Kenmerken van de e-facturatie in Colombia

In Colombia gaat de oorsprong van de elektronische factuur terug tot 1995, toen deze als verkoopdocument werd gelijkgesteld aan de papieren factuur. In 2013 begon de Nationale Belasting- en douanedienst (DIAN) te werken aan een project om elektronische facturatie massaal in te voeren, geïnspireerd op het model van landen als Chili, Brazilië en Mexico, met als doel de interoperabiliteit tussen belastingplichtigen te vergemakkelijken en belastingontduiking terug te dringen.

 

Sinds 2019 is elektronische facturatie verplicht voor alle bedrijven die in het land gevestigd zijn. Sindsdien heeft de DIAN wijzigingen aangebracht aan het elektronische factureringssysteem met de invoering van nieuwe verplichte documenten of de evolutie van bestaande. Bijvoorbeeld de registratie van de elektronische factuur als Waarde Titel met nieuwe soorten events, of nog recenter, met een implementatiedatum in 2023, de uitgifte van het elektronische equivalent van de Elektronische Verkoopfactuur voor bepaalde sectoren van de Colombiaanse economie.

 

Om complete oplossingen te kunnen bieden met garanties voor informatie-integriteit en authenticiteit, is EDICOM in Colombia door ONAC geaccrediteerd als Digital Certification Entity voor het uitgeven van digitale certificaten.

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

DIAN - Nationaal Directoraat Belastingen en Douane

Verplichting

Verplichting

Sinds 2019 zijn alle bedrijven en belastingplichtigen verplicht om elektronische verkoopfacturen uit te reiken met validatie voorafgaand aan de uitreiking.

Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

Alle bedrijven moeten zich kwalificeren als elektronische factureerder via het door DIAN toegewezen webportaal. Leveranciers moeten ook gecertificeerd zijn als Technology Service Provider (TSP). Bij deze certificering wordt een unieke software-identificatie toegewezen. Uit die parameter moet de "softwarebeveiligingscode" worden gegenereerd, die in de factuur moet worden opgenomen.

Formaat

Formaat

Het gebruikte standaardformaat is XML, waarbij gebruik wordt gemaakt van UBL V2.1 (Universal Business Language) die door de DIAN is geadopteerd.

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

De digitale handtekening is verplicht als element om de authenticiteit en integriteit van de elektronische factuur van uitgifte tot archivering te garanderen. De digitale handtekening wordt gegenereerd op basis van een digitaal certificaat dat is uitgegeven door een certificeringsinstantie die is geaccrediteerd door de Colombiaanse nationale accreditatie-instantie ONAC, zoals dat het geval is bij EDICOM.

Fiscale controle

Fiscale controle

Er moet gebruik worden gemaakt van een opeenvolgend nummeringssysteem, dat moet worden aangevraagd bij de DIAN nadat men gemachtigd is om elektronische facturen uit te reiken. De DIAN kent de reeksen en de controle sleutel toe die nodig zijn om de unieke elektronische factuurcode (CUFE) te genereren, waarmee de factuur uniek kan worden geïdentificeerd en de integriteit van de informatie wordt gewaarborgd. De CUFE wordt gecodeerd met een SHA384-algoritme en bestaat uit samengevoegde gegevens van de factuur plus de controle sleutel.

Afdrukformaat

Afdrukformaat

Een grafische weergave van de factuur moet in pdf-formaat worden aangeleverd, inclusief de QR-code.

Archivering

Archivering

Het is verplicht voor verstrekkers en ontvangers gedurende de tijd die is vastgesteld in het belastingstatuut.

Wilt u meer weten over e-Invoicing in Colombia?

Neem dan contact op met een van onze specialisten in elektronische facturering.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Optimaliseer het beheer van 100% van uw inkomende e-facturen

In Colombia worden de elektronische factuurverstrekkers automatisch elektronische ontvangers, in overeenstemming met het elektronische factureringsmodel dat is gedefinieerd door de DIAN. Daarom is het essentieel voor bedrijven die veel transacties hebben met betrekking tot de aankoop en verkoop van goederen en diensten om te kunnen rekenen op een oplossing voor elektronische facturatie waarmee ze hun debiteuren- en crediteurenadministratie efficiënt en elektronisch kunnen beheren.
1

Connectiviteit

Interoperabiliteit van onze oplossing met het DIAN-systeem om de status van het document te raadplegen.

2

Integratie

Bijna in realtime integreren we de ontvangen elektronische documenten met elk intern beheer- of boekhoudsysteem.

3

Beheer van ontvangstbevestigingen

In overeenstemming met Wet 2155 genereren en verzenden we ontvangstbevestigingen naar zowel de uitgever van de factuur als de DIAN om belastingaftrek te ondersteunen.

4

Elektronische opslag

We slaan de ontvangen facturen en de bijbehorende ontvangstbevestigingen op in een enkel elektronisch bestand met wettelijk bewijskracht.

Veelgestelde vragen over de elektronische factuur in Colombia

Deze vragen zijn afkomstig van vragen van onze eigen klanten.

Met deze code kan de factuur uniek worden geïdentificeerd en ook de integriteit van de informatie worden gewaarborgd. De CUFE is gecodeerd met behulp van een SHA384-algoritme en bestaat uit aaneengeschakelde gegevens van de factuur plus de technische sleutel.

De digitale handtekening wordt gegenereerd op basis van een digitaal certificaat dat is uitgegeven door een certificeringsinstantie die is geaccrediteerd door de Nationale Accreditatie-instantie van Colombia (ONAC). EDICOM is door ONAC geautoriseerd als Open Certification Entity voor de uitgifte van elektronische certificaten zoals digitale handtekeningen.

