Kenmerken van de e-facturatie in Spanje

In Spanje is e-facturatie alleen verplicht in een B2G-context. Leveranciers van publieke instellingen moeten de elektronische facturen sturen naar de PGEFe (Algemeen Punt van Invoer van Elektronische Facturen) die elke overheidheidsinstelling heeft ingeschakeld en technisch heeft voorbereid om de ontvangst van de bestanden te vergemakkelijken.

Op het gebied van B2B wordt het gebruik van e-facturatie sterk geconsolideerd door de uitwisseling van gestructureerde elektronische documenten die elektronisch zijn ondertekend vanaf veilige apparaten. Sinds 2018 is het gebruik van elektronische facturatie ook verplicht in relaties tussen onderaannemers en hoofdaannemers van het openbaar bestuur en de verzending ervan verloopt via het FACeB2B-platform.

Verplichting

Verplichting

De elektronische factuur is verplicht in de openbare administratie en in de relaties tussen haar onderaannemers en aannemers wanneer de waarde ervan meer dan 5.000 euro bedraagt. Op het gebied van B2B is het gebruik ervan vrijwillig en onderworpen aan de uitdrukkelijke aanvaarding van de ontvanger.

Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

In relaties met openbare instellingen zal het nodig zijn om een elektronisch certificaat te hebben voor de verplichte ondertekening van deze documenten. Als dat niet lukt, kunnen de elektronische handtekeningdiensten van een provider worden gebruikt voor de creatie van een gedelegeerde handtekening.

Formaat

Formaat

Alleen het FACTURAE-formaat is geregeld voor relaties met het openbaar bestuur. Het is een gestructureerd XML-document dat moet worden gegenereerd door de leveranciers en schuldeisers van de Spaanse overheidsdiensten.

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

Verplicht op facturen gericht aan het openbaar bestuur. Voor de rest van elektronische facturen is het niet verplicht, hoewel het een veelgebruikt systeem is in B2B-relaties.

Afdrukformaat

Afdrukformaat

Alleen het FACTURAE-formaat is geregeld voor de betrekkingen met het openbaar bestuur. Het is een gestructureerd XML-document dat moet worden gegenereerd door de leveranciers en schuldeisers van de Spaanse overheidsdiensten.

Elektronisch belastingssysteem

Elektronisch belastingssysteem

Spanje heeft een uitgebreid elektronisch belastingstelsel dat op zijn beurt uit verschillende subsystemen bestaat:

  • SII - Onmiddellijke rapporteren van informatie aan de belastingsdienst
  • SILICIE - Onmiddellijke levering van speciale belastingboekhoudingsboeken
  • Ticket Bai - LROE elektronisch facturerings- en rapporteringssysteem in Baskenland

 

Wilt u meer weten over e-Invoicing in Spanje?

Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Implementatie van elektronische facturering over de hele wereld

De technische en wettelijke vereisten voor elektronische facturering zijn in elk land verschillend. Als u de details en belastingverplichtingen van een bepaald land wilt weten, klik dan op de kaart of kies een land uit het vervolgkeuzemenu.

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Spanje

Elektronische facturatie wordt verplicht voor Spaanse bedrijven

Spanje heeft besloten om het gebruik van elektronische facturen verplicht te stellen bij bedrijven