
Bevoegde autoriteit
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF)
Roemenië bereidt zich voor op een geleidelijke invoering van elektronische facturatie via zijn nationale RO e-Factura-platform. Het centrale RO e-Factura platform is vanaf november 2021 beschikbaar voor zowel de uitwisseling van facturen met overheidsdiensten (B2G) als tussen private bedrijven (B2B).
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF)
Het ministerie van Financiën plaatst zijn elektronische handtekening na het valideren van elke factuur.
Op het gebied van B2B is elektronische facturatie vanaf 1 juli 2022 verplicht voor producten die als hoog fiscaal risico worden beschouwd. De productcategorieën zijn als volgt: groenten en fruit, alcoholische dranken, nieuwbouw, minerale producten, kleding en schoeisel.
Op het gebied van B2G is elektronische facturatie vanaf 1 juli 2022 verplicht bij alle overheidsdiensten in het land.
Om het RO E-Factura-platform te kunnen gebruiken, moeten momenteel zowel de uitgever als de ontvanger van de facturen erop geregistreerd zijn. Belastingplichtigen die verplicht zijn hun facturen in RO E-Factura te verwerken, moeten het systeem gebruiken ongeacht of de geadresseerden (ontvangers) zijn geregistreerd.
2.1 (UBL 2.1).
Niet verplicht.
Het platform bewaart elektronische facturen gedurende 60 dagen. Zowel de verzender als de ontvanger hebben de verplichting om hun uitgegeven en ontvangen facturen minstens 10 jaar te bewaren.
Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.
De technische en wettelijke vereisten voor elektronische facturering zijn in elk land verschillend. Als u de details en belastingverplichtingen van een bepaald land wilt weten, klik dan op de kaart of kies een land uit het vervolgkeuzemenu.