
e-Invoicing in Spanje
Kenmerken van de e-facturatie in Spanje
In Spanje is e-facturatie alleen verplicht in een B2G-context. Leveranciers van publieke instellingen moeten de elektronische facturen sturen naar de PGEFe (Algemeen Punt van Invoer van Elektronische Facturen) die elke overheidheidsinstelling heeft ingeschakeld en technisch heeft voorbereid om de ontvangst van de bestanden te vergemakkelijken.
Op het gebied van B2B wordt het gebruik van e-facturatie sterk geconsolideerd door de uitwisseling van gestructureerde elektronische documenten die elektronisch zijn ondertekend vanaf veilige apparaten. Sinds 2018 is het gebruik van elektronische facturatie ook verplicht in relaties tussen onderaannemers en hoofdaannemers van het openbaar bestuur en de verzending ervan verloopt via het FACeB2B-platform.


Verplichting
De elektronische factuur is verplicht in de openbare administratie en in de relaties tussen haar onderaannemers en aannemers wanneer de waarde ervan meer dan 5.000 euro bedraagt. Op het gebied van B2B is het gebruik ervan vrijwillig en onderworpen aan de uitdrukkelijke aanvaarding van de ontvanger.

Vereiste administratieve procedures
In relaties met openbare instellingen zal het nodig zijn om een elektronisch certificaat te hebben voor de verplichte ondertekening van deze documenten. Als dat niet lukt, kunnen de elektronische handtekeningdiensten van een provider worden gebruikt voor de creatie van een gedelegeerde handtekening.

Formaat
Alleen het FACTURAE-formaat is geregeld voor relaties met het openbaar bestuur. Het is een gestructureerd XML-document dat moet worden gegenereerd door de leveranciers en schuldeisers van de Spaanse overheidsdiensten.

Elektronische handtekening
Verplicht op facturen gericht aan het openbaar bestuur. Voor de rest van elektronische facturen is het niet verplicht, hoewel het een veelgebruikt systeem is in B2B-relaties.

Afdrukformaat
Alleen het FACTURAE-formaat is geregeld voor de betrekkingen met het openbaar bestuur. Het is een gestructureerd XML-document dat moet worden gegenereerd door de leveranciers en schuldeisers van de Spaanse overheidsdiensten.

Links

Elektronisch belastingssysteem
Spanje heeft een uitgebreid elektronisch belastingstelsel dat op zijn beurt uit verschillende subsystemen bestaat:
- SII - Onmiddellijke rapporteren van informatie aan de belastingsdienst
- SILICIE - Onmiddellijke levering van speciale belastingboekhoudingsboeken
- Ticket Bai - LROE elektronisch facturerings- en rapporteringssysteem in Baskenland

Wilt u meer weten over e-Invoicing in Spanje?
Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.
Bezig met verzenden
Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.
Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!
Implementatie van elektronische facturering over de hele wereld
De technische en wettelijke vereisten voor elektronische facturering zijn in elk land verschillend. Als u de details en belastingverplichtingen van een bepaald land wilt weten, klik dan op de kaart of kies een land uit het vervolgkeuzemenu.