
e-Invoicing in Spanje
Kenmerken van de e-facturatie in Spanje
In Spanje is elektronische facturering verplicht voor de overheid. Leveranciers van publieke instellingen moeten de elektronische facturen sturen naar de PGEFe (Algemeen Punt van Invoer van Elektronische Facturen) die elke overheidheidsinstelling heeft ingeschakeld en technisch heeft voorbereid om de ontvangst van de bestanden te vergemakkelijken. Sinds 2018 is het gebruik van elektronische facturatie ook verplicht in relaties tussen onderaannemers en hoofdaannemers van het openbaar bestuur en de verzending ervan verloopt via het FACeB2B-platform.
In de context van B2B zal het naar verwachting geleidelijk verplicht worden tussen 2024 en 2025, afhankelijk van het factureringsvolume van bedrijven.


Verplichting
De elektronische factuur is verplicht in de openbare administratie en in de relaties tussen haar onderaannemers en aannemers wanneer de waarde ervan meer dan 5.000 euro bedraagt. In de context van B2B Spanje bereidt zich voor op een implementatie van elektronische facturatie tussen bedrijven en freelancers, te beginnen met grote belastingbetalers met een jaaromzet van meer dan 8 miljoen euro.

Vereiste administratieve procedures
In relaties met openbare instellingen zal het nodig zijn om een elektronisch certificaat te hebben voor de verplichte ondertekening van deze documenten. Als dat niet lukt, kunnen de elektronische handtekeningdiensten van een provider worden gebruikt voor de creatie van een gedelegeerde handtekening.

Formaat
Alleen het FACTURAE-formaat is geregeld voor relaties met het openbaar bestuur. Het is een gestructureerd XML-document dat moet worden gegenereerd door de leveranciers en schuldeisers van de Spaanse overheidsdiensten.

Elektronische handtekening
Verplicht op facturen gericht aan het openbaar bestuur. Voor de rest van elektronische facturen is het niet verplicht, hoewel het een veelgebruikt systeem is in B2B-relaties.

Afdrukformaat
Alleen het FACTURAE-formaat is geregeld voor de betrekkingen met het openbaar bestuur. Het is een gestructureerd XML-document dat moet worden gegenereerd door de leveranciers en schuldeisers van de Spaanse overheidsdiensten.

Links

Elektronisch belastingssysteem
Spanje heeft een uitgebreid elektronisch belastingstelsel dat op zijn beurt uit verschillende subsystemen bestaat:
- SII - Onmiddellijke rapporteren van informatie aan de belastingsdienst
- SILICIE - Onmiddellijke levering van speciale belastingboekhoudingsboeken
- Ticket Bai - LROE elektronisch facturerings- en rapporteringssysteem in Baskenland
Wilt u meer weten over e-Invoicing in Spanje?
Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.
De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.
Bezig met verzenden
Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.
Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!
Related resources
Implementatie van elektronische facturering over de hele wereld
De technische en wettelijke vereisten voor elektronische facturering zijn in elk land verschillend. Als u de details en belastingverplichtingen van een bepaald land wilt weten, klik dan op de kaart of kies een land uit het vervolgkeuzemenu.