Kenmerken van de e-facturatie in Portugal

Elektronische facturatie in Portugal wordt op het gebied van overheidsdiensten gereguleerd door wetsdecreet 111-B/2017, dat een omzetting is van Richtlijn 2014/55/EU. eSPap, Entidade de Serviços Partilhados da Administração Pública, is de instelling die de rol vervult van coördinerende entiteit bij de implementatie van het elektronische factuursysteem in Portugal. Deze entiteit heeft een portaal voor elektronische facturatie (FE-AP Portal) ter beschikking gesteld voor het verzenden van facturen naar de verschillende administraties en overheidsinstanties.

Verplichting

Verplichting

Het gebruik van e-facturatie is verplicht in de relaties tussen leveranciers en overheidsdiensten. Op het gebied van particuliere ondernemingen is het gebruik ervan echter facultatief, zodat particuliere entiteiten kunnen beslissen of zij deze methode van elektronische facturatie willen toepassen.

Vereiste administratieve procedures

Vereiste administratieve procedures

Als de overheidsinstantie is aangesloten op het eSPAP-platform, moeten haar leveranciers zich vooraf registreren en de relevante verbindingstests uitvoeren. Leveranciers van andere overheidsinstanties moeten verbinding maken met elk van diens eigen platforms.

Bevoegde autoriteit

Bevoegde autoriteit

AT - Autoridade Tributária e Aduaneira

Formaat

Formaat

De formaten die door de overheid worden aanvaard zijn UBL 2.1 "CIUS-PT" en CEFACT "CIUS-PT", beide schema's gebaseerd op de XML-taal.

 Archivering

Archivering

Het is verplicht voor zowel verzender als ontvanger om facturen 10 jaar te bewaren.

Belastingstelsel in Portugal

Belastingstelsel in Portugal

Het Portugese belastingstelsel voorziet in de elektronische aangifte van facturen, vervoersdocumenten en boekhoudkundige bewegingen via SAF-T. Via dit systeem moeten bedrijven belasting- en boekhoudkundige informatie aangeven.

Meer informatie over SAF-T Portugal

Elektronische handtekening

Elektronische handtekening

Verplicht, het is noodzakelijk om een elektronische handtekening aan te brengen op facturen die aan de overheid zijn gericht.

Wilt u meer weten over e-factureren in Portugal?

Neem contact op met een van onze e-facturatie specialisten.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

De naam mag niet leeg zijn U moet het bedrijf invoeren U moet een telefoonnummer invoeren Selecteer een geldig voorvoegsel Ik ga ermee akkoord dat er contact met mij wordt opgenomen

Bezig met verzenden

Even geduld aub. Dit kan enkele seconden duren.

Bedankt voor het doorsturen van uw gegevens!

Hoe werkt e-facturatie met de overheid in Portugal?

Hieronder vindt u het proces van het uitgeven en verzenden van elektronische facturen naar een overheidsinstantie in Portugal.
1

Uitgifte en elektronische handtekening

Extractie van de nodige gegevens uit het ERP van de leverancier voor de transformatie naar het vereiste factuurformaat UBL 2.1 "CIUS-PT" of CEFACT "CIUS-PT" en toepassing van gegevensvalidatiemechanismen om te controleren of ze de nodige informatie bevatten. Na dit proces wordt de verplichte elektronische handtekening toegepast.

2

Facturen versturen

EDICOM implementeert beveiligde communicatieprotocollen, zowel Web Services als AS2, om elektronische documenten naar het FE-AP-portaal van overheidsdiensten te sturen. Voor de rest van de lokale entiteiten worden specifieke webservices ingeschakeld.

3

Ontvangst van ACK's

Ontvangst van antwoordberichten van overheidsdiensten, of het nu gaat om aanvaarding, afwijzing of enige andere status, en integratie ervan in het ERP van de uitgever voor een correcte verwerking.

4

Elektronische opslag

Elektronische opslag van facturen met volledige garanties voor veiligheid en toegankelijkheid gedurende een periode van minimaal 10 jaar, zoals bepaald in de Portugese wetgeving.

Veelgestelde vragen over e-factureren in Portugal

Doordat bedrijven e-facturatie als het enige facturatiesysteem gebruiken, is het logisch dat er vragen en twijfels rijzen over de implementatie ervan. In deze context helpen wij u bij het oplossen van enkele van de meest voorkomende vragen over B2G e-facturatie in Portugal.