Het RADIAN-systeem is door DIAN ontwikkeld voor de commercialisering van facturen in Colombia. Om de elektronische verkoopfacturen als zekerheid geldig te maken, moeten ze worden geregistreerd en gevalideerd via het RADIAN-platform. Met dit systeem wil de overheid de consultatie faciliteren en de traceerbaarheid van deze documenten kennen.

Het is het proces dat wordt uitgevoerd op de factuur, elektronische debet- en creditnota's die worden gegenereerd en doorgestuurd naar de DIAN om te controleren of ze voldoen aan de regels die door de instantie zijn gedefinieerd in de technische bijlage; dit proces wordt uitgevoerd in een fractie van een seconde, zodat het document samen met de geldigheidsverklaring vervolgens wordt afgeleverd bij de koper, die het omzet in een document van fiscale waarde. 

Resolutie 00020 en 00030 vermelden geen factuurontvangst, maar een elektronische verstrekker moet elektronische facturen kunnen ontvangen.

Als er een communicatieprobleem is met de DIAN Web Service, geeft deze een foutmelding 500, om aan te geven dat deze buiten werking is. Op dat moment wordt de optie om de factuur zonder voorafgaande validatie naar de koper te sturen automatisch ingeschakeld.

Het toegestane juridische document is de XML. Alle informatie in deze XML moet exact overeenkomen met de informatie in de grafische PDF-weergave van de factuur.

In overeenstemming met de bepalingen van Resolutie 00020 en 00030 verwerkt het prevalideringsmodel ongeveer 264 validaties, inclusief verplichte of optionele velden (afhankelijk van de aard van het bedrijf). Wanneer nieuwe velden in de XML worden verwerkt, moeten deze wijzigingen in de grafische weergave worden aangebracht. Een voorbeeld is het NIT-verificatiecijfer, dat in het nieuwe model verplicht is voor zowel de uitgever als de ontvanger van de elektronische factuur.

In het nieuwe pre validatiemodel is er geen maximumtermijn. DIAN moet in realtime antwoorden (synchroon model).

Volgens het door DIAN gepubliceerde dossier: "In overeenstemming met de bepalingen van lid 1 van artikel 616-1 van het Belastingstatuut, gewijzigd bij Wet 1943 van 2018, "...Wanneer de voorafgaande validatie van de elektronische factuur niet kan worden uitgevoerd, om technologische redenen die kunnen worden toegeschreven aan de Nationale Belasting- en douanedienst - DIAN of aan een gemachtigde leverancier, heeft de factuur plichtige het recht om de elektronische factuur zonder voorafgaande validatie bij de ontvanger af te leveren. In deze gevallen wordt de factuur geacht te zijn uitgereikt bij levering aan de afnemer en moet deze binnen 48 uur na het oplossen van de technologische problemen ter validering worden toegezonden aan de Belastingdienst DIAN of een geautoriseerde service provider. In alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid voor de levering van de elektronische factuur ter validatie en de levering aan de ontvanger, zodra deze is gevalideerd, bij de partij die verplicht is om te factureren".

De factuur voor onvoorziene omstandigheden blijft bestaan en zal worden gebruikt in het geval van technologische redenen die toe te schrijven zijn aan de Nationale Belastingdienst - DIAN of aan een gemachtigde service provider.

Elektronisch factureren kan:

  • Rechtstreeks, via de software van de e-factureringsprovider.
  • Via de gratis oplossing van de DIAN.
  • Via een technologieleverancier die door de DIAN is geautoriseerd.

En estos casos, el obligado a facturar electrónicamente podrá expedir, factura y/o documentos equivalentes utilizando, entre otros:

  • Factuurblok of papieren factuur.
  • Computerfactuur.
  • Kassaticket.

te gebruiken systeem(en). Zodra het probleem verholpen is, moet u beginnen met de elektronische facturering en de facturen en/of gelijkwaardige documenten die in het kader van het noodgeval werden uitgereikt, in generatieformaat (Resoluties 0019, 0055 van 2016 en 000002 van 3 januari 2019). overmaken aan de DIAN

In geval van commerciële verhinderingen zal de partij die verplicht is om elektronisch te factureren, de DIAN op de hoogte brengen van de commerciële oorzaak die de uitreiking van de elektronische factuur verhindert, door gebruik te maken van het systeem van verzoeken, klachten en claims via de website van de hierboven vermelde instantie.

Ja, het is noodzakelijk om nummering aan te vragen.

In noodgevallen waarin elektronische facturen niet kunnen worden uitgereikt vanwege technologische en/of commerciële problemen aan de kant van de facturerende partij, moet ook een nummeringsmachtiging worden aangevraagd voor facturen op papier of factuurblok, via een computer en een POS.

Zodra de werking is genormaliseerd, moet de elektronische facturerende partij de uitgereikte elektronische facturen in generatieformaat verzenden binnen 48 uur nadat de noodsituatie is opgeheven.

Related resources

Aankomende deadlines in Colombia

Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Colombia

Hoe is de elektronische factuur in Ecuador?

We vertellen u het laatste nieuws over de implementatiestatus van elektronische facturatie in Ecuador.

DIAN publiceert een nieuwe wetsontwerpresolutie om het elektronische factuursysteem en vergelijkbare documenten volledig te reguleren

De DIAN publiceert een wetsontwerpresolutie om het e-factureringssysteem en gelijkwaardige documenten volledig te reguleren

Alles over de aanvulling voor buitenlandse handel voor CFDI-facturen in Mexico

Met de aanvulling buitenlandse handel voor CFDI kunt u sneller exporteurs en importeurs identificeren
Stuur ons uw contactgegevens en wij nemen direct contact met u op.
Praat met een van onze specialisten voor antwoorden op al uw vragen over onze oplossingen voor data-integratie.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

Praten?