Bevoegde autoriteit
SAT - Superintendencia de Administración Tributaria.
In Guatemala wordt een graduele implementatiestrategie gebruikt voor het verplichte gebruik van de elektronische factuur, afhankelijk van de grootte en sector van het bedrijf. De belastingsdienst Superintendencia de Administración Tributaria (SAT) is degene die de belastingplichtige segmenten definieert en de voorwaarden waaronder zij moeten toetreden tot het FEL-regime. In lijn met resolutie nr. SAT-DSI-838-2019 van september 2019 moeten voor nu alle belastingbetalers die individuele diensten in het algemeen verlenen zich houden aan de FEL.
SAT - Superintendencia de Administración Tributaria.
Al bedrijven die door de SAT zijn aangewezen, zijn verplicht elektronische facturen uit te geven. De lijst met bedrijven werd vastgelegd rekening houdend met het aantal uitgegeven facturen, de hoogte van het gefactureerde bruto-inkomen, economische banden, registratie in ruimtelijke regimes of andere criteria.
De belastingplichtige vraagt lidmaatschap aan als uitgever van elektronische facturen in het FEL-regime en schakelt de diensten in van een Certificatieautoriteit. Deze certificatieautoriteiten moeten door de SAT geautoriseerd zijn om als DTE certificatieautoriteit te werken. Deze machtiging moet jaarlijks worden vernieuwd.
Gestructureerd bestand in XML-formaat.
De elektronische handtekening is verplicht voor elektronische facturen, om authenticiteit en onweerlegbaarheid ervan te bewijzen.
De certificatieautoriteit genereert het autorisatienummer en koppelt het aan het document voordat het naar de SAT wordt verzonden.
Gestandaardiseerd, vereist het vermelden van de CAE en het identificatienummer van de Certifier.
De SAT slaat alle facturen op. Dit ontslaat verzenders en ontvangers echters niet van het bewaren van het XML-bestand gedurende de in de belastingwet gestelde termijn. De certificatieautoriteiten zijn ook verplicht om de bestanden in XML-formaat van de gecertificeerde DTE's en de respectievelijke ontvangstbevestigingen van de SAT te bewaren.
Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.
De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.
Het is verplicht om een opname in het regime aan te vragen en zich als uitgever te registreren bij de virtuele belastingdienst via de optie "Schakel uzelf in als uitgever" beschikbaar in het Virtueel Agentschap / Online Elektronische Factuur (FEL).
Nee, dat is niet verplicht.
Er moet een DTE worden afgegeven met de Exports Plugin Scheme.
Het is verplicht om de factuur bij de ontvanger te bezorgen, maar voor de levering van de DTE heeft u twee opties. Ofwel levert us de factuur af langs elektronische weg ofwel in papier (wanneer de ontvanger dit aangeeft).
Eenmaal ingeschakeld heeft de belastingbetaler twee opties: via het virtueel agentschap waar de SAT als certificeerder werkt of via onafhankelijke certificeerders en elektronische integrators (optie voor belastingbetalers met hoog volume aan facturatie).
Het is een nieuwe manier voor belastingbetalers om facturen en andere elektronische belastingdocumenten (DTE) veilig en met onmiddellijke online autorisatie van de SAT uit te geven.
Het is een van de 10 elektronische documenten die zijn gedefinieerd en geautoriseerd door de SAT om uitgewisseld te worden in het FEL-regime.
Factuur, wisselfactuur, speciale factuur, kleine belastingbetalerfactuur, kleine belastingbetalerwisselfactuur, creditnota, debetnota, creditnota, ontvangstbewijs en donatiebewijs.
Nee, u moet bepalen welke van deze 10 documenten u regelmatig gebruikt en alleen de documenten implementeren die van toepassing zijn op uw branche.
De SAT levert een digitaal certificaat waarmee u, met de ondersteuning van een geautoriseerde certificeerder of het virtuele agentschap van de SAT, uw elektronische belastingdocumenten kunt ondertekenen.
De autorisatie wordt automatisch toegekend aan elk elektronisch document dat is uitgegeven op het moment van certificering, waarvoor geen vooraf geautoriseerde nummerreeksen zijn.
Als u het via het Agentschap doet, is de service gratis. Als uw facturatie vrij hoog is, dient u contact op te nemen met een geautoriseerde certificeerder of integrator, die u een prijsschatting kan geven op basis van uw behoeften als uitgever.
Alle belastingbetalers die dit wensen, vooral degenen die een groot aantal facturen uitgeven en voor wie het vanwege volume en commerciële activiteit niet mogelijk is om het virtuele agentschap van de SAT te gebruiken.
Om te kwalificeren als een uitgever van online elektronische facturen en het verkrijgen van het uitgiftecertificaat voor elektronische handtekeningen, zijn er geen kosten. Dit certificaat wordt door de SAT aan elke uitgever verstrekt.
De technische en wettelijke vereisten voor elektronische facturering zijn in elk land verschillend. Als u de details en belastingverplichtingen van een bepaald land wilt weten, klik dan op de kaart of kies een land uit het vervolgkeuzemenu.
De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.