Momenteel is e-facturatie verplicht voor alle bedrijven die moeten factureren aan overheidsdiensten in Portugal. De regelgeving inzake e-facturatie is in april 2020 van toepassing geworden en de uitvoering is geleidelijk uitgebreid tot alle Portugese bedrijven, wat ook gevolgen heeft voor leveranciers in andere landen.

Overheidsdiensten en -instellingen hadden tot 18/04/2020 de tijd om hun informatiesystemen aan te passen aan het e-facturatiemodel. Sindsdien is de Portugese overheid klaar om elektronische facturen te ontvangen in het kader van het B2G-factuurproject.

Het e-facturatiesysteem in Portugal is gedecentraliseerd. Dit betekent dat overheidsdiensten, in tegenstelling tot andere landen, de e-facturatieoplossing kunnen kiezen die het beste bij hun behoeften past, zolang ze voldoen aan de e-facturatieformaten en -normen die zijn vastgelegd in de lokale regelgeving.

eSPAP - Entidade de Serviços Partilhados da Administração Pública, coördineert de implementatie van elektronische facturatie in het openbaar bestuur. Decreet 123/2018 van 20 december 2018 verleent eSPAP alle bevoegdheden om de technische en functionele vereisten voor de implementatie van e-facturatie met overheidsdiensten in Portugal te regelen.

eSPAP biedt een oplossing (FE-AP Portal) voor de implementatie van het elektronische model in Portugal, en biedt een communicatiekanaal voor het verzenden van facturen naar administraties en overheidsinstanties. Overheidsinstellingen en directe overheidsadministratie zullen dit platform gebruiken als kanaal om facturen van hun leveranciers te ontvangen. Andere overheidsinstanties kunnen zich op vrijwillige basis bij de eSPAP-dienst aansluiten, hoewel zij kunnen besluiten hun eigen communicatiekanalen in te voeren, afhankelijk van hun specifieke behoeften.

De organisaties die verbinding moeten maken met eSPAP om elektronische facturen te ontvangen, zijn organisaties die worden beheerd door de overheid en openbare instellingen. Andere lokale overheidsinstanties kunnen ervoor kiezen om hun eigen platform te ontwikkelen, zoals ziekenhuizen, gemeentehuizen, rechtbanken, enz.

Het is het e-facturatieportaal van de overheid dat door eSPAP is ontwikkeld met als doel het toegangspunt te worden voor de ontvangst van elektronische facturen van de overheid.

In het geval van overheidsdiensten en instellingen, die verplicht zijn om het eSPAP-platform te gebruiken, zijn er twee opties. De eerste is om facturen automatisch naar dit platform te sturen via het Web Service-protocol. Aan de andere kant is er ook de mogelijkheid om dit handmatig te doen via een portaal van eSPAP, dat meestal meer wordt gebruikt door belastingplichtigen met lage factuurvolumes. De andere administraties kunnen beslissen welk platform ze gebruiken, of het nu gaat om eSPAP of een ander systeem.

Het biedt overheidsdiensten die zijn aangesloten op het eSPAP-platform de mogelijkheid om elektronische facturen van hun leveranciers te ontvangen en voorziet in monitoring-, validatie- en verwerkingsmechanismen in hun eigen boekhoudsystemen.

Bronnen met betrekking tot e-facturatie in Portugal

Toegang tot de beste content over e-facturatie en btw-compliance.

Aankomende deadlines in Portugal

Blijf op de hoogte van de belangrijke data voor het in werking treden van belasting- en e-invoicing verplichtingen wereldwijd.

Gerelateerd nieuws over elektronische facturen in Portugal

Hoofdpunten van de SAFT-PT-verklaring van Portugal

We analyseren de hoofdpunten van de implementatie in Portugal.

Portugal: De elektronische factuur met de overheid

Maak kennis met de hoofdpunten van de elektronische B2G-factuur in Portugal
Een oplossing voor e-facturatie. Meerdere voordelen
Neem contact op met onze specialisten en neem al uw twijfels weg over hoe u zich kunt aanpassen aan elk elektronisch facturatiesysteem ter wereld.

De verzamelde persoonsgegevens zullen door de bedrijven van de EDICOM Groep worden gebruikt om de gestelde vragen te beantwoorden en/of de gevraagde diensten te beheren. U kunt uw recht op toegang, rectificatie, verzet, beperking en overdraagbaarheid van uw gegevens uitoefenen in overeenstemming met de bepalingen van het privacybeleid.

Praten?