijn in het National Taxpayer Registry (RNC) 
    • Bevoegd zijn om belastingbewijzen af te geven (positieve NCF-registratie) 
    • Geen blokkerend elementen hebben, zoals:
      • Inactieve status van de RNC 
      • Niet-gelokaliseerde NCF 
      • Geblokkeerde NCF, NCF onregelmatigheden
    • Verificatie van fiscale naleving. 
  • Als resultaat van de verificatie wordt een reeks geautoriseerde nummers voor e-CF's geleverd. 

 De weer te geven statussen zijn:

  • e-CF geaccepteerd: geeft aan dat de e-CF ontvangen door de Interne Belastingdienst geldig is voor belastingdoeleinden.
  • e-CF afgewezen: geeft aan dat de e-CF niet geldig is voor belastingdoeleinden.
  • e-CF niet gevonden: betekent dat de geraadpleegde e-NCF-reeks geldig is, maar niet naar de Interne Belastingdienst is verzonden.

 De ontvangstbevestiging geeft alleen aan dat de e-CF is ontvangen door de elektronische ontvanger, terwijl de commerciële goedkeuring de status aangeeft, dat wil zeggen dat deze kan worden geaccepteerd of afgewezen, afhankelijk van de conformiteit van de elektronische ontvanger met de e-CF en de ontvangen goederen.

Related resources

Aankomende deadlines in Dominicaanse Republiek

Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Dominicaanse Republiek

Hoe werkt elektronisch factureren in de Dominicaanse Republiek

Leer hoe de elektronische factuur werkt in de Dominicaanse Republiek en begin met het uitgeven en ontvangen van e-CF
Een oplossing voor e-facturatie. Meerdere voordelen
Neem contact op met onze specialisten en neem al uw twijfels weg over hoe u zich kunt aanpassen aan elk elektronisch facturatiesysteem ter wereld.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

Praten?